Gå til innhold

Mest mulig næringsrik smoothie som mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør jeg ha oppi den?

Anonymous poster hash: 30698...5be

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet (endret)

Jeg pleier å lage en frokostsmoothie med 2 dl frosne bringebær, 1-2 rå egg (eplommer), 1-2 ss Extra Virgin kokosolje og 1 ss knuste linfrø. Hender at jeg putter oppi 1/2 moden avocado også, hvis jeg har det liggende. Smaker godt og metter godt!

Her får du antioksidanter fra bærene, proteiner, vitaminer og mineraler fra egg, sunne fettsyrer fra kokosoljen og enda litt mer mineraler samt kostfiber fra linfrøene. Med avocado i tillegg er det mer sunt fett og antioksidanter :)

Endret av Nanne70
Skrevet

Sikkert mange forslag, men om du tenker smoothie som smaker godt - så tenker jeg at ingredienser som avocado, banan, havergryn, kiwi samt at du tilsetter litt sunn olje(smakløs) iallefall er veldig næringsrike ingredienser. Youghurt naturell.....

Men mener du nærngsrik som i mett, naturlig, eller vitaminer/mineraler?

Anonymous poster hash: 9efea...1fb
Skrevet

Jeg pleier å lage en frokostsmoothie med 2 dl frosne bringebær, 1-2 rå egg (eplommer), 1-2 ss Extra Virgin kokosolje og 1 ss knuste linfrø. Hender at jeg putter oppi 1/2 moden avocado også, hvis jeg har det liggende. Smaker godt og metter godt!

Her får du antioksidanter fra bærene, proteiner, vitaminer og mineraler fra egg, sunne fettsyrer fra kokosoljen og enda litt mer mineraler samt kostfiber fra linfrøene. Med avocado i tillegg er det mer sunt fett og antioksidanter :)

Gode råd :) mye av dette bruker jeg faktisk allerede, men kan jeg spørre hvorfor du bruker bare eggeplommer? Selv bruker jeg bare eggehviter.

Gjest Nanne70
Skrevet

Gode råd :) mye av dette bruker jeg faktisk allerede, men kan jeg spørre hvorfor du bruker bare eggeplommer? Selv bruker jeg bare eggehviter.

Fordi det meste av næringsstoffene faktisk er i eggeplommen, og jeg synes smoothien blir mer mettende da. Hender jeg bruker både hvite og plomme hvis jeg ikke gidder å skille eggene :)

Skrevet (endret)

Denne er helt fantastisk god og veldig næringsrik! Litt jobb med å lage de isbitene, men absolutt verdt det. Dessuten holder "røra" til mange isbiter, så det blir mange smoothies ut av den.

http://empoweredsustenance.com/dairy-free-milkshake/

-----------------

Bare en sidekommentar: Nanne70 gjør helt rett i å ikke bruke rå eggehvitter, fordi de inneholder enzymhemmere som blokkerer opptak av mineraler og proteiner.

Endret av Kusmi
Skrevet

Min "supersunne" smoothie er som følger

Litt isvann

banan

Fersk spinat (mye)

Ananas

Hampfrø

Næringsinnholdet fra spinaten er super, men den inneholder et stoff som vanskeliggjør opptaket fra disse stoffene i tarmen. Derfor skal man, etter mitt skjønn, innta spinat sammen med c-vitaminrik man og her kommer ananasen inn. Banan gjør smoothien litt sør og fyldig, mens hampfrøene tilfører noe av det sunne fettet.

Anonymous poster hash: 78206...f3e
Skrevet

Alfalfaspirer (fås kjøpt på Meny, 20 kr for en boks)

Avokado

Spinat

+ det du måtte ønske av bær, juice, yoghurt og lignende.

Jeg pleier å lage den med vann, litt appelsinjuice, en banan og frosne jordbær.

Dere som bruker egg, må det kokes først? Ble litt forvirret av dette snakket om eggeplommer og -hviter :fnise: Men egg skal jeg definitivt ha oppi!

Anonymous poster hash: 90a6c...33e
Gjest Nanne70
Skrevet

Alfalfaspirer (fås kjøpt på Meny, 20 kr for en boks)

Avokado

Spinat

+ det du måtte ønske av bær, juice, yoghurt og lignende.

Jeg pleier å lage den med vann, litt appelsinjuice, en banan og frosne jordbær.

Dere som bruker egg, må det kokes først? Ble litt forvirret av dette snakket om eggeplommer og -hviter :fnise: Men egg skal jeg definitivt ha oppi!

Nei, du bruker rå egg :) Kokt egg trro jeg blir helt jævlig i en smoothie :fnise:

Skrevet

Nei, du bruker rå egg :) Kokt egg trro jeg blir helt jævlig i en smoothie :fnise:

Hæhæ, oki :laugh: Men skulle man skille eggehviten fra eller noe?

Gjest Nanne70
Skrevet

Hæhæ, oki :laugh: Men skulle man skille eggehviten fra eller noe?

Ja, som Kusmi sier så inneholder eggehviter et stoff som hindrer opptak av mineraler og proteiner, så det beste er å bruke bare eggeplommen.

Skrevet

Ja, som Kusmi sier så inneholder eggehviter et stoff som hindrer opptak av mineraler og proteiner, så det beste er å bruke bare eggeplommen.

Takk! :)

Noen tips til hvordan man best mulig skiller dem? Synes det er så vanskelig å ikke la plomma renne ut, jeg..

Skrevet

Takk! :)

Noen tips til hvordan man best mulig skiller dem? Synes det er så vanskelig å ikke la plomma renne ut, jeg..

Jeg bruker som regel å bare lage et stort hakk sånn ca midt på egget, så deler jeg skallet forsiktig i to men passer på at plommen holder seg inni en av halvdelene, deretter heller jeg plommen i den andre halvdelen og samtidig renner litt av hvitten ut, fortsetter til all hvitten er borte. Pass på at plommen ikke sprekker da, også ha en egen bolle/kopp til hvittene. Den andre metoden er rett og slett å bare helle egget i hånda forsiktig, å bare plukke ut plommen. Men det blir jo litt klissete. Hvittene holder seg ganske mange dager i kjøleskap forresten :)

haha, ser nå at det ble litt rotete skrevet! Men det ligger sikkert tutorials på youtube om du er usikker på hvordan det gjøres ;)

Skrevet

Jeg bruker som regel å bare lage et stort hakk sånn ca midt på egget, så deler jeg skallet forsiktig i to men passer på at plommen holder seg inni en av halvdelene, deretter heller jeg plommen i den andre halvdelen og samtidig renner litt av hvitten ut, fortsetter til all hvitten er borte. Pass på at plommen ikke sprekker da, også ha en egen bolle/kopp til hvittene. Den andre metoden er rett og slett å bare helle egget i hånda forsiktig, å bare plukke ut plommen. Men det blir jo litt klissete. Hvittene holder seg ganske mange dager i kjøleskap forresten :)

haha, ser nå at det ble litt rotete skrevet! Men det ligger sikkert tutorials på youtube om du er usikker på hvordan det gjøres ;)

Tusen takk! Tror jeg forstod det :) Skal prøve i morgen, gleder meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...