Gå til innhold

ER det mange feminister på KG? Hvem da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange som bruker feminist som skjellsord her og mange som klager på at KG renner over av feminister :klo: Jeg har ikke lest noe feministpropaganda her inne jeg og jeg lurer på hvem det er dere kaller for feminister :klo:

Anonymous poster hash: 9917b...721

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som bruker ordet "feminist" som skjelsord her på forumet kan ikke beskyldes for å være mennesker med stor kjennskap til feminisme. Mildt sagt. Flere bruker ordet feminist om alt de kan vri over til å handle om forskjellebehandling av menn, flere bruker det om kvinner generelt, og andre bruker det aktivt som hersketeknikk. Det er kunnskapsløst.

Det er synd at feminist har blitt et så negativt begrep, som knyttes til radikalfeminisme, mannshat og sjåvinisme.

Hvis du spør feminister her inne hva de mener, hvorfor de er feminister og hva de legger i det begrepet, så får du like mange ulike svar som deltakere.

Anonymous poster hash: b2fdb...32b
  • Liker 14
Skrevet (endret)

De som bruker ordet "feminist" som skjelsord her på forumet kan ikke beskyldes for å være mennesker med stor kjennskap til feminisme. Mildt sagt. Flere bruker ordet feminist om alt de kan vri over til å handle om forskjellebehandling av menn, flere bruker det om kvinner generelt, og andre bruker det aktivt som hersketeknikk. Det er kunnskapsløst.

Det er synd at feminist har blitt et så negativt begrep, som knyttes til radikalfeminisme, mannshat og sjåvinisme.

Hvis du spør feminister her inne hva de mener, hvorfor de er feminister og hva de legger i det begrepet, så får du like mange ulike svar som deltakere.

Jeg er utpreget feminist og er helt enig med deg. Det handler også om å være et menneske og ikke genalisere. Å generalisere jmfr kjønn, kan vel være like dumt som å tro på at man er slik og sånn fordi man er født i det og det stjernetegnet...

Men det er helt utrolig hvor lite mange kan om historie. Jeg er ikke noen historiker, men når alt kommer til alt, vet jeg litt mer enn at jeg har lest om Emmeline Pankhurst osv.

Endret av Alvina
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Nettopp. Men jeg får inntrykket av at noen tror feminisme er et slags politisk parti med egenvalgte ledere og et partiprogram rundt forskjellige saker som alle følger til punkt og prikke. Det er en bevegelse for likestilling, med mange ulike veier å gå for å komme dit. De som bruker feminist som skjellsord vil kanskje ikke være enig i det engang, men det får være opp til dem selv.

Feminister kan være like uenige i hva andre feminister mener, som ikke-feminister kan være, uten at noen av dem er mer eller mindre feminister enn andre.

Endret av Botch
  • Liker 8
Skrevet

Det er vel mange feminister over alt egentlig.

Problemet er hovedsakelig moderatfeminismen, som tror at den feminismen som kritiseres er den radikale Ottarvarianten. Ingen tar Ottar seriøst, men den moderate feminismen skader menn i stort omfang, uten at feministene selv ser det eller gidder å ta det innover seg.

Det er på ingen måte synd at feminisme er blitt et betent ord. Det er en naturlig konsekvens av det feminismen har stått for og gjort de siste 40 årene som har presentert ett ikke-eksisterende verdensbilde som en stor andel av sivilisasjonen tror på.

Skrevet

Jeg er feminist, men det er ofte jeg ikke kjenner meg igjen i det som hevdes om feminister. Det finnes flere måter å være feminist på, og det finnes mange forskjellige meninger.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 5
Skrevet

Jeg er feminist, men det er ofte jeg ikke kjenner meg igjen i det som hevdes om feminister. Det finnes flere måter å være feminist på, og det finnes mange forskjellige meninger.

Hvorfor må du kalle deg noe betent som skaper mistillit hos mange hvis du virkelig er for likestilling?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor må du kalle deg noe betent som skaper mistillit hos mange hvis du virkelig er for likestilling?

At det for noen/mange er betent er selvsagt synd, men jeg kan jo ikke kalle meg noe annet enn det jeg identifiserer meg som. Det blir som at jeg ikke kan kalle meg sosialist fordi det i enkelte kretser er brukt som et skjellsord. Skal vi hele tiden tenke på hva andre mener og tenker om oss så kan vi i grunn mene og si svært lite.

• Liker 9
Skrevet

At det for noen/mange er betent er selvsagt synd, men jeg kan jo ikke kalle meg noe annet enn det jeg identifiserer meg som. Det blir som at jeg ikke kan kalle meg sosialist fordi det i enkelte kretser er brukt som et skjellsord. Skal vi hele tiden tenke på hva andre mener og tenker om oss så kan vi i grunn mene og si svært lite.

Poenget er at feminister implisitt og pretensiøst er likestillingsforkjempere, og om du her påstår at du ikke kjenner deg igjen fortrinnsvis i kritikken av feminismen, så vitner det ikke akkurat om veldig dedikasjon til likestillingsaspektet når du ikke en gang gidder å redefinere det du står for så det er presist for de omkring. Om det så ikke er så viktig for deg at det tydelig kommer frem at du er for likestilling, så kan du heller ikke hevde at du ikke kjenner deg igjen i de typiske stemplene feminister får.

• Liker 2
Skrevet

Grei måte å skille klinten fra hveten.

Anonymous poster hash: 8628f...5c9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Poenget er at feminister implisitt og pretensiøst er likestillingsforkjempere, og om du her påstår at du ikke kjenner deg igjen fortrinnsvis i kritikken av feminismen, så vitner det ikke akkurat om veldig dedikasjon til likestillingsaspektet når du ikke en gang gidder å redefinere det du står for så det er presist for de omkring. Om det så ikke er så viktig for deg at det tydelig kommer frem at du er for likestilling, så kan du heller ikke hevde at du ikke kjenner deg igjen i de typiske stemplene feminister får.

Nå tillegger du meg meninger jeg nødvendigvis ikke har. Jeg skrev:

men det er ofte jeg ikke kjenner meg igjen i det som hevdes om feminister

Med det så referer jeg til forskjellige utsagn og påstander som kommer om feminister. F.eks at feminister hater menn, at feminister i bunn og grunn egentlig ikke er for likestilling (kun hvis det gagner dem selv) osv. Dette er utsagn jeg personlig ikke kjenner meg igjen i, og det er sikkert flust av andre jeg ikke kommer på i farten. Poenget mitt er at jeg føler feminister blir fremstilt som at de er på én måte og oppfører seg sånn og slik, selv om det ikke nødvendigvis er slik.

Det var vel strengt tatt det jeg mente. Så har ikke hevdet eller skrevet noe som helst om hva jeg legger i feminisme, det er ikke det denne debatten handler om for meg.

Forøvrig er det vel ikke opp til deg å bedømme hvorvidt jeg er dedikert feminist eller ikke. Jeg kan dog si så mye som at jeg har har mitt ståsted, det er noe jeg diskuterer lite her på KG, men det er noe jeg har jobbet mye for som politisk aktiv og som frivillig. For meg er KG stort sett et fristed fra "alt annet", og derfor diskuterer jeg lite politikk her inne.

Endret av Yvonne
  • Liker 7
Skrevet

Grei måte å skille klinten fra hveten.

Anonymous poster hash: 8628f...5c9

Ser ikke poenget, når det er så lite næring i hvete uansett.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er feminist, men det er mye som kalles feminisme som jeg er mot. Ottar-feminisme og tanken om at menn er hensynsløse sexmaskiner, mens kvinner bare er de som "blir pult" uten å få noe glede av det. At vi må beskyttes mot prostitusjon og stripping. Feminismen går helt feil vei om det skal handle om beskyttelse og å snevre inn grensene våre.

Det er også et problem at skolen i dag er veldig lagt opp for jenter og at guttene ofte havner langt bak. Dette har nok flere grunner, som at mange ikke får sett faren sin nok etter samlivsbrudd. Hvis vi kvinner skal forvente å bli likestilt i jobblivet må vi også la menn bli likestilt som foreldre. Feminisme handler ikke bare om at mange kvinner passer til å jobbe, det handler like mye om at mange hadde vært elendige husmødre.

Den verste feminismen er den som skal glorifisere kvinner. Som mener at kvinner alltid er godheten selv og peace makers. Skal vi bli likestilt, må vi godta at kvinner også kan være drittfolk. Vi kan ikke forlange å få i både pose og sekk.

Feminisme handler i bunn og grunn om å hindre at den naturlige makten menn har over oss skal bli for stor. Selv om vi har det bra i Norge, er det en evig og universell kamp som handler om 51 % av verdens befolkning og den største demokratiseringsprosessen noensinne.

• Liker 3
Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg kaller meg vel ikke feminist(selv om folk på kg har kalt meg det)

Men jeg holder vel det som er visse feministiske holdinger.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er feminist.

Feminisme for meg definerer jeg som likhet mellom kjønnene.

Hvor det ikke er noen roller man pga. kjønn må nødt til å leve etter og hvor begge har lik rett til å velge over sitt eget liv. Lik rett til utdannelse, lik rett til å jobbe i de samme yrkene hvor kjønnskvotering ikke er en nødvendighet fordi kvinner og menn blir ansatt pga. kvalifikasjonene sine og ikke pga kjønn. Lik rett til lik lønn for likt arbeid, lik rett til å kle seg som man vil uten å bli objektifisert kun på bakgrunn av sitt kjønn, lik rett til å velge å gå hjemme med barn, lik rett til å være trygg ute om natten og lik rett til å bruke ytringsfriheten. Likhet rett og slett. I mine øyne er den utopiske verden at vi ikke blir delt opp som kvinner og menn, men går under fellesbetegnelsen menneske.

Ottar har jeg forøvrig sjeldent noe til overs for.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er feminist, men det er mye som kalles feminisme som jeg er mot. Ottar-feminisme og tanken om at menn er hensynsløse sexmaskiner, mens kvinner bare er de som "blir pult" uten å få noe glede av det. At vi må beskyttes mot prostitusjon og stripping. Feminismen går helt feil vei om det skal handle om beskyttelse og å snevre inn grensene våre.

Det er også et problem at skolen i dag er veldig lagt opp for jenter og at guttene ofte havner langt bak. Dette har nok flere grunner, som at mange ikke får sett faren sin nok etter samlivsbrudd. Hvis vi kvinner skal forvente å bli likestilt i jobblivet må vi også la menn bli likestilt som foreldre. Feminisme handler ikke bare om at mange kvinner passer til å jobbe, det handler like mye om at mange hadde vært elendige husmødre.

Den verste feminismen er den som skal glorifisere kvinner. Som mener at kvinner alltid er godheten selv og peace makers. Skal vi bli likestilt, må vi godta at kvinner også kan være drittfolk. Vi kan ikke forlange å få i både pose og sekk.

Feminisme handler i bunn og grunn om å hindre at den naturlige makten menn har over oss skal bli for stor. Selv om vi har det bra i Norge, er det en evig og universell kamp som handler om 51 % av verdens befolkning og den største demokratiseringsprosessen noensinne.

Du er enten en mann som troller, eller så er du så langt fra feminist og moderne menneske som du kan komme. Kjenner jeg grøsser av slike holdninger.

Anonymous poster hash: cef66...252

• Liker 2
Skrevet

Du er enten en mann som troller, eller så er du så langt fra feminist og moderne menneske som du kan komme. Kjenner jeg grøsser av slike holdninger.

Anonymous poster hash: cef66...252

Med "naturlig makt" mener jeg at de er fysisk sterkere enn oss. Det har ingenting å si i et moderne samfunn, hvor man ikke vinner en konflikt ved å klubbe ned noen, men det har satt en struktur for menneskeheten som fortsatt gjelder.

Spørsmålet er da om vi skal dyrke eller motarbeide dette. Da velger jeg det siste.

Anonymous poster hash: 1fb3e...af6

Skrevet

Jeg er feminist.

Feminisme for meg definerer jeg som likhet mellom kjønnene.

Lik rett til lik lønn for likt arbeid, lik rett til å kle seg som man vil uten å bli objektifisert kun på bakgrunn av sitt kjønn, lik rett til å velge å gå hjemme med barn, lik rett til å være trygg ute om natten og lik rett til å bruke ytringsfriheten.

Kan du peke ut hvilke lover som sier at menn har rett til å forsyne seg av kvinner når de er utenfor dørstokken sin? Eller linke til statistikk som viser at kvinner oftere blir overfalt/voldtatt enn menn blir overfalt/slått ned utenfor hjemmet? Kan du vise til en eneste arbeidsgiver som velger å lønne en viss gruppe arbeidere med like kvalifikasjoner lavere, men likevel ansetter personer som ikke produserer mer, men koster mer å lønne? Til tross for disse likhetene du snakker om har du tidligere avertert for at menn må betale på date for å vise at de er interessert.

Dette er så typisk feminisme og definerer hvorfor det er så skadelig. Det har helt urealistiske oppfatninger om hvordan ting fungerer, og tror på at deres ideologi er svaret på konstruerte problemstillinger som knapt eksisterer utenfor deres eget hode, til tross for at de ikke tilbyr en eneste intellektuell løsning på problemene, annet enn å påpeke dem.

• Liker 1
Skrevet

Er det bedre å ikke påpeke problemer om man ikke har en løsning selv?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...