Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler det med leggerutiner er et mareritt. Har en gutt på 5 måneder som alltid skriker mye før han sovner. Han er trøtt i 6-7 tiden, får da grøt og stelles på badet med tulling og latter. Så får han pupp i sengen ca 19-20 og sovner der og da går det fint å legge han. De gangene han ikke sovner der så legger vi han i sengen og da griner han bare. Roer seg med smokken, begynner å hylgrine, roer seg, griner osv.
Tar han opp for å rape og det, men vet at det ikke er derfor han griner.
Synger og stryker.
Vi har vært strenge med han, men hvor strenge kan vi liksom være?
Jeg hater at han griner, så jeg tar han fortere opp en mannen feks.

Han var flinkere til å legge seg før. Da lå han å pludra i sengen før han sovnet feks.

Helsesøster sa at det var en del babyer som måtte grine litt før de sovnet. Men vår griner ikke bare litt, men masse. Hyler. Er det fordi han egentlig ikke er trøtt? Er han overtrøtt? Legge han seinere? Tidligere? Er vi for strenge? Bør vi være mer streng?
Når bør han sove på dagen? Hvor lenge bør han sove på dagen?
Har så masse spørsmål og jeg prøver mitt beste på å finne det ut.

Jeg vil at han skal sove i sin egen seng fordi vi alle 3 sover mye bedre da.
Og han sover hele natten igjennom med et måltid og sover videre i sin seng etterpå uten problemer. Det er akkurat bare kveldsleggingen som er et problem.

Anonymous poster hash: b67e5...8dd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ordet streng hører ikke sammen med baby på 5mnd. Jeg er helt imot å la så små babyer skrike i det hele tatt, og mener man kommer lengre med å gi omsorg og skape trygghet rundt legging/søvn.

Ville prøvd meg frem litt med leggetider og metoder. Ellers går slik gjerne i perioder, så tenk at det går over.

Anonymous poster hash: 075c5...2f8
  • Liker 1
Skrevet

Ordet streng hører ikke sammen med baby på 5mnd. Jeg er helt imot å la så små babyer skrike i det hele tatt, og mener man kommer lengre med å gi omsorg og skape trygghet rundt legging/søvn.

Ville prøvd meg frem litt med leggetider og metoder. Ellers går slik gjerne i perioder, så tenk at det går over.

Anonymous poster hash: 075c5...2f8

Men han sovner jo ikke ved puppen? Og ikke ved byssing? Hvordan skal jeg få han til å sovne da?

Han la seg jo kjempefint i sengen sin før. Han er jo tydeligvis inni en dårlig periode, men hvordan komme ut av den... Jeg vil ha rutiner!

Skrevet

Men uansett hvor mye du vil ha rutiner, så nytter det ikke om barnet ennå ikke er helt klar for det. Babyer endrer søvnmønstret sitt støtt og stadig, og da må vi som voksne bare henge med i svingene, og ikke tvinge på barnet noe den ikke engang kan forstå.

Jeg hadde tatt babyen opp av sengen, og bare koset på sofaen. Hadde babyen sovnet da, så hadde jeg jo vist at ungen egentlig hadde vært trøtt, men overtrøtt. Så da vet du det. Om babyen er ivrig og vil leke mer, så er den jo rett og slett ikke trøtt. -og nei, du kan ikke tvinge babyen på noen måter til å være trøtt.

Og er det slik at babyen trenger kos for å sove, så vær nå grei å la han få det. Det vil ikke vare evig, og babyen din trenger nok bare en liten bekreftelse fra deg.

• Liker 1
Skrevet

Men uansett hvor mye du vil ha rutiner, så nytter det ikke om barnet ennå ikke er helt klar for det. Babyer endrer søvnmønstret sitt støtt og stadig, og da må vi som voksne bare henge med i svingene, og ikke tvinge på barnet noe den ikke engang kan forstå.

Jeg hadde tatt babyen opp av sengen, og bare koset på sofaen. Hadde babyen sovnet da, så hadde jeg jo vist at ungen egentlig hadde vært trøtt, men overtrøtt. Så da vet du det. Om babyen er ivrig og vil leke mer, så er den jo rett og slett ikke trøtt. -og nei, du kan ikke tvinge babyen på noen måter til å være trøtt.

Og er det slik at babyen trenger kos for å sove, så vær nå grei å la han få det. Det vil ikke vare evig, og babyen din trenger nok bare en liten bekreftelse fra deg.

Han virker nok heller overtrøtt dessverre. For er trøtt og grinete før vi legger han, og han lukker øyene og koser med bamsen sin og så skriker han litt, koser og lukker øynene, skriker og sånn går det helt til han begynner å gråte masse da han liksom ikke finner roen.

Det er jo ikke sånn at jeg lar han ligge der aleine og skrike.

Pleier ofte å ta han opp og inn i stuen igjen med resultatet blir sutring og klaging.

Tydeligvis overtrøtt.

Tror det kan ha noe med at han kanskje sover for lite på dagtid? Men syns det er så vanskelig å vite hvor lenge han bør sove på dagtid for at han ikke skal bli overtrøtt på kvelden.

Vist han sover masse fra 5-7 feks så er han lett å legge. Men han styrer som regel dagsoving selv, og det er derfor det er så forskjellig fra kveld til kveld.

Vi har liksom prøvd både rutiner og at han styrer selv. Ingenting virker til å fungere. Vi har prøvd amming i vår seng med masse kos for å få han til å sovne, sengen sin og kos og sang, byssing og likevel ender det opp med grining.

Skrevet

Dumt spørsmål kanskje, men du nevner at han er trøtt i 19 tiden ca - er det ikke da for sent å først da begynne stell - kan det være at han blir overtrøtt innen leggingen er igang?

Dere har sikkert prøvd å starte dette tidligere; men hva skjer når dere jevnlig forsøker legge ham 19 istedet(altså; på det tidspunktet han faktisk begynner å bli trøtt,hva enn det somregel er)?

Anonymous poster hash: cfed6...69a
Skrevet

Dumt spørsmål kanskje, men du nevner at han er trøtt i 19 tiden ca - er det ikke da for sent å først da begynne stell - kan det være at han blir overtrøtt innen leggingen er igang?

Dere har sikkert prøvd å starte dette tidligere; men hva skjer når dere jevnlig forsøker legge ham 19 istedet(altså; på det tidspunktet han faktisk begynner å bli trøtt,hva enn det somregel er)?

Anonymous poster hash: cfed6...69a

Men da våkner han og er lys våken 1-2 timer seinere og vi får samme problem. Har prøvd den ser du.

Forstår meg ikke helt på dette.

Skrevet

Han er trøtt i 6-7 tiden, DA får han grøt, tull og latter på badet og legges ikke før kl 8??

Skrevet

Men han sovner jo ikke ved puppen? Og ikke ved byssing? Hvordan skal jeg få han til å sovne da?

Han la seg jo kjempefint i sengen sin før. Han er jo tydeligvis inni en dårlig periode, men hvordan komme ut av den... Jeg vil ha rutiner!

jeg tror at han er blitt så stor nå at han blir sinna når han legges.

Gå inn og ut, ta opp å trøst og legg ned. google opp ned metoden. ikke la han gråte alene stakkar. lykke til

Anonymous poster hash: c99d7...714

Skrevet

Gå inn og ut, ta opp å trøst og legg ned. google opp ned metoden. ikke la han gråte alene stakkar. lykke til

Du tuller nå? Ungen er FEM måneder. Et lite knøtt. De blir ikke 'sinna'.

Ts, du må bare prøve så godt du kan. Alt med søvn går i perioder, og det er skikkelig slitsomt, men det går over!

Jeg var oppe med gutten vår i timesvis hver natt da han var like gammel som din. Det varte lenge også. Men da han var litt over 6 mnd sov han natten igjennom. Nå gjør han ikke det lenger, men gjør det nok snart igjen. Sånn er det dessverre.

Gutten din kan ha tannvondt eller ha et utviklingssprang el. Da er det ikke så lett å finne roen.

Hjelp ham så godt du kan, og husk at hvis du gjør sengen til et trygt og godt sted å være, vil du ha mye igjen for det senere.

Så skal du se det går tilbake igjen snart :klem:

Skrevet

Har da ALDRI latt han grine aleine!

Skrevet

Du tuller nå? Ungen er FEM måneder. Et lite knøtt. De blir ikke 'sinna'.

Ts, du må bare prøve så godt du kan. Alt med søvn går i perioder, og det er skikkelig slitsomt, men det går over!

Jeg var oppe med gutten vår i timesvis hver natt da han var like gammel som din. Det varte lenge også. Men da han var litt over 6 mnd sov han natten igjennom. Nå gjør han ikke det lenger, men gjør det nok snart igjen. Sånn er det dessverre.

Gutten din kan ha tannvondt eller ha et utviklingssprang el. Da er det ikke så lett å finne roen.

Hjelp ham så godt du kan, og husk at hvis du gjør sengen til et trygt og godt sted å være, vil du ha mye igjen for det senere.

Så skal du se det går tilbake igjen snart :klem:

Tusen takk for et skikkelig svar!

Jeg tror ikke det er tenner faktisk, men sefølgelig jeg kan jo ikke være helt sikker.

Tror jeg har funnet ut problemet dessverre...dagsoving. Få nok søvn på dagen rett og slett. Han sover ikke til han er uthvilt på dagtid, våkner før og så er han fortsatt sutrete og trøtt selv om han har sovet.

Er nok kanskje bare en periode. Da blir han overtrøtt og sur på kvelden og er mye vanskeligere å legge.

Kjører vi bil/vogn noe med bevegelse i, sover han mange timer i strekk og er superlett å legge.

Men vi kan jo ikke drive å gå ute i vognen heledagen eller kjøre rundt.

Men nå virker det litt som han er redd for sengen. Han sovner i vognen med pittelitt gråt bare. Men i sengen skriker han med en gang vi legger han oppi omtrent. Uansett hvor trøtt han er så skriker han når han blir lagt nedi. Det virker som han forstår at nå skal han sove.

Men det går også andre veien. Han kan være trøtt, men langt ifra overtrøtt og reagere på samme måte.

Sovner han 20-21 så sover han natta gjennom uten problemer med et måltid.

Sovner han rundt 19, så våkner han 1-2 timer seinere og er liksom lys våken....

Håper det er som du sier at det er en liten periode for jeg syns ikke det er noe kjekt når han er så vanskelig å legge når jeg VET han er trøtt og vil sove. Sukk.

Og nei, dere andre - Jeg lar han ikke ligge å gråte aleine og jeg synger og trøster så masse jeg orker. Og så tar jeg han opp og roer han og prøver på ny.

Skrevet

Igjen, hvorfor begynner du ikke kveldsstwllet FØR gutten er trøtt??

Skrevet

Igjen, hvorfor begynner du ikke kveldsstwllet FØR gutten er trøtt??

Det har vi også prøvd....ender med gråt uansett.

Han er jo i supert humør på badet og når han får grøt osv. Men ikke akkurat når vi skal legge han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...