AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #1 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg er 27 fullgåtte uker om et par dager, og kjenner jeg er veldig redd for å legge på meg "unødvendige" kg.. Har gått opp fra 67-72,5kg. Stresser veldig med dette.. Prøver å bare bare spise det jeg trenger, men hvor mye er egentlig det?? Har veldig lett for å legge på meg til vanlig, og dersom jeg først begynner å spise sjokolade el. er det veldig lett å spise for mye! Så jeg prøver å holde meg unna.. Spiser egentlig ett måltid for dagen, middag. Er ikke noe glad i frokost, så det har jeg sjelden spist. Om jeg da ligger på ca 1000 kcal for dagen, så tar vel barnet det den trenger?? Jeg går fortsatt opp i vekt med dette, men kansje jeg klarer å unngå den verste vektøkningen? Er lite aktiv pga bekkenløsning.. Anonymous poster hash: e473e...e8b
Sunshine Skrevet 19. oktober 2013 #2 Skrevet 19. oktober 2013 1000 kalorier om dagen er ekstremt lite, altfor lite selv om man slanker seg! Du bør spise mellom 1800 og 2000 kalorier, og et eneste måltid er jo galskap. Dessuten: hva spiser du siden du får i deg 1000 kalorier på et måltid? Enorme mengder eller fryktelig usunt? Hvorfor snakker du ikke med jordmor om dette? Du trenger tydeligvis veiledning om mat og kosthold. 9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #3 Skrevet 19. oktober 2013 Det er ikke så veldig vanskelig å finne ut hva du virkelig trenger. Enhver god bok om graviditet, eller til og med det heftet du har fått hos legen, gir deg en grei pekepinn på hva du bør spise. Barnet tar det det trenger, det er riktig. Jeg var selv ekstremt kvalm og gikk opp bare tre kilo. Og det blir født barn i fattige land av mødre med elendig kosthold. Men likevel er det ganske selvsentrert å velge og ligge langt under anbefalt mengde. Enkelte næringsstoffer har stor betydning for barnets utvikling. Ønsker du virkelig å gamble på at dette går bra? Du har årevis på å slanke deg etter svangerskapet, jeg forstår ikke at du velger å gjøre det underveis.Anonymous poster hash: 1494e...f63 4
Gjest Vevila Skrevet 19. oktober 2013 #4 Skrevet 19. oktober 2013 Når du er gravid er ikke tiden for å tenke på vekt. Spis sunt og variert så kan du evt slanke deg etterpå når du ser hvor mye som faktisk er fett.
fruBeist Skrevet 19. oktober 2013 #5 Skrevet 19. oktober 2013 Husk at barn, morkake og fostervann veier sitt. Dette er ikke kroppsvekt du har lagt på deg i svangerskapet. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #6 Skrevet 19. oktober 2013 TS her.. Det er ikke snakk om å slanke seg i svangerskapet, men om å ha en sunn vektoppgang. Jeg vet at alt ikke bare er fett.. Jeg spiser bare et måltid fordi jeg ikke er særlig sulten, er jeg sulten mer, så spiser jeg selvfølgelig mer! Anonymous poster hash: 75199...1fa
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #7 Skrevet 19. oktober 2013 Huff. Få i deg mat jente, om ikke annet for å ta vare på barnet ditt! Vanlig sunt kosthold, og flere måltider om dagen, og nok vann. Det sier seg vel selv at man ikke forer opp fosteret på slankediett, slik du driver på. Det er helt vanlig å gå opp mange kilo i svangerskapet, og de forsvinner (som regel) med mer eller mindre innsats i ettertid. Jeg har lagt på meg 20kg i begge svangerskap, og de var borte etter 3mnd begge gangene. Sier ikke at det er like enkelt for alle, men man må jo sørge for en god start for ungen uansett. Anonymous poster hash: c0830...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #8 Skrevet 19. oktober 2013 1000 kalorier om dagen er altfor lite for de som slanker seg også, det er normalt å si at man trenger 1200 kalorier med et sunt kosthold for å få i seg alle de vitaminer og mineraler man trenger. Og du skal jo ikke bare ha næringsstoffer til deg selv, men også til barnet ditt. Kalorier er en ting, jeg ville vært veldig mye mer bekymret for om barnet fikk næringsstoffene det skal ha. Anonymous poster hash: b2155...f49 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #9 Skrevet 19. oktober 2013 TS her.. Det er ikke snakk om å slanke seg i svangerskapet, men om å ha en sunn vektoppgang. Jeg vet at alt ikke bare er fett.. Jeg spiser bare et måltid fordi jeg ikke er særlig sulten, er jeg sulten mer, så spiser jeg selvfølgelig mer! Anonymous poster hash: 75199...1fa Du bør bare forsøke å presse i deg 3-4 måltider enten du er sulten eller ikke. Desuten mistenker jeg at det du egentlig spiser er et måltid (håper det inneholder frukt og grønt og proteiner og ikke junkfood) og masse "snack" altså usunn dritt. Ellers vile du ikke gått opp i vekt. I svangerskapet anbefaler jeg at du bare kutter ut dette. Kjøp in frukt og bær og lag deg smoothies til de måltidene du ikke er sulten. Snack på epler og bananer og pærer og blåbær i stedet for sjokolade Anonymous poster hash: 5ef19...606
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #10 Skrevet 19. oktober 2013 TS her.. Det er ikke snakk om å slanke seg i svangerskapet, men om å ha en sunn vektoppgang. Jeg vet at alt ikke bare er fett.. Jeg spiser bare et måltid fordi jeg ikke er særlig sulten, er jeg sulten mer, så spiser jeg selvfølgelig mer! Anonymous poster hash: 75199...1fa Det høres jo ut som det nettopp er det du holder på med - slanker deg / unngå vektoppgang under en gravididet. Du har absolutt ikke noen "sunn vektoppgang" som du kaller det selv, med et slikt kosthold. Spis flere måltider, og spis variert. Alltid frustrerende når folk med spiseforstyrrelse får ansvar for å bære frem et barn, og hodet dems holder dem mer opptatt av kroppen sin, enn av barnets ve og vel. Skremmende. Anonymous poster hash: de594...f6b 10
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #11 Skrevet 19. oktober 2013 Barnet tar det som det trenger, til en viss grad. Du må spise mere, å ligge på 1000kcal om dagen er galskap når du skal gro en frisk og fin baby. Kusina mi mistet barnet sitt i uke 31, den døde i mors liv, pga hun var livende redd for vektoppgang og spiste minimalt nettopp pga hun trodde at fosteret tok den næringen det trengte. Babyen var tydelig utsultet da den ble født, mye mindre enn hva den burde ha vært så langt inn i svangerskapet, ikke større enn ei lita barbiedukke. Anonymous poster hash: 988e3...4b0 4
Gjest Keljo Skrevet 19. oktober 2013 #12 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg har vært veldig kvalm og kastet opp gjennom nesten hele svangerskapet, likevel har jeg passer på at jeg drikker smoothier og tar vitaminer så babyen får alt det viktige den trenger. Hvis jeg hadde kunnet, hadde jeg selvfølgelig spist mer, men jeg sørger alltid for å spise noe hver 4. time, ellers blir det altfor lenge for babyen å gå uten næring. Legen vil fortelle deg det samme.
Cindi Skrevet 19. oktober 2013 #13 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg blir kjempetrist av å lese dette, og håper virkelig at du troller og at dette ikke er en seriøs tråd! Du sulter ut ungen din! Jeg driter faktisk regelrett i hva du gjør med din egen kropp når du ikke er gravid, men det du holder på med nå fortjener ikke ungen din! Man får beskjed om å MINIMUM ligge på 1300 kcal når man slanker seg, for at kroppen skal få det den trenger, og så i tillegg spise ekstra hvis man trener. (dette har jeg fra diverse PT'er og ernæringsfysiologer). 1000 kcal er en ekstremkur/sultekur, det er IKKE "sunn vektoppgang". Og bare det at du tror det forteller meg at du trenger alvorlig hjelp. Både av jordmor og av psykolog. Du har ca 13 uker igjen. Begynn å spis! Barnets utvikling er ikke over enda, og man får bare håpe det ikke har tatt skade av ernæringsmangelen din til nå. Anbefaler deg forøvrig til å spørre jordmor/helsestasjon om psykologtilbud disse siste ukene også, siden spiseforstyrrelsene dine tydeligvis overgår morsinstinktet. 6
Fim Skrevet 19. oktober 2013 #14 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg er 27 fullgåtte uker om et par dager, og kjenner jeg er veldig redd for å legge på meg "unødvendige" kg.. Har gått opp fra 67-72,5kg. Stresser veldig med dette.. Prøver å bare bare spise det jeg trenger, men hvor mye er egentlig det?? Har veldig lett for å legge på meg til vanlig, og dersom jeg først begynner å spise sjokolade el. er det veldig lett å spise for mye! Så jeg prøver å holde meg unna.. Spiser egentlig ett måltid for dagen, middag. Er ikke noe glad i frokost, så det har jeg sjelden spist. Om jeg da ligger på ca 1000 kcal for dagen, så tar vel barnet det den trenger?? Jeg går fortsatt opp i vekt med dette, men kansje jeg klarer å unngå den verste vektøkningen? Er lite aktiv pga bekkenløsning..Anonymous poster hash: e473e...e8b Hvem har sagt at du trenger å spise sjokolade? Graviditet er jo en super anledning til å ta seg sammen og spise sunnere enn man vanligvis gjør. Jeg er alt for svak for søtsaker, men siden jeg nå har et barn å tenke på så legger jeg ekstra innsats i å motstå fristelser. Men da er det altså snakk om godteri og snacks og slikt man ikke har bruk for. Å begrense inntaket av vanlig, sunn mat fordi man er redd for vektoppgang i svangerskapet er galskap. Om du ikke er sulten har liten betydning - spis allikevel. Barnet vil i utgangspunktet ta det det trenger - gitt at det er tilgjengelig. Når du spiser så lite som du gjør er det stor sjanse for at du faktisk ikke får i deg nok næring (det handler ikke bare om antall kalorier, men om å få i seg et bredt spektrum av viktige næringsstoffer) - og det vil barnet ditt lide for. Du sier at du vil ha en sunn vektoppgang, men det du gjør nå er alt annet enn sunt. Du trenger ikke lange innpå en full britisk frokost om du ikke har apetitt på morgenen, men spis noe. Yoghurt, frukt, nøtter, smoothies. Smoothie med litt havregryn i er en super frokost når man ikke egentlig orker å spise noe. Sultfølelsen justeres over tid ut fra hvor mye du spiser, så om du spiser oftere, vil du også bli mer sulten. Og omvendt, som antakelig er det du opplever nå: Du spiser svært sjelden, derfor har kroppen din "gitt opp" - den sier ikke fra om at den trenger mat. Så det at du ikke er sulten betyr ikke at du ikke trenger å spise. Derfor, ta deg selv i nakken og begynn å spise oftere. Det kan godt være små måltider, du trenger ikke spise deg uvel. Og sørg for å ha sunne mellommåltider lett tilgjengelig. 1
Bestee Skrevet 19. oktober 2013 #15 Skrevet 19. oktober 2013 Be jordmor om hjelp og råd, dette er IKKE sunt! Spiser du for lite får ikke barnet den næringen det trenger, så tenk for guds skyld to ganger på hva du gjør. Hvordan vil du føle deg dersom babyen er underernært når den kommer ut?? 2
Gjest Amber Rose Skrevet 19. oktober 2013 #16 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg gikk opp 18 kilo. Og alt var borte 2 uker etter fødselen. 1
Gjest Whitestripes Skrevet 19. oktober 2013 #17 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg blir direkte bekymret og lei meg når jeg leser slike ting. Litt sint også, faktisk. Du vet at du har et liv i magen? Et liv som fortjener den beste starten du kan gi det. Det er IKKE tiden å stresse med tanken på å ikke legge på seg. Du skal spise sunn, variert og næringsrik kost både når du er gravid og ellers, men det er jo ekstra viktig nå. Hvorfor bli gravid når du er så ekstremt redd for å legge på deg? Tenker du bare på deg selv, eller har du noen tanker om hvordan barnet i magen har det? Hva vil du oppnå med denne tråden? 2
Lillymin Skrevet 19. oktober 2013 #18 Skrevet 19. oktober 2013 Barnet tar det som det trenger, til en viss grad. Du må spise mere, å ligge på 1000kcal om dagen er galskap når du skal gro en frisk og fin baby. Kusina mi mistet barnet sitt i uke 31, den døde i mors liv, pga hun var livende redd for vektoppgang og spiste minimalt nettopp pga hun trodde at fosteret tok den næringen det trengte. Babyen var tydelig utsultet da den ble født, mye mindre enn hva den burde ha vært så langt inn i svangerskapet, ikke større enn ei lita barbiedukke. Anonymous poster hash: 988e3...4b0 Nå støtter jeg absolutt ikke det ts skriver her, hvilket jeg også opplever er på grensen og at hun trenger å spise mer.. Men å skrive noe slik som det der er ikke greit. For her må det ha vært noe mer enn bare at hun spiste for lite.. noe navlestreng- problematikk e.l. For jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme under hele svangerskapet og fikk i meg minimalt med mat. Ble innlagt flere ganger og fikk væske intravenøst. Jeg var tynn i utgangspunktet og var veldig bekymret for babyen, men fødte en helt frisk, rundt og god baby på over 4 kilo. Til TS: den som blir sittende igjen med svarteper når du holder på sånn, det er deg selv!!! Babyen tar det den skal ha, men det går på bekostning av deg... både fettvev, muskelmasse, til og med beintetthet. Du skal ha energi og krefter til å fullføre et svangerskap, fødsel og holde tritt med en baby! Du har allverdens med tid til å miste det du etterpå må synes er overflødig! Ta mer vare på deg selv for babyen din sin del og for din egen del! 2
skyflakes Skrevet 19. oktober 2013 #19 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg er 27 fullgåtte uker om et par dager, og kjenner jeg er veldig redd for å legge på meg "unødvendige" kg.. Har gått opp fra 67-72,5kg. Stresser veldig med dette.. Prøver å bare bare spise det jeg trenger, men hvor mye er egentlig det?? Har veldig lett for å legge på meg til vanlig, og dersom jeg først begynner å spise sjokolade el. er det veldig lett å spise for mye! Så jeg prøver å holde meg unna.. Spiser egentlig ett måltid for dagen, middag. Er ikke noe glad i frokost, så det har jeg sjelden spist. Om jeg da ligger på ca 1000 kcal for dagen, så tar vel barnet det den trenger?? Jeg går fortsatt opp i vekt med dette, men kansje jeg klarer å unngå den verste vektøkningen? Er lite aktiv pga bekkenløsning..Anonymous poster hash: e473e...e8b Hvorfor skal du begynne spise sjokolade? Det er jo ikke mat engang. Og hvordan får du spist 1000 kcal på et måltid? Spiser du Mcernburger til middag, og frappe fra Starbucks til dessert? Spis små måltider selv om du ikke er sulten, f.eks knekkebrød, bær med kesam og spis sunt. Frukt, grønt, kylling, fisk og annet som inneholder viktige næringsstoffer for deg, og ikke minst for baby.
Barcelone Skrevet 19. oktober 2013 #20 Skrevet 19. oktober 2013 Nå støtter jeg absolutt ikke det ts skriver her, hvilket jeg også opplever er på grensen og at hun trenger å spise mer.. Men å skrive noe slik som det der er ikke greit. For her må det ha vært noe mer enn bare at hun spiste for lite.. noe navlestreng- problematikk e.l. For jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme under hele svangerskapet og fikk i meg minimalt med mat. Ble innlagt flere ganger og fikk væske intravenøst. Jeg var tynn i utgangspunktet og var veldig bekymret for babyen, men fødte en helt frisk, rundt og god baby på over 4 kilo. Til TS: den som blir sittende igjen med svarteper når du holder på sånn, det er deg selv!!! Babyen tar det den skal ha, men det går på bekostning av deg... både fettvev, muskelmasse, til og med beintetthet. Du skal ha energi og krefter til å fullføre et svangerskap, fødsel og holde tritt med en baby! Du har allverdens med tid til å miste det du etterpå må synes er overflødig! Ta mer vare på deg selv for babyen din sin del og for din egen del! Jeg har også ekstrem svangerskapskvalme, men jeg har fått ekstra oppfølging for å sørge for at jeg får i meg nok næring. Når jeg ikke har greid dette på egenhånd så har jeg fått det intravenøst. Jeg har også fått medisiner så jeg ikke skal kaste opp sånn at jeg skal få i meg nok næring til både meg og babyen. Å bare spise 1000 kalorier om dagen når man ikke er gravid vil jeg si at er ekstremt usunt. Da kan man bare tenke seg hvordan det er når man er gravid. For meg virker det som om TS lider av en spiseforstyrrelse og bør skaffe seg hjelp snarest så ikke ungen får varig mèn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå