Anines Skrevet 16. oktober 2013 #1 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg og samboeren min har kun vært sammen 9 måneder og jeg bor i leiligheten hans. Tidligere i dag hadde vi en diskusjon ang nøkler og venner. Det har seg sånn at han har en kompis som kopierte opp nøkler til seg selv, da han "bodde" her en periode (på sofaen). Dette var greit nok i denne perioden da jeg slapp å ta hensyn til han og måtte dra hjem hver gang han kom "hjem" slik at han kom seg inn i leiligheten. Men han har fremdeles disse nøklene, og ja, det irriterer meg faktisk. Han låser seg plutselig inn døren her, uten at jeg vet noen ting om at han skal komme på besøk og samboer er ikke hjemme en gang. Jeg har ikke noe i mot han, men synes dette er litt merkelig og tenker heller at det hadde vært bedre om vi hadde hatt nøklene som reservenøkler, så kan han eller andre heller ha de om nødvendig. Samboeren min er selvfølgelig helt uenig og sier han synes det er helt greit at han har nøklene, for det er sånn forhold han alltid har hatt til kompisene sine. Er det galt av meg å reagere på denne måten? Eller burde han respektere at faktisk jeg også bor her nå? I følge han får jeg selvfølgelig alle meningene mine frem, så han mener han kommer til å stå på sitt og ikke bøye seg, når han først har en mening om noe. Håper noen utenforstående kan komme med noen innspill her!! 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #2 Skrevet 16. oktober 2013 I mørket er vi alle grå, sier dem. Jeg ser ikke problemet, med hvorfor folk som ikke bor der lengre skal ha nøkler til leiligheten? Jeg kan forstå beliggenheten i privilegumet når en sofa-surfet litt, men det er vel relativt unødvendig ellers. Skal man kopiere opp nøkler til alle bedre venner sine som er innom fra tid til annen? Eller bare åpne døren da, når de har kommer på besøk? Anonymous poster hash: c558c...c73 2
DeLarge Skrevet 16. oktober 2013 #3 Skrevet 16. oktober 2013 Dette var sånn før du flyttet inn, så jeg ser ingen grunn til at du skal bestemme at det ikke skal være sånn lenger. Det var og er hans leilighet og også hans avtale med kompisen. Jeg ville heller snakket med kompisen og spurt om han kunne send en sms før han kom så du vet at han kommer. Når du kjøper deg inn i leiligheten hans så er saken annerledes 4
Bloggleseren Skrevet 16. oktober 2013 #4 Skrevet 16. oktober 2013 En kompis som låser seg inn i tide og utide hadde ikke vært noe for meg. 32
Gjesten Skrevet 16. oktober 2013 #5 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg synes samboeren din og kompisen hans må ta hensyn til at du har flyttet inn der nå. Kompisen burde kunne si fra på forhånd når han skal komme. 20
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 I mørket er vi alle grå, sier dem. Jeg ser ikke problemet, med hvorfor folk som ikke bor der lengre skal ha nøkler til leiligheten? Jeg kan forstå beliggenheten i privilegumet når en sofa-surfet litt, men det er vel relativt unødvendig ellers. Skal man kopiere opp nøkler til alle bedre venner sine som er innom fra tid til annen? Eller bare åpne døren da, når de har kommer på besøk? Anonymous poster hash: c558c...c73 Anonymous poster hash: 4101e...206 6
Lea2 Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg hadde ikke godtatt det. Det er enkelt å få tilbake nøkler... "Vi har mistet et sett nøkler og trenger det settet du hadde da du boode hos oss". Han kan da ringe på som andre folk ville gjort på besøk? Det er ikke alltid det passer med selvbetjent besøk. Om du forteller samboeren din at det gjør deg nervøs og iriiterer deg at kameraten låser seg inn, så bør han jo ta det på alvor, selv om det er hans leilighet. Det å bo sammen handler mye om å ta hensyn til hverandre og møtes på halvveien. I verste fall.. sikkerhetslenke på innsiden av døren eller at han ber kameraten om å ringe/banke på når han kommer på besøk. 5
Anines Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter #8 Skrevet 16. oktober 2013 Han har aldri hatt nøkler til leiligheten før jeg ble kjent med han. Dette var noe som skjedde i sommer. Og ja, jeg ser den at det er hans leilighet, men han tok et valg da han spurte om jeg ville flytte inn. Føler bare det er merkelig at han for det første skal være her når samboeren min ikke er hjemme. Han har da et eget hjem. Og for det andre ser jeg ikke problemet i at han bare kan ringe på døren om han først skal på besøk. Det er vel bare å ta hensyn? 9
Anines Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter #9 Skrevet 16. oktober 2013 Vil ikke bare be han om å få tilbake nøklene, uten at somboeren min synes det er greit, da går jeg jo på en måte bak ryggen hans, etter vi har snakket sammen om det.
Anines Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter #10 Skrevet 16. oktober 2013 Men diskuterte også det om vi hadde kjøpt noe sammen, og han sa at han fremdeles ville stå på sitt og la han ha nøkler dit og...
Hjordis Skrevet 16. oktober 2013 #11 Skrevet 16. oktober 2013 For meg hadde uanmeldt innlåsning vært uaktuelt. Da jeg liker meg best med lite klær på hjemme... Hadde ikke klart å slappe av. Er lov å reagere på at han bare låser seg inn uten noe varsel. 10
Gjest Eurodice Skrevet 16. oktober 2013 #12 Skrevet 16. oktober 2013 Men diskuterte også det om vi hadde kjøpt noe sammen, og han sa at han fremdeles ville stå på sitt og la han ha nøkler dit og... Dette ville jeg ikke ha funnet meg i. Jeg ville ha stilt samboeren overfor et ultimatum, enten få tilbake nøklene fra kameraten, eller forlate ham hvis han holdt på sitt. Da er ikke du viktigst for ham, slik jeg ser det. 12
skyflakes Skrevet 16. oktober 2013 #13 Skrevet 16. oktober 2013 Men diskuterte også det om vi hadde kjøpt noe sammen, og han sa at han fremdeles ville stå på sitt og la han ha nøkler dit og... Det er ikke vanlig. Dette er folk uten vanlig folkeskikk, bestevenn eller ei. Er det greit for han dersom du deler ut nøkler til dine venninner? 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #14 Skrevet 16. oktober 2013 Begynn å gå lettkledd rundt slik at kompisen overrasker deg, spørs om typen din ville syntes det var så stas. Syntes det er merkelig oppførsel av både samboer og kompis. Hvem låser seg inn til noen uten en avtale? Har han null respekt for privatliv? Og er sambo en pushover som ikke tør si fra? Har han nøkkel til kompisen sitt hjem? Virker som de er unge og umodne og ikke tar hensyn til deg. Du er vel bare kjent som 'dama til Per' og blir ikke omtalt v ditt eget navn tipper jeg. Anonymous poster hash: caf19...498 9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #15 Skrevet 17. oktober 2013 Kanskje du bare skal begynne å gå naken rundt i leiligheten? Blir ikke lenge før samboeren din vil ha igjen nøklene da. Anonymous poster hash: 673d7...e26 2
Gjest Elseby13 Skrevet 17. oktober 2013 #16 Skrevet 17. oktober 2013 Er du full? Katter..?! I mørket er vi alle grå, sier dem. Jeg ser ikke problemet, med hvorfor folk som ikke bor der lengre skal ha nøkler til leiligheten? Jeg kan forstå beliggenheten i privilegumet når en sofa-surfet litt, men det er vel relativt unødvendig ellers. Skal man kopiere opp nøkler til alle bedre venner sine som er innom fra tid til annen? Eller bare åpne døren da, når de har kommer på besøk?Anonymous poster hash: c558c...c73
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #17 Skrevet 17. oktober 2013 Det er jo praktisk at kompisen har xtra sett med nøkler, men han burde kjenne sin besøkelsestid. Hadde han dukket opp uanmeldt så hadde jeg blitt rasende. Hva skulle han i leiligheten å gjøre når samboeren ikke er der, eller hva er galt i å bare ringe på eller melde sin ankomst på forhånd? Det er riktignok hans leilighet, men ts er samboer. Anonymous poster hash: c5c72...629 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #18 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg ville prøvd å få kompisen til å selv forstå at det er ubehagelig for deg. Feks hvis du hører han kommer, legg deg i sengen og lat som om du ikke føler deg bra, og bli skremt når du hører at noen kommer inn. Kom tuslende ut av soverommet med engstelig stemme "samboer, er det deg?", og når du ser han si at du lå og sov og at han skremte deg skikkelig. Om du vil dra den litt lenger, kom ut med et balltre eller noe, som om du trodde det var en innbruddstyv. Hvis han har litt sosiale antenner, bør han føle seg ille til møte og skjønne at dette ikke er greit. Hvis ikke må du si i klartekst at dette er akseptabelt!Anonymous poster hash: 6c0e7...538 5
Wolfmoon Skrevet 17. oktober 2013 #19 Skrevet 17. oktober 2013 Dette var sånn før du flyttet inn, så jeg ser ingen grunn til at du skal bestemme at det ikke skal være sånn lenger. Det var og er hans leilighet og også hans avtale med kompisen. Jeg ville heller snakket med kompisen og spurt om han kunne send en sms før han kom så du vet at han kommer. Når du kjøper deg inn i leiligheten hans så er saken annerledes Virkelig? Skal man ikke bestemme hvem som skal kunne låse seg inn i leiligheten man bor i, fordi man ikke eier den? Jeg må si meg enig med de andre her, jeg hadde ikke godtatt dette. Har jeg flyttet sammen med noen, uansett om det er han som eier leiligheten, så er det mitt hjem også. Da vil jeg ha kontroll over hvem som har mulighet til å låse seg inn der, og jeg vil at besøkende skal ringe på døra i tilfelle det ikke passer akkurat da. For å være helt ærlig, dette høres ikke ut som et forhold som kommer til å funke i lengden. 8
Petalouda Skrevet 17. oktober 2013 #20 Skrevet 17. oktober 2013 Dette hadde jeg aldri godtatt. Jeg hadde aldri orket å bo en plass der en kompis av mannen min hadde nøkler mot min vilje. Never.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå