AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #1 Skrevet 17. oktober 2013 De siste ukene har vi lagt merke til en gjeng med halvville katter rundt her. De holder til ved noen uthus hos naboen (vi har spurt, og han har ikke katter), er ofte å se på jordet og i veikanten, og nå har vi også sett dem her borte hos oss, ved uthuset og i skogkanten. Det er så vidt jeg kan skjønne to nokså små kattunger, rundt 4-5 måneder gamle, og to-tre voksne. Da de var her hos oss kom de liksom luskende, men stoppet på trygg avstand. En av dem mjauet veldig, og jeg tror nok den var sulten. Når vi forsøkte å nærme oss forsiktig løp de inn i skogen med en gang. Man kan jo ikke ha hjemløse katter rekende rundt i nabolaget og føde unger i hytt og pine. Vi har selv to kattunger som skal ut for første gang om noen måneder, og jeg tenker jo på dem også. Tar man dem med til veterinær for avliving må man jo betale for det selv, og det er uaktuelt. Omplasseringssteder tar vel ikke imot villkatter, antar jeg, for konseptet går vel ut på å plassere dyrene de får hjemme hos folk, og det går jo ikke med villkatter. Både veterinær og omplasseringssted krever jo også at man får fanget dem inn, og det er vel ikke den letteste jobben, antar jeg. Min erfaring med Mattilsynet er at de ikke bryr seg. Så hva gjør man? Anonymous poster hash: 80c6b...727
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #2 Skrevet 17. oktober 2013 De siste ukene har vi lagt merke til en gjeng med halvville katter rundt her. De holder til ved noen uthus hos naboen (vi har spurt, og han har ikke katter), er ofte å se på jordet og i veikanten, og nå har vi også sett dem her borte hos oss, ved uthuset og i skogkanten. Det er så vidt jeg kan skjønne to nokså små kattunger, rundt 4-5 måneder gamle, og to-tre voksne. Da de var her hos oss kom de liksom luskende, men stoppet på trygg avstand. En av dem mjauet veldig, og jeg tror nok den var sulten. Når vi forsøkte å nærme oss forsiktig løp de inn i skogen med en gang. Man kan jo ikke ha hjemløse katter rekende rundt i nabolaget og føde unger i hytt og pine. Vi har selv to kattunger som skal ut for første gang om noen måneder, og jeg tenker jo på dem også. Tar man dem med til veterinær for avliving må man jo betale for det selv, og det er uaktuelt. Omplasseringssteder tar vel ikke imot villkatter, antar jeg, for konseptet går vel ut på å plassere dyrene de får hjemme hos folk, og det går jo ikke med villkatter. Både veterinær og omplasseringssted krever jo også at man får fanget dem inn, og det er vel ikke den letteste jobben, antar jeg. Min erfaring med Mattilsynet er at de ikke bryr seg. Så hva gjør man? Anonymous poster hash: 80c6b...727 Kontakt dyrebeskyttelsen. Fosterhjem er til for å sosialisere "ville" katter. Det er ikke lov til å avlive friske katter uansett. Anonymous poster hash: 74d8b...965
Aurora M. Skrevet 17. oktober 2013 #3 Skrevet 17. oktober 2013 For de store er dessverre løpet kjørt. De får det dessuten bedre i kattehimmelen. Ring Mattilsynet og få lånt feller. Det er "klappfeller" som du legger mat i. Setter du de ut om kvelden er det garantert en katt inni der om morgenen. De er nok ganske desperat etter mat stakkar.. Mattilsynet er pliktig til å koste avliving av "villkatter". Det er ikke spørsmål engang! De små er det håp for om de går i fella. Men da må du ha en avtale med Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern på forhånd om at de har et fosterhjem klart! Ikke gi deg før alle er fanget. Jeg vet det låter hardt, men jeg har lang erfaring. Når de er så ville som du beskriver er det ikke mulig å få de til samme hvor tålmodig du er. Tusen tusen takk for at du bryr deg og tar ansvar! 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #4 Skrevet 17. oktober 2013 Ok, da tar jeg kontakt med Dyrebeskyttelsen. Jeg trodde faktisk ikke at Dyrebeskyttelsen fantes lenger, men der tok jeg visst feil. Har funnet dem på nettet, og ringer i morgen for å høre mer om hva vi kan gjøre. Jeg tenker også at løpet er kjørt for de voksne kattene vi har sett. Kattungene, derimot, kan det kanskje være håp for. Det er dem vi har sett mest til, når de har lekt i veikanten her borte osv, og de virker ikke så sky som de eldre kattene. Takk for tips og råd! Anonymous poster hash: 80c6b...727
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #5 Skrevet 18. oktober 2013 I en ideell verden hadde man fanget de voksne villkattene, sterilisert dem, og sluppet dem ut igjen... For så å etablere matstasjoner og krypinn for dem. I en ideell verden... Anonymous poster hash: c5f81...435
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #6 Skrevet 19. oktober 2013 I en ideell verden hadde man fanget de voksne villkattene, sterilisert dem, og sluppet dem ut igjen... For så å etablere matstasjoner og krypinn for dem. I en ideell verden... Anonymous poster hash: c5f81...435 Og overlate dem til gaupe, rev, jerv og ulv. Og innvollsorm, kattepest, katte-aids, osv. Villkatter dør ikke av alderdom, de dør av sykdommer eller som offer for andre rovdyr. I en ideell verden slutter folk å anskaffe seg nusselige kattunger som de ikke har fortsått at de må ta seg av i mange år, eller ikke gidder å ha lenger når de blir voksne og ikke er så søte lenge, eller de skal reise på ferie. I en ideell verden slipper ikke folk kattunger under 8-9 måneder ut i verden alene, de følger opp kattene sine med chip, vaksiner og kastrering/sterilisering, og de sørger for pass til dem når de skal reise bort på ferie. Anonymous poster hash: 80c6b...727
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #7 Skrevet 19. oktober 2013 Kontakt dyrebeskyttelsen. Fosterhjem er til for å sosialisere "ville" katter. Det er ikke lov til å avlive friske katter uansett.Anonymous poster hash: 74d8b...965 Selvsagt er det lov å avlive katter.Anonymous poster hash: ce65e...e45
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 Og overlate dem til gaupe, rev, jerv og ulv. Og innvollsorm, kattepest, katte-aids, osv. Villkatter dør ikke av alderdom, de dør av sykdommer eller som offer for andre rovdyr. I en ideell verden slutter folk å anskaffe seg nusselige kattunger som de ikke har fortsått at de må ta seg av i mange år, eller ikke gidder å ha lenger når de blir voksne og ikke er så søte lenge, eller de skal reise på ferie. I en ideell verden slipper ikke folk kattunger under 8-9 måneder ut i verden alene, de følger opp kattene sine med chip, vaksiner og kastrering/sterilisering, og de sørger for pass til dem når de skal reise bort på ferie. Anonymous poster hash: 80c6b...727 Selvfølgelig ville det ideelle vært at det ikke fantes villkatter overhodet. Men som et alternativ til å avlive friske katter, hadde sterilisering OG vaksinering vært en løsning. De fleste villkatter holder til i nærheten av mennesker, for matens skyld. Og de fleste steder hvor mennesker bor, finnes det tross alt relativt lite gaupe, jerv og ulv. Ta f.eks. en småby ikke langt fra storbyen hvor jeg bor. Det florerer av villkatter. Dersom man greide å fange disse, sterilisere dem og i en periode operere med matstasjoner og ly for kattene, ville bestanden av villkatter kanskje være borte i løpet av noen år. Men selvfølgelig, legg til at folk ikke burde skaffe seg katter som de ikke greier å ta vare på. Avliving av friske katter synes jeg er trist, selv om det er tristere med villkatter som lider, selvfølgelig. Anonymous poster hash: c5f81...435
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #9 Skrevet 20. oktober 2013 Selvfølgelig ville det ideelle vært at det ikke fantes villkatter overhodet. Men som et alternativ til å avlive friske katter, hadde sterilisering OG vaksinering vært en løsning. De fleste villkatter holder til i nærheten av mennesker, for matens skyld. Og de fleste steder hvor mennesker bor, finnes det tross alt relativt lite gaupe, jerv og ulv. Ta f.eks. en småby ikke langt fra storbyen hvor jeg bor. Det florerer av villkatter. Dersom man greide å fange disse, sterilisere dem og i en periode operere med matstasjoner og ly for kattene, ville bestanden av villkatter kanskje være borte i løpet av noen år. Men selvfølgelig, legg til at folk ikke burde skaffe seg katter som de ikke greier å ta vare på. Avliving av friske katter synes jeg er trist, selv om det er tristere med villkatter som lider, selvfølgelig. Anonymous poster hash: c5f81...435 TS her. Vi bor landlig til, og har både rev og gaupe rundt i skogen her. Vi er nødt til å ha katter her for å holde gnagere unna. Nå har vi to kattunger som kan begynne å prøve seg utendørs i løpet av nyåret, men med en gjeng villkatter rundt her ville jeg ikke turt å slippe dem ut. Jeg synes det er for ille å avlive friske katter, men synes ikke man har noe valg i slike situasjoner. Vi oppdaget forresten i går at det er fire kattunger, ikke to, som vi først trodde, på rundt fem måneder. Dem er det kanskje håp for. De voksne er ville, og vil for alltid være det.Anonymous poster hash: 80c6b...727
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå