geene Skrevet 20. oktober 2013 #1 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg er veldig spendt, skal i begynnelsen av desember få en 8 uker gammel lundehundevalp i hus! Tenker på hunden irrasjonelt mye og gleder meg veldig! Det er ei tispe:) Så jeg lurer på om det er andre her inne med denne spesielle hunderasen? Litt gøy å vite, da den er ganske sjelden:) Og så lurer jeg på hvor lenge alle som har hatt valp sov i samme rom som valpen i begynnelsen? Hunden er fra en seriøs oppdretter og har selvsagt fått navn derfra. Kan jeg kalle hunden noe annet? Synes ikke navnet klinger veldig bra med min dialekt og vil gjerne kalle hunden for et navn jeg har hatt i tankene lenge. Og såklart, om det er andre nyttige valpe-tips er jeg lutter øre!
Gjest bustyvel Skrevet 20. oktober 2013 #2 Skrevet 20. oktober 2013 Gratulerer med voff =) Du kan jo kalle hunden akkurat det du vil, navnet fra oppdretteren må du vel bare ha i registreringspapirene og på evt. utstilling og brukshundprøver. Hvor lenge valpen sover hvor, kommer veldig ann på. Vi hadde vår ved senga (i eget bur) den første natta, deretter flyttet han ut i gangen, deretter ned trappa og ned i yttergangen hvor han har sovet siden. Gikk knirkefritt - så du må nesten bare se hvordan valpen din er og hvor trygg den er.
geene Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2013 Takk! Så gøy! Da blir det Luna!:D De var jo lurt å gjøre det trinnvis! Har ikke kjøpt bur og kommer nok ikke til å gjøre det heller, så vet ikke helt hvordan sovesituasjonen blir. Hun skal få en hundeseng tenkte jeg:) Kanskje jeg skal sove med henne i et mer "tissesikkert" rom i begynnelsen?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #4 Skrevet 20. oktober 2013 Sniker meg inn i tråden din geene Vi får valpen vår, en breton, om bare et par uker og vi gleder oss veldig Vi kommer til å forsøke å la den sove i bur første nettene (sambo skal ligge på en madrass rett ved siden av). Så håper vi å flytte valpen ut i gangen når den har blitt trygg i buret Jeg tenkte også på å kjøpe hundeseng til valpen, men de tygger jo på alt når de er små, så ser for meg hundesengen i hundre millioner biter etter kort tid Tenkte derfor å bare bruke noen pledd til å begynne med, og heller avansere til hundeseng når den er blitt større og verste tyggeperioden er over. Ellers anbefaler jeg hundevideoer på youtube! Jeg og sambo brukte lørdagskvelden på å se videoer med cesar millan + mange andre som har laget fine og lærerike videoer om hvordan man oppdrar valpen. Lykke til! Blir stor stas med valp i huset Vi raidet biltema (av alle steder) for hundeting igår. De er mye rimeligere enn dyrebutikkene. Anbefaler også utenlandske nettbutikker. Mye billigere der! Anonymous poster hash: 99bc9...3d1
Gjest bustyvel Skrevet 20. oktober 2013 #5 Skrevet 20. oktober 2013 Ang hundeseng.. Vår har, helt frem til nå (6mnd), hatt en pappeske med teppe i. Hvorfor? Joda, tygge-tygge-TYGG. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Gratulerer Vil bare si at det er superflott at du velger en rase som Lundehund. Det er en superflott rase, som vi bør bevare. 1
Tiak Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 Har du lest deg opp? Anbefaler å ha lest litt på forhånd. Boken "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm er fin begynnerlitteratur. Ellers er "Kulturkollisjonen" av Jean Donaldson genial. "100% positiv hverdagslydighet" og "Ikke skyt hunden" er også supre bøker. "Klikkertrening for din hund" er fin om man har lyst på en introduksjon til klikkertrening. Finn deg også et bra valpekurs som bygger på POSITIVE metoder. Har du en Canis-hundeskole i nærheten så er det garantert positivt, men det finnes også mange andre gode hundeskoler. Ikke meld på valpekurs i regi av Oslo Hundeskole, Nordenstam etc. Gå inn på Canis-forumet og les litt der. Det ligger mange tråder på "Gulltråder" og valpeprat-underforumet som er fulle av supre tips. Minst to brukere har lundehund selv, som jeg kommer på. Lykke til med valp! Husk at det er en liten baby du får i hus - den kan og forstår ingenting, og det er din jobb å veilede, være i forkant, forebygge og gjøre verden til en hyggelig plass å være for en liten hund. Du har tydeligvis hodet på rette plassen siden du forstår at valpen trenger å sove sammen med deg i begynnelsen. Det er individuelt hvor raskt valpene modner i hodet, men du kan iallefall regne med å sove sammen med valpen den første uka og så gradvis flytte den (eller deg selv) unna. Nyt valpetiden, og ta masse bilder! 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 Sniker meg inn i tråden din geene Vi får valpen vår, en breton, om bare et par uker og vi gleder oss veldig Vi kommer til å forsøke å la den sove i bur første nettene (sambo skal ligge på en madrass rett ved siden av). Så håper vi å flytte valpen ut i gangen når den har blitt trygg i buret Jeg tenkte også på å kjøpe hundeseng til valpen, men de tygger jo på alt når de er små, så ser for meg hundesengen i hundre millioner biter etter kort tid Tenkte derfor å bare bruke noen pledd til å begynne med, og heller avansere til hundeseng når den er blitt større og verste tyggeperioden er over. Ellers anbefaler jeg hundevideoer på youtube! Jeg og sambo brukte lørdagskvelden på å se videoer med cesar millan + mange andre som har laget fine og lærerike videoer om hvordan man oppdrar valpen. Lykke til! Blir stor stas med valp i huset Vi raidet biltema (av alle steder) for hundeting igår. De er mye rimeligere enn dyrebutikkene. Anbefaler også utenlandske nettbutikker. Mye billigere der! Anonymous poster hash: 99bc9...3d1 Hehe... Nå har du lagt hodet på huggstabelen. Cesar Milan er en meget forhatt herremann her på KG Anonymous poster hash: 33694...400
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #9 Skrevet 20. oktober 2013 Hehe... Nå har du lagt hodet på huggstabelen. Cesar Milan er en meget forhatt herremann her på KG Anonymous poster hash: 33694...400 Ikke vær feig da, kjør på med hvorfor du mener det Synes mannen hadde mye fornuftig å si. Så et par foredrag han har holdt. Det jeg derimot ikke likte var serien hans (hundeviskeren). Der var det mye rart for å skape underholdning. Ble også sjokkert over at han brukte et halsbånd med pigger(?) Aldri sett noe lignende før. Men synes uansett han hadde mye å si som var interessant. Men den debatten synes jeg egentlig vi kan ta i en annen tråd. Anonymous poster hash: 99bc9...3d1
Tiak Skrevet 20. oktober 2013 #10 Skrevet 20. oktober 2013 Cesar Millan:http://beyondcesarmillan.weebly.com/alexandra-semyonova.htmlhttp://canineaggression.blogspot.co.uk/2012/09/food-aggression-and-famous-trainer.htmlhttp://www.4pawsu.com/cesarfans.htm Men ja, ta heller den diskusjonen i en egen tråd.
Gjest Skrevet 20. oktober 2013 #11 Skrevet 20. oktober 2013 Grattis med lundehund! Har ingen selv, men har bekjente som har tre stykker! Ene heter tilogmed Luna ;-)
geene Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #12 Skrevet 20. oktober 2013 Grattis med lundehund! Har ingen selv, men har bekjente som har tre stykker! Ene heter tilogmed Luna ;-) Takk! Så kult! :D
geene Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #13 Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Gratulerer Vil bare si at det er superflott at du velger en rase som Lundehund. Det er en superflott rase, som vi bør bevare. Takk! Ja det synest jeg også! I tillegg til å ha mange kule kroppfunksjoner som andre hunder ikke har så er det veldig gøy at det er en ren norsk rase:) Håper jeg en gang i fremtiden kan få valper på henne:) Endret 20. oktober 2013 av geene
geene Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #14 Skrevet 20. oktober 2013 Har du lest deg opp? Anbefaler å ha lest litt på forhånd. Boken "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm er fin begynnerlitteratur. Ellers er "Kulturkollisjonen" av Jean Donaldson genial. "100% positiv hverdagslydighet" og "Ikke skyt hunden" er også supre bøker. "Klikkertrening for din hund" er fin om man har lyst på en introduksjon til klikkertrening. Finn deg også et bra valpekurs som bygger på POSITIVE metoder. Har du en Canis-hundeskole i nærheten så er det garantert positivt, men det finnes også mange andre gode hundeskoler. Ikke meld på valpekurs i regi av Oslo Hundeskole, Nordenstam etc. Gå inn på Canis-forumet og les litt der. Det ligger mange tråder på "Gulltråder" og valpeprat-underforumet som er fulle av supre tips. Minst to brukere har lundehund selv, som jeg kommer på. Lykke til med valp! Husk at det er en liten baby du får i hus - den kan og forstår ingenting, og det er din jobb å veilede, være i forkant, forebygge og gjøre verden til en hyggelig plass å være for en liten hund. Du har tydeligvis hodet på rette plassen siden du forstår at valpen trenger å sove sammen med deg i begynnelsen. Det er individuelt hvor raskt valpene modner i hodet, men du kan iallefall regne med å sove sammen med valpen den første uka og så gradvis flytte den (eller deg selv) unna. Nyt valpetiden, og ta masse bilder! Jeg har lest alt jeg har kommet over på nettet om Lundehund og de siste dagene har jeg sett utallige lydighetsvideoer på youtube. Veldig gøy lesning:) Kjøpte en klikker på nettet så har den klar, men har aldri trent hund med klikker før. Det ser forsåvidt lett ut på youtube men det er jo ikke sikkert det gjenspeiler virkeligheten Vi har hatt tre lykkelige og veldig lydige hunder i min oppvekst, de var ikke trent med klikker men fikk mye kos og ros og av og til et bestemt NEI. Men jeg har lyst å lære hun kule triks etter hvert, i tillegg til vanlig lydighet, og virker som klikker er den enkleste måten å gjøre det på Men først, valpetiden! takk for tipsene, bilder skal det bli i fleng av! Skal ha fri i 5 uker fra jobb så da blir det mye kos og lek, så regner med hun nok blir trygg etter hvert:) Tror som du sier at det nok er lettest å flytte henne gradvis bort fra meg, hva enn jeg finner utav at er best som seng for henne:)
geene Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #15 Skrevet 20. oktober 2013 Ang hundeseng.. Vår har, helt frem til nå (6mnd), hatt en pappeske med teppe i. Hvorfor? Joda, tygge-tygge-TYGG. Haha.. Godt poeng! Jeg får bruke noe som tåler små valpetenner eller noe den faktisk kan få lov å ødelegge:)
geene Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #16 Skrevet 20. oktober 2013 Sniker meg inn i tråden din geene Vi får valpen vår, en breton, om bare et par uker og vi gleder oss veldig Vi kommer til å forsøke å la den sove i bur første nettene (sambo skal ligge på en madrass rett ved siden av). Så håper vi å flytte valpen ut i gangen når den har blitt trygg i buret Jeg tenkte også på å kjøpe hundeseng til valpen, men de tygger jo på alt når de er små, så ser for meg hundesengen i hundre millioner biter etter kort tid :fnise:Tenkte derfor å bare bruke noen pledd til å begynne med, og heller avansere til hundeseng når den er blitt større og verste tyggeperioden er over. Ellers anbefaler jeg hundevideoer på youtube! Jeg og sambo brukte lørdagskvelden på å se videoer med cesar millan + mange andre som har laget fine og lærerike videoer om hvordan man oppdrar valpen. Lykke til! Blir stor stas med valp i huset Vi raidet biltema (av alle steder) for hundeting igår. De er mye rimeligere enn dyrebutikkene. Anbefaler også utenlandske nettbutikker. Mye billigere der! Anonymous poster hash: 99bc9...3d1 Så heldige dere er! Gratulerer! Biltema er en bra plass ja, mye billigt der:) i valpetiden er det sikkert ikke nødvendig å kjøpe noe dyrt heller,da man nesten må forvente av dem at se skal ødelegge litt;) Tror jeg kommer til å lage en del hjemmelagde leker også, f.eks med matibiter inni så hun kan få bryne seg litt på! har du forresten noen gode nettbutikk-lenker?
Erica❤ Skrevet 23. oktober 2013 #17 Skrevet 23. oktober 2013 Gratulerer! De hundene er jo helt nydelige og Luna er et nydelig navn<3 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #18 Skrevet 23. oktober 2013 Har lundehund selv! Veldig spesiell og flott rase, som fortjener å tas vare på! De er i ferd med å dø ut dessverre, men forhåpentligvis blir de reddet denne gangen også. Min erfaring er at de er ukompliserte, reale og direkte hunder. De er lite "tuklet med" avlsmessig, generelt sunne og har et fascinerende tydelig kroppsspråk. Det jeg har bitt meg merke i hos denne rasen, og som jeg mener bør fokuseres litt ekstra på, er nettopp det at de er litt "primitive" (tenk miniulv). Dette fører gjerne med seg separasjonsangst, frykt for nye steder og personer, og litt problemer med husrenhet. De har gjerne også en tendens til å bjeffe litt, som spisshunder flest. Alt sammen er fult mulig å forebygge, men jo tidligere man begynner, desto bedre! Lundehund, som de fleste andre raser, har potensiale til å bli uproblematiske og flotte kjæledyr, bare man tar seg tid til å oppdra de riktig. Hver rase har sine problemområder, og for lundehunden er altså sosialisering og hjemme alene-trening et greit sted å begynne (dette er dog kun mine personlige erfaringer, samt ting jeg har hørt fra et par andre lundehundeiere.. det er jo så få av disse hundene at det er sjelden man møter noen å utveksle erfaringer med!) Lykke til! (Ang Cesar Milan så er han ikke noe "slemmere" enn hva en hvilken som helst hund er, mot andre hunder, så de blir hysteriske for metodene hans ville jeg ikke brydd meg om ) Anonymous poster hash: 8b2f4...6b4 2
geene Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter #19 Skrevet 23. oktober 2013 Har lundehund selv! Veldig spesiell og flott rase, som fortjener å tas vare på! De er i ferd med å dø ut dessverre, men forhåpentligvis blir de reddet denne gangen også. Min erfaring er at de er ukompliserte, reale og direkte hunder. De er lite "tuklet med" avlsmessig, generelt sunne og har et fascinerende tydelig kroppsspråk. Det jeg har bitt meg merke i hos denne rasen, og som jeg mener bør fokuseres litt ekstra på, er nettopp det at de er litt "primitive" (tenk miniulv). Dette fører gjerne med seg separasjonsangst, frykt for nye steder og personer, og litt problemer med husrenhet. De har gjerne også en tendens til å bjeffe litt, som spisshunder flest. Alt sammen er fult mulig å forebygge, men jo tidligere man begynner, desto bedre! Lundehund, som de fleste andre raser, har potensiale til å bli uproblematiske og flotte kjæledyr, bare man tar seg tid til å oppdra de riktig. Hver rase har sine problemområder, og for lundehunden er altså sosialisering og hjemme alene-trening et greit sted å begynne (dette er dog kun mine personlige erfaringer, samt ting jeg har hørt fra et par andre lundehundeiere.. det er jo så få av disse hundene at det er sjelden man møter noen å utveksle erfaringer med!) Lykke til! (Ang Cesar Milan så er han ikke noe "slemmere" enn hva en hvilken som helst hund er, mot andre hunder, så de blir hysteriske for metodene hans ville jeg ikke brydd meg om ) Anonymous poster hash: 8b2f4...6b4 Hei! Så kult at du har lundehund! Har du mer enn en? Virker som mange skaffer seg flere når de først har en =) Jeg jobber i nordsjøen, så når vi får valpen er det 4 uker med kun valpetid! Skal prøve å begynne med seperasjonstrening straks valpen er trygg hjemme hos meg. Tenker da å la den være alene i et rom mens jeg er i huset først, og så fortsette fra der:) Jeg tror også at en hund går an å lære å ikke bjeffe, spisshund eller ei, og håper jeg kan få til det i lengden. Har kjøpt meg klikker nå, og håper å kunne utnytte lundehundens matvrak -egenskaper til å bli en lydig og flink hund, spesielt på bjeffing Er enig med deg i betraktningen av Cesar Milan, jeg har aldri sett noe som minner om mishandling i programmene hans, som mange innpå her ser ut til å mene. En hund har ikke vondt av å bli "nedverdiget" til å legge seg i bakken da det meste virker som det er psykisk og en "flokkmentalitet" som han sier. Gleder meg villt til å få min lille lundis i hus, nå er det bare 4 uker igjen! Da blir det mye kos og leking og nye opplevelser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå