Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med å gå ned i vekt en stund nå, har holdt meg på det samme tallet litt for lenge.

Jeg trener 5-7 ganger i uka, jeg trener veldig variert siden jeg også spiller håndball. Utenfor håndballen løper jeg for det meste 1 mil med intervaller, eller 5 km oppvarming og 45 min styrke.

Jeg har et ganske så bra og variert kosthold, jeg drikker ikke alkohol, spiser ikke godteri eller drikker brus. Til frokost spiser jeg som regel havregrøt og til lunsj knekkebrød med diverse pålegg.

Noen som har tips til hvordan jeg kan bli kvitt de siste 5 kiloene? Helst før jul, hvis det er mulig!

Tusen takk for alle seriøse svar! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok spise mindre enn du forbrenner på en dag. Hva spiser du i løpet av en dag?

Anonymous poster hash: d9e50...c12
Skrevet

Hva er din nåværende høyde og vekt? Når du er så aktiv som du sier og har et rimelig sunt kosthold har jeg en sterk mistanke om at du allerede har en helt fin vekt i forhold til høyden din.

• Liker 2
Skrevet

Du må nok spise mindre enn du forbrenner på en dag. Hva spiser du i løpet av en dag?

Til frokost spiser jeg en pose med 1-2-3 havregrøt (rundt 150 kalorier) og et eple. Til lunsj spiser jeg ca. 3 knekkebrød med diverse pålegg. Til middag spiser jeg selvfølgelig det vi har (har aldri saus eller lignende. Halve tallerkenen er som regel dekket av grønnsaker eller salat)

• Liker 1
Skrevet

Hva er din nåværende høyde og vekt? Når du er så aktiv som du sier og har et rimelig sunt kosthold har jeg en sterk mistanke om at du allerede har en helt fin vekt i forhold til høyden din.

Jeg er 1.60 høy og veier rundt 56 kg. Jeg har tidligere veid 52 og var mye mer fornøyd med kroppen min når jeg veide det.

Og jeg vet at "jeg har riktig vekt i forhold til høyden min", men hva vekten min er påvirker humøret mitt og hvordan jeg oppfører meg, og jeg følte meg mye bedre på 52 enn jeg gjør på 56.

Skrevet

Til frokost spiser jeg en pose med 1-2-3 havregrøt (rundt 150 kalorier) og et eple. Til lunsj spiser jeg ca. 3 knekkebrød med diverse pålegg. Til middag spiser jeg selvfølgelig det vi har (har aldri saus eller lignende. Halve tallerkenen er som regel dekket av grønnsaker eller salat)

Høres ut som du spiser alt for lite. Dette er vel knapt nok 1000 kcal.

Anonymous poster hash: d95e3...7f2

• Liker 3
Skrevet

Det ser ut som du spiser for lite. Om du forsetter å spise så lite så kommer du til å miste muskelmasse isteden for fett. Kroppen din blir dvask, og du ser gjerne enda verre ut før du begynte.

Jeg anbefaler deg å spise mer, og tren styrketrening. Få i deg proteinrik mat, og hold deg på et lite underskudd. :)

• Liker 1
Skrevet

Spis mer mat. Mindre karbohydrater (disse bremser forbrenningen av fett), mer protein og fett!

Anonymous poster hash: aa3f5...362
  • Liker 4
Skrevet

Jeg glemte å ta med det jeg spiser på skolen, som regel 3-4 knekkebrød og frukt. Jeg prøver å få i meg ihvertfall 3 frukt hver dag.

Men å spise mer kommer ikke til å hjelpe meg med å gå ned i vekt, når jeg det allerede spiser ikke hjelper?

Skrevet

I tillegg til å spise nok, varierer du treningen nok? Kroppen trenger å utfordres med litt uforutsigbarhet og varierer på øvelsene.

Skrevet

I tillegg til å spise nok, varierer du treningen nok? Kroppen trenger å utfordres med litt uforutsigbarhet og varierer på øvelsene.

Pleier å trene dette:

Mandag: Håndballtrening i 1 time 30 min

Tirsdager: 1 mil intervaller

onsdag: Håndballtrening i 1 time 30 min

Torsdager: 1 mil intervaller

Fredag: 5 km oppvarming og 45 min styrke (sit-ups, squats, utfall, diverse mageøvelser og bein/rumpe øvelser)

Lørdag: Fri

Søndag: Varierer etter hva jeg har trent tidligere i uka

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg glemte å ta med det jeg spiser på skolen, som regel 3-4 knekkebrød og frukt. Jeg prøver å få i meg ihvertfall 3 frukt hver dag.

Men å spise mer kommer ikke til å hjelpe meg med å gå ned i vekt, når jeg det allerede spiser ikke hjelper?

Du spiser veldig mye karbohydrater, da, og det binder vann i kroppen. Som AB#8 skriver, få i deg mer protein og fett. Det er ikke om å gjøre å spise store mengder frukt heller, begrens deg til 1-2 frukter om dagen og spis grønnsaker i stedet.

Skrevet

Du spiser veldig mye karbohydrater, da, og det binder vann i kroppen. Som AB#8 skriver, få i deg mer protein og fett. Det er ikke om å gjøre å spise store mengder frukt heller, begrens deg til 1-2 frukter om dagen og spis grønnsaker i stedet.

Har du noen forslag til ting jeg kan spise som ikke inneholder mye karbohydrater?

Gjest Nanne70
Skrevet

Har du noen forslag til ting jeg kan spise som ikke inneholder mye karbohydrater?

Ja, f.eks. egg, skyr, cottage cheese, noen typer bønner, alt av kjøtt, fisk og fugl, bær og grønnsaker. Visp inn et egg eller bland Cottage Cheese i havregrøten din, så blir den mer proteinrik og mettende. Spis f.eks. omelett eller en blandet salat med minst èn proteinkilde til lunsj i stedet for knekkebrød. Gresk eller tyrkisk naturell yoghurt med bær og litt nøtter, en skyr eller noen rå grønnsaker og en liten ostebit er et bedre mellommåltid enn et eple.

Pasta, ris, brød,poteter og frukt har mye karbohydrater, så pass på at du ikke spiser for mye av disse matvarene når du vil ned i vekt. Ikke drikk mer enn ett glass juice om dagen.

Skrevet

Det er ikke så nøye med karbohydrater, fett, protein etc i forhold til slankinga.

Å ta av er enkel matematikk. Så lenge kalorier inn minus kalorier ut er et negativt tall vil du gå ned i vekt. Er det er positivt tall vil du gå opp i vekt. Alt dette andre er hokkuspokkus og kjerringråd funnet opp av folk som spiser for mye i forhold til forbrenninga og vil ha en unnskyldning for at de ikke slanker seg effektivt.

Regn ut antall kalorier du faktisk spiser den neste uka. Jeg tror nemlig du lurer deg selv. Husk å ta med helga og eventuell drikke. Du kan drikke og spise hva pokker du vil og fremdeles gå ned i vekt, men matvarer med mye kalorier (nøtter, ris, hvete, fett, etc) vil føre til at du må gå sulten mye, mens matvarer med få kalorier (grønnsaker, magert kjøtt og kli) vil føre til at du kan spise deg normalt mett og fremdeles gå ned.

Dessuten lurer jeg på hva du trener til? Dersom treninga er ren hobbytrening anbefaler jeg å trene maks 3-4 ganger i uka (trening-hvile-trening-hvile). Hold treninga på maks 1.5 timer. Du kjører systemet hardt her.

Anonymous poster hash: 91ca2...cfd

Skrevet

Det er ikke så nøye med karbohydrater, fett, protein etc i forhold til slankinga.

Jo, det er nettopp det det er...

Det er helt klart at et lavt karbohydratinntak til fordel for mer fett og proteiner gir bedre resultater på vektnedgang.

• Liker 3
Skrevet

Å ta av er enkel matematikk. Så lenge kalorier inn minus kalorier ut er et negativt tall vil du gå ned i vekt. Er det er positivt tall vil du gå opp i vekt. Alt dette andre er hokkuspokkus og kjerringråd funnet opp av folk som spiser for mye i forhold til forbrenninga og vil ha en unnskyldning for at de ikke slanker seg effektivt.

Så kun kalorier teller og ikke hvor kaloriene kommer fra? Les denne der en mann testet 5800 kcal LCHF og 5800 kcal fra lavfett i tre uker hver. ;)

Anonymous poster hash: 473de...8c5

• Liker 4
Gjest Nanne70
Skrevet

Regn ut antall kalorier du faktisk spiser den neste uka. Jeg tror nemlig du lurer deg selv. Husk å ta med helga og eventuell drikke. Du kan drikke og spise hva pokker du vil og fremdeles gå ned i vekt, men matvarer med mye kalorier (nøtter, ris, hvete, fett, etc) vil føre til at du må gå sulten mye, mens matvarer med få kalorier (grønnsaker, magert kjøtt og kli) vil føre til at du kan spise deg normalt mett og fremdeles gå ned.

Dessuten lurer jeg på hva du trener til? Dersom treninga er ren hobbytrening anbefaler jeg å trene maks 3-4 ganger i uka (trening-hvile-trening-hvile). Hold treninga på maks 1.5 timer. Du kjører systemet hardt her.

En kalori er en kalori, men det spiller en rolle hvor kaloriene kommer fra. Denne artikkelen er ganske interessant, og han som har skrevet den er faktisk lavkarbomotstander....Fedon Lindberg har også skrevet litt om dette her.

Skrevet

Ja, f.eks. egg, skyr, cottage cheese, noen typer bønner, alt av kjøtt, fisk og fugl, bær og grønnsaker. Visp inn et egg eller bland Cottage Cheese i havregrøten din, så blir den mer proteinrik og mettende. Spis f.eks. omelett eller en blandet salat med minst èn proteinkilde til lunsj i stedet for knekkebrød. Gresk eller tyrkisk naturell yoghurt med bær og litt nøtter, en skyr eller noen rå grønnsaker og en liten ostebit er et bedre mellommåltid enn et eple.

Pasta, ris, brød,poteter og frukt har mye karbohydrater, så pass på at du ikke spiser for mye av disse matvarene når du vil ned i vekt. Ikke drikk mer enn ett glass juice om dagen.

Tusen takk! Da skal jeg begynne å bytte ut knekkebrødet med litt mer variert mat! :)

Skrevet

Jeg trener for å gå ned i vekt, men samtidig for å få bra kondisjon, uten å miste for mye muskelmasse.

Trener veldig sjeldent i mer enn 1 time 30 min. Blir som regel rundt 1 time når jeg trener for meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...