AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #1 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg har en helt nydelig katt på nesten alle måter. Ho er kjempesøt, herlig og kjempekosete! Men hvis ho blir hissig, så blir ho fort hissig også! Når ho blir det, så kan ho knurre til meg bare fordi jeg går mot ho. Og hvis jeg viser pekefingeren til ho og sier nei. (Vet det bare funker på hunder, men går jo ann å prøve.) Så slår ho etter hånda mi. Ho har enda ikke gjort noe, men en dag er jeg redd ho skal gjøre noe. Er ikke redd henne, men jeg har blitt angrepet av en katt før som gikk rundt i nabolaget der jeg bodde før. Det gjorde den på alle.. Å jeg vil ikke oppleve det med min egen katt.. Jeg har 2 voksne katter og en hund. Har også 3 kattunger nå som ikke er dems. Mens moren dems døde da de var 7 uker gamle. Så vær gang ho bare hører kattungene mjaue, klikker ho fullstendig. Ho freser og knurrer og løper som gale rundt i hele huset. Den andre katten er nysgjerrig og knurrer innimellom bare for å si det at jeg holder øye med dere liksom.. Men ho andre har til og med tatt bikkja våres, dem er perlevenner når ho ikke er hissig. Og ho begynte litt sånn da før kattungene kom også. Men da skulle det litt mer til for å gjøre ho hissig. Og da tok ho bikkja våres litt når ho ble for plagsom eller gjorde noe ho ikke likte, men det er jo helt vanlig. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvis ho ikke skjerper seg med det, så må jeg bare si det at jeg ikke kan være fosterforeldre for katter. Eller så må jeg gi ho bort, og det vil jeg i hvert fall ikke! Vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Enkelte vil nok bare si det at det bare er tåpelig å si sånt når man vet det at katten min ikke går sammen med andre katter som er nye i huset. Og at jeg skyver henne bort for andre katter. Men det finnes også folk som trenger hjelp der ute med de andre kattene sine. Så dere får si hva dere vil, men sånn er det. Og jeg kommer aldri til å gi fra meg ho så lenge ho ikke går SKIKKELIG til angrep på en av oss eller bikkja. Kommer ikke til å ta til meg flere nå uansett.. Har dere en hissig katt som ikke tåler andre dyr enn de som var i huset fra før? Anonymous poster hash: f66e0...fda
kattepus89 Skrevet 17. oktober 2013 #2 Skrevet 17. oktober 2013 Det kan oppleves som veldig dramatisk for en katt å få andre katter så tett på seg inn på sitt område. Jeg synes det høres ut som om det er de tre kattungene som er casen her... Katter som vokser opp sammen med andre katter eller hunder klarer seg fint og ser på de andre som en del av området eller "flokken" om du vil. Men hvis det kommer inn andre fremmede katter(eller andre dyr) kan de bli veldig stresset. Spesielt hvis de ikke får nok tid på seg til å bli kjent(det kan ta år). Det er viktig at du ikke kjefter på henne når hun reagerer sånn. Respekter henne og la henne være i fred. Nå snakker jeg på basis av at kattungene er problemet. Hvis du har mulighet til at hun får et eget rom eller område som kun er hennes så tror jeg det kan hjelpe henne. La henne få en do, mat og et fint sovested. Alle helst så hun kan ha kontakt med deg eller andre kjente når hun vil. Gi henne kos når hun oppfører seg fint og lek masse med henne. La henne få vite at hun fortsatt er "sjefen" i huset Ellers kan jeg anbefale at du melder deg inn på dyrebar.no og spør katteeksperten der inne 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #3 Skrevet 17. oktober 2013 Takk for svaret! Ja, men som jeg skrev, ho dreiv sånn før også. Ho bodde her en stund før bikkja kom inn i hus, og de gikk sammen med engang. Ble nesten perlevenner med engang. Sånne tilfeller kan jo skje. Men da snusken levde da kattungene var så små. Så gikk ho fint sammen med ho også, de hadde det fint sammen dem. Men når kattungene kom ut i stua for å utforske når de begynte å gå og sånn, så ble det andre saker. Gir alle dyra like mye oppmerksomhet. Ho er den mest kosete i huset her, ho kan ligge på fanget mitt i timevis. Men har prøvd som du har sagt, de er på et rom om nettene så de ikke skal rasere stua. Da går de to voksne kattene sammen. Og kattungene på et annet rom. Men ho har hatt snart 3 mnd på å bli kjent med kattungene, men ja, det kan jo godt ta et år. Men vi får se hva som skjer videre. Fordi typen min beholde den ene jenta, men det må vi se ann litt. For meg så kunne vi ha prøvd med en kattunge når de andre blir hentet om 4 dager. Anonymous poster hash: f66e0...fda
Minya Skrevet 17. oktober 2013 #4 Skrevet 17. oktober 2013 Mange katter blir veldig vare for kattunger som ikke er deres egne, for de antar instinktivt at moren er i nærheten også. Selv om kattemoren til ungene ikke er der, kan det godt hende at katten din tror hun er det, spesielt om kattungene er "for små til å klare seg selv". Det gir seg sannsynligvis når kattungene blir større, og muligens også når det bare er en kattunge igjen.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #5 Skrevet 17. oktober 2013 Ja, vi får se. Kattungene er 12 uker om noen dager. Så da får vi se. :-) Anonymous poster hash: f66e0...fda
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #6 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg skjønner ærlig talt ikke at folk gidder å ha disse usympatiske dyrene som kjæledyr. Kunne nok hatt utekatt om jeg bodde på en gård, da kunne de ha gjort litt nytte for seg. Men aldri i livet om jeg ville hatt de innendørs. Anonymous poster hash: 1d868...636
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #7 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg skjønner ærlig talt ikke at folk gidder å ha disse usympatiske dyrene som kjæledyr. Kunne nok hatt utekatt om jeg bodde på en gård, da kunne de ha gjort litt nytte for seg. Men aldri i livet om jeg ville hatt de innendørs. Anonymous poster hash: 1d868...636 Så jeg tar det som at du ikke liker katter? Katter er herlige. Anonymous poster hash: f66e0...fda
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #8 Skrevet 17. oktober 2013 Så jeg tar det som at du ikke liker katter? Katter er herlige. Anonymous poster hash: f66e0...fda Nei, de er ikke mye herlige. Jeg aksepterer katter som en del av planetens dyreliv, på lik linje med andre dyr. De kan godt finnes der ute, men de passer ikke som kjæledyr for mennesker. Til det er katten for lunefull og egenrådig. Mange sliter med kattene sine, nettopp pga dens lunefulle vesen, og fordi de ikke klarer å tilpasse seg mennesker i noe særlig grad. Med hunder er det helt annerledes, de er flokkdyr og trenger en flokk å forholde seg til. De gjør alt for deg, er glad for å se deg og elsker deg for den du er. Katter derimot, de legger deg for hat dersom du ikke gjør som den vil. Anonymous poster hash: 1d868...636
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #9 Skrevet 18. oktober 2013 Ja, det er jo sant. De er jo egne. De gjør som de vil, de stikker av så lenge den ikke får mat. Men er det så viktig, så lenge du får en fin katt? Jeg har hørt så mange snakke om at det er helt forferdelig å ha en katt som ikke knytter seg til eieren sin. Det er ikke sant. En katt kan vise kjærlighet, men ikke sånn som på hunder. Våres katter var ute et par ganger på det andre stedet, men fordi vi er nærme veien her. Så får de ikke lov. For det har vært nære på at ho ene har vært påkjørt.. Men når jeg skulle på tur, ble dem med på langtur med meg, samboer og bikkja. Dem krever ikke så mye, for de kan du ha hjemme eller ute bare du setter ut rent vann og masse mat til dem. Men det betyr ikke det at de ikke er herlige dyr de og. Det er sikkert sånne som deg som driter i å redde et dyr, bare fordi du ikke liker dem. Sånn som her om dagen da jeg fant en katt henganes i et fotballnett, den hadde hengt der LENGE og der går det ofte folk. Men INGEN gjorde noe med den før vi kom.. Selv om man ikke liker katter, betyr ikke det at de er noen herlige dyr! Den katten var så takknemlig etterpå. Den kommer alltid på besøk etter dette og vil ha kos og kommer inn etterpå. Anonymous poster hash: f66e0...fda
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #10 Skrevet 18. oktober 2013 Ja, det er jo sant. De er jo egne. De gjør som de vil, de stikker av så lenge den ikke får mat. Men er det så viktig, så lenge du får en fin katt? Jeg har hørt så mange snakke om at det er helt forferdelig å ha en katt som ikke knytter seg til eieren sin. Det er ikke sant. En katt kan vise kjærlighet, men ikke sånn som på hunder. Våres katter var ute et par ganger på det andre stedet, men fordi vi er nærme veien her. Så får de ikke lov. For det har vært nære på at ho ene har vært påkjørt.. Men når jeg skulle på tur, ble dem med på langtur med meg, samboer og bikkja. Dem krever ikke så mye, for de kan du ha hjemme eller ute bare du setter ut rent vann og masse mat til dem. Men det betyr ikke det at de ikke er herlige dyr de og. Det er sikkert sånne som deg som driter i å redde et dyr, bare fordi du ikke liker dem. Sånn som her om dagen da jeg fant en katt henganes i et fotballnett, den hadde hengt der LENGE og der går det ofte folk. Men INGEN gjorde noe med den før vi kom.. Selv om man ikke liker katter, betyr ikke det at de er noen herlige dyr! Den katten var så takknemlig etterpå. Den kommer alltid på besøk etter dette og vil ha kos og kommer inn etterpå. Anonymous poster hash: f66e0...fda Det stemmer ikke. Jeg ønsker ikke at dyr skal lide, og selv om jeg ikke liker katter, så jeg ville helt klart forsøkt å redde en katt dersom det var mulig. Man behøver ikke å være tilhenger av dyreplageri, selv om man ikke liker et dyr. Anonymous poster hash: 1d868...636
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #11 Skrevet 18. oktober 2013 Neinei, men måten du sier det på. At katter fortjener å være ute og ikke inne. Så hvis du ville ha hatt katt, så skulle den vært ute hele døgnet rundt og ikke la den få kos? Anonymous poster hash: f66e0...fda
Gjest Skrevet 18. oktober 2013 #12 Skrevet 18. oktober 2013 Katten din blir nok ikke hissig fort, men sender deg signaler i god tid som du ikke klarer å tolke. Dette virker som en usikker katt som ikke har funnet sin plass i familien. Det er viktig å ta tak i dette. Har pus muligheter for å komme seg opp i høyden? Klatrestativ(er) og gjerne hyller katten klatre på og ligge på er et must. Det er også viktig at pus får mye kos og lek. Med kattungene vil jeg også tenke usikkerhet. At hun er litt forvirret, men fortsatt vil følge med på de og oppdra de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå