Gjest Catwoman Skrevet 4. mai 2004 #41 Skrevet 4. mai 2004 Gir man tydeli tegn som syklist hvor man skal i krysset, og kjører pent og forsiktig gjennom et kryss, er det greit. Men de syklistene jeg har hatt forran meg i kryss de bare suser akkurat den veien de vil uten at jeg som kommer bak aner hvor de har tenkt seg hen.
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #42 Skrevet 4. mai 2004 Fornuftig innlegg, Fakse. Mitt problem er mosjonssyklister, faktisk. Eller, jeg tror det er dem, for de har hjelm, sykkel, drakt med polstring, solbriller og vannflaske som matcher, og de har aldri med seg noe på sykkelen. De sykler alltid på en sinnsykt traffikert og svingete vei som er underdimensjonert for trafikken, og de sykler GJERNE i rushtida. Og de flytter seg f*** ikke selv om det er lang kø. Fartsgrensa på denne veien er 70/80, men trafikken flyter normalt sett i 90-100. Dersom de sykler i rushtrafikk vil jeg tro at det er transport de drive med selv om de er kledd i bra utstyr. De er sikkert ute og mosjonerer senere på kvelden i tillegg. Når man sykler en del kler man seg i de klærne som er mest praktiske for sykling, hjelm er jo en selvfølge for alle syklister nå håper jeg, og vannflaske er kjekkt dersom man skal sykle en mil eller to på vei hjem fra jobb. Jeg har stort sett med sykkelveske med noen papire/bøker og kanskje en matpakke i, men jeg vet om mange som ordner seg slik at de stort sett slipper å transporterer ting med seg mellom hjem og jobb. De sykler helt sikkert i rushtida av samme grunn som du kjører i rushtida. Å flytte seg ville være idioti, da måtte de jo vente på at rushet skulle være over før de kunne fortsette igjen, for det er jo først da trafikken ville vær mindre og de ikke villle være til hinder for noen. Jeg skjønner at det er iriterende å møte på en syklist som sinker, men ville det være noe mindre iriterende å møte på en traktor eller lastebil. En liten digresjon anngående det. Min far har kjørt lastebil, og de avslutta selvføgelig dagens økt på samme tidspunkt som alle andre. Da skulle lastebilen tilbake tilbasen. Han hater å være til hinder for andre, og kjørte selvfølgelig ut der det var mulighet. I rushtrafikk blir dette meninsløst. Det kommer en kontinuerlig strøm av biler, om du først kjører ut kan du ikke kjøre på veien igjen, for du vil bare hindre noen andre. Det best er altså å bare kjøre for å komme seg frem og av veie. Det blir mye det samme for en syklist. For deg som bilist ville det jo være det beste om ingen syklet på veine. For meg som syklist ville det også være fint om jeg slapp å utsette meg for fare ved å sykle i veien. Jeg skulle ønske det var egne sykkelfelt slik i som i Danmark eller breie fine sykkelstier mange flere plasser. Jeg ønsker ikke å være til hinder for noen, og det vil jeg tro gjelder de fleste syklister. Men jeg ønsker heller ikke å stå i veikanten og vente til rushet er over, jeg vil hjem til middagen jeg som alle andre. Tror holdningen Nilma peker på også er en del av problemet. Når en som vanligvis er bilist setter seg på sykkelen så føler de seg litt gudommelig, og har et overmot som står i stil med det. Mange som er bilister til daglig setter seg ikke inn i trafikkregler som gjelder for syklister før de hiver på seg hjelmen og skal vinne "Sykle til jobben aksjonen". Tror den aksjonen brude ha starta med en holdningskampanje for trafikkvett. Så kanskje de samme selvmordssyklistene også lærte hvordan de skal forholde seg til syklister på en fornuftig måte når de sitter i bil til vinteren igjen. Det er FARLIG både for en selv og andre å tro at en både har rettighetene som bil og som fotgjenger samtidig. De aller fleste ulykker der en bil og en sykkel møtes skjer ikke langs veier med 90 i fartsgrense, men i overganger mellom sykkelstier og bilveier. Det er lenge siden man innså at man burde skille fogjengere fra biler, det er på tide å innse det samme med syklistene og andre hurtiggående myke trafikanter (rulleskøyter, rulleski..)
Sarabi Skrevet 4. mai 2004 #43 Skrevet 4. mai 2004 Jeg vet AKKURAT hva du mener Donnie! Jeg HATER syklister og det frister veldig å kjøre på de når de ligger i 10 km/t i 60 sona i rush trafikken. Det finnes da fortau. Ja ja.. jeg vet at mange av fortauene er for fotgjengere men hva faen.. Syklistene er mere i veien for bilene enn for de få fotgjengerne som er ute å labber. Jeg personlig hadde ALDRI turt å sykle på hovedveien... og i rundkjøringa.. :o Livsfarlig!! Jeg hadde vært redd for livet mitt. Man vet aldri hva slags sjåfører som er ute å kjører nå om dagen. Jeg vil faktisk påstå at syklister som sykler midt på veien er egoister! Men det er nå min mening.. Tipper noen her inne føler seg truffet og blir provosert... Så flott! Men Tenk over hvor du sykler og om du er en fare for trafikken!
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #44 Skrevet 4. mai 2004 Det finnes da fortau. Ja ja.. jeg vet at mange av fortauene er for fotgjengere men hva faen.. Syklistene er mere i veien for bilene enn for de få fotgjengerne som er ute å labber. Har du prøvd å sykle på et fortau i Tromsø noen gang? Er det noe som er farlig så er det det!
Sarabi Skrevet 4. mai 2004 #45 Skrevet 4. mai 2004 Har du prøvd å sykle på et fortau i Tromsø noen gang? Er det noe som er farlig så er det det! Hehehe.... Funker greit på Stakkevollveien og Dramsveien.. Gjør det ikke? Eller?
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #46 Skrevet 4. mai 2004 Hehehe.... Funker greit på Stakkevollveien og Dramsveien.. Gjør det ikke? Eller? Stakkevollveien???? Er du gal?? Er det et sted i Tromsø der asfalten er værre enn på selve Stakkevollveien så er det på sykkelstiene langst Stakkevollveien. Nå har de i tillegg gravd opp på flere steder, sånn at man ikke har noe annet valg enn å sykle ut i veien. På Dramsveien er det så tett av fotgjengere at det ikke er mulig å sykle fortere enn gangfart, og da er liksom sykkelen litt bortkasta, synes du ikke? Det er greie sykkelstier fra Sydspissen til Kvaløybrua, nettopp derfor opplever du nok sjelden å møte syklister som sykler i veien her. Det samme gjelder på fastlandet, og til dels på Kvaløya mot Eidkjosen, men her begynner forfatningen på asfalten å bli svært dårlig på enkelte partier. Dårlig asfalt er svært farlig når man kommer på sykkel i stor fart, man er jo ikke like stabil som en bil med fire hjul. Det er helt idiotisk at det ikke finnes vettige sykkelstier man kan følge til/fra sykehuset og universitetet, dette er tross alt uten sammenligning den største arbeidsplassen i Tromsø. Men om du vil unngå syklister på disse strekningene er det jo bare å kjøre tunellen da. Der er det til og med ganse hel og fin asfalt, i motsetning til på utsiden.
Sarabi Skrevet 4. mai 2004 #47 Skrevet 4. mai 2004 Kvaløybrua, ja... Kan du svare meg på hvorfor syklister ikke benytter seg av gang og sykkelstien på brua? De folka må jo være sinnsyke :o Jeg synes egentlig at sykkelen er oppskrytt... Kanskje fordi jeg ikke sykler selv.. Eller.. jeg har sykel.. Men når jeg har kommet meg ned fra stakkevollfeltet.. har jeg problemer med å komme meg opp igjen.. De bakkene er jo ENORM! Kan og ha noe med kondisen min å gjøre...? Jeg er veldig enig i at det er meget dårlig fatning på de sykkelstiene som eksisterer.. Hump etter hump! Tromsø kommune burdte absolutt brukt noen kroner på å lage nye veier, ja. Tenk Stakkevollveien som for 2 år siden blei skrapa på høsten for at de skulle asfaltere i fjor sommer... Den veien har fortsatt ikke blitt asfaltert pga pengemangel. :o Hva bruker de pengene på egentlig? Male Trykkbassenget turkist? Hvem vet! Anyway... Jeg holder meg til tunellen :D
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #48 Skrevet 4. mai 2004 Kvaløybrua, ja... Kan du svare meg på hvorfor syklister ikke benytter seg av gang og sykkelstien på brua? De folka må jo være sinnsyke :o Det kan jeg svare på, for jeg sykler i veibanen over brua selv. For det første er fortauet på brua ikke i vanlig bredde (hvorfor har de laget et halvt fortau på hver side i stede for et helt fortau på den ene siden?), og for det andre er gelenderet alt for lavt. Om det er litt vind risikerer man altså i bli kasta av brua i et vindkast om man er uheldig. Dessuten er ikke fortauet asfalt, men derimot betongheller. Disser er løse, så hver gang man passerer en sprekk vipper hella litt på seg. Det skjer hver halvmeter, for det er så breie de hellene er. Noen er løser enn andre. Kombinert med vind og lavt rekkverk er det altså å regne som ekstremsport å sykle på fortauet over kvaløybrua. Å sykle over brua i veibanen er som du skjønner bare barnemat sammenligna med å sykle på fortauet. Male Trykkbassenget turkist? Hvem vet! Ja, er det ikke nydlig? Jeg har utsikt til det hver dag
Tjorven Skrevet 4. mai 2004 #49 Skrevet 4. mai 2004 Vil bare si meg enig i all frustrasjon omkring syklister. Daglig irriterer jeg meg over syklister som tror de eier veien og vel så det. Så vidt jeg vet har syklister rett til å sykle på veien, men skal de gjøre det må de finne seg i å følge trafikkregler sånn som alle andre. Og det gjør de stort sett ikke, de kutter både svinger her og der, skjærer plutselig tvers over veien og gjør det veldig enkelt for seg selv. Er ofte kjemperedd når jeg kjører ved siden av syklister, for man vet aldri hva de gjør... Men nå skal man heller ikke skjære alle over en kam da... Det finnes jo alltid noen som er flinke som bare det også.
Gjest Lizbet Skrevet 4. mai 2004 #50 Skrevet 4. mai 2004 Så summasumarum - vi som sykler skal parkere syklen hjemme. Bilistene vil ikke ha oss i veien, fotgjengerene vil ikke ha oss på fortauet og sykkelstiene glimrer med sitt fravær. For all del - stå på deres rett!!
bare meg 79 Skrevet 4. mai 2004 #51 Skrevet 4. mai 2004 Ja, selv sykkler jeg mye, trener med sykkel og bruker den til og fra jobb. Synes ærlig talt at det er et bra fremkomst middel. Forurenser ikke, bråker ikke, tar liten plass og man får litt mosjon. Synes ikke det er noe negative ting med det. Selv er jeg veldig påpasselig når jeg sykkler, rekker ut hånden til den siden jeg skal. Prøver og sykkle inntil fortau. :bukke: Og sykkle på fortau i denne byen funker ikke. Det er for dårlig, og mye folk som går på det. Og sykler man i trafikken skal man følge trafikkreglene. Jeg synes det er bra at folk sykler. Dessuten vil jeg ikke stå i en trikk på morgenen overfylt og jævlig. Nei, jeg er for sykkel. Men synes det er veeeeeldig dårlig tilrettelagt for sykling i Oslo. :veldigsur: Hilsen sykkelist som tar hensyn, men som sykkler fort
Frodo Skrevet 4. mai 2004 #52 Skrevet 4. mai 2004 Jeg både kjører bil og sykler, og i begge tilfeller ser man folk som oppfører seg dumt. Når jeg sykler er bilister som Donnie Darko noe av det mest irriterende jeg vet om. Tullinger som tuter fordi de blir sinket noen få sekunder før de kan kjøre forbi meg. Av svarene i denne tråden ser det ut som det er flere av sorten her. Sykkelfelt er sjelden noe godt alternativ så lenge man skal sykle over gangfart, da de sjelden er sammenhengende over mer en 100-200 meter, og man aldri vet hva som dukker opp. På fortauet hører man ihvertfall ikke hjemme når man sykler i god fart.
Gjest Starya Skrevet 4. mai 2004 #53 Skrevet 4. mai 2004 Jeg er sneglesykler, og holder meg derfor på fortauet -med unntak av søndager. Tenkte bare jeg skulle slenge inn en link i tillfelle noen var usikre på reglene.. http://www.slf.no/Trafikk_sikkerhet/Trafik...ikkreglene/1512
Donnie Darko Skrevet 5. mai 2004 Forfatter #54 Skrevet 5. mai 2004 Når jeg sykler er bilister som Donnie Darko noe av det mest irriterende jeg vet om. Tullinger som tuter fordi de blir sinket noen få sekunder før de kan kjøre forbi meg. Det var ikke snakk om noen få sekunder heller.. jeg kjørte på en vei hvor det var en adskilt sykkelsti av høy standard vedsiden av! Jeg ble kjørende sakte bak denne idioten av en syklist i 5 minutter. Jeg kunne ikke kjøre forbi fordi det var motgående trafikk!
Frodo Skrevet 5. mai 2004 #55 Skrevet 5. mai 2004 Det var ikke snakk om noen få sekunder heller.. jeg kjørte på en vei hvor det var en adskilt sykkelsti av høy standard vedsiden av! Jeg ble kjørende sakte bak denne idioten av en syklist i 5 minutter. Jeg kunne ikke kjøre forbi fordi det var motgående trafikk! Jeg nekter ikke for at det finnes idiotiske syklister også, og i visse tilfeller må det være lov å bruke fløyten. Men generelt er bilistene altfor kjappe til å irritere seg over syklistene. Enkelte er jo provosert bare av det faktum at det er syklister i veibanen, selv om det ikke er annen trafikk og de kan kjøre forbi uten å bli sinket.
Donnie Darko Skrevet 5. mai 2004 Forfatter #56 Skrevet 5. mai 2004 Jeg nekter ikke for at det finnes idiotiske syklister også, og i visse tilfeller må det være lov å bruke fløyten. Men generelt er bilistene altfor kjappe til å irritere seg over syklistene. Enkelte er jo provosert bare av det faktum at det er syklister i veibanen, selv om det ikke er annen trafikk og de kan kjøre forbi uten å bli sinket. Det skulle vært en egen jaktsesong på syklister.. så kunne folk kjørt villt rundt i gatene med gevær og revolver ut av vinduet og skutt alle syklister.. haha! ser det for meg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå