Donnie Darko Skrevet 2. mai 2004 #1 Skrevet 2. mai 2004 Det virker som om folk som smeller på seg en hjelm og presser seg inn i idiotiske trange shorts tror de får diplomatisk imunitet med syklene sine. De kan sykle midt i veien og være til hinder for resten av trafikken uten at det ser ut til at det bryr dem nevneverdig. Er disse personene totalt blottet for hensyn og normal tankegang? Jeg ble liggende bak en syklist her om dagen.. Det var et fortau vedsiden av men denne personen foretrukket heller og sykle på veien. Jeg hadde ikke mulighet til å kjøre forbi pga. motgående trafikk. Det virket ikke som om personen på sykkelen var klar over at det var flere biler bak han som ikke var innstilt på å kjøre i 20 km/t så jeg tutet for å gjøre ham oppmerksom på dette. To korte trykk på tuten uten at personen reagerte. Han fortsatte i samme tempo som før. Jeg ventet litt og trykte engang til på tuten. Leenge. Ingen respons. Etter en stund så begynte jeg og vurdere 21 år på statens hotell mot å forløse verden fra denne idioten. (u)heldigvis så svingte han da av på en annen vei og jeg kjørte forbi han for å gi han det onde øye. Det som skjedde var at HAN ga MEG et blikk liksom "Tror du at DU kan tute på MEG"!!! Hva i den innerste mørke avkrok av helvete er det som får syklister til å tro at de kan oppføre seg slik??
Grooo Skrevet 3. mai 2004 #2 Skrevet 3. mai 2004 Jeg lurer virkelig på det samme, det er helt håpløst med syklistene her i Oslo. Tørr påstå at så godt som INGEN av dem kan trafikkreglene. Fatter bare ikke hvordan det går ann, noen av de må da ha billappen i tillegg??? *sette seg på fingrene i steden for å skrive mere i denne tråden*
Gjest Catwoman Skrevet 3. mai 2004 #3 Skrevet 3. mai 2004 Ja, det er irriterende. Greit nok at de sykler på veien, noen ganger er fortauene veldig stygge, men de bør holde seg på siden, og kjøre opp på fortauet en liten stund hvis det er masse trafikk. Også kjører de gjennom veikryss og rundkjøringer akkurat som om de var billister, det er ekkelt for du vet aldri hvor de skal i veikrysset.
Mosen Skrevet 3. mai 2004 #4 Skrevet 3. mai 2004 Jeg er syklist... Men kjenner meg heldigvis ikke igjen i det du skriver. Jeg vil bare komme med en liten oppfordring til dere billister også; Hvorfor i alle dager er det livssviktig for dere stå på retten deres uansett? Jeg tenker da spesielt på når jeg skal over forgjengeroverganger. Hvis jeg ikke går av sykelen og går over veien, blir jeg garantert nedkjørt, tutet og kjeftet på! Det er så irriterende at det ikke kan taes hensyn til at noen sykler med sykkelsko, noe som gjør det tungvindt å gå av sykkelen hver gang jeg skal krysse en veg! Billister kan være irriterende de også
Gjest Frigg Skrevet 3. mai 2004 #5 Skrevet 3. mai 2004 Jeg vil bare komme med en liten oppfordring til dere billister også; Hvorfor i alle dager er det livssviktig for dere stå på retten deres uansett? Jeg tenker da spesielt på når jeg skal over forgjengeroverganger. Hvis jeg ikke går av sykelen og går over veien, blir jeg garantert nedkjørt, tutet og kjeftet på! Kanskje fordi loven sier at du skal gå av sykkelen når du skal over et fotgjengerfelt. Dette er ikke noe om, eller, men, for, men du skal gå av sykkelen hvis du vil at bilistene skal stoppe for deg. Selvfølgelig skal en bilist utvise skjønn, men det skal jammensanten meg også syklistene gjøre! Det er så irriterende at det ikke kan taes hensyn til at noen sykler med sykkelsko, noe som gjør det tungvindt å gå av sykkelen hver gang jeg skal krysse en veg! Billister kan være irriterende de også Vet du hva, hvis du vil gjøre det vanskelig for deg selv med å bruke sykkelsko, så er faktisk ikke det vårt problem som bilister, men snarere ditt problem! Syklister balanserer mellom å være fotgjengere og "bilister", og er en stor trussel i trafikken i og med at de aller fleste syklistene forventer at trafikken skal stanse opp for nettopp dem. En spesiell trussel er de syklistene med fancy sykkehjelm (av typen som gir minst luftmotstand), solbriller, sykkelshorts, liten skjorte og splitter ny sykkel. :hår:
Gjest Lizbet Skrevet 3. mai 2004 #6 Skrevet 3. mai 2004 Det er en grunn til at jeg meget bevist sykler på fortauet! Har kjemperespekt for oslotrafikken. Ikke ti ville hester kunne fått meg ut i den på syklen. Kjører ikke bil her i byen engang. Tørr ikke! Dessuten - jeg sykler ikke fort nok. Hva som irriterer meg er gående som bruker hele fortauet. Jeg mener - vingler fra side til side....
Piñacolada Skrevet 3. mai 2004 #7 Skrevet 3. mai 2004 21 år på statens hotell Sorry avsporing, men det var meget godt beskrevet.
Fakse Skrevet 3. mai 2004 #8 Skrevet 3. mai 2004 Jeg kjenner ikke til til standaren på fortau og sykkelstier i hovedstaden, men her hvor jeg sykler er stort sett asfalten vi myke trafikanter tilgodesees med i så elendig forfatning at det ikke er mulig å sykle i høyere tempo enn gangfart, og da er jo sykkelen ganske bortkastet... Når trafikkreglene i tillegg sier at man ikke har lov til å pasere en fotgjenger i høyere hastighet enn gangfart har man egentlig ingen andre alternativer enn å sykle i veibanen dersom man har lyst til å tråkke litt på. Er det en ting man IKKE skal gjøre som syklist så er det å hoppe inn og ut mellom rollen som fotgjenger og rollen som bilist. Enten oppfører man seg som det ene, eller man oppfører seg som det andre. Å svinge opp på et fortau en liten stund for å slippe forbi strider i mot både sunn fornuft og trafikkregler. Om man først kjører i veibanen (noe man ikke bør gjøre om man er en langsom syklist) så skal man oppføre seg som en bil. Man skal ligge i riktig fil i kryss og rundkjøringer, holde vikeplikt og signalisere at man svinger ved å strekke ut armen. Som annen saktegående trafikk (traktor, lastebil osv.) skal man benytte sjansen til å slippe forbi annen trafikk der dette er forsvarlig, for eksempel i busslommer og på steder med god oversikt og lite motgående trafikk. Det er viktig at syklister forstår at de må velge mellom å være kjørende og gående. Det er viktig at de forstår at de må følge trafikkreglene for kjørende dersom de velger å være i kjørebanen. Men det er også viktig at bilister forstår at syklister har like stor rett til å være i kjørebanen som dem selv, og at de tar de nødvendige hensyn, for eksempel kjører forbi i fornuftig fart og med god avstand. Trafikkregler sier at en skal kjøre forbi en syklist med så god avstand at sykkelen kan tippe på siden uten at syklisten skal bli skadet av bilen. Tuting med fløyta skal selvfølgelig bare skje for å varsle andre trafikanter om farlige situasjoner, ikke for å si i fra om at man synes det er litt kjedelig at det går sakte. Mange kunne trenge å lese trafikkreglene bedre, dårlig kunnskapt og itidotoppførsel i trafikken er desverre ikke forbeholdt syklister.
Englepusen Skrevet 3. mai 2004 #10 Skrevet 3. mai 2004 Som yrkessjåfør irriterer jeg meg stadig grønn over syklister. Greit nok at det ikke er fortau/sykkelsti overalt, men der det er bred og fin sykkelsti går det da vel an å bruke den??! Det er jo litt kjedelig om man kjører på landveien, fartsgrensen er 70km og der treffer man på en syklist. Da er det ikke alltid like lett å komme forbi. Og spesielt ikke om man kjører lastebil. Har flere ganger sett lastebiler med en hale av biler etter seg pga. en syklist i veibanen. Som billist må man vise hensyn til andre, men det gjelder tydeligvis ikke for syklister! :evil: På et tettsted på Jæren var det for et par år siden en billist som nesten ble banket opp av to syklister. De syklet i veien og han tutet og ville forbi noe som ikke var helt enkelt siden det var midtrabatt akkurat der.. Heldigvis finnes det snille syklister også.
Gjest Myumi Skrevet 3. mai 2004 #11 Skrevet 3. mai 2004 Mange syklister i Oslo trafikken er helt spinnville, finnes det noe som heter selvmordssyklister?
sinicola Skrevet 3. mai 2004 #12 Skrevet 3. mai 2004 Selvmordssyklister må da være de som sykler midt i veien i en enveiskjørt gate, mot kjøreretningen! :o
Wayah Skrevet 3. mai 2004 #13 Skrevet 3. mai 2004 Siden vi sørlendinger har fostret slike helter som Dag Otto Lauritzen og Thor Hushovd, tror jeg det er ekstra stor andel av befolkningen som føler for å gå i deres fotspor... Til bilistenes store fortvilelse. Vi har brede, gode sykkel- og gangstier(hør på navnet, folkens), og på "tett" bebygde steder fortau. Allikevel sykler utrolig mange i veien, spesielt rundt 16.00 - 17.00-tiden, da det er mest trafikk. Jeg synes det er utrolig at ikke flere har dødd(for vi har hatt dødsulykker pga dette)! Jeg kjenner en liten klump av sinne i magen hver gang jeg treffer på en syklist i veien, for jeg liker ikke å kjøre forbi når jeg ikke har god nok sikt. Og den ideen med å sykle inn på busslommer etc tror jeg ingen her omkring har hørt om, så derfor ender jeg opp med den køen bak meg. Vi har alle hørt begrunnelsen for at de sykler i veien: For tynne hjul... Men så skaff deg et par hjul du kan sykle på da mann! Og i tillegg så er faktisk asfalten på noen av sykkel- og gangstiene bedre enn den på veien, men befinner det seg "proffsyklister" på den? Nei! Wayah skal gi seg nå, kommer bare med et lite *gruff* og går og finner en kopp te for å øke blodsukkeret litt...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. mai 2004 #14 Skrevet 3. mai 2004 Lurer på om det finnes en eneste syklist i dette landet som har fått med seg det punktet i veitrafikkloven som omhandler sakteregående kjøretøy og vikeplikt jeg? :klø:
Gjest King James Skrevet 3. mai 2004 #15 Skrevet 3. mai 2004 jeg sykkler som regel alti til jobb. og når jeg ser syklister i veien..da inrømmer jeg at jeg tenker. tror de at de er udødelige..nei syklister har ikke noe på veien og gjøre. men det er som regel menn som gjør det..nei som sykklist er jeg enig med bilister at det er plagsomt.med sykklister i veien..
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. mai 2004 #16 Skrevet 3. mai 2004 Hvor mange ganger jeg har sagt "Ta'n med døra!" til den som har sittet på... FAtter ikke at de tør en gang jeg!
Fakse Skrevet 3. mai 2004 #17 Skrevet 3. mai 2004 jeg sykkler som regel alti til jobb. og når jeg ser syklister i veien..da inrømmer jeg at jeg tenker. tror de at de er udødelige..nei syklister har ikke noe på veien og gjøre. men det er som regel menn som gjør det..nei som sykklist er jeg enig med bilister at det er plagsomt.med sykklister i veien.. Unskyld, men mener du seriøst at det er forsvarlig å sykle i 30-40 km/t på et smalt fortau i slalom mellom gamle med stokk, barnevogner, småunger og andre fotgjengere? Syklister som holder litt mere enn gangtempo har ingenting på et fortau å gjøre (sykkelsti blir noe annet med mindre det er veldig mye folk der), det er rett og slett farlig for de gående!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. mai 2004 #18 Skrevet 3. mai 2004 Da kan de finne seg et mindre trafikkert sted å sykle. Og FLYTTE SEG når det kommer biler bak. De har faktisk vikeplikt. Samme som traktorer.
opa| Skrevet 3. mai 2004 #19 Skrevet 3. mai 2004 Jeg er helt enig med at det finnes mange uforsvarlige syklister der uten, men som syklist har jeg selv opplevd en del uforsvarlige bilkjørere og. Sykler ikke så mye nå, men før sykla jeg en del, og da gjerne nettopp på noen småveier ute på bygda her for å unngå flest mulig biler. På disse veiene er det selvsagt ikke noen gangvei, og de er dessuten smale uten busslommer man kan kjøre inn i for å slippe forbi eventuelle biler bak. Har opplevd enkelte ganger hvor jeg har hatt biler bak som omtrent ikke har hatt klarering til bakdekket mitt. Spesielt ikke morsomt når man kjører i nedoverbakke og veit at hvis man skulle fale av en eller annen grunn, så er det stor sjanse for å havne under hjula på bilen. Men, er het enig at det er mange syklister som helt klart burde oppført seg annerledes i trafikken, men det finnes også de som klarer seg bra og opplever bilførere som overhode ikke tar hensyn!
Emy Skrevet 3. mai 2004 #20 Skrevet 3. mai 2004 Jeg er syklist... Men kjenner meg heldigvis ikke igjen i det du skriver. Jeg vil bare komme med en liten oppfordring til dere billister også; Hvorfor i alle dager er det livssviktig for dere stå på retten deres uansett? Jeg tenker da spesielt på når jeg skal over forgjengeroverganger. Hvis jeg ikke går av sykelen og går over veien, blir jeg garantert nedkjørt, tutet og kjeftet på! Det er så irriterende at det ikke kan taes hensyn til at noen sykler med sykkelsko, noe som gjør det tungvindt å gå av sykkelen hver gang jeg skal krysse en veg! Billister kan være irriterende de også Det kan jeg med den største enkelthet fortelle deg! Det er fordi skulle man være så uheldig å kjøre ned en sykklist som veiever rundt i veibanen som er for biler så er det en påkjenning for livet som ikke er god å leve med for noen. Selv er jeg livredd til tider når sykklister kommer feiende midt i veien. Og står man i kø i Oslo kan man oppleve en på sykkel med paddehatt på hodet sykle mellom biler og i mellom køen. Er helt utrolig at det går bra så ofte som det gjør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå