Gå til innhold

Hva er greia med dosetet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd.

Jeg er kvinne selv og kanskje jeg er for ung til å forstå dette, men jeg har da en far så har delt bad med mann.

Jeg har aldri forstått dosete-problematikken. Eller at menn er pliktig å sette ned dosetet.

Bor man sammen så har man lik rett på toalettet. Når han skal tisse må han ta setet opp. Når kvinnen skal, tar hun det ned. Begge må gjøre en "effort". Det tar sånn ca 1 sekund.

Hvorfor er menn spesielt pliktig å sette ned dosetet? Hvorfor er det mer rettferdig og hvorfor er det et så stort problem?

Anonymous poster hash: 338bb...3f2
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smarte menn sitter og tisser, ergo er det ikke en problematikk for smarte mennesker.

• Liker 16
Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Gudene vet. Hvis jeg noengang får meg samboer så er det det siste jeg kommer til å sutre over.

Endret av Mortem
Gjest Euforia
Skrevet

Enig. Jeg kan ikke engang tenke meg hvilke andre småting som plutselig blir store problemer hvis dette virkelig er et problem... Haha. Stakkars folk :)

Skrevet

Og jeg skjønner ikke greia med at vi trenger to tråder om dette samtidig. Dotrådene vil ingen ende ta på KG, de er nesten like populære som fotballfrua.

Anonymous poster hash: c29fb...c91
  • Liker 1
Skrevet

På grunn av hygiene! Man skal selvsagt lukke igjen dolokket før man spyler ned, så man slipper så mye bakterier flytende rundt i lufta.. Skjønner ikke hvorfor så mange menn ikke forstår dette.

Anonymous poster hash: b5793...b8a
  • Liker 21
Skrevet

Og jeg skjønner ikke greia med at vi trenger to tråder om dette samtidig. Dotrådene vil ingen ende ta på KG, de er nesten like populære som fotballfrua.

Visste ikke at det var så mange tråder. Så bare én tråd nå om en dame som klaget over det og hvordan hun skal "løse" det. Derfor jeg lurer på rett og slett hva som er logikken bak det.

Skrevet

På grunn av hygiene! Man skal selvsagt lukke igjen dolokket før man spyler ned, så man slipper så mye bakterier flytende rundt i lufta.. Skjønner ikke hvorfor så mange menn ikke forstår dette.

Vi forstår det. Vi tar opp igjen lokket for å gjøre det klart til neste gang vi skal pisse, bare. Det er vel ikke så vanskelig å forstå?

Anonymous poster hash: 0f6cf...02b

Skrevet

Det er sant. Jeg setter ned dolokket hver gang jeg spyler men det kommer an på badet hvor viktig det er. Hvis man har en egen do der det ikke er noe annet er det ikke så viktig, sett at man snur seg vekk med en gang. Hvis det er et vanlig bad der tannbørster og alt står fremme så må selvsagt lokket ned.

Skrevet

Visste ikke at det var så mange tråder. Så bare én tråd nå om en dame som klaget over det og hvordan hun skal "løse" det. Derfor jeg lurer på rett og slett hva som er logikken bak det.

Men hvorfor svarte du ikke bare i den tråden? Dette er jo akkurat samme tema, uten noen ny vinkling en gang. Foreslår at trådene flettes.

Skrevet (endret)

Jeg har dessverre et stort problem med "støv på hjernen" og det er så viktig for meg at mine gjester tar ned dolokket FØR de trekker ned!

Siste lørdag hadde jeg vors, og da tok ikke guttevennene mine dolokket før de trakk ned. Verdens kleineste søndag tilbrakte jeg på å vaske ned badet :laugh:

Men når det kommer til kjæresten er jeg litt mer laidback. Vil ikke miste han pga krangling om bagateller :)

Endret av Rægs
Skrevet

Jeg har dessverre et stort problem med "støv på hjernen" og det er så viktig for meg at mine gjester tar ned dolokket FØR de trekker ned!

Siste lørdag hadde jeg vors, og da tok ikke guttevennene mine dolokket før de trakk ned. Verdens kleineste søndag tilbrakte jeg på å vaske ned badet :laugh:

Men når det kommer til kjæresten er jeg litt mer laidback. Vil ikke miste han pga krangling om bagateller :)

Fulgte du med dem på badet, eller sprutet det sånn oppover veggene at du kunne se at de ikke hadde tatt ned lokket først?

• Liker 1
Skrevet

Fulgte du med dem på badet, eller sprutet det sånn oppover veggene at du kunne se at de ikke hadde tatt ned lokket først?

Haha! Nei og nei :)

Hvis de har vært på badet, har de ikke tatt ned toalettsetet uansett! Så når jeg kommer, så er det helt åpent :( Har også en bror (dette gjelder også mine venner) som tar ned toalettsetet ETTER han har trukket ned. Det hører jeg ganske godt fra stuen. Først trekke ned, så "slenge" ned toalettsetet :nigo:

Det er tilfellet med flere i min omkrets. Men gidder jo ikke å ta det opp med de, heldigvis jeg liker å vaske :laugh: Syntes ikke man skal krangle om slike små ting, enten det er venner, familie eller kjæreste. Det er heller det at det irriterer meg i det stille :)

Skrevet

Altså, folkens, vet dere ikke forskjell på et dolokk og et dosete?

• Liker 5
Skrevet

Det er også mange kvinner som ikke lukker dolokket, og det er veldig uhygienisk uavhengig av kjønn :P Som skrevet i den forrige tråden: "Trekker du ned mens dolokket står oppe spruter nemlig bitte små dråper av urin, avføring og toalettvann over setet."

Anonymous poster hash: 123ce...402
  • Liker 3
Skrevet

Inspirert av en annen tråd.

Jeg er kvinne selv og kanskje jeg er for ung til å forstå dette, men jeg har da en far så har delt bad med mann.

Jeg har aldri forstått dosete-problematikken. Eller at menn er pliktig å sette ned dosetet.

Bor man sammen så har man lik rett på toalettet. Når han skal tisse må han ta setet opp. Når kvinnen skal, tar hun det ned. Begge må gjøre en "effort". Det tar sånn ca 1 sekund.

Hvorfor er menn spesielt pliktig å sette ned dosetet? Hvorfor er det mer rettferdig og hvorfor er det et så stort problem?

Her tar du feil. Menn må ikke ta setet opp. Menn kan sitte når de tisser. Det er absolutt ingen grunn til at de skal stå når de tisser.

Anonymous poster hash: 2ef34...d65

• Liker 7
Skrevet

Kjæresten min sitter når han tisser på toalettet inne, det samme gjør resten av mine mannlige familiemedlemmer.

Ikke fordi vi driver med manne-undertrykking men fordi når en mann står og pisser flyr det urin over minst 1 m2, synlig eller ei.

Veldig mye smådråper som sprer seg over alt (har sett på varmekamera ute en gang, tilfeldig).

Derfor er det veldig uhygienisk å ikke sitte.

Virker ikke som om de gode mannfolka våre har tatt skade av det, og for deg som lurer;

Ja, de er menn med stor M..! ;)

Skrevet

Jepp, begge må gjøre en innsats.

Når han skal tisse, må han enten løfte opp dolokket og ringen, avhengig av om han sitter eller står. Løfter han begge, kan disse løftes samtidig.

Og når hun skal tisse, løfter hun opp lokket.

Likt skal være likt!

Det skal ikke være slik at når hun skal tisse, så må hun først legge ned ringen, og så, når hun er ferdig til å spyle, legge ned lokket også, mens han slipper unna med å bare løfte lokket og ringen en gang.

Anonymous poster hash: 2e55c...ca8

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vært interessant å vite om det er noen reelle helsemessige konsekvenser av å trekke ned uten å ta ned dosetet. Eller om det hygieniske argumentet dreier seg mer om symbolsk urenhet enn en faktisk, helsemessig fare.

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vært interessant å vite om det er noen reelle helsemessige konsekvenser av å trekke ned uten å ta ned dosetet. Eller om det hygieniske argumentet dreier seg mer om symbolsk urenhet enn en faktisk, helsemessig fare.

Denne handler om tannbørster på badet, men det viser vel at det kan være greit å lukke lokket før spyling.

Charles Gerba, an environmental microbiologist from the University of Arizona, first brought the aerosol effect to light in 1975 by when he published a scientific article describing the disturbing results of his tests on bacterial and viral aerosols due to toilet flushing. He conducted tests by placing pieces of gauze in different locations around the bathroom and measuring the bacterial and viral levels on them after a toilet flush. His results were more than a little disturbing: he found that the aerosols traveled as far as six to eight feet away from the toilet.

It is true that many do not consider fecal coliform bacteria to be a health risk since they are found naturally in the human body - primarily in the lower digestive tract where the body processes and eliminates waste. However, that does not mean that it’s a good idea to introduce the bacteria into our mouths.

Fecal coliform grows in an environment similar to other waterborne bacteria, and thus their presence outside of the body means that other bacteria like hepatitis A or dysentery could also be present. Notably, municipal water districts test for the presence of fecal coliform bacteria to determine whether waste treatment is being conducted properly.

Anonymous poster hash: 2e55c...ca8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...