AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #1 Skrevet 18. oktober 2013 Skal det være komma i disse setningene, og hvordan vet jeg om det skal være det? (Og er det komma eller ikke i setningen jeg akkurat skrev?) "Da jeg jobbet som avløser, syntes jeg det var en givende jobb" "Skal jeg sette på mer kaffe, eller ikke?" "Da bonden fikk flere dyr på gården, ble det for mye å gjøre". Bruk gjerne denne tråden til andre kommaspørsmål også. Anonymous poster hash: 28156...c19
Nephthys Skrevet 18. oktober 2013 #2 Skrevet 18. oktober 2013 Riktig med komma i alle fire setningene. Du slår sammen to setninger til en setning, og bruker komma i stedet for punktum. Om du vil lese om dette heter det adverbiale leddsetninger (innledes med "da" (tid) og "skal" (betingelse).
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #3 Skrevet 18. oktober 2013 "Skal jeg sette på mer kaffe, eller ikke?" I denne setningen skal det ikke være komma. For å sitere Skriveregler av Finn-Erik Vinje: "En ufullstendig setning som med konjunksjon er sideordnet med en annen (fullstendig eller ufullstendig) setning, utskilles ikke med komma. Et par av eksemplene han bruker, er: "Eva lovte å komme og Guri også" og "Du må komme ut og det straks". Den første og tredje setningen skal helt riktig ha komma, da det skal være komma etter leddsetninger. Den aller første setningen din, den i selve spørsmålet, skal også ha komma, da det skal være komma mellom sideordnede helsetninger. Anonymous poster hash: fc2ef...9ae
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #4 Skrevet 18. oktober 2013 Takk for hjelpa! Syns det er vanskelig å forstå, men jeg vil gjerne lære meg det her ordentlig. Anonymous poster hash: 28156...c19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå