Gjest Maman Skrevet 17. oktober 2013 #1 Del Skrevet 17. oktober 2013 Har en datter som er interessert i småkryp, så tenkte å lage en markefarm så vi kan se på marken hjemme. Men hva bør man tenke på da? Har en gjennomsiktig sylinder med våt blomsterjord oppi, tror ikke det er noe kunstig gjødsel der. Puttet litt blader og sånt oppi der også som marken kan lage kompost av. Men ...tåler den romtemperatur? Eller blir det for varmt(om sommeren liker den seg kanskje langt nedi jorda?)? Noe annet jeg bør tenke på? Vil gjerne at marken overlever forsøket vårt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 17. oktober 2013 #2 Del Skrevet 17. oktober 2013 Tror det er lettere med maur farm, de er nok mer intereante å se på også, vet ikke hvor vanlig det er i norge, men i andre land for du kjøpt mer eller mindre ferdige versjoner, da ser du de lager ganger, du ser kammere, du ser dronniga legge egg og maurene som mater henne, eneste du trenger å fø dem med et sukker vann tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maman Skrevet 17. oktober 2013 #3 Del Skrevet 17. oktober 2013 Tror det er lettere med maur farm, de er nok mer intereante å se på også, vet ikke hvor vanlig det er i norge, men i andre land for du kjøpt mer eller mindre ferdige versjoner, da ser du de lager ganger, du ser kammere, du ser dronniga legge egg og maurene som mater henne, eneste du trenger å fø dem med et sukker vann tror jeg. Ja blir nok det etter hvert og.. Men dattera mi fant en meitemark på vei hjem og insisterte på at jeg måtte ta den med...så nå har vi en markefarm...med 1 mark i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 17. oktober 2013 #4 Del Skrevet 17. oktober 2013 Ja blir nok det etter hvert og.. Men dattera mi fant en meitemark på vei hjem og insisterte på at jeg måtte ta den med...så nå har vi en markefarm...med 1 mark i. Det kan fort bli flere. Så vidt jeg husker er de hermafroditter, og kan teoretisk sett befrukte seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 17. oktober 2013 #5 Del Skrevet 17. oktober 2013 (endret) Tror kanskje det er enklere å drive med dette utendørs, tok et søk. Endret 17. oktober 2013 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 17. oktober 2013 #6 Del Skrevet 17. oktober 2013 Det kan fort bli flere. Så vidt jeg husker er de hermafroditter, og kan teoretisk sett befrukte seg selv. joda de er hermafroditter, men som mange sneglearter osv så befrukter de ikke segselv. Så du må ha to meitemark av samme art om de skal reprodusere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 18. oktober 2013 #7 Del Skrevet 18. oktober 2013 joda de er hermafroditter, men som mange sneglearter osv så befrukter de ikke segselv. Så du må ha to meitemark av samme art om de skal reprodusere. Sikker? Kjønnsorganene sitter på på forskjellige steder på kroppen, så jeg kan godt se for meg at hvis en enslig meitemark ble skikkelig nøden, så kunne den ordne seg selv. Y`know! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 18. oktober 2013 #8 Del Skrevet 18. oktober 2013 Sikker? Kjønnsorganene sitter på på forskjellige steder på kroppen, så jeg kan godt se for meg at hvis en enslig meitemark ble skikkelig nøden, så kunne den ordne seg selv. Y`know! joda, jeg er fullstendig klar over hvor meitemarkens kjønnsorganer er plassert, og plasseringen gjør at de ikke fysisk klarer å befrukte seg selv. Det finnes derimot andre hermafroditter som driver med selvbefruktning, blant annet en del bendelormer. Jeg vet det hender noen sneglearter driver med selvbefruktning, men normalen er kryssbefruktning også for disse artene. Det er ikke gunstig for individet genetisk sett. De får et mye lavere antall egg på den måten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå