Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et Amerikansk id kort, der står datoen i en annen rekkefølge, slik at fødelsdagen min er 12 juni, og ikke 5 desember.. Så kommer derfor inn på utesteder (under 18, men IDen viser at jeg er over 18).

Anyways, hvis jeg blir tatt, kan det få noen andre konsekvenser enn at jeg blir vist bort fra stedet? Ingen bot ellernoe?

Takker

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er åpenbart at du forsøker å forlede dørvaktene og du handler i ond tro. Så jada, du kan få både bot og i teorien en liten notis på rullebladet. Sjansen for det er imidlertid minimal.

Anonymous poster hash: 9d9b1...58e
  • Liker 2
Gjest Malanthor
Skrevet

Så lenge id kortet er ekte så kommer du ikke til og få bot. Det er ikke din feil at dørvaktene ikke vet hvordan de skal lese et amerikansk id kort. :P

Bortvisning er eneste mulighet.

• Liker 6
Skrevet

Jeg husker at jeg brukte egen legitimasjon før jeg fylte 18 og jeg kom inn. Bare fordi dørvaktene ikke alltid sjekker, eller lar seg distrahere.

Anonymous poster hash: d5a5d...c2a
  • Liker 1
Skrevet

Synes det er høyst tvilsomt at du skal få bot og rulleblad på grunn av det. Siden det eeeegentlig beror på en misforståelse fra dørvaktenes side. Kortet er jo ikke falsk så derfor tror jeg ikke det blir noe mer av det enn en utkastelse :)

Skrevet

Så lenge id kortet er ekte så kommer du ikke til og få bot. Det er ikke din feil at dørvaktene ikke vet hvordan de skal lese et amerikansk id kort. :P

Bortvisning er eneste mulighet.

Nå bare gjetter du. Aldersgrensen er 18, og TS forsøker aktivt å forlede dørvakten. Vurderingen må være om han handler i god tro eller i ond tro, og det er klart det her er snakk om ond tro.

Sjansen for at det faktisk får følger er som sagt minimal, men det kan i teorien skje. Og TS spør om det kan skje.

• Liker 3
Skrevet

Okei, takker for svar! Får håpe det går bra da :)

Gjest Wei Wei
Skrevet

Normenn skriver datoer 16/10-13 eller 16.10.13, mens amerikanerne skriver 10/16/13

Er du sikker på at det er feil i ID kortet ditt? Eller leser du/vokter den feil?

Skrevet

Okei, takker for svar! Får håpe det går bra da :)

Jepp. Mener ikke å være kjip, altså, bare vær obs på at det er på kanten, så ikke krangle på det om dørvakter først stusser. Går nok bra. Kos deg!

Skrevet

Normenn skriver datoer 16/10-13 eller 16.10.13, mens amerikanerne skriver 10/16/13

Er du sikker på at det er feil i ID kortet ditt? Eller leser du/vokter den feil?

Nei nei, det er ikke noe feil. Står bare 12/5/95 istedenfor 5/12/95, så er da "18" haha

• Liker 1
Gjest Malanthor
Skrevet

Nå bare gjetter du. Aldersgrensen er 18, og TS forsøker aktivt å forlede dørvakten. Vurderingen må være om han handler i god tro eller i ond tro, og det er klart det her er snakk om ond tro.

Sjansen for at det faktisk får følger er som sagt minimal, men det kan i teorien skje. Og TS spør om det kan skje.

TS har et gyldig ID kort.

Ingen kan bevise at TS har villedet noen som helst. Du kan ikke dømmes fordi noen mistenker at du muligens har gjort noe. Så nei, jeg gjetter ikke. Du kan jo slå opp i lovverket selv istedefor og spekulere og anklage meg for og komme med gjetninger.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Nei nei, det er ikke noe feil. Står bare 12/5/95 istedenfor 5/12/95, så er da "18" haha

Altså det står 12/5/95 (5.desember 1995) på ID kortet ditt. Er det feil?

Skrevet

Altså det står 12/5/95 (5.desember 1995) på ID kortet ditt. Er det feil?

Det hun mener er et det ser ut som hun har bursdag 12 MAI istedefor 5 DESEMBER fordi det står i en annen rekkefølge...

Anonymous poster hash: 654c2...023

• Liker 3
Skrevet

Nå kan det hende jeg er fullstendig på villspor. Men hvis man er norskstatsborger, og har norskt personnumer, er det ikke kun pass, bankens ID kort, bankkort med bilde og førerbevis som er gyldig ID?

Anonymous poster hash: 4e4b9...e85

• Liker 3
Skrevet

Nå kan det hende jeg er fullstendig på villspor. Men hvis man er norskstatsborger, og har norskt personnumer, er det ikke kun pass, bankens ID kort, bankkort med bilde og førerbevis som er gyldig ID?

Utesteder bryr seg sjeldent om slikt.

Gjest Blomst83
Skrevet

Utesteder bryr seg sjeldent om slikt.

Det har du nok rett i,men AB har rett i at det ikke er gyldig som id sånn på generellt basis :)

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Alice i Eventyrland, mod

Skrevet

TS vet jo veldig godt selv at h*n ikke er 18 år og er i den forstand bekjent med at h*n i utgangspunktet ikke har noe inne på et utested med min. 18-års aldersgrense å gjøre.

Det er viktig og bemerke seg at utestedets (selger/ utsalgssted) er lovpålagt til å kontrollere og forsikre seg at kjøper er myndig (18/20 i forhold til alc. %). Det er i Norge per d.d. ingen lover som hindrer en mindreårig å konsumere alkohol.

Den ev. straff/ irettesettelse vil være relatert til følgende: Benyttelse av ikke gyldig (Amerikansk/ utenlandsk) ID med bevisst hensikt å villede selger/ utsalgsted til å begå lovbrudd.

Amerikansk/ utenlandsk ID er ikke falskt og ville ikke bli tatt som dokumentforfalskning, dog ikke gyldig ID i Norge.

Skrevet

Dette er jo noe det samme som å låne ID'n til en søster. Hvis du kommer inn så kan du bli kastet ut igjen om det bli oppdaget. Uansett er det så kort tid til du blir gammel nok at det kan vel ikke være det verste å vente de to mnd.

Skrevet

Har ingenting å si om man er norsk statsborger eller ei. Der jeg jobber godtar vi ikke utenlandske førerkort. Eneste "utenlandske" vi godtar er utenlandske pass eller europeisk ID-kort, ikke noe annet. Til nød godtar vi svensk/dansk førerkort, men det er kun fordi vi har peiling på hvordan de IDene faktisk skal se ut. Blir vanskeligere å ha peiling når det kommer en eller annen med et førerkort fra Illinois og sier han er over 18...

Tingen her tror jeg er at TS selv VET at han ikke er 18, og da har det jo ikke noe særlig å si at IDen faktisk er ekte. Er ikke akkurat mye god tro inne i bildet her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...