Gå til innhold

Missed abortion i første svangerskap. Hva er sjansen for at det skjer igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mista håpet ganske bra nå etter å ha fått vite idag at jeg har hatt en missed abortion når embryoet/forsteret(?) var 6 uker gammelt.

Det var et slag i trynet og det gjør vondt. Kjenner på sorgen her jeg sitter! Skal til sykehus og skrape ut til uka.

Jeg ønsker meg inderlig et barn og er nå livredd for å ikke få det til noen gang. At jeg skal miste og miste... :(

Hva er sjansen for at man mister neste gang?

Anonymous poster hash: a0d76...9be
Videoannonse
Annonse
Gjest Clafoutis
Skrevet

Jeg skjønner at du er engstelig og fortvilet, jeg har selv hatt en missed abortion som ikke ble oppdaget før i uke 13. Jeg ble imidlertid heldigvis gravid igjen senere, og har nå en sønn på ett år. Det er dessverre veldig vanlig med spontanaborter, og jeg mener å ha lest at over halvparten av alle kvinner vil oppleve det en gang i løpet av livet (men for en del skjer det før de engang vet at de har vært gravide). Det er imidlertid få som opplever det flere ganger.

Prøv å ikke fortvil over dette nå (selv om jeg vet at det er lettere sagt enn gjort). Se det fra den positive siden, du vet i hvert fall at du kan bli gravid! Veldig mange opplever dessuten å bli raskt gravide igjen etter en spontanabort, så før du vet ordet av det sitter du kanskje der med positiv test igjen. Lykke til :klem:

Skrevet

ts her.

Jeg håper det. Håper virkelig det. Vil så gjerne ha et barn, et levende friskt barn. Bare jeg kan få det så vil jeg være verdens lykkeligste!

Ja jeg vet ihvertfall at jeg kan bli gravid, det er jo ikke dumt bare det! ...

Håper jeg også kan få bli som de andre jeg ser overalt med gravid mage og barnevogn og barn som dilter etter dem.. Jeg er så misunnelig... Ikke vondt ment altså.

Skulle bare ønske at jeg kunne få oppleve det en gang. Skulle ønske man kunne få noen garantier her i livet.

Anonymous poster hash: a0d76...9be
Skrevet

Man kan oppleve det igjen, men man må ikke. Noen opplever slikt bare en gang, mens andre sliter med å fyllføre svangerskap. Etter tre mislykkede svangerskap får man ofte full sjekk av gynekolog, så opp til tre aborter sees på som normalt. Som oftest går det heldigvis strålende ved neste svangerskap.

Skrevet

Jeg hadde en MA for noen år siden, nå er jeg snart 12 uker på vei og har sett en sprellende hissigpropp på UL :P

At det skjer en gang må du ikke la stoppe deg, men jeg tenkte helt ærlig at om det skjedde denne gangen også, flere år senere og med annen kjæreste ville jeg vært litt mer skeptisk!

Anonymous poster hash: 44b62...f53
Gjest Modig mor
Skrevet (endret)

Mitt første svangerskap endte på samme måte. Et par måneder etter utskrapningen var jeg gravid igjen, og det gikk bra. Etterpå har jeg vært gravid fem ganger til, tre av de svangerskapene fikk jeg også friske, fantastiske, lys levende barn av.

Dessverre kan ingen fortelle deg hva som kommer til å skje i framtida. Men det er en til visshet grensende sannsynlighet for at du sitter med et fullbårent barn i armene om et år eller to. Det er veldig vanlig å oppleve en spontanabort, men mye mindre vanlig å oppleve to. Fordi aborter er så vanlige og rammer temmelig tilfeldig, er det også slik at selv en kvinne som har hatt tre aborter på rad, har større sannsynlighet for et vellykket utfall i neste svangerskap enn for enda en abort. Les gjerne boka Coming to term, skrevet av Jon Cohen. Veldig fin og full av håp. Du kan også gjerne lese bloggen min på modigmor.wordpress.com, jeg oppdaterer den ikke lenger, men den var en slags sikkerhetsventil for meg mens vi prøvde å oppfylle drømmen om et fjerde og siste barn.

Lykke til! Jeg håper du og mannen din har det godt sammen og klarer å støtte hverandre gjennom dette. Da kan dere klare alt.

Edit: Skriver fra telefonen, så det ble en del tastefeil.

Endret av Modig mor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...