Gå til innhold

Går ikke ned i vekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er vel den mest klassiske tråden som blir laget på et kostholdsforum, men jeg er virkelig frustrert over at vekta mi står stille.

Jeg trener hardt 4-5 dager i uka, og har gjort dette en stund. Har gått ned ca 10 kilo fra før av, men så kom ferier og turer og alt stod ganske stille en stund, og jeg gikk opp 3 kilo igjen. Nå har jeg gått ned 5 (totalt 12), men her har det stoppet. Jeg har mer enn nok og ta av (85 kilo. 175 høy kvinne), og jeg logger absolutt alt jeg spiser. Helt fanatisk, og samboer og venner himler med øynene i kor av meg daglig. Med absolutt alt mener jeg kalorier, karbohydrater, proteiner og sodium pluss alt annet myfitnesspal tillatter. Jeg legger inn lettbrus (drikker dette svært lite), krydder, vann og ALT jeg får i meg, og er alltid under 1600 kalorier.

Jeg har fått treningsprogram av en personlig trener, og når jeg viste han kostholdet mitt sa han at jeg måtte spise mer de dagene jeg trener for å ikke ødelegge hele forbrenninga mi. Ved en treningsøkt forbrenner jeg alt fra 600-1000 kalorier (har pulsklokke). De dagene jeg trener prøver jeg å spise så jeg har en netto på 1200 kalorier. Altså en dag jeg brenner 600 kalorier spiser jeg 1800 kalorier osv.

Denne uka her har jeg gått OPP(!!!!) en kilo igjen, og jeg har ligget under på kalorier hver eneste dag. Jeg VET at jeg har ligget under, og jeg har trent masse! Kjæreste og venner sier selvfølgelig at jeg sikkert bygger muskler med all styrken jeg trener, men etter tre uker med stillestående vekt, også oppgang på en kilo så er det FRUSTRERENDE å ikke gå ned noe. Har ikke gått ned noe særlig når jeg måler heller.

Jeg vil ikke på hard lavkarbo, jeg har prøvd, men jeg klarer ikke yte nok på trening med lavkarbo, jeg spiser riktignok moderat lavkarbo, med mer proteiner.

Vet ikke helt hva jeg prøver å spørre om her, men jeg er bare så frustrert. Jeg jobber bokstavlig talt rævva av meg, med null resultater! Noen som har noen motiverende tips eller tanker tas de gjerne imot.

Anonymous poster hash: ee949...2d4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du burde høyre på trenaren din, og ete meir når du trener. For lite mat kan klusse til forbrenninga. Og dei fleste opplever stagnasjon innimellom. Ver tålmodig, så blir det nok bra.

Skrevet

Kan du skrive ned en typisk dag, mtp mat?

Kan det tenkes at du tror du forbrenner med av treningen enn du gjør? Kaloritelling er jo en temmelig unøyaktig affære, spesielt når det gjelder hvor mye man forbrenner ved trening.

Det kan også tenkes at du trener for mye.

Eller, det kan tenkes at du bare har nådd et platå, hvor du enten må spise litt mindre, eller bare forsette som før frem til vektnedgangen starter igjen.

Eksperimenter litt!

Anonymous poster hash: 49be2...57e
Gjest Runforit
Skrevet

Tar du målene dine?

Hvordan ser en treningsuke ut?

Skrevet

Ja, jeg tar målene mine, og har sett litt endring der, men ikke like mye som før.

En typisk dag:

Jeg hater frokost, så det eneste jeg orker er en proteinshake eller smoothie. Bruker en shake som har 1 carb og 44 g protein, 216 kalorier.

Mellom spiser jeg enten et eple eller en annen slags frukt, eller litt ost maks 100-150 kalorier.

Lunsj er somregel salat av noe slag, gjerne med kylling, tunfisk og masse grønnsaker. Er ikke så glad i dressing, men har somregel litt balsamico e.l. over. Eller fetaost eller en annen slags ost 400-500 kalorier.

Trener somregel før middag, og etter trening er det ennå en proteinshake, samme som frokost, men bare halvparten. 216 kalorier.

Middag er protein av noe slag (kylling, biff, fisk) med grønnsaker og potet/ris. 500-600 kalorier

Senere på kvelden blir det somregel frukt/ost eller noe annet smått for ca 100-200 kalorier.

Når jeg trener prøver jeg bare å spise mer, spiser druer og ost til mellommåltider og kvelds for eksempel. Lager litt ekstra shake. Lager en saus til middag osv.

Dette er det som er malen min, men jeg lever et veldig uforutsigbart liv med tanke på jobb, så det hender jeg må ta ting på sparket. Glemmer ofte å spise før langt ute på ettermiddagen, og prøver da å ta igjen for hele dagen, fordi jeg har fått presisert at det er viktig å spise nok. Vet selvfølgelig at dette ikke er bra, men jeg spiser jo allikevel ikke flere kalorier, så det skal i teorien ikke gjøre noe. Teori og virkelighet er forskjellige ting, men. Det er jo ulogisk at det skal gå ann å legge på seg av et sånt kosthold? Alle rundt meg klager hele tiden på at jeg sulter meg osv. Jeg gjør ikke det, jeg er ikke spesielt glad i mat i det hele tatt, eneste grunn til at jeg har lagt på meg er at jeg som regel spiste kun hurtigmat pga travel hverdag.

Treningsuka mi ser sånn her ut:

Mandag - 40 minutter cardio, armer og skuldre (PT har satt opp styrkeprogrammet mitt)

Tirsdag - 40 minutter cardio, rygg og mage

Torsdag - 40 minutter cardio, bein

Fredag - 60 minutter cardio

Går som regel også tur minst en dag i helgen.

Begynner å lure på om det er noe medisinsk galt med meg, men så føler jeg at det er så lett å se på det som en unnskyldning.

Det tar vel kanskje bare tid... Det er bare så umotiverende å konstant være helt fokusert på mat og trening, og ikke se noen resultater.

Anonymous poster hash: ee949...2d4
Skrevet

Du må å huske at muskler veier mer enn fett, altså du kan ha gått ned i fettprosent men opp i muskelmasse. Bruk heller mål enn vekt som din venn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...