Gå til innhold

Piano i borettslag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ville absolutt ikke spilt hver dag, og hvertfall ikke i flere timer! Ville vært snakk om noen timer i uken. Vil jo selvfølgelig ikke irritere naboene, men vi lager aldri noe bråk ellers (har ikke barn og spiller ikke høy musikk), så vet ikke helt om jeg bør ha dårlig samvittighet dersom det blir et par timer i uka. Hadde jeg øvd mange timer hver dag hadde det jo stilt seg annerledes, det har jeg forståelse for.

Anonymous poster hash: e3bc5...914

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiller brassinstrument. På dagtid øver jeg uten å ofre naboene en tanke, mens på ettermiddag/kveld bruker jeg silent brass. Grunnen til at jeg ikke bruker det alltid er at det er tungt å spille med, og vanskelig å få inn løp etc. Med det i instrumentet.

Skrevet

Jeg elsker det når naboen spiller piano.

Anonymous poster hash: 2a486...71e
Skrevet

Jeg ville også sjekket arbeidstidene til folk i nærheten. Utrolig tungt for folk som jobber ukurante tider å ikke få sove i sitt eget hjem på grunn av bråk på dagtid. Særlig om pianolyd bærer så godt som de andre i tråden sier. Jeg er ofte avhengig av å sove midt på dagen for å klare meg gjennom døgnet, og da er jeg glad naboen ikke sitter i etasjen under og spiller piano, selv om klokka bare er to på ettermiddagen... Noe støy skal man naturligvis tåle, men bærer lyden ekstra godt så kan det være kilde til irritasjon likevel.

Anonymous poster hash: 6e5c7...02f
  • Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke det samme ned på milimeteren, men dagens synther har blitt svært gode, og jeg tør påstå at det skal et svært trent øre til for å høre forskjell om man investerer i de litt bedre modellene (altså ikke 3000 kroners synthene). Selv gode amatørmusikere sliter med å høre forskjell i dag.

Anonymous poster hash: 64734...150

Dette er ikke riktig. Det er milevis forskjell på et akkustisk piano og et el-piano, både i måten det kjennes i fingrene på og hvordan det høres ut. Alle med et litt trent øre hører godt forskjell på et el-piano og et akkustisk piano, kanskje med mindre det akkustiske pianoet er mikket opp, men selv da er det stor forskjell. Selv de dyreste, mest oppskrytte el-pianoer kan ikke sammenlignes med lyden fra et akkustisk instrument. Det har med alt fra klangen i kassen til lyden av hamrene å gjøre, noe ingen har klart å gjennskape i digital form så langt. Spesielt når man spiller klassisk musikk er det ingenting annet enn akkustisk som teller.

Skrevet

Jeg ville gått for el-piano. Selv om det blir noe annet enn akustisk. Like mye for egen del som for naboenes del. Det kan da ikke være kjekt å føle at du kun må spille pent, alltid bare spille ting du kan godt fra før, pga at du vet at du spiller konsert for flere mennesker hver gang du setter deg ved pianoet? Enn når du skal øve inn noe nytt, eller faktisk har lyst til å ta noen skalaøvelser... Eller ikke får sove, og får lyst til å spille piano midt på natten! Da er det kjekt med headset...

Selv bodde jeg noen år i blokk, og det var drepen på mitt musikalske liv. Jeg pleide heller å øve litt på kveldstid på jobben, da var det greit å lage lyd.

Bare når naboen under hadde fest med drønnende bass, følte jeg at jeg kunne ta fram trekkspillet og lage litt motlyd... :)

Anonymous poster hash: 61b5e...ebc
  • Liker 1
Skrevet

Dette er ikke riktig. Det er milevis forskjell på et akkustisk piano og et el-piano, både i måten det kjennes i fingrene på og hvordan det høres ut. Alle med et litt trent øre hører godt forskjell på et el-piano og et akkustisk piano, kanskje med mindre det akkustiske pianoet er mikket opp, men selv da er det stor forskjell. Selv de dyreste, mest oppskrytte el-pianoer kan ikke sammenlignes med lyden fra et akkustisk instrument. Det har med alt fra klangen i kassen til lyden av hamrene å gjøre, noe ingen har klart å gjennskape i digital form så langt. Spesielt når man spiller klassisk musikk er det ingenting annet enn akkustisk som teller.

Det er jeg ikke enig i. For en 10-20 år tilbake hadde jeg helt klart vært enig, men det her skjedd ganske mye på digitalfronten. Det har alltid vært en utfordring å gjenskape toner som kan betkraktes som kontinuerlige i diskret, digital form. Tidligere hadde man utfordringen med at man ikke kunne sample så mange variasjoner av hardt/middels/lett anslag osv. og man kunne ikke sample lyder som tar materialenes egenskaper i et akustisk piano i betraktning.

Nå til dags har man mye større muligheter for å gjenskape en naturtro lyd relativt tett opp mot en akustisk piano. 100% likt får man nok aldri, men man kan for enkelte modeller begynne å snakke om grenseverdier her. Ikke bare har man mer minne og kan sample inn mange flere nyanser og materialvariasjoner, men prosessorteknologi gjør det også mulig å legge inn stadig bedre simluasjoner over naturlige variasjoner uten at dette må presamples på forhånd slik man måtte tidligere. I tillegg lager man ofter også de dyrere modellene slik at høytalerne er inne i kassen og skaper resonnans slik at man skal få en god tilnærming her også.

For 90% av musikere er et el-piano mer enn godt nok, tør jeg påstå. De aller fleste er ikke virkelig gode på en måte som utnytter de akustiske egenskapene godt nok.

EL-piano har også slått an blant flere profesjonelle utøvere som benytter det som øvingsinstrument selv om de selvsagt finner de som uansett aldri vil bruke noe annet enn akustisk.

Så har man også dette med rommets egenskaper. De fleste leiligheter er ikke spesielt godt egnet til å utnytte den perfekte klangen man får fra akustiske instrumenter og er på ingen måte bygget for god musikalsk utøvelse, så da vil selv gode akustiske instrumenter ikke helt komme til sin rett. Digitale pianoer sliter nok ennå med klangbunnen, men om man har et rom som ikke greier å reflektere den på en gode måte som gjelder de fleste leiligheter, så går jo vinninga opp i spinninga. Blir litt som å kjøre en ferrari på hullete norske vestlandsveier. Og så får man også en rekke andre fordeler med et digitalt, slik som volumkontroll, mulighet for å legge på beats hvis man vil eksperimentere (avhengig av merke/modell), ta opp sitt eget parti for så å avspille dette mens man spiller flerstemt osv.

Men, nå skal jeg ikke spore av mer her, spørsmålet var jo hva som passer best i et borettslag, og summerer man opp fordeler/bakdeler ville jeg helt klart gått for et digitalt piano. God nok lyd for de fleste samt muligheter for å skru lyden ned/bruke headset for på den måten å kunne øve når man vil gir god fleksibilitet uten at man behøver å tenke på om man forstyrrer noen. Samt at det som regel er lettere å sette bort om man trenger plassen til noe annet i en periode.

Anonymous poster hash: 64734...150

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...