Gå til innhold

Jeg fant døde larver i bakeskuffen!

Pinnedyr

Anbefalte innlegg

I dag da jeg skulle lage muffins så fant jeg døde larver eller noe sånt i muffinsesken. Hva kan dette ha vært? De var brune og hvite. det var noen få i melet også og det var et hull i melposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melbiller sikkert! Støvsug kjøkkenskap og hiv melposen. Oppbevar melet i noe lufttett, som en plastboks eller noe.

Anonymous poster hash: 2a80f...359
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mel-larver. Har akkurat hatt et angrep av de selv..... Det oppstår fra melet og brer seg.

Anbefaler å kaste alt, vaske ned skuffen godt, og kjøpe nytt. Jeg kjøpte mange norgesglass som jeg har melet i, så slipper jeg iallefall at det smitter til andre poser hvis det oppstår i den ene.

Skikkelig ekkelt!

Anbefaler å gå over alle poser med mel, havregryn, frokostblandinger, knekkebrød osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melbiller sikkert! Støvsug kjøkkenskap og hiv melposen. Oppbevar melet i noe lufttett, som en plastboks eller noe. Anonymous poster hash: 2a80f...359

Ok. Takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser mel larver sukker også?

De spiser alt heller enn å sulte. Har du først fått dem i hus bør du fremover oppbevare alt spiselig i tette bokser (eller kjøleskap) og vaske grundig ned hele kjøkkenet. Har funnet biller i pasta, mel, gryn, sukker, frokostblanding, bønner ++, så de er ikke kresne. Og selv om de ikke spiser feks bønner så kan de fint finne på å legge egg der...

Om du er i tvil om hva det er så google melbiller og se om de ligner. Det kan jo være noe annet. Rådet om å oppbevare alt lukket og vaske ned alt gjelder uansett. Regn med å måtte gjennta prosessen jevnlig de neste 6-8 mnd, det er nesten umulig å få drept alle i første forsøk. :(

Anonymous poster hash: e22b0...76a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melmøll. Tøm skuffen og rengjør skikkelig, det kan ligge egg i hjørner etc. Gå på Claes Ohlson og kjøp en haug med luft/vanntette bokser og oppbevar alt av mel, sukker, frokostblandinger, kjeks, knekkebrød etc i slike bokser. Du får de i mange ulike former og størrelser. Det er virkelig noe dritt når melmøllen først har kommet i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kaste alt du har i den skuffen for og være på den sikre siden og gjøre som de andre skriver og ha ting i bokser. Gjør skuffen skikkelig ren før du setter nytt i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd

Er det lenge siden du kjøpte melet?

Har opplevd å kjøpe mel med melmøll fra butikken. Er melet helt nytt, kan du kontakte butikken for å få igjen pengene, og samtidig gjøre dem oppmerksomme på det.

Anonymous poster hash: 775fc...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du kjøpte melet?Har opplevd å kjøpe mel med melmøll fra butikken. Er melet helt nytt, kan du kontakte butikken for å få igjen pengene, og samtidig gjøre dem oppmerksomme på det. Anonymous poster hash: 775fc...697

Det er over ett år siden jeg kjøpte melet. Og jeg finner disse vesenene i andre skuffer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er over ett år siden jeg kjøpte melet. Og jeg finner disse vesenene i andre skuffer også.

Da tror jeg du bør belage deg på en "fullsanering" av kjøkkenet. Du har fått en del tips her.

Ikke lukk øynene og håp at det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har funnet det flere plasser så bør du tømme alt og vaske ned, de brer seg som kaniner i parringstiden!

Vask, kast, kjøp nytt og ta over i tette bokser.

Husk å sjekke alt annet også, sånn som pastaposer, risgrøt, knekkebrød osv (mannen min jafset i seg et halvt knekkebrød før han oppdaget at det kravlet på knekkebrødet og tallerkenen, æsj!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...