Gjest King James Skrevet 3. mai 2004 #21 Skrevet 3. mai 2004 til Fakse.- når sa jeg at det er forsvarlig og sykkle 30-40 km/t på et smalt fortau mellom folk ?
Tusenfryd Skrevet 3. mai 2004 #22 Skrevet 3. mai 2004 Jeg er syklist i Oslo-trafikken. Jeg er hatet av fotgjengerne på fortauet og hatet av bilistene i veien. Jeg er hatet av politikere som ikke kan gi meg sykkelveier som vil gjøre min og alle andre trafikanters hverdag noe tryggere og sikrere og fått fler til å sykle til jobb og la være å bruke bil. Jeg er til tider en livredd syklist i Oslo-trafikken fordi jeg sykler i veier med hull som kommer brått, løse fortausheller og grus og søppel som jeg lett kan skli på. Men er tøff og modig og har tatt meg faen på at jeg skal overleve sommeren som en elg skal overleve høstjakta. Og beklager hvis noen føler jeg veksler mellom å være fotgjenger eller kjøretøy, men dette er kun et forsøk på å ikke være så inderlig hatet, men faktisk forsøke å være fleksibel for å slippe frem biler, for ikke å kjøre ned folk på fortauet og for å holde meg selv på hjulene. JEG kan trafikreglene, men fleksibilitet lar jeg av og til gå foran. Hovedstaden er en by hvor bilene kjører rundt den stakkars jævelen som ikke spretter fort nok ut i krysset fordi det kanskje ikke er klart...
Mann 40 Skrevet 3. mai 2004 #23 Skrevet 3. mai 2004 Ser mange er opprørt over at syklister bruker gaten og ikke fortauet. Det er da for pokker i gaten de hører hjemme, før i tiden var det forbudt å sykle på fortauet. I denne som mange andre saker, har folk vanskelig for å se saken fra en annen side enn sin egen. Hvis man sykler i Bergen sentrum, og sikkert andre steder også, opplever man stadig å bli ignorert av bilister. Av en eller annen grunn behandler de syklister som luft og gir blanke faen i å overholde vikeplikten. Som både syklist og bilist har jeg mest sympati for syklistene i denne debatten.
Gjest pace Skrevet 3. mai 2004 #24 Skrevet 3. mai 2004 Syklist selv, og min erfaring fra bilister har vært god for det meste, tror vi er flinke der. Derimot så erfarer jeg en brutter som er sur på biler, fotgjengere, syklister, og det som er, hele tiden når han kjører bilen sin.. Selv prøver jeg å gjøre plass for biler når de kommer bak, men jeg skal innrømme at jeg kjører for fort noen ganger inn i kryss. Så hvis jeg har et problem er det at jeg kjører for fort, og ikke for sakte. Hender aldri derimot at jeg ikke sykler på sykkelstiene når det er det, derimot så er det dårlig med sykkelstier i Oslo, noe som jeg syntes kommunen burde gjøre noe med! Det har hent en eller to ganger at en bilist tuter meg inn på fortauet selv når det ikke er noe kø bak, og det tolererer jeg ikke. Skal du se skikkelige sykkelstier, dra til Danmark eller spesielt Nederland!
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #25 Skrevet 3. mai 2004 Dere bilister har det jo så travelt. Det har nok vi syklister også, men vi taper jo i fart i forhold til dere. Ta det med ro, det er plass til oss alle. Det er syklistene det er farlig for. Det er altor mange biler ute som kjører matpakken sin. Hadde dere giddet å satt fra dere bilen og satset på sykling, så hadde dere forstått det.
Kalas Skrevet 3. mai 2004 #26 Skrevet 3. mai 2004 Også kjører de gjennom veikryss og rundkjøringer akkurat som om de var billister, det er ekkelt for du vet aldri hvor de skal i veikrysset. Hva skal vi ellers gjøre? Kjører man på veien, må man følge de samme reglene som om man var bilist. Det er så klart greit å markere hvor man skal med en liten hånd, men jeg har opplevd flere ganger å nærmest bli påkjørt i kryss hvor jeg skal rett fram og biler bak meg skal til høyre i lyskrysset.
Englepusen Skrevet 4. mai 2004 #27 Skrevet 4. mai 2004 Det er greit at de ikke sykler på fortauet, det er jo beregnet på fotgjengere. Det som irriterer meg er når de absolutt må sykle i veibanen der hvor det er sykkelstier. Der er ofte hastigheten høyere også.
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #28 Skrevet 4. mai 2004 til Fakse.- når sa jeg at det er forsvarlig og sykkle 30-40 km/t på et smalt fortau mellom folk ? Du sier at syklister ikke har noe på veien å gjøre. For å få en fornuftig treningseffekt og/eller komme frem på litt fornuftig tid om man skal sykle en distanse må man neste holde litt tempo. Om man ikke skal sykle i tempo på veien så er det ikke så mye annet enn fortauet å velge i.
Gjest King James Skrevet 4. mai 2004 #29 Skrevet 4. mai 2004 ja jeg sa det men jeg mente ikke at man skal sykkle som noen galniger mellom folk...du misforsto nok der ja.
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #30 Skrevet 4. mai 2004 Da kan de finne seg et mindre trafikkert sted å sykle. Og FLYTTE SEG når det kommer biler bak. De har faktisk vikeplikt. Samme som traktorer. Er man syklist for treninga sin del så finner man seg gjerne et mindre trafikert sted å sykle, for ikke å snakke om at man holder seg unna rushtida. Det er IKKE særlig gøy å sykle da, så kan man unngå det så gjør man det. Men det ER lov å bruke sykkel som transportmiddel også. Det er gjerne da det er mest folk på fortauet også, noe som gjør det totalt uforsvarlig å sykle der. Å sykle et annet sted blir like aktuelt som det er for deg å kjøre et annet sted på tur hjem fra jobb. Man har stort sett valgt den fornuftigste ruta i utgangspunktet, og noen ganger går den på en tunt trafikert vei. Jeg sykler en skogssti for å unngå trafikken, men hadde jeg jobbet et annet sted hadde jeg ikke hatt den muligheten. Selvfølgelig skal man overhold sin vikeplikt, men trafikkreglene sier tross alt at man skal vike der forholdene ligger til rette for det. Siden veiene i dette landet er så jævlig godt tilrettelagt for sykkeltrafikk er det desverre ikke så mange plassene som er tilrettelagte for dette. Man kan selvfølgelig bryte loven på andre vis, og bevege seg ut over på veiskuldra eller opp på fortau, men det blir litt feil å oppfordre til å bryte en trafikkregel for å oveholde en annen. Løsninga på dette problemet, både for syklister som føler seg utsatte i trafikken, og for bilister som blir iriterte uten at det egentlig er så mye syklisten kan gjøre med det, er å bygge egne sykkelstier slik de har dem i Danmark. Der er en meter av veien på hver side reservert for syklister, slik at en skiller syklister fra både gående og bilister. Det er på tide å innse at sykkelen blir brukt til mere enn søndagsturer her i landet, og legge forholdene til rette for det.
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #31 Skrevet 4. mai 2004 ja jeg sa det men jeg mente ikke at man skal sykkle som noen galniger mellom folk...du misforsto nok der ja. Hvor mener du da man skal sykle om man vil holde litt tempo?
Gjest n.n. Skrevet 4. mai 2004 #32 Skrevet 4. mai 2004 Dere bilister har det jo så travelt. Det har nok vi syklister også, men vi taper jo i fart i forhold til dere. Ta det med ro, det er plass til oss alle. Det er syklistene det er farlig for. Det er altor mange biler ute som kjører matpakken sin. Hadde dere giddet å satt fra dere bilen og satset på sykling, så hadde dere forstått det. Det hender seg jeg også bruker sykkel i trafikken, men i motsetning til mange andre syklister, så tar jeg faktisk hensyn til trafikken! De aller fleste syklister bare turer frem i trafikken, og håper at andre stopper, og de overholder ikke lovene heller for oppførsel i trafikken. De er som noen sa her, bortimot selvmordsyklister, det er nesten som om de har et dødsønske. De har i allefall et ønske om å komme seg fortest mulig frem, så kanskje de burde begynne å kjøre bil eller offentlig transport? I stedet for å utsette seg selv og andre for stor fare.
Gjest King James Skrevet 4. mai 2004 #33 Skrevet 4. mai 2004 sykelsti...eller steder hvor det ikke er mer en 1-3 personer.
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #34 Skrevet 4. mai 2004 sykelsti...eller steder hvor det ikke er mer en 1-3 personer. Om man bor i en by er det jo faktisk umulig å komme seg til et sted som har slike forhold uten å sykle på mere trafikerte steder. Jeg tror du sier dette fordi du ikke vet hva du snakker om. Hvor ofte sykler du?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. mai 2004 #35 Skrevet 4. mai 2004 Hør nå: Hvorfor kan ikke mosjonssyklister sykle pent og rolig til et område der det ikke er trafikk/fotgjengere/gamle damer med gåstoler/bikkjer/unger som sjenerer eller blir sjenert, ta det som oppvarming, og så kan de peise på når de ikke kommer i konflikt med noen. Jeg ser ikke så veldig mange på rulleski midt i bytrafikken...
Nilma Skrevet 4. mai 2004 #36 Skrevet 4. mai 2004 Hadde dere giddet å satt fra dere bilen og satset på sykling' date=' så hadde dere forstått det.[/quote'] ...og akkurat den holdningen fra en del syklister tror jeg det er som provoserer mange bilister; at syklister er moralsk overlegne i forhold til late, forurensende bilister og derfor kan gjøre som de vil....
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. mai 2004 #37 Skrevet 4. mai 2004 Og det er den holdninga som vitner om at noen tror at ALLE bor midt i byen...
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #38 Skrevet 4. mai 2004 Hør nå: Hvorfor kan ikke mosjonssyklister sykle pent og rolig til et område der det ikke er trafikk/fotgjengere/gamle damer med gåstoler/bikkjer/unger som sjenerer eller blir sjenert, ta det som oppvarming, og så kan de peise på når de ikke kommer i konflikt med noen. Jeg ser ikke så veldig mange på rulleski midt i bytrafikken... Morsjonssyklister er neppe problemet. De holder seg stort sett til å mosjonere på et tispunkt der det er mindre trafikk. Man sykler ikke i rushtrafikk om man ikke må. Derimot vil jeg anta at syklister starter og slutter på jobb omtrent på samme tidspunkt som folk flest. Det finnes mange idioter i trafikken, både bilister, syklister og fotgjengere. Idioti burde være forbudt, men jeg ser at det kanskje ville være litt vanskelig å gjennomføre i praksis. Mulig man kunne få bukt med noe av idiotien ved å forbedre trafikkopplæringen for alle parter.
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #39 Skrevet 4. mai 2004 Og det er den holdninga som vitner om at noen tror at ALLE bor midt i byen... På landet er dette ikke et problem, da det stort sett aldri er så mye trafikk at det er vanskelig å å kjøre forbi en syklist på fornuftig måte.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. mai 2004 #40 Skrevet 4. mai 2004 Fornuftig innlegg, Fakse. Mitt problem er mosjonssyklister, faktisk. Eller, jeg tror det er dem, for de har hjelm, sykkel, drakt med polstring, solbriller og vannflaske som matcher, og de har aldri med seg noe på sykkelen. De sykler alltid på en sinnsykt traffikert og svingete vei som er underdimensjonert for trafikken, og de sykler GJERNE i rushtida. Og de flytter seg f*** ikke selv om det er lang kø. Fartsgrensa på denne veien er 70/80, men trafikken flyter normalt sett i 90-100.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå