Irene_S Skrevet 18. oktober 2013 #1 Skrevet 18. oktober 2013 Hei alle sammen, Kan dere hjelpe meg med litt regnskaps, som kan føres i et regneark. Jeg startet i år et rengjøringsbyrå, enkelt(kvinne)foretak Det har ikke vært et alternativ å jobbe svart, jeg liker at ting er ryddig så det ikke blir plagsomme tanker rundt dette, eller annen snakk. Jeg har to faste kunder nå og en kunde som ringer etter behov (sånn hver 2. måned), så nå ser heldigvis økonomien min lysere ut, mitt første mål er å spare opp så jeg kan ta med barna på en sydentur I neste måned håper jeg å paserer oppnåd beløp for mva registrering. Jeg har openoffice og liker å pusle litt med det. Der har jeg laget et oppsett for timelisten min og fakturaene jeg sender ut. Justeringer underveis på både timelisten og fakuraen har det vært, sånn er det bare. Det jeg trenger hjelp til er regnskap. Håper det ikke blir behov for og kjøpe et regnskaps program. Faktura blir sendt den 16. og 29. hver måned. Ikke etter endt oppdrag, dette fordi noen dager er veldig hektiske med lekser, aktiviteter mm.. Så to dager i måneden er satt av til til dette. Noe som fungerer utmerket . Kopi av timeliste følger hver faktura. Skatt blir satt av på egen bank konto, det samme når mva grensen er oppnådd. Hvordan fører jeg dette i et regneark. Finnes det en mal? -Faktura -penger inn -skatt -mva -renholdsprodukter -penger ut - og eventuelt annet jeg har glemt Vh Irene 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #2 Skrevet 18. oktober 2013 Det heter ENKELTPERSONSFORETAK og jeg anbefaler deg kurs i jus og regnskap.Anonymous poster hash: b76c3...123 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #3 Skrevet 18. oktober 2013 Du har ikke lov å føre regnskapet i regneark fordi det kan redigeres. Du bør få hjelp til å starte med regnskapet og så heller se om du klarer det selvetter hvert. Anonymous poster hash: e5b38...e3d
Gjest Sitronmelisse Skrevet 18. oktober 2013 #4 Skrevet 18. oktober 2013 Synes du er tøff jeg! Digger sånt. Stå på!
minilise Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 (endret) Hei Irene! Litt sent svar, men jeg kom over denne først nå Det er ikke riktig som en har sagt over at man ikke har lov å føre regnskapet i regneark... Du har lov til å gjøre det så lenge du er under 300 bilag (registreringer) i året. Kommer du over det må du gå over til skikkelig regnskap. Det er noen tilleggskrav du bør følge som du f.eks. kan lese om her: http://miniforetak.no/budsjett2/140-du-kan-bruke-regneark-til-bokforing-hvis-du-har-fa-bilag Når det er sagt ville jeg i det minste brukt et fakturasystem på nett. Det finnes flere gratis alternativer (hvis du skriver dem ut selv eller sender på epost) og en av fordelene er at fakturaene ser proffe ut og at du får gratis backup. De gjør det også oversiktlig å holde orden på betalingene. Jeg har brukt Dokus, men har hørt om andre som har brukt Fakturo og er fornøyd med det. SendRegning (koster penger) og Conta er andre alternativer. Men, når du har kommet så langt at du har blitt MVA-registrert så ville jeg virkelig vurdert å bruke et nettbasert regnskapssystem. Det trenger ikke være så dyrt (du får det til under 2000kr i året som du jo får trukket fra), du får ofte bedre oversikt og det sparer deg for masse timer. Jeg har kun brukt Fiken - som jeg synes var veldig enkelt å sette seg inn i, men det finnes mange andre der ute (Tripletex, E-conomic). Hvis du likevel går for å føre i regneark hadde det vært veldig kult om du la ut malen du har laget på nett. Det tror jeg kunne vært nyttig for mange! Endret 4. mai 2014 av minilise 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå