AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #1 Del Skrevet 19. oktober 2013 Ja, jeg lurer på om det er noe tang ute i sjøen nå? Og andre alger? Eller er det slik at de blir borte nå som det er kaldt? Jeg trenger det til en oppgave og bor i Oslo. Har vært å sett litt på hvervenbukta, men der kunne jeg ikke se noe. Hvor i Oslo kan jeg finne mye alger/tang? Takker på forhånd for all hjelp Anonymous poster hash: fdaab...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 24. oktober 2013 #2 Del Skrevet 24. oktober 2013 Grisetang er flerårig, så den forsvinner ikke. Så vidt jeg veit, finner du den året rundt, langs hele kysten, fra fjæra og at par meter ned i havet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 24. oktober 2013 #3 Del Skrevet 24. oktober 2013 Grisetang er i alle fall en flerårig brunalge, så jeg også antar at du vil finne den der den vokser hele året. Men marinbiolog er jeg ikke og går lite i fjæra og kikker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #4 Del Skrevet 25. oktober 2013 Så flott, da får jeg gå å dykke litt i det kalde vannet Men de dyrene som lever på denne tangen lever kanskje ikke nå? Skulle gjerne sett noen av dyra som lever imellom tangen, men det er kanskje litt sent for det i år. Jeg synes høsten/vinteren har kommet så fort i år! Takk for svar, fint at jeg kan finne den hele året. Anonymous poster hash: fdaab...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 26. oktober 2013 #5 Del Skrevet 26. oktober 2013 Så flott, da får jeg gå å dykke litt i det kalde vannet Men de dyrene som lever på denne tangen lever kanskje ikke nå? Skulle gjerne sett noen av dyra som lever imellom tangen, men det er kanskje litt sent for det i år. Jeg synes høsten/vinteren har kommet så fort i år! Takk for svar, fint at jeg kan finne den hele året.Anonymous poster hash: fdaab...af4 Du trenger ikke dykke. Den vokser i fjæra. Og ned til et par meters dyp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 26. oktober 2013 #6 Del Skrevet 26. oktober 2013 Å, og en sak: Grisetang og blæretang er ikke det samme. Fargen er forskjellig, og jeg TROR grisetangen er litt grønnere. Og så mener jeg den har større blad. Men faktasjekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 26. oktober 2013 #7 Del Skrevet 26. oktober 2013 Dra ut på Bygdøy på oddene der. Der er det endel tang. Om du tar med deg en bøtte og/eller en finmasket håv så finner du både småreker og tanglopper på denne årstiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 26. oktober 2013 #8 Del Skrevet 26. oktober 2013 (endret) Ofte er det fire " lag " med tang i fjæra: sauetang øverst ( liten og sart) , blæretang med mange små blærer, grisetangen med store blærer og så sagtangen med sine taggete blad nederst. De vokser alle i fjæra på vinteren og det vil nok lønne seg å lete etter den når det er fjære, siden den vokser lengre ned enn de to første typene. Det er grisetangen som ofte blir malt til mel. Dette er grisetang: http://www.kuljobb.no/bunngrisetang1.htm Endret 26. oktober 2013 av absinthia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #9 Del Skrevet 28. oktober 2013 Tusen takk for svar og tips! Dere er snille altså. Jeg mente det kanskje ikke helt bokstavelig at jeg skulle ut å dykke, men må vel ha noen redskaper for å få opp dette. Hvor får man tak i håv?Anonymous poster hash: fdaab...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 28. oktober 2013 #10 Del Skrevet 28. oktober 2013 Tusen takk for svar og tips! Dere er snille altså. Jeg mente det kanskje ikke helt bokstavelig at jeg skulle ut å dykke, men må vel ha noen redskaper for å få opp dette. Hvor får man tak i håv?Anonymous poster hash: fdaab...af4 Jeg ville satset på en solid jernrive med skikkelig langt skaft. Så kan du artsbestemme tangen etter hvert som ting kommer opp, og det følger sikkert med noen småkryp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå