Semydfe Skrevet 19. oktober 2013 #1 Skrevet 19. oktober 2013 Er nybakt førstegangsmamma, og har fått en snill og skjønn jente! Har slitt litt med ammingen. Hun har ikke helt skjønt sugeprinsippet, men nå går det ganske bra. Hun er nå ca 2 uker. MEN - jeg lurer på om hun får i seg nok. Stort sett vil hun bare ligge til brystet i 10-12 minutter. Tenker at dette kanskje er litt lite, men hun virker fornøyd. Vil heller ikke ha mer selv om hun blir tilbydt etter en liten pause. Måltider ca hver 3.time. Så spørsmålet mitt til dere mer erfarne: Høres dette ok ut?
Gjest Modig mor Skrevet 19. oktober 2013 #2 Skrevet 19. oktober 2013 Helt ok så lenge hun er fornøyd. Hvis du googler, kan du finne en graf som viser at barnet får i seg størsteparten av melkemengden de første fem minuttene. Resten av måltidet er det liten mengde, men med høyere kaloriinnhold. (Av samme grunn bør man ikke drive og bytte bryst under måltidet - det er perfekt sammensatt som det er, med hovedrett og dessert.)
Stinelin Skrevet 19. oktober 2013 #3 Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Nyt det! (Jeg har en puppegal gutt som helst skal ligge ved puppen 24/7) Hvis du er i tvil om hun får i seg nok kan du veie jevnlig og få bekreftet av helsesøster at vekta går opp som den skal. Endret 19. oktober 2013 av Stinelin
Silfen Skrevet 19. oktober 2013 #4 Skrevet 19. oktober 2013 Det er veldig forskjellig. Eldste var en fem minuttersspiser. Jeg hadde utrolig mye melk og hun la på seg masse. De andre, der har jeg hatt mindre melk og de har sugd svakere, rett og slett, så de har lagt mye lengre. Jeg foretrakk første varianten.
Niennas Skrevet 19. oktober 2013 #5 Skrevet 19. oktober 2013 Fikk beskjed på barsel at "oppskriften" er 20 min på hvert bryst, altså 40 min til sammen. Jeg synes det høres veldig mye ut, begge mine unger har sjeldent hengt på puppen mer enn 7-10 minutter, og er fornøyd med en pupp. Men det er nok en grunn til at jeg fikk den beskjeden, så det stemmer nok for folk flest. 1
Silfen Skrevet 19. oktober 2013 #6 Skrevet 19. oktober 2013 Pfft, til helsike med oppskrifter. De stemmer aldri på meg, så det gjennomsnittet tror jeg er så som så med. 1
Sunshower Skrevet 19. oktober 2013 #7 Skrevet 19. oktober 2013 Kjenner meg veldig igjen, ts. Synes alle sa at de nærmest ammet i timesvis av gangen, og jeg var ganske så bekymra for babyen min som ikke ammet mer enn maks 10 min av gangen hver 3 time. Vi var til hyppig kontroll første tiden, og knotten la godt på seg. Hvis du er usikker på om hun får i seg nok ville jeg tatt noen ekstra turer på helsestasjon eller ammeklinikken og sjekket at hun øker fint i vekt (er det ikke 200-300 g i uka?). Og/ eller veie henne før og etter amming for å se hvor mye hun får i seg. Det gjorde vi noen ganger da vi var på barsel. Er veldig deilig å få bekreftet at babyen får i seg nok mat, så dersom du er usikker ville jeg sjekket.
Semydfe Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter #8 Skrevet 19. oktober 2013 Takk for svar! Betryggende å høre at det kan være nok. Vi har allerede vært på en veing etter at vi kom hjem fra sykehuset, og neste uke skal vi ha hjemmebesøk fra helsesøster så da får vi kontrollert vekt enda en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå