Gå til innhold

Hunden har plutselig begynt å stikke av. Råd og erfaringer ønskes.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en hund som er 4,5 år.

Til vanlig elsker han å lunte rundt på tunet med familien og holder seg der, vi har også kunnet be ham om å gå å tisse på kvelden, mens vi står på trappa og han har løpt bort til en av sine tisseplasser, for så å komme rett inn. Han har også kommet lett på innkalling.

I tillegg har han vært svært opptatt av å være sammen med oss og har en form for hypertilknytning.

Vel.... Nå er idyllen tydelig tatt slutt. Hunden har stukket av for 10-20 minutter, 6 ganger i løpet av de siste to ukene. Ved et par anledninger har åpnet dørene for så å spasere ut, et par ganger har han rett og slett listet seg avgårde mens han så ut til å stå å snuse litt ved fjøsveggen og et par ganger har han løpt avgårde når vi skulle gå tur.

De to første gangene var jeg livredd for at han skulle begynne å løpe etter noen sauer som går et par hundre meter " borti hugget" og hørte fortvilt etter ringelyder bjeller fra sauer som løp, men han har ikke vært der. Ene gangen lusket han ved gjerdet til noen i nabolaget som har fått seg hvalp for et par måneder siden, en gang lusket han i nærheten av der det bor en chihuahua borti veien her og jeg har lurt litt på om den kanskje er en tispe og at den har løpetid, eller at det bor en tispe i nærheten. ( Er ikke så godt kjent her enda og vet bare hvem naboene er av utseende og navn på postkasse. Har også lusket rundt skolen som ligger 300 meter herfra, men det er rett ved et av de andre områdene jeg har nevnt.

Nå i kveld stakk han av, men heldigvis bare opp i skogen/ fjellsiden og kom tilbake etter 10 minutter. Han har en rev der som han har hilst på noen ganger i fjor, så jeg lurer på om han har snuse litt i revespor.

Jeg skjønner jo at jeg må holde dørene stengt og bare ha ham i bånd hele tiden, men om noen kan komme med råd om hvordan jeg skal ta i mot ham når jeg henter ham der han er eller når han kommer tilbake av seg selv setter jeg pris på det. Jeg går ut fra at jeg må begynne fra begynnelsen å trene innkalling til den sitter som et skudd igjen, men kom gjerne med tips her også.

Jeg er redd for at han skal skremme noen, han er stor (85-87 cm i mankehøyde og minst 65 kilo) og alle i nabolaget har nok merket at han bjeffer som besatt når ukjente kommer i nærheten av " vårt område" og selvfølgelig er jeg redd for at han skal bli overkjørt o.l selv om det er lite trafikk her. Jeg priser meg lykkelig over at han har lavt jaktinnstinkt, men jeg tenker at selv om han ikke akkurat jakter så mye, så elsker han f.eks å skremme fugler, så han kunne nok funnet ut at en liten løpetur etter sauer hadde vært morsomt også, selv om han ikke har dratt til dem enda.

Jeg vil gjerne ha tilbake den greie hunden som holdt seg ved huset og sammen med oss når vi er ute.

Endret av absinthia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg bare dytter litt jeg altså...

Skrevet (endret)

Tjaaa kanskje du har selv svaret ? Tispe med løpetid.

Eneste jeg kan anbefale , er tren mer innkalling .Bruk gjerne langline slik at du er trygg på at pelsen ikke kan stikke av.

Nysgjerrig på rasen jeg. Min har nesten samme mål som din. Leonberger :)

Endret av Kårky
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tipper også tispe med løpetid og da spiller det som kjent ingen rolle om den veier 2 eller 200 kg. ;) Hold ham i bånd/langline og forhør det litt hos naboene selv om de bor et stykke unna, så kan de evt. si fra neste gang det er løpetid på gang. Og så må du selvfølgelig holde ham i bånd så lenge det er båndtvang. Båndtvangen er til for å beskytte bl.a. fugler og sauer.

Når du henter ham forholder du deg bare helt nøytral. Det er ikke lurt å verken belønne eller straffe. Belønn ham heller når han holder seg i nærheten og kommer på innkalling.

Gjerde anbefales for øvrig som investeringsobjekt for hundeiere. Investering i ro og fred.

Endret av Leo
  • Liker 2
Skrevet

Takk folkens!

Han er forøvrig blanding mellom Pyreneerhund og Grand Danois.

Skrevet

Takk folkens!

Han er forøvrig blanding mellom Pyreneerhund og Grand Danois.

ÅÅh kan jeg tigge meg til å be deg poste et bilde? Begge rasene synes jeg er nydelige.En blanding av disse høres artig ut

Skrevet

Selv de hundene som er råest på innkalling har man ikke 100% kontroll på til en hver tid. Alle hunder får sine raptuser og finner på fantestreker, som f.eks. å stikke av.

Man kan selvsagt trene innkalling, men dette hindrer jo ikke hunden i å STIKKE av i utgangspunktet. Her ønsker man jo ikke at hunden skal stikke i utgangspunktet.

Dette er hva vi har gjort:

1. Sørg for å få inn hunden så snart som overhodet mulig, vi har som regel enten løpt etter den, eller i enkelte tilfeller brukt bilen (ja, hun kan stikke langt).

2. Når vi har fått tak i henne er det fullstendig ignorering, og rett inn, og ikke mer lek og tur den dagen, annet enn korte tisseturer. Total ignorering i hvertfall den første timen etter at hunden er inne. Ingen kjefting.

Dette har funket veldig bra for oss. Hunden har etterhvert skjønt at hvis den stikker av er det slutt på moroa den dagen.

Det betyr ikke at det ikke skjer. Når fristelsen blir for stor, så kan det skje. Da bruker vi samme metode.

En alternativ metode som jeg vet mange andre bruker er at de setter seg i bilen og kjører av gårde. De aller fleste hundene blir da hysteriske når eierne drar, og kommer dundrende etter bilen. Kjør et godt stykke slik at hunden får ta seg skikkelig ut. Selvsagt i svært rolig tempo. Stans bilen, ta hunden inn i bilen, ignorer den, og kjør rett hjem, moroa over for i dag. Det tar ikke mange gangene før hunden forstår sammenhengen. Hos oss er det nå slik at hver gang bilen startes så kommer den fykende selv om den står på plena. Livredd for at vi skal kjøre fra den :)

Mange er sikkert uenig i dette, men for oss har dette funket som rakkern.

Anonymous poster hash: 6876d...a40
Skrevet

Veldig viktig å ikke straffe hunden når den kommer tilbake til deg i alle fall.

Dette er en hard nøtt for meg i alle fall.

Når min stikker av er jeg livredd og aner stort sett ikke hvor han har løpt. Som regel ser han meg etter en stund og kommer løpende glad og fornøyd rett bort til meg. Det eneste jeg kan gjøre er å skryte og gi ham en godbit (har med som lokkemiddel når jeg er ute og leter). Det er jo mye verre om han ikke "tør" komme tilbake fordi han får kjeft.

Ignorering kan sikkert fungere, en det er viktig at hunden ikke blir redd for å komme tilbake til deg. At å komme tilbake er noe bra som han bør gjøre.

Min stikker i alle fall av på impuls. Han ser en katt eller noe og bryter seg på magisk vis ut av porten og løper etter eller noe sånt. Så jeg regner med at det er bare instinkter det går på her.

Når vi går tur og jeg slipper ham bruker jeg stort sett et veldig lett bånd (type line) som jeg slipper. Av en eller annen grunn føler han da at han går i bånd og det er dessuten lettere for meg å få tak i ham om han skulle løpe avgårde (eller for andre som evt treffer på ham). Denne lina har jeg også på ham når han er alene ute. Da har både jeg og evt naboer mulighet til å få fatt i ham om han vinner over porten igjen.

Skrevet

ÅÅh kan jeg tigge meg til å be deg poste et bilde? Begge rasene synes jeg er nydelige.En blanding av disse høres artig ut

Sitter med IPaden og fant ikke noe bilde i helfigur enda, men her er han altså i solnedgangen: post-20835-0-77620500-1382134659_thumb.j Får se om det dukker opp et som viser hele ham, han ser ut som en litt mere lettbygd Grande med litt ekstra bøy på halen og bittelitt lengre pelshår.

• Liker 1
Skrevet

så fin ! Fra bildet ser nesa litt kortere ut enn ved ren GD.

Men alikevel vakker! Håper du får lastet opp helfigur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...