Gå til innhold

Marsvin som julegave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Trenger virkelig råd her, ettersom alle andre gir meg delte meninger.

Som alle vet så nærmer det seg snart jul, og jeg hadde et par marsvin tidligere som jeg var veldig glad i. Min mor knyttet seg mer til dem og ble ekstremt glade i dem, så jeg lot dem være igjen med henne når jeg flyttet ut osv.

For et par mnd siden så døde det siste marsvinet, og hun var helt knust.

Jeg vurderer å overraske henne med 2 bedårende pelsdotter på julaften, men folk reagerer så forskjellig. Jeg er redd for at hun kanskje blir lei seg og begynner å tenke på de som vi allerede har mistet og føler at de erstatter dem, noe som jeg virkelig ikke mener. Samtidig så tror jeg også at hun blir utrolig glad og rørt, og hun har jo allerede alt utstyret og erfaringen med marsvin. Jeg endrer mening hele tiden og klarer ikke helt å bestemme meg.

Hva synes dere? Hvordan ville dere ha reagert?

Setter pris på alle svar :)

Anonymous poster hash: 81866...2a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke man skal kjøpe dyr til andre mennesker uten å spørre dem først. Hva med å reservere to hos oppdretter med forbehold om at moren din vil ha, og så gi henne et bilde av dem til jul? Så kan hun selv velge om hun vil ha dem eller ikke? Det er så synd om hun egentlig ikke vil ha, og så blir hun sittende med dyr som hun ikke har ork eller kapasitet til å ta seg av.

Anonymous poster hash: 5da6d...740
  • Liker 8
Skrevet

Ikke gjør det, tenk at hun skal ha disse i 5-10 år og det kan ødelegge mye for henne og begrense hva hun kan gjøre... Selvom hun er voksen så er det ikke bare bare og ha dyr.

Anonymous poster hash: d61a1...de9
Skrevet

Okey, tusen takk :) Sikkert best å være på den sikre siden :)

Anonymous poster hash: 81866...2a1

Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg ville ha gitt henne et "gavekort" på marsvin, dvs. som brukeren over her foreslo, med bilde av dyrene på et kort, og en koselig hilsen :)

Skrevet

Man skal aldri, aldri, aldri gi dyr i gave. Aldri!!!

Anonymous poster hash: 1191d...7bd
  • Liker 1
Skrevet

Man skal aldri, aldri, aldri gi dyr i gave. Aldri!!!

Selvsagt kan man det. Kommer jo helt an på situasjonen.

Anonymous poster hash: 726d4...cf2

Gjest Blomst83
Skrevet

Dyr skal ikke under noen omstendigheter gis bort i gave.

Skrevet

Marsvin og dyr generelt er IKKE leketøy og skal IKKE gis som f eks julegave. Nå har det jo stått advarsler i media om dyr som julegave og det er ikke å anbefale. Snakk heller med moren din på forhånd

Anonymous poster hash: b71b0...b29
  • Liker 1
Skrevet

Dyr skal ikke under noen omstendigheter gis bort i gave.

Det blir bare for dumt å si det så bastant. Men er enig i at man ikke skal gi dyr til noen som ikke har ytret ønske om det.

Gjest Blomst83
Skrevet

Det blir bare for dumt å si det så bastant. Men er enig i at man ikke skal gi dyr til noen som ikke har ytret ønske om det.

Det er din mening,men ikke min.

Skrevet

Mine foreldre hadde hund i mange år, og syns det var vanskelig da den siste hunden døde. Likevel har de aldri skaffet seg ny, dels fordi de syns det var så vondt å miste dem, og dels fordi dyr gjør at det blir vanskeligere å dra på ferie, spontanturer og så videre. Så det kan være at det er en grunn til at moren din ikke har skaffet seg flere. Spesielt siden marsvin vel er flokkdyr, og hun egentlig burde skaffet et til når det bare var ett dyr igjen. Siden hun ikke gjorde det, er det rimelig å anta at hun ikke vil ha flere.

Skrevet

Det er din mening,men ikke min.

Så om ungen på 10 år ønsker seg et hamster, dette har vært hennes største ønske i over et år. Hva er da feil med at foreldrene gir det i gave? Foreldrene er selvsagt innforstått med at barn ikke kan ta 100% ansvar for et dyr, og de er villig til å ta ansvaret.

Min lillesøster fikk en valp til jul for mange år siden, hun hadde ønsket seg hund fra hun var liten. Mine foreldre var selvsagt innstilt på å få hund, og skjønte at det meste av ansvaret ville ligge på dem.

Gjest Blomst83
Skrevet

Så om ungen på 10 år ønsker seg et hamster, dette har vært hennes største ønske i over et år. Hva er da feil med at foreldrene gir det i gave? Foreldrene er selvsagt innforstått med at barn ikke kan ta 100% ansvar for et dyr, og de er villig til å ta ansvaret.

Min lillesøster fikk en valp til jul for mange år siden, hun hadde ønsket seg hund fra hun var liten. Mine foreldre var selvsagt innstilt på å få hund, og skjønte at det meste av ansvaret ville ligge på dem.

Sånn sett,men jeg tenker ikke på det som å "gi bort "i gave.

Men da er de

Skrevet

Selvsagt kan man det. Kommer jo helt an på situasjonen.

Nei. Da er man så blåst at det i det hele tatt er et under at man greier å sette den ene foten foran den andre.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

syns virkelig ikke dyr er julegave. kan du ikke heller lage et kort til henne i tilleg til en annen gave om at du har en annen overaskelse til henne for så å ta henne med på dyrebutikken? :)

Skrevet

Spør henne på forhånd:) Jeg ville aldri kjøpt ett dyr til noen uten å snakket med de først. Lillebroren min fikk en hamster i bursdagsgave, spurte søstera mi og røpte gaven så vi var sikre på han ville ha den, så satte vi opp buret med hamsteren klar til han kom hjem på bursdagen sin:)

Skrevet

Nei. Da er man så blåst at det i det hele tatt er et under at man greier å sette den ene foten foran den andre.

Javel. Kan du forklare nærmere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...