Gå til innhold

Hvordan få i seg nok mineraler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker diett.no, og skriver da inn alt jeg spiser iløpet av en dag, og får opp en oversikt over alt av næringsstoffer i det jeg spiser.

Jeg ser at jeg på vitaminene som regel havner over "100%" (jeg antar at 100% er anbefalt mengde for en gjennomsnittsperson, eller noe slikt?), men mineralene (magneisum, kopper, sink, jern, fosfor, og whatnot) ligger sjelden over 50%.

I går fikk jeg f.eks i meg 3.14 mg jern, og da spiste jeg storfe til middag, noe jeg slettes ikke gjør hver dag, så som regel ligger det vel enda lavere...

Hva bør jeg spise for å høyne nivåene av alle viktige mineraler?

Anonymous poster hash: a1a55...97c
Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Spiser du godt med grønnsaker til? Grønne grønnsaker og spirer er lurt å ha med i kosten. Man kan kjøpe frø og bønner, og spire dem selv.

Det kan også være et enkelt tiltak at du spiser en håndfull med blandede nøtter om dagen.

Her kan du lese hvilke nøtter som inneholder hvilke mineraler:

http://www.frukt.no/leksikon/notter/hasselnotter/

Endret av Badabing
  • Liker 1
Skrevet

Spiser du korn? Korn og grønne grønnsaker er det som sikrer mitt jerninntak. Jeg ville først og fremst fokusert på jern. Det er vel sjelden folk får diagnosen fosformangel, men jernmangel er veldig vanlig.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg spiser litt korn, ikke så mye. Det blir som iblant 3 eller 4 Rugsprø (rugknekkebrød) pr dag. Har hørt korn inneholder antinærignsstoffer som hemmer opptaket av jern?

Må bli flinkere til å spise grønnsaker ihvertfall :) og nøtter!

• Liker 1
Skrevet

Egg er heller ikke så dumt.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg spiser litt korn, ikke så mye. Det blir som iblant 3 eller 4 Rugsprø (rugknekkebrød) pr dag. Har hørt korn inneholder antinærignsstoffer som hemmer opptaket av jern?

Må bli flinkere til å spise grønnsaker ihvertfall :) og nøtter!

Det stemmer.

For å bedre opptak av jern anbefales C-vitaminer i samme måltid. Paprika inneholder spesielt mye.

Magnesium er det faktisk en del som har lite av. Spesielt om man trener hardt/mye. Selv bruker jeg et kosttilskudd som heter ZMA som er en blanding mellom sink, magnesium og vitamin b6.

(Blandingen heter ZMA, men jeg bruker merket NOW foods, kjøpt på iherb).

Om du skal velge et magnesiumtilskudd i stedet for ZMA så må du passe på at magnesiumen er kelert.

Skrevet

Driver og setter opp hypotetiske matplaner på diett.no nå, for å se hvor mye som skal til.. og det er litt sjokkerende.

Jeg må visst ha i meg 500 (!?!!) gram storfekjøtt pluss f.eks 20 gram mandler og to egg, hver dag, for å få i meg nok. Som fattig, og for tiden ikke ansvarlig for matlaging/handling i huset, er dette helt umulig. Finnes det billigere kilder til jern (og gjerne også magnesium)?

Tror jeg skal ta en tur til legen og få de til å sjekke nivåene mine av alle disse greie..

Skrevet

Det stemmer.

For å bedre opptak av jern anbefales C-vitaminer i samme måltid. Paprika inneholder spesielt mye.

Magnesium er det faktisk en del som har lite av. Spesielt om man trener hardt/mye. Selv bruker jeg et kosttilskudd som heter ZMA som er en blanding mellom sink, magnesium og vitamin b6.

Om du skal velge et magnesiumtilskudd i stedet for ZMA så må du passe på at magnesiumen er kelert.

Dette ser ut til å inneholde langt høyere verdier enn det som er tillatt å innføre? Hvordan unngår du at det blir stoppet i tollen?

Anonymous poster hash: 252e9...c9b

Skrevet

Vitamineral.

Anonymous poster hash: f775f...eb2
Skrevet

Dette ser ut til å inneholde langt høyere verdier enn det som er tillatt å innføre? Hvordan unngår du at det blir stoppet i tollen?

Anonymous poster hash: 252e9...c9b

Sikkert tilfeldigheter. Bestiller alltid under 200kr også. Og sist brukte jeg den hurtigleveringen fra DHL.

Det går også an å bestille den fra UK.

Forøvrig er det latterlig at det skal klassifiseres som legemiddel i Norge, men ikke i resten av den vestlige verden. Tar du for mye får du diaré. Endelig bra at storebror passer på at vi ikke får det...

Skrevet

Jeg har valgt et multivitamin med mineraler, i tillegg til varier kost, for å være mer sikker på at jeg får i meg nok. I tillegg anbefaler jeg å sjekke over kosten om du får i deg nok omega 3 også.

Skrevet

Har forsøkt å bestille kosttilskudd fra iHerb tidligere, og det ble stoppet i tollen. Ønsker ikke å gamle med dette igjen..

Noen "lovlige" mineraltilskudd som er å anbefale? Er forskjellene mellom de forskjellige merkene store?

Skrevet

Har forsøkt å bestille kosttilskudd fra iHerb tidligere, og det ble stoppet i tollen. Ønsker ikke å gamle med dette igjen..

Noen "lovlige" mineraltilskudd som er å anbefale? Er forskjellene mellom de forskjellige merkene store?

Igjen, Vitamineral. Du får kjøpt det på dagligvarebutikk. Husk at du ikke skal ta dette sammen med tran, men du kan kombinere med omega 3, ellers får du får mye A-vitamin. Jerntilskudd må du også ta utenom, men få dette sjekket på blodprøve før du starter med jern.

Anonymous poster hash: f775f...eb2

Skrevet (endret)

Samme doser i dette fra cheapuksupplements http://www.cheapuksupplements.com/catalogue/shop-by-category-testosterone-boosters/bulk-powders-zma%C2%AE-90-500-mg-capsule

Har bestilt andre ting der fra. Det blir ikke stoppet i tollen siden UK er EU/EØS. Merk dog at du MÅ holde deg under 200kr ellers påløper en helsikkens avgift for å fortolle legemidler (går ikke med forenklet tollbehandling).

Forøvrig så er dette ment dersom du trener. Dersom du bare mangler magnesium kan du kjøpe tilskudd fra bigvits.co.uk - de er mye billigere og svært pålitelige.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet

Det stemmer.

Er det nå ikke sånn at det er huden som tar opp mest magnesuim? Leste en plass at opptaket av magnesuim i fordøyelsessytemet er er veldig, veldig lav. Jeg ville heller satset på å ta magnesiumsalt-bad ( kjøpes billig på felleskjøpet, eller dyrt på apoteket) og smurt meg med magnesuim olje (billig på iherb). B-vitaminer får man nok av gjennom eggeplommer (så bløtkokte som mulig, helst rå), kjøtt og ølgjær. (Hvis man tørr er rå lever stappfull av B-vitaminer).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...