AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #1 Skrevet 16. oktober 2013 Ved hvilken alder er det vanlig at barnehagebarna inviterer hverandre i bursdag? Pleier foreldrene å være med? Hvem blir bedt? Opplevde nå at noen i bhg skal feire bursdag og at min sønn ikke fikk invitasjon. Han virket litt lei seg og sa at han ikke hadde fått brev på plassen sin i garderoben..... Han har bare gått på avdelingen i to måneder. Og leker endel med barna fra småbarnsavdelingen fortsatt. Anonymous poster hash: 9d04e...01b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #2 Skrevet 16. oktober 2013 3-4 år er det her når de begynner med barnehagebursdag. Jeg inviterer de fra samme årskull. Men ser der varierer hva andre gjør. Hos oss skal invitasjonene leveres diskret, men ellers er det ikke regler på hvem man skal invitere. Anonymous poster hash: b40be...003
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #3 Skrevet 16. oktober 2013 I vår barnehage er det en regel om at alle på basisgruppa må være invitert dersom man skal invitere gjennom barnehagen. Vi inviterte bare 2-3 stk på våre barns 3 års dager (direkte til foreldrene, ikke via barnehagen) og så inviterte vi hele "kullet" på 4 års dagen. Nå nærmer vi oss 5 års dag og ender nok opp med å invitere hele avdelingen (pga han leker mye med to som er fra et annet kull, og da blir det bare 2 igjen -som da ikke kan utelates). Håper på godt vær, så vi kan være ute og grille og ev sette opp en lavo i hagen. Anonymous poster hash: a586b...9a9
Miss moneypenny Skrevet 16. oktober 2013 #4 Skrevet 16. oktober 2013 I barnehagen vår er det heldigvis en regel om at man skal invitere alle av samme kjønn eller alle jentene/guttene i samme årskull.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #5 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg synes dette er vanskelig, også. Virker litt tilfeldig i vår barnehage, hvem som inviterer hvem. Treåringen vår har blitt invitert i selskap til et par stk som hun nesten aldri leker med (veldig koselig å få invitasjon), mens noen som hun snakker masse om og leker med, ble hun ikke invitert til. Er vel litt hva foreldrene velger å gjøre ut av bursdagen... Nå kommer hennes fireårsdag snart, og jeg aner ikke hva vi selv skal gjøre. Skulle ønske hun var født om sommeren, så kunne vi tatt hagen i bruk og invitert mange. Sist hun ble invitert i bursdag, kom invitasjonen til meg på e-post. Det er i allefall diskret. De har sikkert fått epostliste hos styreren i barnehagen. TS, hvis sønnen din ble lei seg, kanskje du skal invitere med et av barna han leker med (fra den nye avdelingen) hjem en dag denne uka? Det pleier å være stor stas hjemme hos oss, i allefall. Anonymous poster hash: a7498...534
Susan Sto Helit Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 Dette varierer mye. Opp til 4-5-års alder pleide vel alle foreldre å være med, tror jeg... Men da inviterte vi også kun de nærmeste vennene. Etter dette har mange invitert hele avdelingen, eller alle på avdelingen av samme kjønn. (årskullinndelte avdelinger.) Da blir det mer unaturlig at foreldrene er med. (Men ofte er det noen foreldre som må være der alikevel fordi barna ikke tør gå alene.) Når man ikke inviterer alle føler jeg at det beste er å invitere utenom barnehagen.
Harlekin Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Stakkars sønnen din, TS Veldig unødvendig å legge invitasjonene synlig i barnehagehyllene når ikke alle er bedt. Det burde barnehagen reagert på. Her hadde vi første barnehagebursdag på 4-årsdagen, og sendte invitasjonene per sms. Nå inviterte vi alle på avdelingen, men hvis jeg ikke skulle gjort det, hadde jeg i hvert fall ikke gitt invitasjonene synlig.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #8 Skrevet 16. oktober 2013 Har ikke lest alle svarene, men i vår barnehage har de gitt beskjed om at invitasjoner må leveres ut privat og at bhg kan være behjelpelige med mailadresser. Vi hadde første feiring på 3-årsdagen. Hadde egentlig tenkt å vente, men da jenta vår begynte på storbarn et år før hun egentlig skulle, ble hun plutselig bedt i bursdager der, og da oppdaget hun konseptet med bursdag, og var tydelig på at hun også skulle feire :-) Vi lurte fælt på hvem vi skulle invitere da hun var eneste på sitt årskull på avd og det nesten ikke var andre jenter der (og hun hadde egentlig ikke så mye kontakt med dem). Vi endte drefor opp med å invitere jentene pluss tre gutter hun lekte mye med og som hun hadde gått på småbarn med. I tillegg inviterte vi noen naboebarn hun er mye sammen med. Tilsammen ble det vel 7 stk (to som ikke kunne komme). Helt perfekt for vår jente som ikke trives når det blir for stort. Sendte invitasjoner på mail. Ser at andre stortsett har sendt på mail, sms eller lagt i postkassen privat. Er glad det er ei stund til neste gang, for det er litt av en nøtt det der med hvem som skal inviteres. Helt meningsløst å invitere alle på samme årstrinn hvis det ikke er de barna egentlig leker med, evt bare jentene/ guttene, hvis det er sånn at barnet leker mest med de av motsatt kjønn etc. Helt uaktuelt å invitere 19 barn (hele avd) også dersom barnet egentlig ikke er komfortabelt med det. Det viktigste for meg er at ingen føler seg utelatt (dvs at man ikke utelater f.eks et barn fra et årskull etc.), men det er veldig vanskelig! Anonymous poster hash: 500e9...3d8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Flere innspill? Anonymous poster hash: 9d04e...01b
Lou Salome Skrevet 21. oktober 2013 #10 Skrevet 21. oktober 2013 Hos oss: vanlig fra fem år, noen fireåringer feirer med barnehagevenner, noen femåringer ikke. Seksåringene har store selskap vanligvis. Det er beskjed fra barnehagen om at det bør inviteres utfra en naturlig gruppe. Det gir oss mulighetene hele avdelingen (18), kun ett kjønn, eller ett årskull; i tillegg er de delt inn i tre grupper, så man kan be egen gruppe, to grupper eller for eksempel jentene på "jordbær-ogstikkelsbærgruppa" osv. , i grunn veldig fleksibelt. De voksne vil vite hva kriteriene er, så de kan si til de somikke er bedt: denne gangen var det "stikkelsbær-barna". Vet det er sårt det der, men det er dessverre ikke siste gang for ham (eller deg). Ikke gjør det verre for ham ved å være trist selv, det er en "sånn er det noen ganger"-sak. For sånn er det noen ganger. 1
Marianne84 Skrevet 21. oktober 2013 #11 Skrevet 21. oktober 2013 Sønnen vår blir 4år i desember. Har hittil fått flere invitasjoner til bursdag både som Mail og liggende i sekken. Men vi har valt og ikke delta ennå. Han har ikke begrep ennå om hva dette er,og bursdag for han er kunn familie selskap. Jeg tenker at neste år da han fyller 5år skal han få lov. Han leker fortsatt veldig på tvers av aldersgruppene/basene i bhg så det å be blir vanskelig synes jeg. Men dette er vårt valg,hva andre vil er opp til dem.
Harlekin Skrevet 22. oktober 2013 #12 Skrevet 22. oktober 2013 Sønnen vår blir 4år i desember. Har hittil fått flere invitasjoner til bursdag både som Mail og liggende i sekken. Men vi har valt og ikke delta ennå. Han har ikke begrep ennå om hva dette er,og bursdag for han er kunn familie selskap. Jeg tenker at neste år da han fyller 5år skal han få lov. Han leker fortsatt veldig på tvers av aldersgruppene/basene i bhg så det å be blir vanskelig synes jeg. Men dette er vårt valg,hva andre vil er opp til dem. Den der skjønner jeg ikke helt. Hvorfor vil dere ikke at han skal få komme i bursdagene han blir invitert i? 2
Missy1 Skrevet 22. oktober 2013 #13 Skrevet 22. oktober 2013 Gutten min er 3år gammel og det var mye snakk om bursdager på foreldremøtet i år. Da ble det tatt opp at invitasjoner ikke skal være synlig om ikke alle blir bedt osv. Jeg spurte når det var vanlig at de begynte å be barn hjem og de sa at det hadde allerede startet. Mitt barn derimot har aldri blitt bedt i bursdag han har spesielle behov så tror ikke de andre barna tar han så mye til seg i gruppa og at han derfor ikke blir bedt. Tror også andre foreldre ser på det som et ork å invitere han. Barnet mitt bryr seg ikke, men jeg blir trist på hans vegne
Marianne84 Skrevet 22. oktober 2013 #14 Skrevet 22. oktober 2013 Den der skjønner jeg ikke helt. Hvorfor vil dere ikke at han skal få komme i bursdagene han blir invitert i? Som jeg skrev nederst,dette er VÅRT valg og hva ANDRE vil er opp til dem.
Harlekin Skrevet 23. oktober 2013 #15 Skrevet 23. oktober 2013 Som jeg skrev nederst,dette er VÅRT valg og hva ANDRE vil er opp til dem. Selvfølgelig. Men jeg kan jo lure på bakgrunnen til valget ditt?
Kara W Skrevet 23. oktober 2013 #16 Skrevet 23. oktober 2013 I vår barnehage er det noen få 3-åringer som har selskap, litt flere 4-åringer, og de fleste 5- og 6-åringene. Jeg tror det er først på barneskolen at barna begynner å forvente at alle skal ha bursdagsselskap. Når det gjelder å ha med foreldre så er min erfaring at alle 3-åringene har med, kanskje halvparten av 4-åringen og nesten ingen av 5- og 6-åringene. Sist vi hadde fest med 5- og 6-åringer var det to mammaer som ble med inn en liten stund, til barnet var kommet inn i leken, og så dro de.
ViljaH Skrevet 24. oktober 2013 #17 Skrevet 24. oktober 2013 Her startet det på 4-års dagene. Alle har en forelder med.
Djungelvrål Skrevet 24. oktober 2013 #18 Skrevet 24. oktober 2013 Ved hvilken alder er det vanlig at barnehagebarna inviterer hverandre i bursdag? Pleier foreldrene å være med? Hvem blir bedt? Opplevde nå at noen i bhg skal feire bursdag og at min sønn ikke fikk invitasjon. Han virket litt lei seg og sa at han ikke hadde fått brev på plassen sin i garderoben..... Han har bare gått på avdelingen i to måneder. Og leker endel med barna fra småbarnsavdelingen fortsatt.Anonymous poster hash: 9d04e...01b Jeg inviterte hele gruppa (guttene) fra 4 års alder. Det var fordi sønnen min ønsket hele gruppa. Senere ble det færre, det var sønnen min sin bursdag og jeg ville han skulle ha de gjestene han selv ønsket. Han ble ikke invitert til alle han heller. Hvorfor skulle han bli invitert til noen han ikke lekte med eller hadde kjemi med?
Djungelvrål Skrevet 24. oktober 2013 #19 Skrevet 24. oktober 2013 Ingen av barna hadde foreldre med. Jeg inviterte dem ikke, 4 åringer klarer seg stort sett selv.
Harlekin Skrevet 24. oktober 2013 #20 Skrevet 24. oktober 2013 Ingen av barna hadde foreldre med. Jeg inviterte dem ikke, 4 åringer klarer seg stort sett selv. Men hvis noen av barna hadde ønsket det, var det vel greit at foreldrene ble?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå