AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #1 Del Skrevet 19. oktober 2013 Jeg bor i borettslag, med leiligheter på alle sider. Jeg har spilt piano i mange år, og har så lyst til å begynne igjen. Det står ingenting i reglene om at det ikke er lov å ha piano, og jeg ville jo selvfølgelig spilt kun på dagen Leilighetene er ganske lydtette, men likevel er jeg litt usikker. Er det egentlig greit? Ville puttet det på en vegg som ikke grenser til nabo leiligheten, så det ville jo sikkert hjulpet litt. Er det dårlig skikk å spille piano når man bor sånn som jeg? Anonymous poster hash: e3bc5...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #2 Del Skrevet 19. oktober 2013 Jeg bor i en blokk med to pianoer. Det er veldig lydtett her, aldri noen problemer med lyder eller støy fra naboene. En gang innimellom kan jeg høre at vaskemaskinen sentrifugerer eller at noen støvsuger, men stort sett er det helt stille fra naboene. MEN pianolyden høres utrolig godt! Han ene som har piano bor to etasjer under meg og tre leiligheter lengre bort, likevel høres det nesten ut som han spiller piano i naboleiligheta. Han andre bor en etasje over og en leilighet lengre bort, det høres ikke like godt som han under, men fortsatt veldig godt. Flere har pratet med de og de holder begge to pianospillingen til et minimum, men når det er tre-fire i hver familie som alle skal øve på pianoet så sier det seg selv at det blir mange timer med piano. Anonymous poster hash: 0537a...9ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #3 Del Skrevet 19. oktober 2013 Det er absolutt ingenting i veien for å ha piano, og man kan heller ikke forby folk det. Det er kanskje bestemmelser angående tider hvor det skal være rolig, og noen borettslag har kanskje satt en maksgrense på to timers øving hver dag. Det er veldig varierende hvordan naboer reagerer på piano. De fleste liker spilling, mens øving på skalaer og slikt og repetisjon av takter, er det ikke så mange som er begeistret for. Anonymous poster hash: 5fbb1...1e1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
floppesopp Skrevet 19. oktober 2013 #4 Del Skrevet 19. oktober 2013 Heller piano enn den evige duringen av oppussing vi hører på alle kanter her (seriøst, det er blitt kjøpt opp og pusset opp sikkert 5 leiligheter det siste halvåret, det durer og banker til enhver tid) Jeg bodde engang i en blokk hvor det var veldig mange musikere. En som spilte saksofon, et par piano, en fløyte, en klarinett, noen andre litt mer ubestemmelige instrumenter og favoritten: en operasanger i etasjen over meg. Jeg syntes det var kjempekoselig! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #5 Del Skrevet 19. oktober 2013 Det er selvfølgelig greit å ha piano, men overhold tidene det skal være stille, både på kvelden og på ettermiddagen. Anonymous poster hash: ab3f8...45c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #6 Del Skrevet 19. oktober 2013 Jeg bor i borettslag, med leiligheter på alle sider. Jeg har spilt piano i mange år, og har så lyst til å begynne igjen. Det står ingenting i reglene om at det ikke er lov å ha piano, og jeg ville jo selvfølgelig spilt kun på dagen Leilighetene er ganske lydtette, men likevel er jeg litt usikker. Er det egentlig greit? Ville puttet det på en vegg som ikke grenser til nabo leiligheten, så det ville jo sikkert hjulpet litt. Er det dårlig skikk å spille piano når man bor sånn som jeg?Anonymous poster hash: e3bc5...914 Hvis du har det mot en vegg sånn at det blir et rom mellom det og naboleiligheta, så skulle det vel ikke være noe problem. Anonymous poster hash: 92bd7...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #7 Del Skrevet 19. oktober 2013 Så lenge du ikke spiller i 10 timer om dagen og respekterer tidspunktene for når det skal være stille så har du jo ditt på det rene. Ellers går det jo an å kjøpe en synth som helt fint kan kobles til høytalere/forsterker (slik at man kan justere volumet) eller til headset. Anonymous poster hash: 64734...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #8 Del Skrevet 19. oktober 2013 De jeg kjenner som har piano i blokk, har kjøpt seg elektrisk piano, så kan de spille med hodetelefoner. Det blir jo ikke heelt det samme, men da kan man iallefall spille når man har lyst uten å bekymre seg for å plage naboene. Anonymous poster hash: 6e5c7...02f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #9 Del Skrevet 19. oktober 2013 De jeg kjenner som har piano i blokk, har kjøpt seg elektrisk piano, så kan de spille med hodetelefoner. Det blir jo ikke heelt det samme, men da kan man iallefall spille når man har lyst uten å bekymre seg for å plage naboene. Anonymous poster hash: 6e5c7...02f Skaffer man seg et med "realistiske" tangenter er dette et mye bedre alternativ så lenge man bor så tett på andre. Anonymous poster hash: c33c3...a93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #10 Del Skrevet 19. oktober 2013 Skaffer man seg et med "realistiske" tangenter er dette et mye bedre alternativ så lenge man bor så tett på andre. Anonymous poster hash: c33c3...a93 Men det er likevel ikke det samme som et akustisk piano. Hvis man må øve mye og sent, er det nødvendig, ellers er det virkelig en helt annen følelse å spille på et ordentlig piano sammenlignet med et elektrisk. Anonymous poster hash: 5fbb1...1e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #11 Del Skrevet 19. oktober 2013 Men det er likevel ikke det samme som et akustisk piano. Hvis man må øve mye og sent, er det nødvendig, ellers er det virkelig en helt annen følelse å spille på et ordentlig piano sammenlignet med et elektrisk. Anonymous poster hash: 5fbb1...1e1 Nei, det er ikke det samme ned på milimeteren, men dagens synther har blitt svært gode, og jeg tør påstå at det skal et svært trent øre til for å høre forskjell om man investerer i de litt bedre modellene (altså ikke 3000 kroners synthene). Selv gode amatørmusikere sliter med å høre forskjell i dag. Anonymous poster hash: 64734...150 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. oktober 2013 #12 Del Skrevet 19. oktober 2013 Jeg ville heller kjøpt el-piano, hvis jeg ikke hadde pianoet allerede. Jeg kjøpte meg el-piano selv, da jeg bodde i leilighet, så jeg kunne spille når som helst og hva som helst, uten å tenke på andre. Men så likte jeg godt å spille på kvelden. Nå som jeg bor i hus, har jeg derimot lyst på akustisk piano igjen. Både pga. lyden og at jeg syns det er et finere møbel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #13 Del Skrevet 19. oktober 2013 Jeg har allerede et piano, men det står ikke i leiligheten nå. Er derfor uaktuelt å kjøpe el piano dessverre Høres ut som det er noenlunde akseptert, og jeg hadde selvfølgelig kun spilt innenfor normale tider Blir nok ikke så ofte heller, så da bør det kanskje gå fint. Dessuten er jeg ganske dreven (var ihvertfall), så da er det kanskje litt mer behagelig å høre på enn skala trening og mye øving. Anonymous poster hash: e3bc5...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 20. oktober 2013 #14 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg hadde tidligere naboer over meg som spilte piano, og det hørtes utrolig godt. Det er ikke lyd gjennom vegger som har vært problemet i noen av blokkene jeg har bodd i, men lyden gjennom gulv/tak. Dersom du ikke ønsker å investere i et el-piano, ville jeg fått igang en kommunikasjon med naboene. Når kan du øve? Mellom 16 og 18 er det kanskje middagstider for de fleste, jeg vet at jeg syns det er ok med ro rundt kjøkkenbordet. Kanskje gjør naboungene lekser i en time før/etter middag. Har de under kanskje en baby som sover til faste tider? Jeg er egebtlig enig i at man ikke skal trenge å vike for alle andres aktiviteter selv om man spiller et instrument. Jeg spiller trompet selv, og øver ikke hjemme for å slippe å forstyrre naboene. Jeg gidder ikke bli "hu derre på trompet". Nå har jeg hørt på jobben om jeg kan øve der etter arbeidstid, kanskje er du så heldig att du har en arbeidsplass med piano/flygel du kan disponere? Ellers har jeg planer om å investere i silent mute som jeg kan koble øreklokker til, det blir jo litt som el-piano. Til slutt finnes det øvingshotell i Oslo i alle fall, kanskje det er aktuelt for deg? Min konklusjon er hvertfall at øving generelt er slitsomt å høre på, selv iom man er aldri så god på instrumentet sitt. Og når man bor i blokk bør man jobbe for å ha et godt forhold til naboene, i alle fall hvis det i utgangspunktet er godt. Dersom det nå er mye bråk osv ville jeg nok ikke anstrengt meg særlig mye for å være stille.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #15 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg hadde tidligere naboer over meg som spilte piano, og det hørtes utrolig godt. Det er ikke lyd gjennom vegger som har vært problemet i noen av blokkene jeg har bodd i, men lyden gjennom gulv/tak. Dersom du ikke ønsker å investere i et el-piano, ville jeg fått igang en kommunikasjon med naboene. Når kan du øve? Mellom 16 og 18 er det kanskje middagstider for de fleste, jeg vet at jeg syns det er ok med ro rundt kjøkkenbordet. Kanskje gjør naboungene lekser i en time før/etter middag. Har de under kanskje en baby som sover til faste tider? Jeg er egebtlig enig i at man ikke skal trenge å vike for alle andres aktiviteter selv om man spiller et instrument. Jeg spiller trompet selv, og øver ikke hjemme for å slippe å forstyrre naboene. Jeg gidder ikke bli "hu derre på trompet". Nå har jeg hørt på jobben om jeg kan øve der etter arbeidstid, kanskje er du så heldig att du har en arbeidsplass med piano/flygel du kan disponere? Ellers har jeg planer om å investere i silent mute som jeg kan koble øreklokker til, det blir jo litt som el-piano. Til slutt finnes det øvingshotell i Oslo i alle fall, kanskje det er aktuelt for deg? Min konklusjon er hvertfall at øving generelt er slitsomt å høre på, selv iom man er aldri så god på instrumentet sitt. Og når man bor i blokk bør man jobbe for å ha et godt forhold til naboene, i alle fall hvis det i utgangspunktet er godt. Dersom det nå er mye bråk osv ville jeg nok ikke anstrengt meg særlig mye for å være stille.. At du ikke "gidder" (tør?) være trompetdame, betyr ikke at andre skal måtte snike seg rundt i sine egne hjem. Å spille et instrument er da en helt vanlig hobby. Akustisk gitar høres mindre enn trompet og piano, men det er da helt uhyrlig å skulle måtte ta inn på øvingshotell av hensyn til naboene! Som sagt, er det stilletider der TS bor, må man forholde seg til det. Hun skal ikke trenge å be om tillatelse til å spille. Anonymous poster hash: 5fbb1...1e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #16 Del Skrevet 20. oktober 2013 At du ikke "gidder" (tør?) være trompetdame, betyr ikke at andre skal måtte snike seg rundt i sine egne hjem. Å spille et instrument er da en helt vanlig hobby. Akustisk gitar høres mindre enn trompet og piano, men det er da helt uhyrlig å skulle måtte ta inn på øvingshotell av hensyn til naboene! Som sagt, er det stilletider der TS bor, må man forholde seg til det. Hun skal ikke trenge å be om tillatelse til å spille. Anonymous poster hash: 5fbb1...1e1 Det handler ikke om å tørre eller ikke tørre, men det handler om elementær folkeskikk. Det er lov å tenke selv, og øver man flere timer per dag med et instrument som høres godt i et borettslag med dårlig lydisolering så sier det seg selv at man kan møte reaksjoner selv om man holder seg innenfor rotidene. Selv man kanskje har sitt på det rette når det gjelder formelle, så er det veldig greit å ha en grei tone med naboene. Du kunne ha glemt å spørre meg om tjenester dersom du hadde øvd en bråkete aktivitet lenge hver dag, og jeg ville heller ikke tatt noe hensyn til deg. Som man reder ligger man. Anonymous poster hash: 64734...150 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #17 Del Skrevet 20. oktober 2013 Det handler ikke om å tørre eller ikke tørre, men det handler om elementær folkeskikk. Det er lov å tenke selv, og øver man flere timer per dag med et instrument som høres godt i et borettslag med dårlig lydisolering så sier det seg selv at man kan møte reaksjoner selv om man holder seg innenfor rotidene. Selv man kanskje har sitt på det rette når det gjelder formelle, så er det veldig greit å ha en grei tone med naboene. Du kunne ha glemt å spørre meg om tjenester dersom du hadde øvd en bråkete aktivitet lenge hver dag, og jeg ville heller ikke tatt noe hensyn til deg. Som man reder ligger man. Anonymous poster hash: 64734...150 Regler om rotider og begrensning i antall timer man kan spille er der nettopp for at folk skal ta hensyn til hverandre. Man skal ikke måtte sjekke med alle og enhver om det er i orden å spille. Da vil jo folk som rett og slett ikke har lyst til å ha spilling bli vanskelige og restriktive, og det er ingen garanti for at det finnes en luke hvor det passer for alle. En annen, uskreven regel gjelder også i borettslag: Live and let live. Er du så sensitiv overfor andres lyder, har du ikke noe i et borettslag å gjøre. Anonymous poster hash: 5fbb1...1e1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 20. oktober 2013 #18 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg ville sjekket at ingen jobber nattevakt dersom du har tenkt å fylle formiddagene med klang. Enkelte lyder bærer utrolig godt. Piano er en av dem. Selv om det finnes regler, så går det an å vise hensyn, i motsetning til hva enkelte egoister mener. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 20. oktober 2013 #19 Del Skrevet 20. oktober 2013 Regler om rotider og begrensning i antall timer man kan spille er der nettopp for at folk skal ta hensyn til hverandre. Man skal ikke måtte sjekke med alle og enhver om det er i orden å spille. Da vil jo folk som rett og slett ikke har lyst til å ha spilling bli vanskelige og restriktive, og det er ingen garanti for at det finnes en luke hvor det passer for alle. En annen, uskreven regel gjelder også i borettslag: Live and let live. Er du så sensitiv overfor andres lyder, har du ikke noe i et borettslag å gjøre. Anonymous poster hash: 5fbb1...1e1 Som AB#16 sier, handler det ikke om å ikke tørre. Det handler om at jeg tenker over hva jeg ville satt pris på og ikke. I mitt tilfelle er jeg hjemme relativt sent, fra kl 17 og utover. Selv om mitt borettslag sier at jeg har "rett til" å øve på instrumentet mitt helt fram til klokken 22, tenker jeg at jeg ikke hadde satt pris på at naboen satte i gang med å øve på sitt instrument etter for eksempel kl 19. Etter mitt syn er det greit å sjekke med naboene om de har noe de trenger ekstra ro til i løpet av uka. Jeg vet for eksempel at naboen min har en 2-3 mnd gammel baby. De ville nok neppe satt pris på at jeg brukte kveldene til å øve på mitt instrument. Det kan hende det endrer seg når ungen vokser til. I mellomtiden leter jeg etter alternativer, fordi det er det beste både for meg og mine naboer. Naboene slipper å irritere seg over meg, og jeg slipper å ha irriterte naboer. Vinn-vinn, med andre ord. Jeg har en jobb som gjør at jeg har anledning til å bruke lokalene på ettermiddags- og kveldstid, og det koster meg lite å ta med instrumentbagen på jobb. Dersom TS bor i et borettslag for det er satt av egne "øvetider" er jo det fantastisk, og da vil jeg anse det som fritt fram i det aktuelle tidsrommet. Jeg "pålegger" ikke TS å finne alternativer, jeg presenterte heller mitt syn som er både fra en som bor i et borettslags perspektiv, og en som spiller et instrument og bor i borettslags perspektiv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fapfap Skrevet 20. oktober 2013 #20 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg hadde ikke syntes det var greit. Synes generelt det er en uting med instrumentspilling i blokk. Det blir fryktelig slitsomt å høre på, selvom det bare er et par timer om dagen. Som en annen her skrev, vil du bli "hun med pianoet", og jeg hadde heller ikke gidda å ta så veldig hensyn til deg om du var naboen min og bråkte på instrumentet ditt hver dag. Hvis du virkelig vil, kan du jo spille på dagtid når andre er på jobb. Men hvis du jobber på dagtid selv, ville jeg tenkt nøye gjennom dette. På ettermiddag og kveld er de fleste hjemme og ønsker ro. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå