AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #1 Skrevet 19. oktober 2013 Hei Usikker på om dette er rett sted for innlegget mitt, men prøver her. Håper du tar deg tid til å lese selv om det er litt langt:) Jeg er i midten av 20 årene, sambo et par år eldre. Jeg er lærling og har startet læretiden nå i høst og har i underkant av 2 år igjen av læretiden. Sambo er også under utdanning men er ferdig før meg og vi vet allerde nå at han kommer til å ha fast jobb når jeg er ferdig, uten at jeg vil utdype dette videre Jeg har fryktelig lyst på en liten en og tenker mye på dette. I dag skulle jeg f.eks ha brukt dagen på å lese fagstoff men har sittet på nettet å sett på/lest om babyting i mange timer. Sambo sier at han også har lyst på og han er med på å å få en liten en når jeg er ferdig med læretiden min. Problemet er at i yrket jeg er lærling i er det vanlig å gå tidlig ut i permisjon, ca rundt 3. mnd i graviditeten, og samtidig er det et yrke det er veldig viktig å holde seg oppdatert i og man må virkelig kunne sakene sine, så jeg ser jo at det ikke er særlig gunstig å gå ut i permisjon rett etter fagprøven, det vil jo bli nesten 2 år borte fra jobb, hvertfall 1,5 og jeg er redd for å glemme mye av det jeg må kunne. Samtidig vet jeg jo at mange får barn rett etter sykepleierutannelsen f.eks, og de greier seg jo bra når de kommer ut i jobb fordet om de har gått hjemme et år etter utdannelsen Usikker på om jeg forklarer meg bra nok her, men ønsket er altså å få et barn rett etter jeg er ferdig med fagprøven, men pga den jobben jeg skal ha må man tidlig ut i permisjon, det vil si at om alt går etter planen tar jeg fagprøven når jeg er ca 3 mnd på vei, deretter må jeg være i permisjon til termin. Jeg usikker på om jeg får noe støtte de månedene mellom fagprøven og termin når jeg ikke kan jobbe (pga. jobben i seg selv, ikke pga at jeg er syk). Jeg tenker jo kanskje at det beste ville være å vente med å få barn til jeg har jobbet i hvertfall et år, men jeg synest det er så fryktelig lenge til, og med tanke på at jeg kan jobbe så kort tid ut i graviditeten blir det jo enda lengre, for jeg kan bare gå gravid 3 mnd av det året hvis dere skjønner? Men allikevell nå så heller jeg litt mot å få barn i slutten av læretiden, så slipper jeg å vente så lenge med å bli gravid og samtidig har jeg enda litt av tiden som lærling når jeg kommer tilbake fra permisjon pluss at da kommer jeg hvertfall til å jobbe et år fra rett etter fagprøven til vi får en evt. nr 2, der jeg får bygget meg erfaring. Gjør vi det på denne måten vet jeg også at jeg vil få støtte utifra lærlingelønnen min de mnd i graviditeten etter at jeg må ut i permisjon. Ulempen er jo at jeg har dårlig lønn som lærling, om jeg blir gravid på det tidspunktet jeg snakker om her vil jeg ha ca 50% av vanlig lønn. Og jeg er redd for at det vil bli vanskelig med fagprøven siden jeg får såpass langt opphold i læretiden. Kan legge til at det er ikke et alternativ at far er hjemme med barnet da begge ønsker at jeg skal være det, og at han kommer til å tjene bra, ca 5-600 000 når han begynner i jobb. Uff, rotete forklart men håper noen skjønnte hva jeg mener her,og vil dele sine synspunkter, da jeg tenker mye på dette og lurer på hva vi bør gjøre Anonymous poster hash: 3ba87...7dd
Gjest bustyvel Skrevet 19. oktober 2013 #2 Skrevet 19. oktober 2013 Vent til du har utdannelsen i boks.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #3 Skrevet 19. oktober 2013 Vent til du har utdannelsen i boks. Ja jeg ser jo at det er det beste, men blir så lenge å vente hvis jeg skal ha litt arbeidserfaring etter endt utdanning også. Jeg har forresten en annen utdannelse fra før som jeg kan bruke om alt skulle skjære seg Anonymous poster hash: 3ba87...7dd
Gjest bustyvel Skrevet 19. oktober 2013 #4 Skrevet 19. oktober 2013 Ja jeg ser jo at det er det beste, men blir så lenge å vente hvis jeg skal ha litt arbeidserfaring etter endt utdanning også. Jeg har forresten en annen utdannelse fra før som jeg kan bruke om alt skulle skjære seg Anonymous poster hash: 3ba87...7dd Så hvor mye pemger du får utbetalt er irrelevant? Jeg har ikke peil på lærlinglønn, men med "ferdig utdannet"-lænn får du vel mer utbetalt i mnd enn som lærling..
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #5 Skrevet 19. oktober 2013 Så hvor mye pemger du får utbetalt er irrelevant? Jeg har ikke peil på lærlinglønn, men med "ferdig utdannet"-lænn får du vel mer utbetalt i mnd enn som lærling.. Så hvor mye pemger du får utbetalt er irrelevant? Jeg har ikke peil på lærlinglønn, men med "ferdig utdannet"-lænn får du vel mer utbetalt i mnd enn som lærling.. Nei, selvfølgelig er det ikke irrelevant. Mener bare at jeg står hvertfall bedre rustet enn om jeg ikke hadde hatt noen annen utadannelse i utgangspunktet. Ja, jeg får mye mer utbetalt som ferdig utdannet. Lærlingelønnen er 30% av grunnlønn første halvår, 40% neste halvår, 50% neste halvår og 80% siste halvår. Anonymous poster hash: 3ba87...7dd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Andre som har synspunkter eller har vært i en lignende situasjon? Får ikke dette utav hodet. TS. Anonymous poster hash: 3ba87...7dd
Bondenisse Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 hva med å jobbe med noe annet, som ligner fra 3. måned og utover. Dersom du klarer å få det til sånn at du tar fagprøven i 3. måned så skaffer du deg en jobb du kan stå i til du skal føde men som kanskje er relevant likevel? Om du f.eks kan sitte på kontoret i bedriften din osv. Kan kanskje være lurt å snakke med en på jobben din som kjenner til problemstillingen. f. eks en kvinnelig sjef eller veileder. Det kan også være lurt å snakke med nav, de kan hjelpe deg med det økonomiske vertfall
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 hva med å jobbe med noe annet, som ligner fra 3. måned og utover. Dersom du klarer å få det til sånn at du tar fagprøven i 3. måned så skaffer du deg en jobb du kan stå i til du skal føde men som kanskje er relevant likevel? Om du f.eks kan sitte på kontoret i bedriften din osv. Kan kanskje være lurt å snakke med en på jobben din som kjenner til problemstillingen. f. eks en kvinnelig sjef eller veileder. Det kan også være lurt å snakke med nav, de kan hjelpe deg med det økonomiske vertfall Takk for svar Jeg har tenkt på dette, men å sitte på kontor eller gjøre andre ting er ikke så lett i denne jobben, det blir ikke erfaring i den jobben jeg skal ha. Regner ikke med det vil se så bra ut for en evt. arbeidsgiver om man har gått rett fra fagprøve og ut i permisjon heller. Åh, er så vaskelig dette, vil så gjerne ha en baby, men vet ikke om jeg tør å gå rett ut i permisjon og bli borte så lenge rett etter fagprøven Anonymous poster hash: 3ba87...7dd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #9 Skrevet 20. oktober 2013 Er det noen som har gått ut i permisjon rett etter endt utdanning eller læretid som vil fortelle litt om sine erfaringer? Ikke meningen å være en sånn masekjerring, jeg er bare så babysyk og ser ikke helt noen løsning Anonymous poster hash: 3ba87...7dd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #10 Skrevet 20. oktober 2013 Tipper du er ambulanselæring, høres slik ut. Du bør vente til du er ferdig med læretiden, har fått jobb og litt erfaring. Fordi; - du aner ikke hvordan svangerskap og fødsel blir, eller hvordan barnet blir. Det kan bli vanskelig for deg å fullføre læretiden når barnet er født. Det kan også øke sjansene for at du ikke består på fagprøven - det er vanskeligere å få stilling som gravid eller småbarnsmor, det er ikke sikkert du får jobb i det hele tatt (i alle fall ikke på en stasjon i nærheten der du vil være) - det er en fordel å få faget litt "i hendene" før man går ut i permisjon, og bli litt trygg på det man skal gjøre. Da blir det også enklere å komme tilbake etter permisjon - læringlønn er betydelig lavere enn vanlig jobblønn, og det er derfor mest gunstig å jobbe før permisjon - det blir ikke helt rett å sammenligne med sykepleiere, for de fleste er i jobb til ganske nærmt fødsel, og de som er nyutdannete har atskillig flere stillinger og arbeidsplasser å velge mellom enn en som er ambulansearbeider (dersom det faktisk er det du er). Sykepleiere er også i praksis gjennom utdanningen slik at de er ferdig når de kommer ut, det er ikke en lærling før lærlingtiden er over. Mange jobber også tredje hver helg gjennom studiet der de ønsker jobb senere, og bygger seg således erfaring. Anonymous poster hash: 4509b...04e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #11 Skrevet 20. oktober 2013 Tipper du er ambulanselæring, høres slik ut. Du bør vente til du er ferdig med læretiden, har fått jobb og litt erfaring. Fordi; - du aner ikke hvordan svangerskap og fødsel blir, eller hvordan barnet blir. Det kan bli vanskelig for deg å fullføre læretiden når barnet er født. Det kan også øke sjansene for at du ikke består på fagprøven - det er vanskeligere å få stilling som gravid eller småbarnsmor, det er ikke sikkert du får jobb i det hele tatt (i alle fall ikke på en stasjon i nærheten der du vil være) - det er en fordel å få faget litt "i hendene" før man går ut i permisjon, og bli litt trygg på det man skal gjøre. Da blir det også enklere å komme tilbake etter permisjon - læringlønn er betydelig lavere enn vanlig jobblønn, og det er derfor mest gunstig å jobbe før permisjon - det blir ikke helt rett å sammenligne med sykepleiere, for de fleste er i jobb til ganske nærmt fødsel, og de som er nyutdannete har atskillig flere stillinger og arbeidsplasser å velge mellom enn en som er ambulansearbeider (dersom det faktisk er det du er). Sykepleiere er også i praksis gjennom utdanningen slik at de er ferdig når de kommer ut, det er ikke en lærling før lærlingtiden er over. Mange jobber også tredje hver helg gjennom studiet der de ønsker jobb senere, og bygger seg således erfaring. Anonymous poster hash: 4509b...04e Nei jeg er ikke ambulanselærling, men du har mangen gode poeng og det er disse tingene du har sagt som gjør at jeg tenker at det er best å vente, men det er ikke lett å forestille seg å vente i mangen år når lysten på en baby er så stor. Uansett, tusen takk for svar, skal prøve å legge fra meg babytankene for en stund så får vi se hva som skjer Anonymous poster hash: 3ba87...7dd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #12 Skrevet 20. oktober 2013 Å spørre om noe slikt er dødsdømt på KG. Stort sett alle vil si at du MÅ vente til du er ferdig utdannet osv. Anonymous poster hash: ca683...326
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #13 Skrevet 22. oktober 2013 " Sykepleiere er også i praksis gjennom utdanningen slik at de er ferdig når de kommer ut, det er ikke en lærling før lærlingtiden er over. Mange jobber også tredje hver helg gjennom studiet der de ønsker jobb senere, og bygger seg således erfaring." Man er vel mer i praksis som lærling?? Læretiden består jo kun av praksis/ arbeid, bortsett fra noe teori og samlinger innimellom. Siste del av læretiden jobber man jo selvstendig, som en vanlig arbeidstaker. Jeg vil påstå at man har mer praktisk erfaring som ferdigutdannet lærling (hvertfall i det yrket jeg jobber i) enn som ferdigutdannet sykelpeier. Men andre er kanskje uenige? Uansett vil det nok være tøft å være borte fra jobben et helt år pluss/minus som nyutdannet. Anonymous poster hash: 3ba87...7dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå