Gå til innhold

yoplait dobbel 0

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Alle" spiser jo denne yoghurten? Jeg er tilhenger av et sunt kosthold uten for mye kunstig søting, hva er egentlig fordelen med yoplait? Er det det lave kaloriinnholdet folk liker?

Anonymous poster hash: a892f...97b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser den fordi den er god. Men de har sluttet å selge den varianten jeg liker best, så nå kjøper jeg nesten ikke yoghurt lengre.

Anonymous poster hash: f9a2c...bfc
Skrevet

Jeg synes den er rennende og den kunstige søtningen smaker fælt.

Anonymous poster hash: a5b3a...14e
  • Liker 4
Skrevet

Det er nok det at folk er fettskremte og tror at fett er usunt som gjør at det selger så godt. Har smakt alle sortene og tenkt at smaken var helt grei, men den er jo stappfull av kunstig dritt, i motsetning til naturlig, gresk yoghurt.

Anonymous poster hash: cf218...6c3
  • Liker 4
Skrevet

Jeg spiser den fordi den er god:) Yoplait har den eneste vanilje yoghurten som er god. Liker normalt ikke vanilje.

Anonymous poster hash: 2d967...48a
Skrevet

Jeg synes den er god (blåbær). Og den har lite kalorier. Derfor spiser jeg den.

Det finnes youghurter uten kunstige søtningsstoffer, du bør heller spise en slik. Spar heller på kaloriene på andre ting.

Skrevet

Det er nok det at folk er fettskremte og tror at fett er usunt som gjør at det selger så godt. Har smakt alle sortene og tenkt at smaken var helt grei, men den er jo stappfull av kunstig dritt, i motsetning til naturlig, gresk yoghurt.

Anonymous poster hash: cf218...6c3

Hjelpes, dette naturlighetshysteriet er jo fullstendig uten bakkekontakt! Er det ingen som er interessert i å faktisk basere meningene sine på littegranne kunnskap og rasjonalitet?

Hva er det som er så "naturlig" med gresk yoghurt? Du starter med melk, en råvare som fra naturens side er mat for én bestemt gruppe. En annen arts barn. Den eneste grunnen til at vi i det hele tatt har tilgang på denne råvaren er fordi mennesket bestemte seg for at det naturlige (= ville dyr) ikke fungerte helt optimalt, så de tukla litt og temte de ville dyrene. Den gangen var det også helt naturlig for mennesket å ikke tåle laktosen i melka, men etterhvert som man holdt frem med å trosse naturen så tilpasset kroppen seg.

Så. Melk. Selve melka er jo ganske ren og naturlig. For å få yoghurt derimot, så må du tilsette noe som ikke naturlig finnes i den. Bakterier. Som opprinnelig - du vet, sånn naturlig sett - ikke har hatt noe som helst med melk å gjøre i det hele tatt, men som har eksistert på planter. Men man tar altså og forflytter dem over i melka. Og da skjer det en masse kjemiske reaksjoner. Melka fermenterer, det blir til yoghurt. Yoghurt er rett og slett resultatet av kjemiske prosesser, det er en prosessert matvare, og ikke spesielt naturlig.

Bakteriene som brukes for å produsere gresk yoghurt nå for tiden ligner ikke så veldig på de opprinnelige, naturlige bakteriene forresten. De har endret seg ganske mye etter noen årtusener med menneskelig påvirkning.

Ja, også kan man jo lure på hvor "naturlig" det er å spise gresk yoghurt i Norge, siden det er avheng av en hel haug med unaturlige oppfinnelser som biler for transport, kjøleskap for lagring, plastbokser for oppbevaring... Du kunne jo produsert det selv, men da ville du ikke spist yoghurt på denne tiden av året siden det naturlige klimaet er for kaldt for bakteriene til å fermentere skikkelig.

OG så har man jo tusenkronersspørsmålet: klarer du faktisk å komme opp med et ordentlig, velbegrunnet og faktabasert argument for hvorfor "naturlig" automatisk skal være bedre enn "kunstig".

Forøvrig: jeg synes dobbel 0 er helt grei, men jeg foretrekker - ironisk nok - naturell yoghurt.

Anonymous poster hash: c1eb8...1e1

• Liker 3
Skrevet

Den har lite kalorier og er veldig god. I kveld lagde jeg is av den, og det var kjempegodt! Bare putt den i fryseren i 5 timer med en ispinne oppi (jeg hadde ikke noen pinner da, så måtte klare meg uten denne gangen)! Sunn og god is.

Skrevet

Jeg er veldig glad i dobbel 0-yoghurtene, og det er naturligvis det lave kaloriinnholdet som gjør at jeg spiser mye av dem. Jeg liker godt alle smakene, og synes de fleste er bedre enn andre slags yoghurter, så ser ingen grunn til å ikke spise dem.

Skrevet

Synes ikke den er så veldig god jeg. Aktivia derimot er kjempegod. Men den er vel tilsatt sukker.

Skrevet

Hjelpes, dette naturlighetshysteriet er jo fullstendig uten bakkekontakt! Er det ingen som er interessert i å faktisk basere meningene sine på littegranne kunnskap og rasjonalitet?

Hva er det som er så "naturlig" med gresk yoghurt? Du starter med melk, en råvare som fra naturens side er mat for én bestemt gruppe. En annen arts barn. Den eneste grunnen til at vi i det hele tatt har tilgang på denne råvaren er fordi mennesket bestemte seg for at det naturlige (= ville dyr) ikke fungerte helt optimalt, så de tukla litt og temte de ville dyrene. Den gangen var det også helt naturlig for mennesket å ikke tåle laktosen i melka, men etterhvert som man holdt frem med å trosse naturen så tilpasset kroppen seg.

Så. Melk. Selve melka er jo ganske ren og naturlig. For å få yoghurt derimot, så må du tilsette noe som ikke naturlig finnes i den. Bakterier. Som opprinnelig - du vet, sånn naturlig sett - ikke har hatt noe som helst med melk å gjøre i det hele tatt, men som har eksistert på planter. Men man tar altså og forflytter dem over i melka. Og da skjer det en masse kjemiske reaksjoner. Melka fermenterer, det blir til yoghurt. Yoghurt er rett og slett resultatet av kjemiske prosesser, det er en prosessert matvare, og ikke spesielt naturlig.

Bakteriene som brukes for å produsere gresk yoghurt nå for tiden ligner ikke så veldig på de opprinnelige, naturlige bakteriene forresten. De har endret seg ganske mye etter noen årtusener med menneskelig påvirkning.

Ja, også kan man jo lure på hvor "naturlig" det er å spise gresk yoghurt i Norge, siden det er avheng av en hel haug med unaturlige oppfinnelser som biler for transport, kjøleskap for lagring, plastbokser for oppbevaring... Du kunne jo produsert det selv, men da ville du ikke spist yoghurt på denne tiden av året siden det naturlige klimaet er for kaldt for bakteriene til å fermentere skikkelig.

OG så har man jo tusenkronersspørsmålet: klarer du faktisk å komme opp med et ordentlig, velbegrunnet og faktabasert argument for hvorfor "naturlig" automatisk skal være bedre enn "kunstig".

Forøvrig: jeg synes dobbel 0 er helt grei, men jeg foretrekker - ironisk nok - naturell yoghurt.

Jeg tror du bommer litt. Bakteriene som brukes for å lage yoghurt er bra for deg. Det er bakterier som hjelper tarmen med å fordøye maten.

Kjøper man ordentlig gresk yoghurt er ikke den tuklet mer med enn at det er melk som er syrnet med forskjellige bakteriekulturer. Og prosessen du skriver er så kjemisk og unaturlig er faktisk veldig naturlig.

Laktosen blir brutt ned til melkesyre.

Hvorfor i alle dager driver du med å spre frykt når du åpenbart ikke har peiling?

(hvorvidt melk er noe en bør eller ikke bør drikke er en helt annen diskusjon.)

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor i alle dager driver du med å spre frykt når du åpenbart ikke har peiling?

...har du faktisk lest innlegget mitt, eller svarer du bare på det du tror jeg sier? Jeg har jo ikke skrevet et eneste ord om hvorvidt bakteriene som brukes for å lage yoghurt er bra eller dårlig for deg, jeg nevnte at de brukes. Jeg har ikke spredd noe frykt, jeg har beskrevet en produksjonsprosess. Om du leser innlegget en gang til, så set du at det ikke står ett eneste ord om at dette er noe som er sunt eller usunt, gjør det vel?

Poenget mitt var å illustrere hvordan matvarer som mange tenker på som naturlige og rene, kan være så til de grader "tuklet med" og prosesserte. Og at det nødvendigvis ikke har noe som helst å si for hvor sunt det er - det er på ingen måte en slutning man kan trekke på bakgrunn av naturlig/unaturlig alene. Det er en utrolig lettvint og kunnskapsløs tankegang.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om kalorier jeg da, men jeg liker den ikke så da spiser jeg heller en annen en. Min favoritt er Nyt med blåbær fra Tine :)

Anonymous poster hash: 5f347...f3b
Skrevet

...har du faktisk lest innlegget mitt, eller svarer du bare på det du tror jeg sier? Jeg har jo ikke skrevet et eneste ord om hvorvidt bakteriene som brukes for å lage yoghurt er bra eller dårlig for deg, jeg nevnte at de brukes. Jeg har ikke spredd noe frykt, jeg har beskrevet en produksjonsprosess. Om du leser innlegget en gang til, så set du at det ikke står ett eneste ord om at dette er noe som er sunt eller usunt, gjør det vel?

Poenget mitt var å illustrere hvordan matvarer som mange tenker på som naturlige og rene, kan være så til de grader "tuklet med" og prosesserte. Og at det nødvendigvis ikke har noe som helst å si for hvor sunt det er - det er på ingen måte en slutning man kan trekke på bakgrunn av naturlig/unaturlig alene. Det er en utrolig lettvint og kunnskapsløs tankegang.

Jeg tror kanskje vi snakker forbi hverandre. Mitt poeng er at fermentert mat er ikke tuklet med i utgangspunktet. Jeg kan ikke stå inne for alle produsenter (spesielt ikke yoplait), men det finnes produsenter som leverer yoghurt som er like naturlig som melk. Når det gjelder akkurat pasteuriseringen så er vel det den eneste prosesseringen involvert. Og den er vel lovpålagt?

Det går forsåvidt fint an å lage yoghurt på denne årstiden. En bruker uansett en innretning som holder temperaturen riktig. Uansett årstid. Døgntemperaturen ute svinger for mye.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...