Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har opplevd at den nyfødte reagerte på kattene deres? (Eller andre dyr).
Jeg har 3 katter og om noen uker er ny baby i hus. Håper så at ikke babyen reagerer på dem......og om jeg ikke får gitt dem bort, må dem jo avlives. :\ Veldig trist da disse er godt voksne og godt integrert i heimen. Men må man så må man.

Jeg lurer også på hvordan man finner ut hvilken katt ungen reagerer på, for det kan jo hende han bare reagerer på 1, og at 2 av kattene da kan bli boende. Det kan jo ta tid å finne ut, og i mellomtiden kan vel ungen bli veldig syk.

Anonymous poster hash: 2d68a...5e6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en katt som var i hus før babyen vår kom til verden ( hun er snart to år). Hun har aldri reagert på katten men du må være veldig obs på at kattene kan finne på å legge seg over babyen mens dere er i et annent rom eller babyen sover osv.

Anonymous poster hash: 5dd2b...7da

Skrevet

Takk for tipset, men ja jeg er klar over de andre farene med katt. Det er allergien og hvordan jeg finner ut hvilken katt den evt. reagerer på som bekymrer meg. Noen må jo ha vært gjennom dette før.
Ellers, må man selvsagt være forsiktig på andre måter også. :)

Skrevet

Ingen reaksjon her heldigvis, det ville vært trist.

Skrevet

Ingen reaksjon her heller.

Skrevet

Ingen reaksjoner her heldigvis :) Men om ungen skulle være allergisk så er det vel mot katter generelt og ikke én av dine? Eller misforstår jeg nå? Har du forskjellige raser eller hva er greia?:)

Skrevet

Er det ikke slik at hvis man er allergisk mot katt, så gjelder det alle katter (muligens med unntak av "allergifrie raser", om det finnes)?

TS, jeg ville ikke bekymret meg om dette nå. Hvorfor tror du hun vil reagere allergisk? Er det mye allergi i familien deres?

Skrevet

Her er det ingen reaksjon foreløpig, baby er 4 måneder og ikke så mye i kontakt med pus foreløpig annet enn at hun klappet henne en gang hun strakk seg ut etter pus ;)

Jeg håper ikke det blir noe reaksjon, men mest sannsynlig går det helt fint så orker ikke bekymre meg over det. Den tid den sorg.

Gjest Trolletrine
Skrevet

Ingen reaksjon her. Mini er 15 mnd nå, så håper og tror hun ikke er allergisk.

På helsestasjonen sa de at allergi mot dyr ikke kan merkes hos barn før de er minst ett år, så du kan ihvertfall slappe av en stund til ;-)

Skrevet

Er det ikke slik at hvis man er allergisk mot katt, så gjelder det alle katter (muligens med unntak av "allergifrie raser", om det finnes)?

TS, jeg ville ikke bekymret meg om dette nå. Hvorfor tror du hun vil reagere allergisk? Er det mye allergi i familien deres?

Allergifrie raser finnes ikke, det er noen raser som man kanskje kan reagere mindre på.

Men, det stemmer ikke helt at om man er allergisk så er man allergisk mot alle.

En katt kan en reagere veldig på, mens en annen ikke så mye.

Har en venninne som er allergisk. Hun reagerer veldig på besteforeldrene sin katt, men reagerer nesten ikke på mine fire katter.

Skrevet

Har ikke hørt om noe allergi i familien, nei. Du ville ikke bekymre deg? Hun? Hehe, jeg får en "han"-baby og jeg lufter jo bare problemstillingen. Det er ikke noe jeg direkte sitter å megabekymrer meg for.... Men når jeg tenker fremover så kom jeg selvfølgelig over tanken, derfor spør jeg bare.

Kattene er blandaraser, men jeg vet at mange av de som reagerer ikke reagerer på alle katter. Akkurat som med hunder. Noen ganger kommer det an på langhåret, korthåret, eller oppbyggingen i pelsen, hvordan den bærer støv f.eks. etc. Mye kan spille inn.

Man får vel bare ta det som det kommer og se hva som skjer.

Gjest bustyvel
Skrevet

Hvis et barn er allergisk mot dyr (tenker i første rekke hund), vil man kunne "se" det ganske kjapt?

Skrevet

Vi oppdaget nettopp at barnet vårt er allergisk mot katter.... Barnet er 7 år, og vi har to katter som vi nå må prøve å få omplassert (til stor sorg og fortvilelse....). Heldigvis tåler hun hunden vår, ingen utslag på allergiprøven.

Anonymous poster hash: 76b2b...6e2
Skrevet

Vår er født med atopisk eksem, som fort ble verre. Sendte kattene våre på ferie i litt over en mnd for å teste om det "bare" var eksemet (evt noe hun fikk via melken min), eller om det var kattene. Hun ble fort bedre, og dessverre raskt verre igjen når de kom hjem igjen. Så vi fant ut av det innen 3-4 mnd. Fikk testet henne når hun var 15 mnd for å se om hun faktisk var allergisk, eller om det kun var slik at eksemet ble trigget, og hun fikk kraftig utslag på katt.

Har du eller far (eller besteforeldre/søsken) astma, eksem eller noen allergier? I såfall er sjansen større for at baby reagerer. Har ikke tallene her, men det står sikkert på NAAF sine sider.

Anonymous poster hash: ac815...dfa
Skrevet

Allergifrie raser finnes ikke, det er noen raser som man kanskje kan reagere mindre på.

Men, det stemmer ikke helt at om man er allergisk så er man allergisk mot alle.

En katt kan en reagere veldig på, mens en annen ikke så mye.

Har en venninne som er allergisk. Hun reagerer veldig på besteforeldrene sin katt, men reagerer nesten ikke på mine fire katter.

Rare greier. Har hørt at det er midden i kattens pels man reagerer på, kan det være at noen katter har mer midd enn andre?

Har ikke hørt om noe allergi i familien, nei. Du ville ikke bekymre deg? Hun? Hehe, jeg får en "han"-baby og jeg lufter jo bare problemstillingen. Det er ikke noe jeg direkte sitter å megabekymrer meg for.... Men når jeg tenker fremover så kom jeg selvfølgelig over tanken, derfor spør jeg bare.

Kattene er blandaraser, men jeg vet at mange av de som reagerer ikke reagerer på alle katter. Akkurat som med hunder. Noen ganger kommer det an på langhåret, korthåret, eller oppbyggingen i pelsen, hvordan den bærer støv f.eks. etc. Mye kan spille inn.

Man får vel bare ta det som det kommer og se hva som skjer.

Å, unnskyld at jeg omtalte din hanbaby som en "hun" ... Og jeg kommer med min tanke om problemstillingen du lufter, og det er "ikke bekymre deg". Det er ikke noe du kan gjøre uansett, er det vel? Forhåpentligvis får dere ingen problemer.

Skrevet

Rare greier. Har hørt at det er midden i kattens pels man reagerer på, kan det være at noen katter har mer midd enn andre?

Å, unnskyld at jeg omtalte din hanbaby som en "hun" ... Og jeg kommer med min tanke om problemstillingen du lufter, og det er "ikke bekymre deg". Det er ikke noe du kan gjøre uansett, er det vel? Forhåpentligvis får dere ingen problemer.

Katter har allergener (proteiner) i spyttet som mange allergikere reagerer på. Så når katten vasker seg, vil allergenene sette seg i pelsen, og når katten røyter vil pelsen med allergener spre seg i huset.

Så det hjelper nødvendigvis ikke å kjøpe en pelsløskatt (Sphynx), de har fremdeles allergener i spyttet.

Mange reagerer også på pelsen i seg selv, flass fra huden i tillegg til allergener i spyttet.

Er du fra før allergisk mot midd (husmidd, sengemidd), er dette midd som vil sitte i pelsen på katten til enhver tid. Men, da er det midden du reagerer på og ikke katten i seg selv.

:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...