Gå til innhold

Weekendtur i Europa januar-februar...hvor?

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min skal unne oss en liten weekendtur. Det passer best i januar eller februar. Hvor ville dere dratt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel vinter utansett hvor i Europa dere reiser, så det kommer an på om dere ønsker dere snø eller ikke snø (evt sprengkulde eller småkaldt).

Barcelona eller Madrid hadde vært mitt førstevalg.

Kan være mye regn og kald vind på den tiden, men ikke snø eller kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar til budapest i Januar! Mest fordi der er billig og vi er studenter. Praha er en fin juleby, hvis dere drar nært jula. Ellers ville jeg dratt til paris, som er en fantastisk by, eller Lisboa hvor jeg alltid har hatt lyst til å dra. Det blir nok en fin tur uansett, alle storbyer i Europa har mye å by på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert Praha og Edinburgh.. Vil jo helst ikke at det skal være sprengkulde, men det er jo vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edinburgh kan være surere enn Bergen selv i april, så jeg ville kanskje satset på Praha i så fall. Ellers er byer som München, Wien, Salzburg og Torino koselige om vinteren.

Anonymous poster hash: dcc34...bf1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Wien er det skøytebane foran Rådhuset :) En venninne av meg var der i februar og tok noen helt fantastiske bilder. Det kan være surt og kaldt, men det er jo mange kafeer og konditorier og gallerier, og trikkene kjører ofte.

Anonymous poster hash: dcc34...bf1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Klarer ikke helt å bestemme meg for Praha eller Wien i januar/februar? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i Praha men Wien var en fin by. Det var sommer da jeg var der da men byen har mye fint se blandt annet Shønbrunn palasset var absolutt verdt å få med seg.

Og statuen av Johan Straus om kvelden i stadsparken.

Og så vil jeg anbefale å ta et liten båttur på Donau. Veldig koselig.

Nå er jo Wien bare 1, 5 time fra Bratislava så om dere har tid så er det altså mulighet til å ta seg en dagstur dit og.

Og selvfølgelig må man få med seg wienersnitzel og en wienerkonsert og Mozartsjokolade.

Men når det er sagt så er ikke jeg noe vinter menneske da så om jeg skulle dratt på weekentur i januar eller februar så tror jeg at jeg hadde kikket på Nice, Barcelona eller Las Palmas. Litt bedre temperatur og maks flytid er 5 timer til Las Palmas. Ikke lenger en tog fra Kristiansand til Oslo.

Sjekk Sas og Norwegian. Begge har hatt og har kanskje fremdeles salg på flybiletter for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wien er veldig hyggelig :) Jeg har bodd der selv noen år. Det kan være overraskende kaldt om vinteren pga vind, så vær obs på det. Men hvis dere liker romantisk setting med kjempestilig arkitektur så vil ikke Wien skuffe dere :) Det er så mye fint å se der. Man kan for eksempel gå fra rådhuset ned til de to museene som ser ut som speilbilde av hverandre (kunsthistorisk og naturhistorisk museum), gå inn på Heldenplatz og inn mot den spanske rideskolen og fortsette til Stephansdom (katedralen). Det er veldig mye å se på ett sted :) Og så kan dere dra til Prater og kjøre pariserhjul, spise middag eller se på utstikten i Donauturm, shoppe på Mariahilfer strasse... Det er massevis å finne på :)

Anonymous poster hash: 046de...1da
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...