AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #1 Skrevet 19. oktober 2013 Er det noen som har tinnitus her? Hvordan er det å leve med det? Hvordan oppleves det å få tinnitus? Jeg er musiker og merker en anelse begynnende hørselsskade. Anonymous poster hash: 3c7b1...3d1
Alvina Skrevet 19. oktober 2013 #2 Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Au, du er musiker... Vil ikke komme med dårlige nyheter, men dette er min erfaring, og den trenger ikke bety noe for deg og din hørsel... Jeg fikk hørselskade og tinnitus, selve øresuset og lydene ble jeg kvitt fordi jeg øvet meg i lang tid og klarte legge det bakenfor bevisstheten, bestemte meg for at det ikke var noe å ta notis av, men min evne til å høre normalt kom aldri tilbake igjen. Jeg kan oppfatte lyder helt annerledes enn andre, det kan være normale lyder, og folk som er hørselshemmet kan oppleve kraftig irritasjon ved f.eks. lyden av biler - bildekk, som kjører forbi. Så det på en dansk dokumentarfilm for noen år siden, men har dessverre ingen link. Hører jeg på musikk, klarer jeg ikke å høre det på samme måte som tidligere, og det har jeg oppfattet siden andre legger merke til det - da må jeg sette på mer/mindre bass, diskant osv, tilrettelagt "mine" ører, og ofte sette meg på et annet sted i rommet. Men ingen har klaget når jeg omdirigerer, eller hva man kan kalle det for - men kanskje de også har hørselskader siden de fleste jeg kjenner elsker musikk. Men du bør sjekke ut om det er krystallsyken, det kan helbredes. Du kan også bli utredet for høreapparat, og det må du (eller bør) gjøre før det går for lang tid, hvis ikke er flimmerhårene ikke i stand til å ta inn ekstra lyd, de har gått i dvale. Dette siste er bare noe jeg har hørt (fra en øre-nese-hals-lege), og jeg tar det ikke helt bokstavelig siden jeg tror at til og med flimmerhår kan glitre til igjen. Jeg gikk for lenge i følge legen. Et høreapparat ville bare forstyrret hørselen på det andre øret og lydene jeg ville høre ville være forvirrende. F.eks. et brød kunne tolkes som en øks. Vann kunne bety salt osv. Men for å bli kvitt tinnitus, finnes det hjelp å få. Det finnes kurs som lærer en å legge det bak bevisstheten. Jeg var ung og det var før det ble holdt kurs i dette, men jeg forsto at det var det eneste jeg kunne gjøre. I begynnelsen hadde jeg ofte på musikk for å omgå lydene i indre øre, men jeg gikk igjennom det, noen ganger var det som å ha et fullt kor med orgel inne i hodet. Slitsomt. Kontakt Norges Døveforbund, har ingen personlig erfaring med de, for meg ble det for sent å f.eks. få høreapparat. Men jeg gleder meg ikke til den dagen alderen kommer og det går ut over resten av hørselen, ser ikke frem til å bli en som ikke hører og hele tiden må be andre gjenta det de sa. Men lykke til. Dette er bare min historie, og jeg klarer meg bra, men jeg er ikke musiker. Men antar de fleste musikere har en liten hørselskade og også deres tilhengere. Tenk positivt, det handler vel mest om å være kreativ og ikke bli sin egen lidelse. edit, jeg gikk i ti-femten år før jeg trodde at jeg kanskje ville ha nytte av et høreapparat, pga at jeg ofte ble hemmet sosialt, på kantine osv og på pub, måtte be om å få sitte der og der, og det var greit når det var folk jeg kjente, verre på jobb /under utdanning på kantiner. Endret 19. oktober 2013 av Alvina
Ceciliia Skrevet 19. oktober 2013 #3 Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Dersom du merker kun noen sus her og der, så er det ikke for sent å rette det opp. Verre dersom du lar det gå sin gang og får det permanent (søsteren min er audiograf, og hørt mye om dette, hun spesialiserer seg også innenfor tinnitus). Så det du burde gjøre er å forebygge dette med en gang! Det vil si ikke suuuuperhøy musikk, eller konsert uten ørepropper helst ikke stuping heller dersom hard kontakt med vann kan sprekke trommehinna. De øreproppene man får kjøpt hos audiografer lages etter ditt eget øret, som gjør at opplevelsen er nogenlunde det samme som å ikke ha de der i det hele tatt,blokkerer bare lydbøgene elns, perfekt for deg som driver med musikk ettersom det hjelper å forebygge tinnitusen. Endret 19. oktober 2013 av Ceciliia 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #4 Skrevet 19. oktober 2013 Tinnitus er helt forferdelig å leve med, og du blir konstant sliten og hører ikke lydene på riktig måte, heller ikke under samtaler. Dette går utover konsentrasjonsevnen og energien. Enkelte lyder virker ekstreme, og selv om det er helt stille i rommet, har man aldri helt stillhet. Det forstyrrer nattesøvnen og dagene dine. Jeg tror ikke tinnitus kan forebygges på noen måte. Har du først fått det, vil det nok bare bli verre. Jeg har levd med tinnitus i mange år, og plagene har bare blitt verre, og hørselen dårligere. Heldige er de, som ikke har denne fæle lidelsen. Det er klaustrofobisk og umulig å unngåog bli kvitt. Anonymous poster hash: 1919a...a04 1
Ceciliia Skrevet 19. oktober 2013 #5 Skrevet 19. oktober 2013 Når du først har fått det så er det umulig å bli kvitt, men emnestarteren hadde bare en anelse begynnende tinnitus, og dette kan du forebygge ved å være veldig forsiktig med ørene framover. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg fikk det da jeg var 15 år, etter altfor høy musikk på en konsert. I starten var det helt jævlig, konstant susing og piping i ørene i ett par år- og hørte pga. dette dårligere, da susinga dominerte lavere lyder. Er nå 22 år, og det har faktisk blitt myyye bedre. Nå legger jeg bare merke til det når jeg skal sove, men plager meg heldigvis ikke så mye nå lenger, og hørselen er også tilbake. Unner ingen det, husker jeg virkelig savna noe så enkelt som å oppleve total stillhet, ikke være avhengig av lyd rundt deg hele tiden for å "få det bort". Er livredd for at det skal bli verre igjen, så er veldig forsiktig med å ha på for høy musikk. Jeg merker heldigvis på hørselen veldig fort om lyden går over en "grense". Anonymous poster hash: eb982...8c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå