Gjest ide Skrevet 2. mai 2004 #1 Skrevet 2. mai 2004 Vi er vegetarianere og jeg har litt problemer med å komme på hva jeg kan gi jenta mi på ti mnd uten om middag,frukt og brød? Hun vil ikke ha ting hun ikke kan spise med egne hender. Hadde også vært kjekt med noen ernæringsråd. Hva bør jeg være ekstra obs på, feks jern, og hvordan kan jeg få i henne disse tingene jeg må være obs på? Takker for gode råd!
Gjest LoisLane Skrevet 2. mai 2004 #2 Skrevet 2. mai 2004 Ta kontakt med helsesøster, der vil du få råd om kosthold.
jordbær Skrevet 3. mai 2004 #3 Skrevet 3. mai 2004 Ja.. Ville aldri satt en 10mnd gammel baby på vegetar-diett, uten å vite hva hun trenger av næringstoffer utenom. (evt hva hun trenger i det hele tatt..) Skummelt med mangelsykdommer..
Gjest GreenSky Skrevet 3. mai 2004 #4 Skrevet 3. mai 2004 Neineinei!!!!!!! :fy: Jeg er vegetarianer selv, på egen risiko, kan du si, men skulle jeg blitt gravid, ville jeg begynt å spise kjøtt, eller i alle fall fisk. Og jeg ville ikke satt et spedbarn på vegetarisk diett.
Gjest Ethereal Skrevet 3. mai 2004 #5 Skrevet 3. mai 2004 Å herregud, dette er nesten skummelt å lese! Barn som er i vekst, og spesielt så små barn, trenger en mye mer balansert diett, som inneholder mer proteiner og fett enn det en voksen person har bruk for. Vær så snill, ikke sett barnet ditt på vegetarisk diett, hun kan komme til å utvikle mangelsykdommer
Gjest GreenSky Skrevet 3. mai 2004 #6 Skrevet 3. mai 2004 Å herregud' date=' dette er nesten skummelt å lese! Barn som er i vekst, og spesielt så små barn, trenger en mye mer balansert diett, som inneholder mer proteiner og fett enn det en voksen person har bruk for. Vær så snill, ikke sett barnet ditt på vegetarisk diett, hun kan komme til å utvikle mangelsykdommer[/quote'] Nettopp!!!!!!!
Gjest 1111 Skrevet 3. mai 2004 #7 Skrevet 3. mai 2004 Syns du skal ta kontakt med en ernæringsfysolog med en gang. aldri sett barna dine på en vegetarisk diett uten at du har hørt med fagfolk som kan dette, de kan gi deg råd og sette opp en diett slik at ungen får i seg alt hun trenger av næring.
Grooo Skrevet 3. mai 2004 #8 Skrevet 3. mai 2004 Mange gode svar her. Håper du tar en skikkelig prat med en ernæringsfysolog eller lignende, for barn trenger å få i seg litt av hvert for å vokse seg store og sterke. Hva er grunnen til at dere er vegetarianere? Kan ikke barnet få spise litt kjøtt og fisk selv om dere ikke gjør det?
Gjest Pjusk Skrevet 3. mai 2004 #9 Skrevet 3. mai 2004 Vi er vegetarianere og jeg har litt problemer med å komme på hva jeg kan gi jenta mi på ti mnd uten om middag' date='frukt og brød? Hun vil ikke ha ting hun ikke kan spise med egne hender. Hadde også vært kjekt med noen ernæringsråd. Hva bør jeg være ekstra obs på, feks jern, og hvordan kan jeg få i henne disse tingene jeg må være obs på? Takker for gode råd![/quote'] Slutter meg til de andre: Vær så snill å kontakte ernæringsfysolog!!!
Gjest Catwoman Skrevet 3. mai 2004 #10 Skrevet 3. mai 2004 Det trenger da ikke være noe i veien for å gi et barn vegetarkost, men man må selvølgelig sette seg skikkelig inn i hva barnet trenger først, og vite at man gir riktig sammensatt kost.
Sandra Skrevet 3. mai 2004 #11 Skrevet 3. mai 2004 Det trenger da ikke være noe i veien for å gi et barn vegetarkost' date=' men man må selvølgelig sette seg skikkelig inn i hva barnet trenger først, og vite at man gir riktig sammensatt kost.[/quote'] Dette tenkte jeg også. Men da synes jeg hun må sette seg veldig godt inn i det, enten ved å kontakte noen som virkelig kan dette, eller kjøpe bøker og lese mye selv. Man må være sikker på at barnet får det den trenger av viktige næringsstoffer.
Gjest ide Skrevet 3. mai 2004 #12 Skrevet 3. mai 2004 Hehehe, det var da voldsom lavt nivå dette var på da. Jeg har vært vegetarianer i åtte år, og vet mye mer om dette enn både helsesøster og lege. Det jeg lurte på (hadde jo regnet med å få svar fra vegeterianere da) : hva gir dere barna deres for å dekke kalsiumbehovet, og hvilket jerntilskudd har dere erfart er det beste? Jeg bruker nycoplus noe-fer 9mg nå, etter råd fra lege, men skulle gjerne hatt fatt i et enda mildere. De andre næringsgrenene har jeg under kontroll. Lurte genelt på råd om gode og næringsrike mellommåltider.
Gjest Embla s Skrevet 3. mai 2004 #13 Skrevet 3. mai 2004 Hehehe' date=' det var da voldsom lavt nivå dette var på da. Jeg har vært vegetarianer i åtte år, og vet mye mer om dette enn både helsesøster og lege. [/quote'] Det er lett å misforstå deg, jmfr hovedinnlegget ditt.
Sandra Skrevet 3. mai 2004 #14 Skrevet 3. mai 2004 Hei ide. Var selv vegetarianer (lacto) til jeg ble gravid, men sluttet med det mest fordi jeg var så kvalm og dårlig. Skjønner at du kan endel om dette. Fant disse sidene, kanskje de hjelper litt? Fikk du forresten en jente? Har lest at det er større sjanse for å få jenter når man er vegetarianer Denne er litt enkel , mest om hva du burde huske på, hva en lakto veg. er og slike ting Denne virket ganske bra. (skummet bare igjennom) Skal lete litt mer jeg Synes dette er litt interessant selv.
Gjest Catwoman Skrevet 3. mai 2004 #15 Skrevet 3. mai 2004 jeg ville ikke spurt helsesøster eller legen, de kommer mest sannsynlig bare med moralprekner. er du vegetarianer eller veganer? eller bruker du melk i kosten?
Gjest 1111 Skrevet 3. mai 2004 #16 Skrevet 3. mai 2004 En ide kunne jo være å kontakte en ernæringsfysolog som har peiling på vegetarkost?
Sandra Skrevet 3. mai 2004 #17 Skrevet 3. mai 2004 http://www.enn.com/news/enn-stories/2001/0...abies_44495.asp Her er et leserbrev om en mamma som beskriver vegetardietten hun gir sin 20 md gamle sønn. Hun har også andre barn: ]http://veggie.org/msg-boards/veggie2000/me.../132.html
Gjest ide Skrevet 3. mai 2004 #18 Skrevet 3. mai 2004 Tusen takk for tipsene sandra, den ene siden virket seriøs. Lykke til med babyen i magen! :blomst_opp:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå