Gå til innhold

Etter tanntrekk, skylle med munnskyll eller ikke?

Gjest crazycatlady

Anbefalte innlegg

Gjest crazycatlady

Jeg trakk en 12-års jeksel igår noe som gikk veldig bra. Men jeg glemte å spørre tannlegen om jeg skal skylle med munnskyll eller ikke. Har googlet meg halvt ihjel og noen steder står det at man skal hextril eller corsydol med skylle 24 timer etter og 7 dager etter det igjen, andre steder står det at man ikke trenger å skylle. Hva er riktig? Vil ikke ha betennelse eller dry socket! Hadde jo betennelse i tanna som måtte behandles før den ble trukket og det var vanvittig vondt. Orker ikke sånn tannpine igjen. Var forresten vanlig tanntrekk, ikke operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trakk en visdomtann for ikke lenge siden....

Da skulle jeg vente et døgn med skylling tror jeg... Og deretter fikk jeg beskjed om å skylle etter hver gang jeg hadde spist.... (og skulle vel fortsette med det i 2-3 uker etter jeg trakk...

Husker ikke navnet på den jeg brukte for akkurat nå er jeg tom. Men det var en av de kraftige man får kjøpt som du virkelig våkner av når du skyller med om morgenen...(finnes i grønn, lilla, blå)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder fint med vann de første dagene fikk jeg beskjed om, så listerine videre. (Tåler ikke corsodyl)

Der ja... Listerine var det jeg brukte etter jeg trakk, og til vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Takk for svar dere. :) Huff. Listerine er jo supersterk! Den vil ikke ødelegge koaguleringen da? *paranoid*

Tok dere smertestillende mange dager etter?

Når kan jeg trene igjen? Idag? Er ikke snakk om beinhard trening som løping og sånn, men ridning. Har tre hester som har hatt fri i nesten 2 uker pga tannpinen min, så både de og jeg er klare for trening nå. Er øm og rar i området og kjenner litt murring, men kan jo ta en tablett først event i tilfelle murringen blir verre av fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Houdini

Jeg ville ikke skylt med munnskyllevann etter tanntrekking, det er jo alkohol i det. Kan irritere. Ville skylt med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest crazycatlady

Tenker litt det samme selv, men likevel vil jeg for alt i verden unngå infeksjon. Orker ikke det en gang til. Hextril er vel klorhexidinoppløsning såvidt jeg har skjønt. Ikke så mye alkohol i det. Vademecum og sånt er jo supersterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen dager har det lukket seg, og da er det ok med munnskyll. Du får de jo også i forskjellige varianter, hvor hvertfall en skal være ganske mild. :) Du kan nok helt fint ri nå siden trekkingen var ukomplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Å så bra. Det står på regningen at det komplisert ekstraksjon, men det er sikkert fordi hun måtte spalte tannen i tre før den ble trekt ut. Selve trekkingen gikk veldig bra. Er litt nummen og øm og kjenner murring. Er ingen smerte i forhold til hva det har vært, men kanskje lurt å ta en tablett før jeg rir likevel. Smertene øker jo ved anstrengelse og det er lettere å bli kvitt smertene før de slår helt ut. Og når det er sagt så gleder jeg meg veldig til jeg ikke trenger å ta smertestillende mer. Liker ikke å ta sånt, men tannlegen anbefalte det første dagene etter trekkingen. Men vil ikke ta to paralgin forte pluss voltaren som jeg måtte da smertene var på sitt verste da. Det føler jeg ikke er vits i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Ikke skyll de første dagene! Det gjorde jeg og fikk dry socket. Det ble dyrt og vondt.

Huff, så fælt. :( Er dry socket jeg er mest redd for av alt. Orker ikke betennelse enda en gang. Hvordan se dry socket ut og hvordan skal et friskt sår se ut? Prøvd å google, men blir ikke så mye klokere. Hva skylte du med som ga deg dry socket og hvor ofte? Jeg pusser tennene etter hvert måltid nå, men pusser ikke hullet etter tannen, bare skyller med vann. Når kan jeg bruke munnskyll? Mitt sår er mykt enda, tannen ble som sagt trukket igår. Prøver å ikke kjenne for mye på det med tungen, men greier til tider ikke å la være. Tygger på motsatt side, men er livredd for matrester i såret likevel, derfor jeg pusser så ofte. Vanligvis pusser jeg morgen og kveld som alle andre. Drikker endel væske også for jeg innbiller meg at det får med seg matrestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp aav. Har trukket alle fire visdomstennene og aldri hørt et kvekk om dry socket eller hva det het.

Når du trener så kan du få litt puls/dunking i såret. Men det er jo bare å kjenne etter om det gjør vondt eller ikke.

Anonymous poster hash: 4e6b1...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Dry socket er visst ganske vanlig selv om tanntrekkinger stort sett går bra og uten komplikasjoner. Men jeg er redd likevel siden jeg aldri har hatt så vanvittig vondt som den betennelsen i den tanna.

Merket ingenting i såret da jeg red, men hadde jo tatt smertestillende på forhånd. Merker nå at det murrer litt, men ingen direkte smerte.

Endret av RusaPåBrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i all verden er dry socket?

Jeg har trukket 4 visdomstenner, og på to av dem var det noen grusomme røtter. Glemmer nok aldri hvor uttafor jeg følte meg i de 2 første dagene, men etter det gikk det smertefritt husker jeg. Frem til det er grodd hinne, så begynner det vel å bli passe trygt? Om ikke annet, det gror heldigvis fort i munnen.

Anonymous poster hash: 3293d...4ef
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Dry socket er en komplikasjon. Er noe med at det koagulerte blodet forsvinner for raskt. Jeg kjenner en slags myk hinne på mitt sår, er det riktig? Helt paranoid jeg, huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så fælt. :( Er dry socket jeg er mest redd for av alt. Orker ikke betennelse enda en gang. Hvordan se dry socket ut og hvordan skal et friskt sår se ut? Prøvd å google, men blir ikke så mye klokere. Hva skylte du med som ga deg dry socket og hvor ofte? Jeg pusser tennene etter hvert måltid nå, men pusser ikke hullet etter tannen, bare skyller med vann. Når kan jeg bruke munnskyll? Mitt sår er mykt enda, tannen ble som sagt trukket igår. Prøver å ikke kjenne for mye på det med tungen, men greier til tider ikke å la være. Tygger på motsatt side, men er livredd for matrester i såret likevel, derfor jeg pusser så ofte. Vanligvis pusser jeg morgen og kveld som alle andre. Drikker endel væske også for jeg innbiller meg at det får med seg matrestene.

Det går stort sett helt fint :)

Jeg var så redd for betennelse at jeg skylte såret altfor godt altfor tidlig. Med en sprøyte for det hadde jeg hørt var lurt ;) Sånn ca 3 dager etter trekking begynte det å gjøre mer vondt, ise og stråle oppover, pluss at jeg fikk en heslig smak inni munn. DA er det bare å dra rett til tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trakk nylig visdomstann og fikk beskjed om å ikke skylle med noe på en uke. Kunne ha vann i munnen liksom, men skulle ikke blåse ut kinnene å skylle. Dette var ei tann oppe. Da jeg trakk nede for noen år siden fikk jeg beskjed om å skylle med corsodyl. Samme tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Jeg trakk nylig visdomstann og fikk beskjed om å ikke skylle med noe på en uke. Kunne ha vann i munnen liksom, men skulle ikke blåse ut kinnene å skylle. Dette var ei tann oppe. Da jeg trakk nede for noen år siden fikk jeg beskjed om å skylle med corsodyl. Samme tannlege.

Så rart, skulle jo tro det ikke var noen forskjell på oppe og nede. Jeg trakk nede. Hvor lang tid tok det før du skylte med corsydol? Har kjøpt, men ikke turt å skylle enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, skulle jo tro det ikke var noen forskjell på oppe og nede. Jeg trakk nede. Hvor lang tid tok det før du skylte med corsydol? Har kjøpt, men ikke turt å skylle enda.

Det tror jeg nok at jeg da gjorde fra første kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Når forsvinner blodkoagulenet? Hadde en sånn myk "pølse" i såret frem til igår. Nå er det fortsatt litt mykt, men ikke like mykt. Samme farge som tannkjøttet med en hvit "stripe" på en måte. Er ikke grått, ingen verk eller vond smak i munnen. Dunker litt og er litt småvondt, men det er vel normalt når det gror. Er ikke på langt nær så vondt som det var da tannen var der. Huff, merker jeg er livredd for infeksjon og dry socket. Klarer ikke la være å tenke på det. Første gang jeg har trukket tann så litt overhysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...