AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #1 Skrevet 20. oktober 2013 Er det noen her som har gjort det før? Føler hverdagene går så fort. Føler på litt rastløshet og ønske om å oppleve noe nytt. Vi er en familie på 5 som kunne gjerne tenkt oss å prøve noe nytt, gjerne flytte til utlandet et år kanskje. Noen som har erfaringer her? Er veldig interessert i å høre Anonymous poster hash: 0d2ff...5c9 2
isbiten. Skrevet 20. oktober 2013 #2 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg og min familie bodde i Spania ett år. Leide ut huset hjemme i Norge, kjøpte en stor bil, og kjørte nedover. Leide hus der. Vi barna gikk på Norsk skole og foreldrene mine jobbet på norske institusjoner (Bodde i et område med svært mye nordmenn). Jeg som barn har fått med meg masse gode erfaringer fra dette, særlig fra skolen jeg gikk på (den var helt super, mye individuell tilpasning), og i form av å lære språket Et kjempeflott år for oss alle tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #3 Skrevet 20. oktober 2013 Dersom dere er seldrevne og har talenter/evner dere vil bruke i jobb kan dere etablere eget firma og jobbe virituelt. Oversettere, skribenter, kontor og administrasjon er eksempler på yrker der internett basert arbeid er utbredt. Google "freelancer" Eks: elance.com Dere kan finne andre familier over internett som skal forlate sitt hjem i samme tidsrom, og bo gratis ved å ta vare på deres hjem og evt. kjæledyr. Google "housesittting" Eks: trustedhousesitters.com Dere kan leie eget hjem ut. Google "holiday apartment" Eks. Airbnb.com Bo gratis+lei ut eget hjem+jobb som freelancer = økonomisk suksessAnonymous poster hash: 78964...9c8 2
Kontormus Skrevet 20. oktober 2013 #4 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg og min familie bodde i Spania ett år. Leide ut huset hjemme i Norge, kjøpte en stor bil, og kjørte nedover. Leide hus der. Vi barna gikk på Norsk skole og foreldrene mine jobbet på norske institusjoner (Bodde i et område med svært mye nordmenn). Jeg som barn har fått med meg masse gode erfaringer fra dette, særlig fra skolen jeg gikk på (den var helt super, mye individuell tilpasning), og i form av å lære språket Et kjempeflott år for oss alle tror jeg. Tenker kanskje dere var i Valencia-området? Er veldig trygt, en kan leie bolig av nordmenn, ungene kan gå på norsk skole (for ca 1500 kr på måned hvis jeg ikke husker feil). Kan en språket kan en gjøre hva som helst, hvis ikke er det så mange nordmenn som bor der og som har behov for alle mulige tjenester. En lever for under halvparten av det en gjør hjemme. Kan trygt anbefale akkurat dette 1
isbiten. Skrevet 20. oktober 2013 #5 Skrevet 20. oktober 2013 Tenker kanskje dere var i Valencia-området? Er veldig trygt, en kan leie bolig av nordmenn, ungene kan gå på norsk skole (for ca 1500 kr på måned hvis jeg ikke husker feil). Kan en språket kan en gjøre hva som helst, hvis ikke er det så mange nordmenn som bor der og som har behov for alle mulige tjenester. En lever for under halvparten av det en gjør hjemme. Kan trygt anbefale akkurat dette Det stemmer. Anbefales 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Tusen takk for svar dere! Høres veldig interessant ut. Tar gjerne imot flere erfaringer :-) Høres "enkelt" ut å bare pakke og reise, men hadde det vært så lett hadde vel flere gjort det kanskje? TsAnonymous poster hash: 0d2ff...5c9
Erica❤ Skrevet 21. oktober 2013 #7 Skrevet 21. oktober 2013 Kanskje dette blir ett rotete innlegg men ja: Vi bodde i Frankrike 1 år, Vi bodde i en leilighet Paris. Barna var da 5, 7, 9 og 11. Minste jenta gikk i barnepark og guttene gikk fransk skole der hadde de en norsklærer som hjalp dem. Jeg og mannen jobbet for ett internasjonalt selskap hvor vi snakket engelsk. Så barna kan ett mer språk enn oss:p Så flyttet vi hjem til Norge ett år. Etter det dro vi til California og bosatte oss der i en stor villa med svømmebasseng. Barna var 7, 9, 11 og 13. Alle gikk på amerikansk skole og stortrivdes, Vi jobbet hos ett norsk selskap som holdt til der nede. Barna lærte raskt flytende amerikansk og alle skriver det feilfritt. Vi bodde der to år. Etter det flyttet vi til Madrid i Spania. Vi bodde i en villa litt på utkanten av byen. Barna var nå 9, 11, 13 og 15. Alle gikk på spansk skole og lærte å snakke/skrive språket flytende. Jeg og mannen jobber hos ett spansktalende firma og lærte også spansk. Vi bodde der ett år før vi flyttet hjem. Når vi bodde i utlandet leide vi ut huset, vi tjente veldig mye på dette i og med att huset vårt ligger i ett atraktivt strøk. Vi leide leiligheten og villaen i Frankrike og Spania. Vi kjøpte huset i California og det har vi fortsatt. Vi drar altid på sommer ferie til Spania og Frankrike. Vi drar ofte på weekend turer til NYC eller litt lengre turer i høst/vår/vinter ferie til California. Vi tjener mye + att vi arvet veldigveldig mye av foreldrene til mannen min(han er enebarn) og vi prioriterer å reise for å besøke vennene våre og å oppleve nye ting med landet. Vi merker att det er en stor fordel for barna våre å kunne fire forskjellige språk, spessielt engelsk. De skifter avtomatisk over bare de hører en setning. Feks sønnen min som nå er 19 er i USA for øyeblikket og ringte hjem, datteren min på 13 tokk telefonen. Han snakket amfikansk til henne så hun svarte sefølgelig på amerikansk. Det endte med att vi gikk rundt og snakket amerikansk helt til vi slo på tven og noen snakket norsk. Jeg vil sterkt anbefale dere og flytte til utlandet. Det beste syntes jeg er 2 år. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Kanskje dette blir ett rotete innlegg men ja: Vi bodde i Frankrike 1 år, Vi bodde i en leilighet Paris. Barna var da 5, 7, 9 og 11. Minste jenta gikk i barnepark og guttene gikk fransk skole der hadde de en norsklærer som hjalp dem. Jeg og mannen jobbet for ett internasjonalt selskap hvor vi snakket engelsk. Så barna kan ett mer språk enn oss:p Så flyttet vi hjem til Norge ett år. Etter det dro vi til California og bosatte oss der i en stor villa med svømmebasseng. Barna var 7, 9, 11 og 13. Alle gikk på amerikansk skole og stortrivdes, Vi jobbet hos ett norsk selskap som holdt til der nede. Barna lærte raskt flytende amerikansk og alle skriver det feilfritt. Vi bodde der to år. Etter det flyttet vi til Madrid i Spania. Vi bodde i en villa litt på utkanten av byen. Barna var nå 9, 11, 13 og 15. Alle gikk på spansk skole og lærte å snakke/skrive språket flytende. Jeg og mannen jobber hos ett spansktalende firma og lærte også spansk. Vi bodde der ett år før vi flyttet hjem. Når vi bodde i utlandet leide vi ut huset, vi tjente veldig mye på dette i og med att huset vårt ligger i ett atraktivt strøk. Vi leide leiligheten og villaen i Frankrike og Spania. Vi kjøpte huset i California og det har vi fortsatt. Vi drar altid på sommer ferie til Spania og Frankrike. Vi drar ofte på weekend turer til NYC eller litt lengre turer i høst/vår/vinter ferie til California. Vi tjener mye + att vi arvet veldigveldig mye av foreldrene til mannen min(han er enebarn) og vi prioriterer å reise for å besøke vennene våre og å oppleve nye ting med landet. Vi merker att det er en stor fordel for barna våre å kunne fire forskjellige språk, spessielt engelsk. De skifter avtomatisk over bare de hører en setning. Feks sønnen min som nå er 19 er i USA for øyeblikket og ringte hjem, datteren min på 13 tokk telefonen. Han snakket amfikansk til henne så hun svarte sefølgelig på amerikansk. Det endte med att vi gikk rundt og snakket amerikansk helt til vi slo på tven og noen snakket norsk. Jeg vil sterkt anbefale dere og flytte til utlandet. Det beste syntes jeg er 2 år. Tusen takk for godt svar :-) Kan jeg spørre hva slags norsk firma i california? :-) TsAnonymous poster hash: 0d2ff...5c9
Gjest Magdalene Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Kanskje dette blir ett rotete innlegg men ja: Vi bodde i Frankrike 1 år, Vi bodde i en leilighet Paris. Barna var da 5, 7, 9 og 11. Minste jenta gikk i barnepark og guttene gikk fransk skole der hadde de en norsklærer som hjalp dem. Jeg og mannen jobbet for ett internasjonalt selskap hvor vi snakket engelsk. Så barna kan ett mer språk enn oss:p Så flyttet vi hjem til Norge ett år. Etter det dro vi til California og bosatte oss der i en stor villa med svømmebasseng. Barna var 7, 9, 11 og 13. Alle gikk på amerikansk skole og stortrivdes, Vi jobbet hos ett norsk selskap som holdt til der nede. Barna lærte raskt flytende amerikansk og alle skriver det feilfritt. Vi bodde der to år. Etter det flyttet vi til Madrid i Spania. Vi bodde i en villa litt på utkanten av byen. Barna var nå 9, 11, 13 og 15. Alle gikk på spansk skole og lærte å snakke/skrive språket flytende. Jeg og mannen jobber hos ett spansktalende firma og lærte også spansk. Vi bodde der ett år før vi flyttet hjem. Når vi bodde i utlandet leide vi ut huset, vi tjente veldig mye på dette i og med att huset vårt ligger i ett atraktivt strøk. Vi leide leiligheten og villaen i Frankrike og Spania. Vi kjøpte huset i California og det har vi fortsatt. Vi drar altid på sommer ferie til Spania og Frankrike. Vi drar ofte på weekend turer til NYC eller litt lengre turer i høst/vår/vinter ferie til California. Vi tjener mye + att vi arvet veldigveldig mye av foreldrene til mannen min(han er enebarn) og vi prioriterer å reise for å besøke vennene våre og å oppleve nye ting med landet. Vi merker att det er en stor fordel for barna våre å kunne fire forskjellige språk, spessielt engelsk. De skifter avtomatisk over bare de hører en setning. Feks sønnen min som nå er 19 er i USA for øyeblikket og ringte hjem, datteren min på 13 tokk telefonen. Han snakket amfikansk til henne så hun svarte sefølgelig på amerikansk. Det endte med att vi gikk rundt og snakket amerikansk helt til vi slo på tven og noen snakket norsk. Jeg vil sterkt anbefale dere og flytte til utlandet. Det beste syntes jeg er 2 år. Men hvordan har dette vært for barna? Språk er jo kjempe bra, men hva med gode venner og nettverk?Det å ikke bli etablert i noe nettverk, men å bli flyttet på til stadighet?
Erica❤ Skrevet 22. oktober 2013 #10 Skrevet 22. oktober 2013 Men hvordan har dette vært for barna? Språk er jo kjempe bra, men hva med gode venner og nettverk?Det å ikke bli etablert i noe nettverk, men å bli flyttet på til stadighet? Vi vår usikre på dette når vi flyttet. Men vi fant ut att barna fikk gode venner på kort tid. De har på en måte amerikanske bestevenner, spanske bestevenner, amerikanske bestevenner og norske bestevenner. De har kontakt med alle over nettet og snakker over telefon ofte. De har seffølgelig best nettverk i Norge. Da vi skulle flytte snakket vi altid med dem og de var posetive. Vi hadde ALDRI tvunget dem til å flytte fra venner og skole bare for å løre dem språk. Språk er bra men venner er viktigere.
Erica❤ Skrevet 22. oktober 2013 #11 Skrevet 22. oktober 2013 Tusen takk for godt svar :-) Kan jeg spørre hva slags norsk firma i california? :-) TsAnonymous poster hash: 0d2ff...5c9 Det er dessverre nedlagt for to år siden, men det var ett advokat firma. Firmaet var norske men vi snakket amerikansk. Hvor gamle er barna dine egentlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå