Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring fra Svalbard?

Jeg har vært på Svalbard flere ganger og kunne tenke meg å bosette meg der oppe. For å kunne bo der må man ha en jobb. Er det noen som har tips til hvordan man skaffer seg en jobb der oppe? Det er jo svært få av jobbene der opp som legges ut på nettet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle som bor på Svalbard er vel i slekt med hverandre, som på veldig mange andre øyer/øygrupper, så da fordeles jobbene på slektstreff.

Anonymous poster hash: 8e8d5...188
Skrevet

Hva med å reise opp dit en tur og oppsøke de stedene som er aktuelle for de, bare for å høre? Kanskje du kan sende åpne søknader også?

Stillinger i det offentlige skal utlyses på nav, så går an å følge med der også

Anonymous poster hash: a196f...1be
Skrevet

Alle som bor på Svalbard er vel i slekt med hverandre, som på veldig mange andre øyer/øygrupper, så da fordeles jobbene på slektstreff.

Du vet lite om Svalbard. Faktisk er de aller fleste innflyttere og de fleste av de som ikke er innflyttere er barn av innflyttere. Det er stor gjennomtrekk da man i utgangspunktet bare kan jobbe et visst antall år. Det er også veldig mange utlendinger som jobber eller går på universitetet der. Du skulle sett programmet "Klaus på kanten"(Tv 2) når Klaus Sonstad var på Svalbard. Der viste han et tverrsnitt av samfunnet og det var ikke snakk om at noen var i slekt (mener jeg å huske).

• Liker 1
Skrevet

Du vet lite om Svalbard. Faktisk er de aller fleste innflyttere og de fleste av de som ikke er innflyttere er barn av innflyttere. Det er stor gjennomtrekk da man i utgangspunktet bare kan jobbe et visst antall år. Det er også veldig mange utlendinger som jobber eller går på universitetet der. Du skulle sett programmet "Klaus på kanten"(Tv 2) når Klaus Sonstad var på Svalbard. Der viste han et tverrsnitt av samfunnet og det var ikke snakk om at noen var i slekt (mener jeg å huske).

Ja, det stemmer. Det bor rundt 2100 mennesker i Longyearbyen til enhver tid, ca.1000 av dem skiftes ut hvert år. Er derfor jeg tenker at det må være mulig å få seg en jobb der, men veit ikke hvor man finner de ledige jobbene... Svalbard er en fantastisk plass, kunne tenke meg noen år der oppe!

Skrevet

Kontakt hotellene, spisestedene, bedriftene. Følg med på nettstedene til bedriftene, der legges mange stillinger ut som ikke blir lyst ut offentlig.

Anonymous poster hash: 0ae80...95c
Skrevet

Noen som jobber/har jobbet på Svalbard her da? Hvordan fikk du deg jobb der oppe? Noen råd?

Skrevet

I første omgang søkte jeg på en stilling jeg ble opplyst om, og fikk den. Senere har det vært at jeg har oppsøkt arbeidsplasser, søkt på stillinger lagt ut på nett eller i Svalbardposten. Men jeg anbefaler deg å ta kontakt med forskjellige bedrifter, sende åpen søknad o.l.

Husk at det kan være vanskelig å finne boplass, så et abonnement på Svalbardposten kan være lurt. Sjekk også Kjøp-salg-byttes- gis bort -Longyearbyen på Facebook, eller Ris, Ros og info - Longyearbyen.

Hotellene og barnehagene trenger ofte folk.

Lykke til!

Skrevet

I første omgang søkte jeg på en stilling jeg ble opplyst om, og fikk den. Senere har det vært at jeg har oppsøkt arbeidsplasser, søkt på stillinger lagt ut på nett eller i Svalbardposten. Men jeg anbefaler deg å ta kontakt med forskjellige bedrifter, sende åpen søknad o.l.

Husk at det kan være vanskelig å finne boplass, så et abonnement på Svalbardposten kan være lurt. Sjekk også Kjøp-salg-byttes- gis bort -Longyearbyen på Facebook, eller Ris, Ros og info - Longyearbyen.

Hotellene og barnehagene trenger ofte folk.

Lykke til!

Takk!!

Skrevet

Da tar du skammelig feil! Ikke uttal deg om noe du ikke kan noe om! Er en del utlendinger der også faktisk, veldig mange fra Russland, blant annet...

Skrevet

Og du MÅ ikke ha en jobb for å bo her, men du må kunne klare deg selv økonomisk (ingen NAV støtte her oppe). De fleste boligene eies av bedriftene her oppe så privatmerkedet er lite, men det finnes da noe. Disse ligger ofte på finn.no.

Jeg flyttet opp for 1,5 måned siden, søkte på en annonsert jobb på finn.no.

Skrevet

Ryddet for personangrep.

Stjernesol, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...