Gå til innhold

Alkohol i mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på besøk hos ei venninne i går, og fikk servert middag. Etterpå fortalte hun at gryta inneholdt 5 dl rødvin, noe jeg ikke hadde kjent. Sitter her med knalldårlig samvittighet for at jeg kan ha fått i meg alkohol. Samtidig tenker jeg at venninna mi selvf visste at jeg var gravid (er 27 uker på vei), maten ble også servert til deres barn på 2, 4 og 7 år og jeg spiste ikke store mengder. Antageligvis har jo alkoholen fordampet, men jeg klarer allikevel ikke kvitte meg med tanken, så trenger litt støtte her :-)

Anonymous poster hash: 333fa...379
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjøl klarer jeg ikke helt tanken på å "teste det" - men teoretisk sett koker alkoholen bort og det skal være helt trygt :)

Men jeg skjønner at du er usikker - dog er jeg rimelig sikker på at det ikke er grunn for det.

Om du føler deg engstelig så kan du jo spørre legen din, bare for å få slappet litt av om det :)

Anonymous poster hash: f4c70...67e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl klarer jeg ikke helt tanken på å "teste det" - men teoretisk sett koker alkoholen bort og det skal være helt trygt :)

Men jeg skjønner at du er usikker - dog er jeg rimelig sikker på at det ikke er grunn for det.

Om du føler deg engstelig så kan du jo spørre legen din, bare for å få slappet litt av om det :)

Anonymous poster hash: f4c70...67e

Alkohol koker bort! Hvis ikke kunne jo ikke folk på restaurant spist rødvinssaus og så kjørt hjem heller.

Anonymous poster hash: f57b8...a9f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol koker bort - ikke vær bekymret.

Du har ikke gjort noe galt eller fått i deg noe som kan skade ungen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre sier så koker alkohol bort.

Men om den så ikke kokte bort så har du fått i deg en veldig liten mengde, det er 5 dl i en gryte og en gryte er jo sikkert 5-10 porsjoner hvis ikke mer. Så 0,5 -1 dl rødvin hadde du maks fått i deg. Og det er store mengder alkohol som er skadelig, men ettersom ingen vet hvor grensen går så anbefales totalavhold.

Anonymous poster hash: 897f0...084
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går så bra, så!:) Jeg fråtset i blodig biff med rødvinssaus en periode av graviditeten!;) Fant en tabell som viste at maten trenger mer enn et raskt oppkok for å bli heeeeelt alkoholfri, men i sauser, gryter o.l så er det ingen fare what so ever!:) Sannsynligvi kunne du fått like stor promille av å spise ti kneippskiver!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere. Jeg vet jo egentlig (hvis jeg tenker fornuftig) at det er begrenset hvor galt dette kunne være, med tanke på at maten var kokt, barna spiste den, og mengden alkohol fordelt på antall personer uansett var veldig beskjeden, men kjenner det var godt å få noen bekreftelser på det jeg tenkte selv.

Anonymous poster hash: 333fa...379
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...