Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. oktober 2013 #1 Skrevet 16. oktober 2013 Fortsatt selges det alt for mange smuglervalper her i landet. Det betyr at det fortsatt er en del naut der ute, som handler fra de. Folk MÅ virkelig skjerpe seg. Se hva slags forhold disse stakkars hundene kommer fra Det er ikke greit. Stopper folk å handle, så stopper også valpefabrikkene opp. http://www.nrk.no/livsstil/valper-lider-for-a-bli-solgt-billig-1.11299006 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #3 Skrevet 16. oktober 2013 Det er dessverre ikke mye å gjøre med dumme mennesker. Anonymous poster hash: 28ad2...452 1
missdior Skrevet 16. oktober 2013 #4 Skrevet 16. oktober 2013 Det er vitkig å dele denne informasjonen videre!!! Del, del! 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. oktober 2013 #5 Skrevet 16. oktober 2013 Det er dessverre ikke mye å gjøre med dumme mennesker. Anonymous poster hash: 28ad2...452 Joda man kan gi de informasjon og opplæring - og så kan man slå de i hue med noe hardt noe 1
Alvina Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 Takk for at du delte denne, det burde være en vekker for fremtidens hunder og hundeeiere. 1
Gjest Anastasia Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Uff, jeg hørte om dokumentaren men orker ikke se den. Burde ringe en bjelle når man ser annonser på finn med valper fra Polen/Latvia etc. Burde være logisk å sjekke oppdretter NØYE før man kjøper en valp. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #8 Skrevet 17. oktober 2013 Hei, Jeg mener ikke å kuppe tråden din TS, men jeg har faktisk et dilemma nå som er innenfor temaet "valpefabrikk" (dog ikke smuglervalp). Jeg er fast bosatt i Sør-Europa, og her er valpefabrikker et minst like stort problem som i Norge (dyrebutikkene her selger også både hunder og katter som nesten alle kommer fra valpefabrikker.... ) Jeg har en katt nå, og den er adoptert via mitt lands svar på Dyrebeskyttelsen. Jeg har egentlig lyst til å adoptere en hund fra Dyrebeskyttelsen her også, jeg er voksen og har MYE tid til å ta vare på flere dyr, jeg har veldig mye kjærlighet å gi!... Men for noen dager siden kom jeg over en annonse fra en privatperson på nettet over en nydelig valp med "redde øyne", jeg ringte og snakket med en dame som sa at hun selv hadde kjøpt valpen på impuls (ggrrr! dumme dame, men jeg latet som ingenting på telefonen) og det var åpenbart at den var kjøpt fra en "puppy farm", hun sa det faktisk rett ut selv... Valpen er tilsynelatende frisk, nesten 5 månder, men nervøs, og hun jobber fulltid og har ikke tid til å ta seg av en nervøs valp, derfor selger hun den videre for en symbolsk sum... (Hun vil bare ha 400 euro for den, en pris som inkluderer reisebur, utstyr og dekker vaksinen hun har gitt den osv). Hun bor i min by, så vi skal eventuelt møtes "face to face" for en kontant betaling, så det er ikke snakk om en svindel... Hm..jeg fikk uttrolig vondt av denne valpen, annonsen har nå ligget ute på nettet i 3 uker og ingen har slått til på den (folk blir nok skremt bort av at hun har skrevet i annonsen at valpen er "nervøs" og mange vil kanskje ha en valp som er under 5 måneder...). Jeg merker at jeg har lyst til å "redde" denne valpen, men jeg støtter jo IKKE "valpefabrikker"! Jeg vet at jeg ikke direkte støtter en valpefabrikk ved å kjøpe denne valpen for 400 euro "secondhand", men indirekte kanskje...? Eller...? Og det at en hund er oppvokst på en valpefabrikk og er nervøs, er det noe som for all fremtid kommer til å prege den selv om den kommer til meg som har mye tid og varme å gi...? Er en valp på 5 måneder "for gammel" til å kvitte seg med nervøsitet og eventuelle dårlige vaner som bjeffing/gjemmeing under møbler etc? Dilemma! What to do...? Anonymous poster hash: 809f9...5b1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. oktober 2013 #9 Skrevet 17. oktober 2013 Hei, Jeg mener ikke å kuppe tråden din TS, men jeg har faktisk et dilemma nå som er innenfor temaet "valpefabrikk" (dog ikke smuglervalp). Jeg er fast bosatt i Sør-Europa, og her er valpefabrikker et minst like stort problem som i Norge (dyrebutikkene her selger også både hunder og katter som nesten alle kommer fra valpefabrikker.... ) Jeg har en katt nå, og den er adoptert via mitt lands svar på Dyrebeskyttelsen. Jeg har egentlig lyst til å adoptere en hund fra Dyrebeskyttelsen her også, jeg er voksen og har MYE tid til å ta vare på flere dyr, jeg har veldig mye kjærlighet å gi!... Men for noen dager siden kom jeg over en annonse fra en privatperson på nettet over en nydelig valp med "redde øyne", jeg ringte og snakket med en dame som sa at hun selv hadde kjøpt valpen på impuls (ggrrr! dumme dame, men jeg latet som ingenting på telefonen) og det var åpenbart at den var kjøpt fra en "puppy farm", hun sa det faktisk rett ut selv... Valpen er tilsynelatende frisk, nesten 5 månder, men nervøs, og hun jobber fulltid og har ikke tid til å ta seg av en nervøs valp, derfor selger hun den videre for en symbolsk sum... (Hun vil bare ha 400 euro for den, en pris som inkluderer reisebur, utstyr og dekker vaksinen hun har gitt den osv). Hun bor i min by, så vi skal eventuelt møtes "face to face" for en kontant betaling, så det er ikke snakk om en svindel... Hm..jeg fikk uttrolig vondt av denne valpen, annonsen har nå ligget ute på nettet i 3 uker og ingen har slått til på den (folk blir nok skremt bort av at hun har skrevet i annonsen at valpen er "nervøs" og mange vil kanskje ha en valp som er under 5 måneder...). Jeg merker at jeg har lyst til å "redde" denne valpen, men jeg støtter jo IKKE "valpefabrikker"! Jeg vet at jeg ikke direkte støtter en valpefabrikk ved å kjøpe denne valpen for 400 euro "secondhand", men indirekte kanskje...? Eller...? Og det at en hund er oppvokst på en valpefabrikk og er nervøs, er det noe som for all fremtid kommer til å prege den selv om den kommer til meg som har mye tid og varme å gi...? Er en valp på 5 måneder "for gammel" til å kvitte seg med nervøsitet og eventuelle dårlige vaner som bjeffing/gjemmeing under møbler etc? Dilemma! What to do...? Anonymous poster hash: 809f9...5b1 Mest sannsynelig er hele annonsen bare oppspinn. Det er nok valpefabrikken selv, som selger denne. Vaksiner har den nok sikkert ikke heller. Papirene er jo som oftest falske. Ikke sikkert du møter samme valp, som på bilde engang. Og så klart de legger ut et bilde av en hund med redde øyne - det vil jo appelere til folk. Hold deg unna. Skulle du ha reddet alle hunder, som lider, så hadde du endt opp med flere tusen hunder. Det beste er å ikke handle fra slike steder i det hele tatt. Selv om det er vondt som faen å snu ryggen til de også. Alt du skriver her, er jo slik valpefabrikkene vil at folk skal reagere. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #10 Skrevet 17. oktober 2013 Mest sannsynelig er hele annonsen bare oppspinn. Det er nok valpefabrikken selv, som selger denne. Tusen takk for svar, ja, dette var en tanke som slo meg også, alt det hele er en svindel... Det som fikk meg til å tenke at det likevel kanskje ikke er svindel er at hun svarte på telefonen da jeg ringte og hun hørtes veldig koselig ut (hun hørtes ut som en typisk naiv 19-åring som hadde impulskjøpt en hund og ikke som en "kriminell" svindler) Hun gav meg en adresse som jeg ser stemmer mht telefonkatalogen... Jeg tror jeg skal sjekke ut dette nøyere før jeg bestemmer meg!Noen som vet mer om hvordan det former en valp (psykisk) å ha blitt født i en "valpefabrikk"? Anonymous poster hash: 809f9...5b1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #11 Skrevet 17. oktober 2013 Tusen takk for svar, ja, dette var en tanke som slo meg også, alt det hele er en svindel... Det som fikk meg til å tenke at det likevel kanskje ikke er svindel er at hun svarte på telefonen da jeg ringte og hun hørtes veldig koselig ut (hun hørtes ut som en typisk naiv 19-åring som hadde impulskjøpt en hund og ikke som en "kriminell" svindler) Hun gav meg en adresse som jeg ser stemmer mht telefonkatalogen... Jeg tror jeg skal sjekke ut dette nøyere før jeg bestemmer meg!Noen som vet mer om hvordan det former en valp (psykisk) å ha blitt født i en "valpefabrikk"? Anonymous poster hash: 809f9...5b1 De fleste vil nok klare seg helt fint så lenge de kommer i gode hender. Men det er ikke en god start på livet, og det er ikke bra å støtte bransjen. Anonymous poster hash: b4315...127
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. oktober 2013 #12 Skrevet 17. oktober 2013 Valpefabrikkene brukte jo bare kvinner og jenter, som selgere, fordi de vekker tillit og også sympati. Men ikke la deg lure av att personen virker søt og grei Ikke vær naiv - vær kritisk. Men joda man kan fint "fikse" en redd valp, om det er pga ytre påvirkninger og ikke pga gener. Men mange av disse hundene er psykisk og fysisk ødelagte pga avlen. Valpefabrikker bryr seg ikke om valpen blir voksen, så lenge den lever lenge nok til at de får solgt den. Når mora er så stressfylt, som disse tispene på valpefabrikkene, så får valpene angsten og stresset inn med morsmelka. Du så jo selv at tispene ble lenket slik at de ikke kan legge seg ned. Tenk deg hva dette gjør med en hund. En som aldri får hvile. Hva bringer hun videre til sine valper? Ikke akkurat ro og harmoni.
Skywise Skrevet 17. oktober 2013 #13 Skrevet 17. oktober 2013 Etter å nettopp ha avlivet en hund pga. nervøsitet, så vil jeg fraråde deg på det sterkeste å kjøpe en hund som allerede er nervøs. Det kan være ytre påvirkninger som gjør den nervøs, men med tanke på at det allerede er fremtredende på en så ung valp og at den kommer fra en oppdretter som ikke tar hensyn til mentalitet, er det stor sjanse for at nervøsiteten er genetisk. Om nervøsiteten er genetisk kan du ikke trene den bort, den kan bare dempes. Avhengig av hvor nervøs og hva hunden reagerer på, så kan dette bli et stort problem som både vil begrense ditt og hundens liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå