Gå til innhold

Bli flinkere til å ikke bruke så mye penger på tull.

Anbefalte innlegg

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Jeg har lyst til å spare litt av lønnen min, men blir som regel til at jeg bruker opp alt.

Føles heller ikke som om jeg har "kjøpt" noe, men allikevel er det tomt.

Vet jo at jeg er litt for flink til å bruke penger på klær, og småting. Går jo kanskje litt for mye på mat.

Ikke bruker jeg alle klærne jeg kjøper heller, så føles som om jeg bare kaster pengene ut av vinduet noen ganger.

Også er det å klare å kjøpe kun det jeg trenger, og ikke gå i den "den var fin/så god ut"-fella.

Noen som har tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært noe å bare ta ut litt penger og legge igjen kortet når du drar på shopping?

Eller ta ut så og så mye for uka, og når de pengene er brukt opp, så er det stopp?

• Liker 1
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Problemet blir da det med å shoppe på nett. Det er stort sett der jeg shopper, og da ser man jo ikke så lett at pengene forsvinner.

Ellers er jo det med å bruke kontanter et godt råd :)

Skrevet

Bare sett noe inn på sparekonto med en gang du får lønn. Jeg har sparekonto med bare 12 uttak og da må man jo tenke litt før man tar ut av denne.

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

'jita' er inne på noe som fungerer for de aller fleste :)

Sett opp et fast oppdrag som kjøres på lønningsdag . Da er de pengene 'borte' fra normale konti før du ser dem.

Gjest hva som helst
Skrevet

La vær å gå i butikker og nettbutikker med mindre det er noe du trenger? Skaff deg en annen hobby enn "vindusshopping"

Skrevet

I tillegg til det obligatoriske - å flytte penger rett på sparekonto (gjerne i en annen bank, sånn at du ikke "ser" dem!) ved lønningsdag, så kan du forsøke å droppe all browsing i butikker og nettbutikker, og når du "sprekker" lar du være å kjøpe ting til deg selv, men kjøper heller julegaver og bursdagsgaver til andre. Så får du unna noe av juleforberedelsene i god tid. Og finner du ting du har lyst på? Ikke kjøp, skriv dem heller ned! Det er gull verdt for andre å få ønskeliste med ting som kan være aktuelt å kjøpe til DEG til jul :)

Anonymous poster hash: b51ce...28b
  • Liker 3
Skrevet

Hadde vel kanskje vært greit å satt opp et budsjett for å få en bedre oversikt over utgiftene dine, og se hvor mye du kan spare pr mnd.

Ville også gjort som andre har nevnt, med å sette de inn på en sparekonto.

• Liker 1
Skrevet

Tenk deg om 10 ganger før du kjøper noe: TRENGER jeg virkelig denne? Har jeg ikke en nesten lik hjemme? Hva skal jeg bruke den til? Er den praktisk? osv...

Og kanskje du kan prøve å selge noe av de ubrukte på finn eller på facebookgruppe for kjøp og salg i ditt nærområde og sette disse pengene rett inn på sparekonto?

Anonymous poster hash: 8a44d...128
Skrevet

Sett penger inn på sparekonto hos Nordax. Fordelen med Nordax er at det er tungvint å ta ut penger. Du må fylle ut og sende inn et slikt skjema for hvert uttak: https://www.nordax.no/files/withdraw.pdf.

Anonymous poster hash: 7c53a...759
  • Liker 1
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Tenk deg om 10 ganger før du kjøper noe: TRENGER jeg virkelig denne? Har jeg ikke en nesten lik hjemme? Hva skal jeg bruke den til? Er den praktisk? osv...

Og kanskje du kan prøve å selge noe av de ubrukte på finn eller på facebookgruppe for kjøp og salg i ditt nærområde og sette disse pengene rett inn på sparekonto?

Anonymous poster hash: 8a44d...128

Jeg har prøvd å selge ting. De som jeg ser at kan være en verdi i,men ingen vil ha det så gidder ikke prøve. Prisen var ikke høy heller så folk er ikke interessert i å betale noe uansett om det er sjeldent eller dyrt i utgangspunktet.

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Takk for svar. Nå har jeg opprettet en sparekonto med fast trekk fra brukskontoen min,så det er en start i hvert fall :)

Skal også sette opp et budsjett,så håper jeg kan få litt bedre vaner fremover.

Har vært student en lengre periode,og har kun hatt kortere vikariat så har vel lagt meg til den vanen at når jeg har penger så må jeg benytte sjansen til å kjøpe ting. Litt teit,for jeg trenger egentlig ikke mer klær akkurat nå. Ikke av den upraktiske sorten i hvert fall :)

• Liker 2
Skrevet

Du må rett og slett vende deg av med shoppinga. Det er en uvane. Jeg tror ikke det finnes noen mer magisk oppskrift enn det å tenke seg om tre og fire ganger før man gjør et innkjøp. Det er også ofte lettere å spare om du faktisk sparer til noe konkret.

La oss si at du elsker å lage mat og ønsker deg ei kjøkkenmaskin til 2500. Om du kjøper 5 plagg til 500 kr stk. så har du brukt like mange penger som du kunne brukt på ei kjøkkenmaskin. Tenk på hva DU vil spare til! Da kan det hjelpe å regne på denne måten.

• Liker 1
Skrevet

Før, da jeg tjente mye penger, brukte jeg opp alle pengene på shopping, god mat, sosialt, turer og reiser, og annet tull og tøys. Jeg brukte alle pengene jeg tjente hver mnd, og fikk ikke spart en kr!

Heldigvis hadde jeg ikke noe gjeld, så jeg var alltid i kun i null. Likevel, så hadde jeg gode muligheter for å spare full BSU hvert år og å spare på en sparekonto...men jeg grep ikke muligheten...

Jeg klarte ikke å komme ut av denne sirkelen, ikke før jeg ble sykmeldt og etterhvert kom under Nav sine vinger.

Jeg kom over på AAP og fikk veldig lite å rutte med. Jeg hadde ikke råd til å leve som jeg hadde gjort før, og jeg hadde null kr på sparekonto og BSU.

Jeg måtte begynne å tenke på hva jeg brukte pengene på slik at jeg skulle klare meg hver mnd, for jeg ønsket ikke å ta opp kreditt å leve på ... skyhøy rente!

Det var veldig hardt for meg siden jeg måtte omstille meg veldig, og jeg angret bittert på at jeg ikke hadde vært flink til å prioritere pengene da jeg tjente så bra. Jeg kunne spart masse og hatt en god buffer. Skapet var full av klær og sko til alle årstider, så jeg kuttet tvert ut shoppingen! Det sparer man masse penger på!

Uansett, så klarte jeg det. Jeg ble helt nazi på å få kontroll over pengebruken min.

Jeg fikk oversikt over inntekten min(AAP) og jeg betalte alltid husleie og regninger og faste utgifter, og så hva jeg satt igjen med til mat og sparing.

Jeg ønsket å spare en viss sum hver mnd, og prøvde dermed å klare meg med 2-3000 i mnd til mat, toalett-og dusjartikler. Dette varierte etter hva jeg trengte hver mnd.

Tenk det, jeg får utbetalt 11 000 i mnd etter skatt, og klarer å spare full BSU hvert år og litt på sparekonto.

Den dagen jeg skal ut å tjene normalt, kommer jeg til å ha over 10 000 kr å spare hver mnd fordi jeg har vendt meg til å leve sparsommelig og med lite penger. Jeg spiser forresten lavkarbo og økologisk, men likevel klarer jeg meg med 2-3000 i mat i mnd.
Jeg lager mye mat og fryser ned, så har jeg. Jeg passer på å kjøpe når ting er på tilbud. Jeg kjøper alltid skikkelig mat og økologisk mat så mye jeg kan. Jeg drikker kun vann, så da har jeg spart mye der.

Unner meg selvfølgelig noe godt i drikke, men da kun i helger.

Det handler om å ha oversikt over hva du bruker penger på, og å f.eks sette av 1000 kr til klær hver mnd. Du må jo ikke kjøpe klær hver mnd, så om du er flink så har du 1000 kr ekstra å spare.

Det er kjempelett å dra kortet, og da mister man kontrollen på hvor mye penger man har brukt.

Jeg trener heller ikke på treningssenter. Jeg trener i naturen. Jogger eller sykler i marka om sommeren, og om vinteren går jeg mye på ski. Da har du spart penger hver mnd på å trene gratis i naturen.

• Liker 5
Skrevet

En anbefaling, når du har vært inne på en nettbutikk og sett og klikket på kjøp, gå ut fra butikken og vent med å faktisk betale til neste dag. I 99 % av tilfellene vil du ha glemt hva det var du la i handlekurven, kanskje har du helt glemt hele handlekurven ;) Penger spart.

Og hvis du neste dag husker en spesiell ting, gå inn og se på den på nytt, og slett resten fra handlekurven. Klarer du ikke å huske hva det andre var 24 timer etterpå, så trenger du det ikke ;)

• Liker 4
Skrevet

Har vært student en lengre periode,og har kun hatt kortere vikariat så har vel lagt meg til den vanen at når jeg har penger så må jeg benytte sjansen til å kjøpe ting. Litt teit,for jeg trenger egentlig ikke mer klær akkurat nå. Ikke av den upraktiske sorten i hvert fall :)

Det hørtes veldig bakvendt ut. Ville vært mer logisk, dersom du faktisk stort sett var pengelens, å spare til trangere tider når du først fikk mye penger mellom hendene...

Anonymous poster hash: 3efad...20a

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Det hørtes veldig bakvendt ut. Ville vært mer logisk, dersom du faktisk stort sett var pengelens, å spare til trangere tider når du først fikk mye penger mellom hendene...

Anonymous poster hash: 3efad...20a

Ja, ikke sant. Vet jo at jeg har rotet meg inn i et dårlig mønster, men har lyst til å forandre på det nå da :)

Skrevet

Viss du bruker for mye på mat er planlegging tingen. Foreslår at du laster ned appen "mattilbud" Så planlegger du hva du skal spise den neste uka og hvor du skal handle det.

Tilbudene får ned priser, og handlelistene gjør at du unngår å komme hjem med tusen ting du ikke har bruk for :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Lag en plan for alt. Denne sesongen trenger jeg ... Budsjett kr ...

Sett en ramme for hvor mye du kan handle for og legg inn litt slakk slik at du også kan kjøpe "gøye" ting, men da innenfor budsjett.

Matbudsjett - gjør akkurat det samme. Bestem deg for hva du alltid skal ha i hus, og planlegg middager slik at du får brukt rester. F.eks. Pølse og potetstapp en dag, suppe med pølse neste - raskt eksempel.

Lag mat fra grunnen - det tar ikke lenger tid å lage noe på komfyren enn det tar å steike en ferdigpizza. Ferdigmat og halvfabrikater er dyrt, bruk dem med måte.

Sett av shoppingbudjsett hver måned og hold deg til det.

Skrevet

Jeg har begynt å se verdien av kontanter! Jeg liker ikke at det minker _fysisk_ i lommeboken så hvis jeg tar ut 500 kroner på en mandag som skal holde til mat i ei uke klarer jeg det helt fint fordi jeg får et slags konkurranseinstinkt som sier at jeg SKAL klare det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...