AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #1 Skrevet 16. oktober 2013 Hei. Jeg lurer på et par ting ang barnebidrag fra far til baby. Vi gikk fra hverandre når babyen var 2 mnd gammel, nå er babyen 8 mnd og jeg har jo ikke fått noe bidrag fra pappen enda. Vi har snakket om å lage en privat avtale, for det koster visst mye for at Nav skal regne ut dette for oss.. Har sett litt på en bidragskalkulator på nav sine sider og der kom det frem at med hans inntekt i 2012 og barnets alder så skal han betale 0,- i bidrag. Men kan dette stemme da? Skal han virkelig ikke betale noen verdens ting? Jeg kjøper jo alt av klær, utstyr, mat o.l til babyen. Nå er heldigvis ikke pappen sånn at han ikke vil bidra med noebare fordi Nav sin kalkulator sier 0,-, men stusser litt over det.. Han hadde ikke verdens beste inntekt i 2012, men hadde jobb. Og i år har han fått en annen jobb med mye (MYE)høyere inntekt.. Det jeg egentlig lurer på er om noen av dere andre som er/har vært alene med baby har ordnet med privat avtale for bidrag? Hvor mye syntes dere er en rimelig sum? Vi har tenkt på mellom 500,- og 1000,- men aner ikke hva som er vanlig.. også justere etterhvert som babyen blir større.. Anonymous poster hash: d7ae7...003
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #2 Skrevet 17. oktober 2013 Du bør kontakte Nav og få det fastsatt og innkrevd via de. Koster deg 800kr (og 800kr til barnefar), men det er en liten sum mtp at du da hver mnd vil få bidrag og evt bidragsforskudd hvis han ikke betaler. Hvis far tjener penger nå og ikke tidligere så blir han bedt om å levere inn de siste 3 mnd lønnslipper. Hilsen ei som endelig har gitt opp fars opplegg med privat bidrag der han aldri eller sjelden betalte. Nå får barnet endelig det han har krav på fra faren, og min økonomi er bedre nå som jeg slipper å betale absolutt alt selv. Anonymous poster hash: f447d...e66 5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #3 Skrevet 17. oktober 2013 Det koster 800 å ta det gjennom NAV, det synes jeg du skal koste på deg. Hvis du legger fram situasjonen og far har inntjeningsevne, så kan det vel ikke stemme med at han ikke skal betale noe. Så slipper dere alle mulige krangler rundt det, det blir opp- og avgjort og ikke noe tema for diskusjon. En annen fordel er som nevnt over at du da har krav på bidragsforskudd (hvis du ikke tjener for mye). Anonymous poster hash: d6140...e2a
Irja Skrevet 17. oktober 2013 #4 Skrevet 17. oktober 2013 Ta det gjennom NAV, som de andre her sier! Slike private løsninger er sjelden noe suksess 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå