AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #1 Skrevet 16. oktober 2013 Ei vennine av meg har vært i et vanskelig forhold. Vil ikke gå inn på så mye, men det handler om både psykisk og fysisk vold, truing osv.. Han har fått besøksforbud og har ikke lov til å kontakte henne på noen som helst måte. Likevel så bor han nær oss, og vennina mi er livredd for han. Hun tørr ikke gå ut av huset, tørr ikke å være alene. I tillegg har hun i mange år slitt med andre ting. Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for henne. Greier ikke å sette meg inn i hvor fælt hun må ha det. Vi er ikke så gamle heller, vi er 20, så det er mye å takle for henne. Jeg er der og hører på det hun forteller, og forteller hvor mye hun betyr for meg og gjør så godt jeg kan for å være der for henne. Men føler det ikke er godt nok.. For å være ærlig, er jeg veldig redd selv. Den mannen er ikke stabil i det hele tatt. Han har lagt ut indirekte trusler på sosiale medier. Bilder som tolkes som truende (våpen med skummel tekst osv) Er kjempe redd for henne. Aner ikke hva jeg kan gjøre. Hun er verdens beste jente, og jeg er super glad for at hun greide å komme seg bort fra han. Men det er utrolig vondt og grusomt å se henne så redd, hele livet hennes har falt sammen pga. denne mannen. Aner ikke hva jeg kan gjøre! Forstår godt at hun ikke tørr å gå ut, han har vært utenfor huset hennes og prøvd å komme seg inn også (før han fikk forbud) og om hun bare er på butikken er det en sjangse for å treffe på han. Er det noe jeg kan gjøre for å få han i fengsel, eller sendt han bort?? Høres sikkert teit ut. Men hun vurderer å flytte langt bort bare for å unngå han. Noe jeg mener er helt feil. Det er HAN som skal straffes, og ikke hun som skal forlate alle hun er glad i og flytte til et ukjent sted pga. han. Anonymous poster hash: 9efd9...301
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #2 Skrevet 16. oktober 2013 Hoisann. Denne mannen hørtes skummel ut. Huff. Hvor finner du disse vennene dine da? Anonymous poster hash: e1b58...3b2
MarianneHaa Skrevet 16. oktober 2013 #3 Skrevet 16. oktober 2013 Hoisann. Denne mannen hørtes skummel ut. Huff. Hvor finner du disse vennene dine da? Anonymous poster hash: e1b58...3b2 Hvor jeg finner dem? Det er snakk om bestevennina mi siden førsteklasse. Selv om det ikke har noen ting med saken å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #4 Skrevet 16. oktober 2013 Hvor jeg finner dem? Det er snakk om bestevennina mi siden førsteklasse. Selv om det ikke har noen ting med saken å gjøre. Helt siden første klasse? Hellane. Ja, nei, det viktigste er jo hvor skummel denne fyren er da åpenbart nok. Hvorfor klarer ikke venninnen din å se dette selv btw? Hun kjenner han kanskje bedre og til og med ? Anonymous poster hash: e1b58...3b2
MarianneHaa Skrevet 16. oktober 2013 #5 Skrevet 16. oktober 2013 Helt siden første klasse? Hellane. Ja, nei, det viktigste er jo hvor skummel denne fyren er da åpenbart nok. Hvorfor klarer ikke venninnen din å se dette selv btw? Hun kjenner han kanskje bedre og til og med ? Anonymous poster hash: e1b58...3b2 Om du leste innlegget mitt, så har han fått besøksforbud og forbud mot å kontakte henne. Men hun er likevel redd for å treffe på han..
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 Om du leste innlegget mitt, så har han fått besøksforbud og forbud mot å kontakte henne. Men hun er likevel redd for å treffe på han.. Vel. Skulle noen få besøksforbud og bryte den igjen, så skaper det jo bare enda større konsekvenser for en da. Og da er det ikke henne som bør være redd lengre. Anonymous poster hash: e1b58...3b2
Lea2 Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg synes faktisk ikke at det er straff for henne å flytte om hun føler seg utrygg hele tiden, selv om jeg godt skjønner hva du mener med det. Bare å flytte til et annet område, kanskje bo tetter innpå andre hun kjenner e.l. Hun blir jo straffet nå også, ved å være konstant redd (noe som ikke er så rart). Mest sannsynlig vil dette bli bedre etter hvert som tiden går, men jeg tror faktisk jeg hadde flyttet og vært forsiktig med å la hele verden vite hvor jeg bodde en stund. Kanskje hun til og med kan få hjelp til å finne noe der hun har skjult adresse? Det kommer selvfølgelig an på hvor lett/vanskelig det er for henne å finne en ny bolig.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #8 Skrevet 16. oktober 2013 Stalkere er sjeldent noen trussel, selv om de kan fremstå som skummel for svakere sjeler i blant. Og da spesielt for offerene deres, som de føler de absolutt må stalke med sin banale hat / elsk greie for dem. Skulle det bli et nye problemer senere, så finnes det alltids nye løsninger senere også. Fullstendig unødvendig å gå rundt å være redd for noe sånt, med mindre det er en reell sannsynlighet for at noe kommer til å skje, da er det ikke så dumt å være på vakt og forberede seg litt på forhånd, men som oftest så går dette oppmerksomhetsbehovet over for stalkeren. Men det blir jo selvsagt kjipt hvis og når det gjerne ikke gjør det da. Anonymous poster hash: e1b58...3b2
Lea2 Skrevet 16. oktober 2013 #9 Skrevet 16. oktober 2013 Nå er vel ikke denne fyren en stalker, men en person som jenta har vært i et forhold med og som har mishandlet henne. Det har like mye med hennes frykt som med om han faktisk kommer til å gjøre henne noe å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #10 Skrevet 16. oktober 2013 tror hun må anmelde alle åpenbare og skjulte truseler på sosiale medier og alle andre steder selv om det ender med henleggelse hver gang, men han har besøksforbud og da kan det vere at de anmeldelsene bli sett på med mer alvor Anonymous poster hash: 16657...8c5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #11 Skrevet 16. oktober 2013 Nå er vel ikke denne fyren en stalker, men en person som jenta har vært i et forhold med og som har mishandlet henne. Det har like mye med hennes frykt som med om han faktisk kommer til å gjøre henne noe å gjøre. Ai. Har han mishandlet henne også? Med vilje liksom!? Uansett, det høres ut som det har BLITT en stalker av denne relasjonen da. Uavhengig av hva som har skjedd tidligere og hva henne frykter mest nå kanskje. Folk er jo stadig i forandring, både positive og negative mennesker. Anonymous poster hash: e1b58...3b2
Lea2 Skrevet 16. oktober 2013 #12 Skrevet 16. oktober 2013 Ai. Har han mishandlet henne også? Med vilje liksom!? Anonymous poster hash: e1b58...3b2 Jeg anbefaler deg å lese det første innlegget en gang til
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #13 Skrevet 16. oktober 2013 Det er snakk om mishandling, voldtekt, kontrollering og mye grusomt over to år. Hun er helt på bunn nå, han har tatt fra henne all selvitllit og mobba henne over lengre tid. Hun har gjort det slutt flere ganger, men da har han alltid lovd å forbedre seg osv.. politiet er blanda inn i saken, og sett alt av bilder, meldinger o.l. Han har også kontakta henne etter han fikk forbudet, men da måtte han rett på politistasjonen igjen. Så de tar iallefall saken på alvor. Men burde ikke slike ting straffes med fengsel? Det er jo svært alvorlig, og kan ødelegge en person for alltid. Vil ikke gå så mye mer i detaljer, spesielt siden jeg dessverre glemte å huke av for anonymbruker, redd for å bli gjenkjent. Anonymous poster hash: 9efd9...301
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #14 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg anbefaler deg å lese det første innlegget en gang til Det går fint. Har allerede lest det. Men er dette behovet da, tror du? For å mishandle en annen person? Anonymous poster hash: e1b58...3b2
Lea2 Skrevet 16. oktober 2013 #15 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg holder fast ved at flytting kanskje er det beste (om ikke så langt, så i alle fall slik at hun ikke har så stor sjanse for å treffe på ham i butikken eller på gata). HVIS dette ikke er veldig vanskelig økonomisk eller praktisk. Det vil gjøre henne tryggere uten tvil. Hvis ikke er det bare å fortsette å melde i fra om han prøver seg på noe som fungerer tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #16 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg holder fast ved at flytting kanskje er det beste (om ikke så langt, så i alle fall slik at hun ikke har så stor sjanse for å treffe på ham i butikken eller på gata). HVIS dette ikke er veldig vanskelig økonomisk eller praktisk. Det vil gjøre henne tryggere uten tvil. Hvis ikke er det bare å fortsette å melde i fra om han prøver seg på noe som fungerer tenker jeg. Det er nok sant at det hadde fungert best. Problemet er bare at hun har vært psykisk syk lenge, sosial angst, depresjoner osv.. så det er såvidt hun greier å gå på skolen. Så hun bor hjemme hos foreldrene og har ikke jobb osv. Tror nesten hun ville fått det verre et sted der hun ikke kjente noen, siden hun har vanskelig for å komme i kontakt med nye mennesker. Hun er verdens beste jente, men alt i livet virker til å gå i mot henne.. Men hun har sagt selv at hun tror det kommer til å bli bedre med tiden, og at hun greier å sove litt om nettene nå iallefall. Anonymous poster hash: 9efd9...301
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #17 Skrevet 16. oktober 2013 Vel. Så lenge han holder seg rolig og ikke kommer med masse unødvendige trusler f.eks, og man merker jo det når dem begynner å trappe opp, metaforisk sett, så går det som regel greit. Kanskje venninnen til TS har en annen kompis også, som kan passe på og være litt i nærheten i begynnelsen hvertfall, i tilfelle han skulle dukke opp og i tillegg skape kvalme eller prøve på noe? Kanskje henne har en hel gjeng av venner, som kan passe litt på og være disponibel straks det skulle skje noe kjedelig? Og hvis dem bor like ved hverandre og handler på den samme matvarebutikken, så kan det jo kanskje være lurt med enda flere tiltak, men som nevnt, som oftest i slike tilfeller så går det seg til, på en eller annen måte. Til det bedre da altså.Anonymous poster hash: e1b58...3b2
Gjest Skrevet 17. oktober 2013 #18 Skrevet 17. oktober 2013 Det er nok sant at det hadde fungert best. Problemet er bare at hun har vært psykisk syk lenge, sosial angst, depresjoner osv.. så det er såvidt hun greier å gå på skolen. Så hun bor hjemme hos foreldrene og har ikke jobb osv. Tror nesten hun ville fått det verre et sted der hun ikke kjente noen, siden hun har vanskelig for å komme i kontakt med nye mennesker. Hun er verdens beste jente, men alt i livet virker til å gå i mot henne.. Men hun har sagt selv at hun tror det kommer til å bli bedre med tiden, og at hun greier å sove litt om nettene nå iallefall. Anonymous poster hash: 9efd9...301 Vanskelig å si hva som er resultatet om hun reiser vekk. Kanskje ville hun få en helt ny start, og blomstre. Kanskje ville hun gå rett i veggen. Uansett så bør hun være i behandling. Både i forhold til psykisk tilstand, og i forhold til å forstå sine egne mekanismer, og finne ut hvorfor hun endte opp med en slik mann til å begynne med. Det er viktig for å unngå at det skjer igjen. Er hun i jobb eller skole i dag?
Lea2 Skrevet 17. oktober 2013 #19 Skrevet 17. oktober 2013 At hun bor hjemme hos foreldrene er jo en trygghet. Jeg fikk det for meg at hun bodde for seg selv av en eller annen grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå