Gå til innhold

Orkidé-hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig motet meg opp til å kjøpe noen nye orkidéer. Har prøvd på de før (fra Plantasjen), men de takker for seg etter en kort stund så jeg hadde gitt opp håpet på at jeg noen gang skal kunne holde liv i noe som vokser.

Dermed har jeg et spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på :-)

MÅ plantene over i en glasspotte? De står nå i den plastpotten som jeg kjøpe dem i, som er grå.

Dersom det hjelper på svaret, så har jeg kjøpt en Colmanara Bloodshot, en Cambria Beallara og en Phalaenopsis.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Det er jo naturlig for blomster å visne. Det jeg har merket med orchideer derimot er at du begynner å blomstre igjen om noen mnd. For eksempel, min plante står i blomst i 6-7 mnd og så forsvinner den i 2-3 mnd for å så blomstre igjen.

Så ikke kast blomsten. Fortsett å vanne den. Det er sånt det skal være.

Skrevet

Det stemmer som Wei Wei sier at de kommer tilbake, men dør de i løpet av kort tid er det fordi du gjør noe galt.

Gjennomsiktig potte er det beste, men moren min får de til likevel. De skal vannes en gang i uken, sett blomsten i kjøkkenvasken og skru på kranen svakt slik at det renner over og fukter røtter og bark godt. Ca et minutt. Det er også viktig at de står slik at de får tilstrekkelig med dagslys, men ikke sterk sol.

Anonymous poster hash: 83ad0...379
  • Liker 1
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det naturlig at de visner.. Men det kan da ikke være normalt at de visner etter 2-3 uker. Hehe. Men nå satser jeg på få det til, tusen takk for råd og tips!

Skrevet

Vann med et eggeglass en gang eller to i uka, la jorda bli tørr mellom hver gang den vannes. La de stå hvo de får lys men ikke sånn at sola steker dem! De liker ikke trekk og trives best i temperatur over 20 grader. Sett de gjerne i dusjen og la de dusje, de elsker fuktighet og liker at både blader og stilk blir fuktig! Men da uten potte, sånn at vannet renner ut av jorden :) Hvis stilken råtner kan du klippe den av ved andre eller tredje ledd, men den overlever uten dette også :P Min trives godt, den står ikke i glasspotte og ikke i direkte sollys :)

Anonymous poster hash: 69b47...0a2
Skrevet

Orkideer er da udødelige? En av mine var jeg helt sikker på at hadde dødd. Bladene var brunaktige og slappe og stilken så helt tørr ut. Ikke har den fått mye vann i det siste heller. Men i dag så jeg et skudd ut fra denne knusktørre stilken, så jammen er det ikke liv laga.

Litt vann i ny og ne, det er alt som skal til etter min erfaring. Jeg har helt tilfeldige potter.

Anonymous poster hash: e38c4...036
Skrevet

Har hørt at det kan være lurt å ha flere sammen da de lager et lite miljø for seg selv som de trives i.

Anonymous poster hash: df745...c05
Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg får ikke til blomster av noe slag, bortsett fra orkideer! Blomstene faller selvfølgelig av når de er ferdige, men det kommer alltid nye, så du må ikke tro at de er døde selv om de kaster blomstene. De to jeg har, kommer igjen og igjen, og det eneste jeg gjør er å gi dem vann (ta dem ut av potta, la vann renne og gjennomfukte barken og renne av seg før du setter dem i potta igjen). De liker også å stå i vestvendt vindu.

Skrevet

Jeg har nettopp oppdaget at det er kommet en ny bitteliten plante høyt oppe på stilken på en orkide jeg kjøpte i fjor. Den har tre små blad og noe som faktisk ligner litt på en begynnende blomsterstilk). Trodde ikke mine egne øyne da jeg så det, da jeg egentlig er fryktelig dårlig på orkideer, og aldri får de til :vetikke:

Noen som vet hva jeg skal gjøre med den nå? :)

Skrevet

Jeg har nettopp oppdaget at det er kommet en ny bitteliten plante høyt oppe på stilken på en orkide jeg kjøpte i fjor. Den har tre små blad og noe som faktisk ligner litt på en begynnende blomsterstilk). Trodde ikke mine egne øyne da jeg så det, da jeg egentlig er fryktelig dårlig på orkideer, og aldri får de til :vetikke:

Ingenting :) Jeg tror orkideer liker å være i fred. Vanne som vanlig og la den være i fred. Jeg pleier å feste det nye skuddet til en trepinne sånn at planten vokser noenlunde rett. Det er alt.

Skrevet

Ingenting :) Jeg tror orkideer liker å være i fred. Vanne som vanlig og la den være i fred. Jeg pleier å feste det nye skuddet til en trepinne sånn at planten vokser noenlunde rett. Det er alt.

Takk for svar :blomst:

Hmmm, er du sikker på at den ikke skal ha en egen krukke altså? For jeg håper jo at den vil bli større, og da vil det se veldig rart ut at den henger langt oppå den andre planten? :vetikke:

Skrevet

Høres ut som en såkalt keiko, en slags avlegger. Hvis den har fått egne blader og stilk som vokser ut av den. Du må da se om den får luftrøtter. Gjør den det, kan den plantes om :D

Hvis det bare er en ny stilk som det etterhvert vokser knopp/blomst på, lar du den bare være :)

Gjest gjest17
Skrevet

Takk for svar :blomst:

Hmmm, er du sikker på at den ikke skal ha en egen krukke altså? For jeg håper jo at den vil bli større, og da vil det se veldig rart ut at den henger langt oppå den andre planten? :vetikke:

Du tar å planter den om når den har fått røtter, minst 10 cm totalt. Klipp av stilken den vokser på og plant om i potte med orkidebark. Ikke prøv å brekk den av, da ødelegger du den.

:-)

Gjest Conradine
Skrevet

Da jeg kjøpte den siste orkideen min fikk jeg beskjed om å vanne den en gang i uken ved å holde den under rennende vann fra springen - dette har funket fint for meg.

Skrevet

Høres ut som en såkalt keiko, en slags avlegger. Hvis den har fått egne blader og stilk som vokser ut av den. Du må da se om den får luftrøtter. Gjør den det, kan den plantes om :D

Hvis det bare er en ny stilk som det etterhvert vokser knopp/blomst på, lar du den bare være :)

Du tar å planter den om når den har fått røtter, minst 10 cm totalt. Klipp av stilken den vokser på og plant om i potte med orkidebark. Ikke prøv å brekk den av, da ødelegger du den.

Takk for tips :blomst:

Skrevet

Dette er vel som å banne i kirken, men jeg ga opp å holde liv i orkidéer (eller planter generelt) og gikk i stedet til innkjøp av en kunstig orkidé fra Plantasjen. Den ser overraskende ekte ut, og det er ufattelig deilig å slippe å tenke på at jeg må holde liv i den.

Gjest gjest17
Skrevet

Da jeg kjøpte den siste orkideen min fikk jeg beskjed om å vanne den en gang i uken ved å holde den under rennende vann fra springen - dette har funket fint for meg.

Korrekt! Orkideer er glade i vann, men råtner om røttene står i vann. Vann dem under springen slik du gjør eller fyll potteskjuleren men vann og la planten stå å trekke for så å helle vannet av. Man ser også på røttene om orkideen trenger vann, de skifter farge til grått.

Skrevet

LIte tips; kjøp orkidénæring. Etter en stund med vanning trenger de nytt påfyll av næring, så dette er ikke noe man gir hver uke, men en sjelden gang.

Anonymous poster hash: 60596...ed0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...