AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #1 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg er en jente i begynnelsen av 20årene. Trente mye før (alt mulig, liker ikke treningsstudioer). Jeg har vert syk i 3 år, har ikke kunnet gått en lang tur en gang. Bare ligget på sofaen, ikke tatt vare på meg selv. Var jeg aktiv ble jeg bare sykere. Nå ser det ut til at jeg blir frisk, legene har sånn ca funnet ut hva som feiler meg og de tror de kan hjelpe meg. Jeg krysser fingrer og tær! Men jeg gleder meg veldig til å begynne å trene igjen. Men hva er lurt? Jeg liker egentlig ikke å trene, men jeg liker å være i form. Så jeg har veldig stor motivasjon nå, men jeg vet at den kommer til å dabbe kraftig av. Hva er lurt for meg å begynne med? Hvordan skal jeg gå frem med treningen? Jeg må ikke belaste kroppen for mye, vil ikke bli syk igjen! Noen som kan gi meg noen gode råd? Jeg er flink med mat og kosthold, det har bare blitt litt store porsjoner i det siste.. Haha Anonymous poster hash: 7d1f5...e55
skruf Skrevet 18. oktober 2013 #2 Skrevet 18. oktober 2013 Siden du har vært syk så lenge bør du begynne forsiktig med trening. Gå turer, type powerwalk, gjerne i ulendt terreng og med staver. Da jeg begynte å trene meg opp igjen etter å ha vært syk lenge så kjøpte jeg meg en trimsykkel som jeg hadde på stua, og syklet litt hver dag (mens jeg kikket tv:D), etterhvert så økte jeg på med trening, både elipsemaskin og tredemølle.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #3 Skrevet 18. oktober 2013 Siden du har vært syk så lenge bør du begynne forsiktig med trening. Gå turer, type powerwalk, gjerne i ulendt terreng og med staver. Da jeg begynte å trene meg opp igjen etter å ha vært syk lenge så kjøpte jeg meg en trimsykkel som jeg hadde på stua, og syklet litt hver dag (mens jeg kikket tv:D), etterhvert så økte jeg på med trening, både elipsemaskin og tredemølle. Jeg hadde både sykkel, tredemølle, "skimaskin" og benkpress hjemme før. Trente alltid forran tven, synes det var mye kjekkere! Men nå har jeg flyttet og jeg har ikke plass til en liten sykkel en gang! Så det kan jeg ikke gjøre.. Jeg må nok ut å gå som du sier ja. Får låne en hund, alltid kjekkere da men hvor mye skal jeg presse meg i starten?Anonymous poster hash: 7d1f5...e55
skruf Skrevet 18. oktober 2013 #4 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg hadde både sykkel, tredemølle, "skimaskin" og benkpress hjemme før. Trente alltid forran tven, synes det var mye kjekkere! Men nå har jeg flyttet og jeg har ikke plass til en liten sykkel en gang! Så det kan jeg ikke gjøre.. Jeg må nok ut å gå som du sier ja. Får låne en hund, alltid kjekkere da men hvor mye skal jeg presse meg i starten?Anonymous poster hash: 7d1f5...e55 I starten bør du ikke presse deg i det hele tatt, men bare gå til du blir litt svett og til du kjenner hvor grensen din går:) Når du merker hva du klarer så kan du heller øke på litt forsiktig sånn at du ikke går på en smell. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #5 Skrevet 18. oktober 2013 I starten bør du ikke presse deg i det hele tatt, men bare gå til du blir litt svett og til du kjenner hvor grensen din går:) Når du merker hva du klarer så kan du heller øke på litt forsiktig sånn at du ikke går på en smell. Tusen takk for svar nå håper jeg bare at jeg blir så og si frisk så jeg kan komme i form igjen! Forresten, når burde jeg begynne med aktiviteter som F.eks badminton eller tennis, fotball og slike ting? Burde kansje gå litt turer først?Anonymous poster hash: 7d1f5...e55
skruf Skrevet 18. oktober 2013 #6 Skrevet 18. oktober 2013 Tusen takk for svar nå håper jeg bare at jeg blir så og si frisk så jeg kan komme i form igjen! Forresten, når burde jeg begynne med aktiviteter som F.eks badminton eller tennis, fotball og slike ting? Burde kansje gå litt turer først?Anonymous poster hash: 7d1f5...e55 Tror det er lurt å begynne med turer i ulendt terreng først jeg...... Har ikke noe erfaring med tennis eller badminton, men fotball kan en iallefall bli veldig sliten av:)
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #7 Skrevet 18. oktober 2013 Lytt til kroppen din, er det beste rådet jeg, og noen andre, kan gi. Den vet best! Som Pomperipossa sier; begynn med å gå turer. Kjenn etter litt selv hvor du vil gå (skog, fjell, turløyper, mark, vei...?) og prøv deg litt frem. Se hvor mye du tåler, tøy grensene dine forsiktig og lytt til det kroppen din gir uttrykk for! Selvfølgelig kommer du til å bli litt mør og sliten, men jeg tror nok du kjenner forskjellen på det og ren utmattelse Ta ting litt i ditt eget tempo, rett og slett. Gå litt turer når du føler for det/har ork, ikke ta på vei om du ikke klarer en dag, varier tempo, lengde og sted... Det går seg til fortere enn du tror. Begynn litt etterhvert med sykling, svømming, yoga eller hva annet du måtte ønske. Jeg har veldig variabel form, noen ganger kan jeg gå sjufjellsturen (bor i Bergen) uten problemer og noen ganger får jeg blackouts av å gå på do. Veldig kjipt, men det er viktig å huske på at et lite tilbakeslag ikke nødvendigvis er permanent. Bare ta det med ro, rett og slett, og - jeg kan ikke understreke dette nok - lytt til kroppen din! For meg ble tøying en redning på den fronten. Jeg prøver å tøye hver dag, for å alltid få litt mestring og føle at jeg har brukt meg litt, uansett form. Trenger ikke være mye, bare å strekke litt på lemmene er nok på dager hvor jeg virkelig ikke har ork. Jeg er veldig variabel på hva jeg har motivasjon til også og jeg synes styrke, yoga og den slags "rutine"greier er ekstremt kjedelig, så jeg gjør rett og slett bare det jeg føler for. Det er litt pes i begynnelsen, spesielt når motivasjonen dabber av, men når du kommer mer i kontakt med kroppen din lærer du etterhvert å tolke signalene. Lykke til, og så utrolig gøy å endelig bli frisk! Anonymous poster hash: 1a191...c6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå