Gå til innhold

Hvor ofte ta sol for å få en fin brunfarve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier sitt.
Hvor ofte tar du sol for å oppnå ønsket brunfarve :)?

Anonymous poster hash: 89657...bd7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

0.

Anonymous poster hash: 608c9...0a7
Skrevet

Et par ganger i mnd, men jeg får lett farge da. Skal jeg noe spesielt(fest, bryllup osv.) tar jeg en ekstra gang noen dager i forveien.

Anonymous poster hash: 99297...d17
Skrevet

Overskriften sier sitt.

Hvor ofte tar du sol for å oppnå ønsket brunfarve :)?

Jeg får sent farge, men når jeg først får så varer den leenge.

Bluebox er min favoritt da, så fort forskjell! Men jeg er veldig glad i sol, og er vinterdeprimert. Så sier økonomen ja så tar jeg gjerne sol annenhver dag til jeg er fornøyd med fargen, så en gang i uken for å vedlikeholde etterpå. :laugh:

Trenger ingen kommentarer om hudkreft osv, I know.

Anonymous poster hash: 542bd...6b3

Skrevet

Er det farlig å ta sol hver dag en liten periode? f.eks hver dag i 4-5 dager? så en gang i uken for å vedlikeholde farven?

• Liker 1
Skrevet

Er det farlig å ta sol hver dag en liten periode? f.eks hver dag i 4-5 dager? så en gang i uken for å vedlikeholde farven?

Ja. Har du over 40 føflekker, så er sjansen 50% større for å få føflekkreft også.

Anonymous poster hash: 07d69...e59

Skrevet

Kommer an på hudtypen din osv. Jeg har tatt sol hver dag i... noen dager.

Klart man kan få konsekvenser for det senere da. Vær flink med fuktighet.

Gjør det du føler for, bare ikke bli brent :laugh:

Anonymous poster hash: 542bd...6b3

Skrevet (endret)

Ja. Har du over 40 føflekker, så er sjansen 50% større for å få føflekkreft også.

Anonymous poster hash: 07d69...e59

Hei.

Bare det å ta sol en gang, kan øke sjansen for å få hudkreft betraktelig. Men det kommer an på hudtypen til vedkommende - altså om man har mange/få føflekker, fregner og om en lett blir solbrent.

TS: Uansett er mitt tips å smøre sunblock på føflekkene dine, gjerne 20 minutter før du tar sol. Smør deg gjerne også på lepper, samt rundt munnen og øynene også. :)

Endret av Magnifique
Skrevet (endret)

Jeg har tatt sol annen hver til hver dag i halvannen uke(?) nå. Sikkert ikke bra for å si det sånn.

Men jeg begynte med 12 min, så 20 min, nå tar jeg 30 min og er på god vei til å få fargen jeg ønsker (tar bekakroten også, men tar vel litt tid før den begynner å virke?) Kommer ikke til å fortsette sånn...

Jeg lever ennå hvert fall...

Må bare legge til at jeg ikke ville anbefalt andre å gjøre det samme. Jeg har ingen greie på det og av den grunn burde jeg egentlig holdt meg unna solariet. Jeg kommer til å ta sol 3 ganger pr måned fra nå av, det burde vel ikke være for farlig?:P

Endret av Ghost Hunter
Skrevet

Hei.

Bare det å ta sol en gang, kan øke sjansen for å få hudkreft betraktelig. Men det kommer an på hudtypen til vedkommende - altså om man har mange/få føflekker, fregner og om en lett blir solbrent.

TS: Uansett er mitt tips å smøre sunblock på føflekkene dine, gjerne 20 minutter før du tar sol. Smør deg gjerne også på lepper, samt rundt munnen og øynene også. :)

Du tuller nå, ikke sant?

Sorry om jeg virker dum her nå, men hvor lang tid pleier det å ta fra man har tatt sol til man får kreft? Og er solarium og usunt kosthold en dårlig kombinasjon da? (for såvidt jeg vet "elsker" kreftcellene sukker?)

Ble litt dårlig formulering det her. Tror jeg burde lese litt mer om hvordan solarium egentlig virker på kroppen....

Men må man ha føflekker for å få hudkreft? Jeg har veldig få, bare et pr små på armen :P

Skrevet

Kreft er en ting, men jeg tok ganske ofte (to ganger i uka, ca.) sol mens jeg var singel en periode. Det var en bra sommer, og denne "bruneperioden" varte vel fra mars til oktober, tenker jeg. Jeg så enorm forskjell på huden når våren kom! Jeg hadde så mye mer rynker, enda jeg steller huden min godt, hadde faktor i ansiktet, og det ikke varte mer enn litt over et halvt år. Nå bruker jeg krem med faktor hele tiden (unntatt om natten), og får bare den solen jeg er utsatt for når jeg naturlig ferdes ute. Jeg legger meg aldri og soler meg. Jeg vil ikke oppleve den rynkebomben en gang til. Man kan jo lett se på damer i femtiårene hvem som har solt seg mye og hvem som har beskyttet seg. De som har solt seg ser ganske enkelt eldre ut.

Anonymous poster hash: b8a22...73f
Skrevet

Du tuller nå, ikke sant?

Sorry om jeg virker dum her nå, men hvor lang tid pleier det å ta fra man har tatt sol til man får kreft? Og er solarium og usunt kosthold en dårlig kombinasjon da? (for såvidt jeg vet "elsker" kreftcellene sukker?)

Ble litt dårlig formulering det her. Tror jeg burde lese litt mer om hvordan solarium egentlig virker på kroppen....

Men må man ha føflekker for å få hudkreft? Jeg har veldig få, bare et pr små på armen :P

Solarium øker sjansen for hudkreft. samme om du soler deg ute for mye på sommeren.

Anonymous poster hash: 540a4...990

Skrevet (endret)

Du tuller nå, ikke sant?

Hei.

Nei, jeg tuller dessverre ikke. Jeg har lest masse på dette, da jeg har studert bla. biologi.

Altså, kreft kan være et resultat av mange forskjellige påvirkninger over tid. (Det kan også være genetisk betinget). Disse påvirkningene kan komme fra miljøet, ting vi spiser, stråling, osv. Det kan utvikle seg over mange, mange år. Det er dette som er skummelt, synes jeg. At tumorer utvikler seg i kroppen vår, uten at vi selv merker det - og ofte når man får symptomer, har det utviklet seg metastaser (spredning).

Det kommer selvsagt an på om tumoren er benign, eller malign. (Godtartet, eller ondartet).

Så jeg synes det er viktig å gjøre hva man selv kan, for å unngå dette. Unngå å ta sol, om man klarer. Bruk solfaktor 15, eller høyere.

Overlevelsesraten ved føflekkkreft, avhenger av hvor dypt ned i vevet/huden den har gått. Føflekkreft utvikler seg nødvendigvis ikke bare i føflekker, men kan oppstå på områder med vanlig hud også. Hudkreft kan man få, uavhengig om man har føflekker, eller ikke.

Endret av Magnifique
Gjest navnelapp
Skrevet

Du tuller nå, ikke sant?

Du kan godt få hudkreft utan å få føflekkreft. Det er to variantar. Hudkreft oppstår ikkje berre i føflekkar. Kreft elskar ikkje sukker, kva kosthaldet har å seie veit ein for lite om. Uansett: Det første som skjer er at du blir ein rynkete rosin med solskada hud. Ein venn av meg fekk konstatert hudkreft, han hadde ikkje teke solarium, men han hadde vore mykje i sola, hytte på sørlandet. Han var 45 når det vart konstatert.

Skrevet

-

-

Takk for gode svar! Og sorry om jeg "stjeler" tråden ts :P

Kreft er stygge greier.

Men jeg kan ikke ha "noe på gang" i kroppen nå etter halvannen uke? Har ikke solt meg ute før. Ble bare lei selvbruning.

Håper de finner noe som dreper all form for kreft en dag

Skrevet

Kreft er en ting, men jeg tok ganske ofte (to ganger i uka, ca.) sol mens jeg var singel en periode. Det var en bra sommer, og denne "bruneperioden" varte vel fra mars til oktober, tenker jeg. Jeg så enorm forskjell på huden når våren kom! Jeg hadde så mye mer rynker, enda jeg steller huden min godt, hadde faktor i ansiktet, og det ikke varte mer enn litt over et halvt år. Nå bruker jeg krem med faktor hele tiden (unntatt om natten), og får bare den solen jeg er utsatt for når jeg naturlig ferdes ute. Jeg legger meg aldri og soler meg. Jeg vil ikke oppleve den rynkebomben en gang til. Man kan jo lett se på damer i femtiårene hvem som har solt seg mye og hvem som har beskyttet seg. De som har solt seg ser ganske enkelt eldre ut.

Anonymous poster hash: b8a22...73f

Rynker ja, det er vel det jeg (for øyeblikket) er mest bekymret for. Vil ikke ende opp med rynker i en alder av 20. Men er så sinnsykt hvit i huden, nesten litt grå...

Skrevet (endret)

Takk for gode svar! Og sorry om jeg "stjeler" tråden ts :P

Kreft er stygge greier.

Men jeg kan ikke ha "noe på gang" i kroppen nå etter halvannen uke? Har ikke solt meg ute før. Ble bare lei selvbruning.

Håper de finner noe som dreper all form for kreft en dag

Kreft i kroppen etter at du har tatt solarium for halvannen uke siden? Det er helt umulig å si og å oppdage, men mest sannsynlig ikke. :)

Enig!

Endret av Magnifique
Skrevet

Kreft i kroppen etter at du har tatt solarium for halvannen uke sideN? Det er helt umulig å si og å oppdage, men mest sannsynlig ikke. :)

Enig!

Jeg har tatt sol annenhver dag i halvannen uke ca. Men nå har jeg fått fargen jeg var ute etter så da er det jo bare å bremse ned å skjerpe seg. Hehe :)

Skrevet

Jeg har tatt sol annenhver dag i halvannen uke ca. Men nå har jeg fått fargen jeg var ute etter så da er det jo bare å bremse ned å skjerpe seg. Hehe :)

Åja, beklager! Leste ikke ordentlig :)

Så bra.

Skrevet

Rynker ja, det er vel det jeg (for øyeblikket) er mest bekymret for. Vil ikke ende opp med rynker i en alder av 20. Men er så sinnsykt hvit i huden, nesten litt grå...

Å.... jeg vil bare advare deg skikkelig mot å kjempe mot den naturlige hudfargen din. Av egen erfaring!

Jeg var akkurat som deg, veldig blek, følte meg fargeløs i forhold til gyldnere venninner. Mente det så myyye sunnere og freshere ut med en pen brunfarge, og tok solarium jevnlig da jeg var rundt 20-21-22.

Så ble jeg modnere i hodet, og tryggere på meg selv og mitt eget naturlige utseende. Endret stil fra typisk tenåringsstil til en voksnere, mer elegant stil, og da passet ikke brunfargen lenger. Endte opp med å både slutte å stripe håret lysere og slutte med solarium, og etter en stund hadde jeg min egen hårfarge og hudfarge. Og hjelpe meg så mange komplimenter jeg fikk!! Fikk høre at jeg så mye mer klassisk ut, mye penere, og den nesten hvite huden har jeg fått høre av mange gjør meg veldig "delikat". Det ser mye mer riktig ut på meg enn den falske gyldne fargen man får av solarium.

Om sommeren sitter jeg ute i solen litt (med sunblock, seff!) på dagtid og får et lite hint av kledelig farge, men ellers er jeg blek året rundt.. Og trives såå godt med det! Bruker bodyscrub og deilig bodylotion sånn at huden på kroppen er sunn og glødende, og i ansiktet bruker jeg litt rouge og leppestift, og markerer brynene, så er jeg langt fra fargeløs og grå :-)

Det eneste som bekymrer meg er om jeg i årene som kommer vil se rynker som resultat av solingen for noen år siden.. Det er utrolig kjipt å få rynker av noe som egentlig ikke gjorde deg penere i det hele tatt, du var bare for blind til å se det...!

Anonymous poster hash: 56c1c...659

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...