AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #1 Skrevet 17. oktober 2013 Hei Jeg har googlet og lest om emnet å flytte sammen til en som eier når du selv leide. Har funnet mange innlegg, men alt jeg har funnet har vedrører ganske unge folk, og barn har aldri vært nevnt. Her er min situasjon: Jeg er flytta inn med min kjæreste som har 3 barn annen hver helg. Han eier leilighet, har ca 9000 han betaler på lån hver mnd. Vi ble enige om at jeg skal kjøpe meg inn med så mye jeg klarer. Frem til dette er klart skal jeg betale husleie. Spørsmålet mitt er selvsagt hvor mye dette bør være. Vi deler likt på fellesutgifter som strøm, kommunale utgifter, tv, Internett og fellesutgifter i borettslaget. Jeg syns personlig at det blir veldig feil om jeg da i tillegg til fellesutgifter og husleie (har betalt 4000 i husleie til nå) - også skal betale halvparten av maten, ettersom de er 4 og jeg er en. Vi har hver vår bil så det er null problem. Men hvilken fordelingsnøkkel kan være ok her? Han har 26000 utbetalt og jeg har 17800. Han har i tillegg dobbel barnetrygd på ett barn. Jeg vil ikke være kjip, men det har til nå vært jeg som har handlet mat, og det beløper seg til rundt 9000,- i mnd. Jeg har fått halvparten igjen av han, men kjenner at dette ikke føles riktig. Så det jeg lurer på er: er 4000 ok i husleie + fellesutgifter (ca 1800) - samt hvordan fordele matutgifter. Anonymous poster hash: 458c4...aa7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #2 Skrevet 17. oktober 2013 VIKTIG INFO: HAN HAR BARNA ANNENHVER UKE!!Anonymous poster hash: 458c4...aa7
Gjest Skrevet 17. oktober 2013 #3 Skrevet 17. oktober 2013 Så hans del er en voksen og 1,5 barn. Hvor mye ungene eter for avhenger jo av størrelsen. Men du bør ikke betale mer enn 1/3 av matutgiftene. Hvor mye brukte du på mat da du var enslig? Hva om at dere lager en matkonto med eget kort, og dere overfør til den i forkant? Om han er gnien, så får du heller kjøpe mindre eller billigere mat. Samme med utgifter relatert huset, du bør absolutt ikke betale mer enn 1/3 av elektrisitet, etc. Ikke gå i den fella at du bruker urimelig mye på mat, aldri greier å spare sammen til å kjøpe deg inn i huset, og blir sittende igjen med ingenting om dette forholdet ryker.
Gjest Skrevet 17. oktober 2013 #4 Skrevet 17. oktober 2013 9000 er forøvrig mye i måneden for dere, med mindre du driver å fyller opp alle lagre.
Gjest Wei Wei Skrevet 17. oktober 2013 #5 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg ville betalt halvparten av fellesutgiftene (strøm, internet, forsikring, kom. avgifter osv), 40% av matbudsjettet og halvparten av rentene på boliglånet (som leie).
Gjest Wei Wei Skrevet 17. oktober 2013 #6 Skrevet 17. oktober 2013 Du sier at leien er på 4000 kr. Hva dekker den? Den bør bare dekke halvparten av renter han har på boliglåneet. Du skal ikke hjelpe ham å nedbetale boliglånet (det er hans sparing). Vet at noen krever det, men jeg ville ikke krevd høy leie av kjæresten min.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #7 Skrevet 17. oktober 2013 Hei Jeg har googlet og lest om emnet å flytte sammen til en som eier når du selv leide. Har funnet mange innlegg, men alt jeg har funnet har vedrører ganske unge folk, og barn har aldri vært nevnt. Her er min situasjon: Jeg er flytta inn med min kjæreste som har 3 barn annen hver helg. Han eier leilighet, har ca 9000 han betaler på lån hver mnd. Vi ble enige om at jeg skal kjøpe meg inn med så mye jeg klarer. Frem til dette er klart skal jeg betale husleie. Spørsmålet mitt er selvsagt hvor mye dette bør være. Vi deler likt på fellesutgifter som strøm, kommunale utgifter, tv, Internett og fellesutgifter i borettslaget. Jeg syns personlig at det blir veldig feil om jeg da i tillegg til fellesutgifter og husleie (har betalt 4000 i husleie til nå) - også skal betale halvparten av maten, ettersom de er 4 og jeg er en. Vi har hver vår bil så det er null problem. Men hvilken fordelingsnøkkel kan være ok her? Han har 26000 utbetalt og jeg har 17800. Han har i tillegg dobbel barnetrygd på ett barn. Jeg vil ikke være kjip, men det har til nå vært jeg som har handlet mat, og det beløper seg til rundt 9000,- i mnd. Jeg har fått halvparten igjen av han, men kjenner at dette ikke føles riktig. Så det jeg lurer på er: er 4000 ok i husleie + fellesutgifter (ca 1800) - samt hvordan fordele matutgifter. Anonymous poster hash: 458c4...aa7 Du skal betale DIN del av husholdsutgiftene. Så dersom han pga barna eller seg selv ønsker raskere internett skal han alene betale påslaget. Han skal også betale (enten i % eller faktiske kroner) all mat til sine barn og seg selv. Du skal dekke deg og dine. Likeledes skal du, om du krever flere tvkanaler betale hele påslaget selv. Husleige får dere bare bli enige om. Dersom han pga barna har et uforholdsmessig stort (og dyrt) hus bør nok han betale mer enn 50%. Dersom det ikke er det kan 50% være ok. En modell enkelte med helt separat økonomi velger er også å andelsfrodele utgifter. Eksempel: 2 personer fulltid + 3 personer 50% = 3,5 andeler. Han betaler 2,5 av dem i mat, strøm, vedlikehold, tv, husleige ++ mens du betaler for 1. Deres valg. Men velg enten helt separat eller helt felles økonomi. Desse mellomløsningene blir det mye tull av. Anonymous poster hash: 6d032...c31
Pengebingen Skrevet 17. oktober 2013 #8 Skrevet 17. oktober 2013 Ang mat: 9000 pr mnd i mat?? Og han har bare barna annenhver helg?? Det betyr vel et ganske greit overforbruk for dere to generelt. To voksne klarer seg fint på 5000 kr pr mnd i mat, 3 barn ekstra 6 dager i mnd kan umulig koster 4000 kr ekstra. Så jeg nekter å tro at barna har all skylda for dem summen. Det er vanskelig si nøyaktig ekstrakostnaden på å lage ekstra mat til barna, men jeg tviler på at det er mer enn 1000 kr ekstra hver mnd. Man lager jo bare mer av noe dere uansett skulle laget? Men si det er 1000 ekstra da (noe jeg virkelig tror er å ta i), den kan han betale. Resten får dere dele 50/50 som med andre felles utgifter. Ang bolig: Så lenge han eier har jeg vel ofte sett eksempler på at du betaler 50% av rentekostandene i husleie, + evt litt for generell slitasje. Men kjøp deg inn så raskt som mulig og fordel eierbrøk og betaling ut i fra denne, så betaler du også litt ned på ditt eget
Gjest Skrevet 17. oktober 2013 #9 Skrevet 17. oktober 2013 Ang mat: 9000 pr mnd i mat?? Og han har bare barna annenhver helg?? Det betyr vel et ganske greit overforbruk for dere to generelt. To voksne klarer seg fint på 5000 kr pr mnd i mat, 3 barn ekstra 6 dager i mnd kan umulig koster 4000 kr ekstra. Så jeg nekter å tro at barna har all skylda for dem summen. Det er vanskelig si nøyaktig ekstrakostnaden på å lage ekstra mat til barna, men jeg tviler på at det er mer enn 1000 kr ekstra hver mnd. Man lager jo bare mer av noe dere uansett skulle laget? Men si det er 1000 ekstra da (noe jeg virkelig tror er å ta i), den kan han betale. Resten får dere dele 50/50 som med andre felles utgifter. Ang bolig: Så lenge han eier har jeg vel ofte sett eksempler på at du betaler 50% av rentekostandene i husleie, + evt litt for generell slitasje. Men kjøp deg inn så raskt som mulig og fordel eierbrøk og betaling ut i fra denne, så betaler du også litt ned på ditt eget Annen hver uke med unger, etter det jeg forsto. Fortsatt vel mye til mat.
nojac Skrevet 17. oktober 2013 #10 Skrevet 17. oktober 2013 Du sier at leien er på 4000 kr. Hva dekker den? Den bør bare dekke halvparten av renter han har på boliglåneet. Du skal ikke hjelpe ham å nedbetale boliglånet (det er hans sparing). Så hvis han hadde arvet slik han hadde betalt ned hele lånet, skulle hun da ikke betalt leie?? Hva leien brukes til er helt uinteressant. 1
Eliza Doalot Skrevet 17. oktober 2013 #11 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg synes det er litt vesentlig hvor gamle barna er/ hvor mye barna spiser. Er det ganske store barn som spiser som voksne synes jeg i allefall det er urimelig at du betaler halvparten. Er det småbarn som bare spiser bittelitt, tenker jeg det kanskje blir litt pirkete med en annen fordelingsbrøk. Også en annen ting, litt off topic; Hva er det med at noen til stadighet må påpeke at matforbruket er aaaaalt for høyt? TS har da så vidt jeg ser ikke bedt om hverken sparetips eller vurdering av forbruket? Her i heimen er vi en familie på 2 voksne og 1 barn. Vi handler mat og andre husholdningsting for ca 10.000 i måneden og har ingen planer om å endre på det. Det skyldes at vi prioriterer mat av god kvalitet, ferske råvarer ol. Det er vår prioritering.
Gjest Wei Wei Skrevet 18. oktober 2013 #12 Skrevet 18. oktober 2013 Så hvis han hadde arvet slik han hadde betalt ned hele lånet, skulle hun da ikke betalt leie?? Hva leien brukes til er helt uinteressant. Det er jo derfor jeg spør om det er snak om boliglånet. Samtidig, så sier jeg MIN mening. At JEG ikke ville ha krevd HØY leie fra samboeren.
Dame66 Skrevet 18. oktober 2013 #13 Skrevet 18. oktober 2013 Ang mat: 9000 pr mnd i mat?? Og han har bare barna annenhver helg?? Det betyr vel et ganske greit overforbruk for dere to generelt. To voksne klarer seg fint på 5000 kr pr mnd i mat, 3 barn ekstra 6 dager i mnd kan umulig koster 4000 kr ekstra. Så jeg nekter å tro at barna har all skylda for dem summen. Det er vanskelig si nøyaktig ekstrakostnaden på å lage ekstra mat til barna, men jeg tviler på at det er mer enn 1000 kr ekstra hver mnd. Man lager jo bare mer av noe dere uansett skulle laget? Men si det er 1000 ekstra da (noe jeg virkelig tror er å ta i), den kan han betale. Resten får dere dele 50/50 som med andre felles utgifter. Ang bolig: Så lenge han eier har jeg vel ofte sett eksempler på at du betaler 50% av rentekostandene i husleie, + evt litt for generell slitasje. Men kjøp deg inn så raskt som mulig og fordel eierbrøk og betaling ut i fra denne, så betaler du også litt ned på ditt eget Jeg skrev feil, barna er hos hos annenhver uke :-) Jeg er også sjokkert over beløpet, men vi har helt vanlige middager, det går 8 brød i løpet av ei uke med ungene + pålegg (de er 10 og 13 år). Men jeg tar nå vare på kvitteringene for å se hva pengene faktisk går til. Det er selvsagt også husholdningspenger der, altså alt av vaskemidler, shampo etc. Det er nok godt mer enn 1000 kr ekstra for disse 3 barna i mnd, men blir spennende å se når vi går i dybden på det :-)
Dame66 Skrevet 18. oktober 2013 #14 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg synes det er litt vesentlig hvor gamle barna er/ hvor mye barna spiser. Er det ganske store barn som spiser som voksne synes jeg i allefall det er urimelig at du betaler halvparten. Er det småbarn som bare spiser bittelitt, tenker jeg det kanskje blir litt pirkete med en annen fordelingsbrøk. Også en annen ting, litt off topic; Hva er det med at noen til stadighet må påpeke at matforbruket er aaaaalt for høyt? TS har da så vidt jeg ser ikke bedt om hverken sparetips eller vurdering av forbruket? Her i heimen er vi en familie på 2 voksne og 1 barn. Vi handler mat og andre husholdningsting for ca 10.000 i måneden og har ingen planer om å endre på det. Det skyldes at vi prioriterer mat av god kvalitet, ferske råvarer ol. Det er vår prioritering. Takk for det, ganske enig der :-) De er 10, 10 og 13 år, 2 jenter og en gutt, og de spiser ganske mye :-) Vi liker også å bruke gode råvarer, men vi har helt "vanlige" middager allikevel, med litt ekstra kos i helgene.
Pengebingen Skrevet 18. oktober 2013 #15 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg skrev feil, barna er hos hos annenhver uke :-) Jeg er også sjokkert over beløpet, men vi har helt vanlige middager, det går 8 brød i løpet av ei uke med ungene + pålegg (de er 10 og 13 år). Men jeg tar nå vare på kvitteringene for å se hva pengene faktisk går til. Det er selvsagt også husholdningspenger der, altså alt av vaskemidler, shampo etc. Det er nok godt mer enn 1000 kr ekstra for disse 3 barna i mnd, men blir spennende å se når vi går i dybden på det :-) Aha, to uker ja Da er det litt mindre sjokkerende! Fortsatt litt høyt da, men det er selvsagt deres valg. Vi er to voksne, handler GOD mat, ferske råvarer, husholdning og bensin, for 5500 pr mnd. Hadde vi hatt to barn ville jo ikke matforbruket doblet seg, jeg ville jo bare laget litt mer av det samme. Ofte er middagene våre også nok til lunsj dagen etter, så jeg tror det egentlig ofte blir for nærmere 4 personer. Men det er utrolig hvor mye billigere det blir om man tar smarte valg og følger med på priser. Ferske råvarer betyr ikke nødvendigvis dyre råvarer. Sunn mat for oss består i hovedsak av mye grønnsaker, noe som er innmari billig. Sammen med fisk, som heller ikke er så dyrt synes jeg... Men det kommer jo an på hvor man handler den Så jeg er uenig i at det må koste masse penger å spise godt og sunt. Å lage det aller meste fra bunnen av har også vist seg at er billigere. Halvfabrikata er svindyrt, og ofte usunt.
Gjest Skrevet 18. oktober 2013 #16 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg tror dere rett og slett må sette dere ned og diskutere økonomi generelt. Det er urimelig at du dekker halvparten når hans barn er der så mye. Bli enige om et budsjett. Hvor mye skal dere handle for i måneden. Om han nekter å legge ut mer enn f.eks. 4500 i mat, og du legger 2500 imot (som et eksempel) så vet du at du har 7000/30 dager (i snitt) til å bruke på mat. Så får man forsøke å få mest mulig for de pengene. Om han synes kvalitet og kvantitet på mat blir for dårlig, så får dere heller reforhandle budsjettet. Egen matkonto er selvsagt et must.
Dame66 Skrevet 19. oktober 2013 #17 Skrevet 19. oktober 2013 Takk for svar folkens Det har gitt meg ideer for hvordan gå videre med det :-) Jeg skal kjøpe meg inn fortest mulig- det er det vi begge ønsker, og han forstår helt klart at det ikke blir riktig å fordele matkostnadene 50/50, en fordelingsnøkkel som er foreslått her er en kjempegod ide - så dette blir nok å ende på beste vis :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå