Gå til innhold

Hvorfor er dyremønster sett på som harry?

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja si det, fordi det er harry? :fnise:

Uansett plagg, form eller farge syntes jeg dyremønster er utrolig stygt.

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Det har da vært mye dyreprint overalt i det siste? Synes jeg har sett det ofte både på klær og sko, men nå begynner det vel å forsvinne litt igjen.

Gjest Hyssingen
Skrevet

Jeg forbinder det med litt overvektige harryhandlere med bleka grorudpalme, rullings og for trang singlet. Den typen som drar på charterferie til Spania og kler seg i flamencokjoler mens de er der :laugh:

Men noe så lite som et par dyremønstrede sko, det er greit.

• Liker 5
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er nok fordi Norge er et bittelite land i utkanten av verden (selv om enkelte av oss bestemt mener at vi utgjør den største motemetropolen i verden, så stemmer altså ikke det), og majoriteten av oss 'henger litt etter' for å si det slik ;).

Europeisk motebilde har hele sesongen vært preget av elementer med dyretrykk, og høsten/vinteren står i leopardprintets tegn for å si det forsiktig.

• Liker 2
Gjest åffårno
Skrevet (endret)

Jeg tipper det er fordi nordisk design har tunge tradisjoner med å velge naturlige materialer.

Tar man nordisk interiørstil ser man jo det tydelig år etter år; trevirke, stein, ull, tovede ting, fremheve naturlig nordisk lys/naturbaserte farger osv. Rene linjer - og det gjelder også på sfronten uten at jeg har spesielt innsikt i nordisk klesdesign - men jeg føler iallefall det er mye rene linjer og naturlige kvalitetsstoffer ute å går også der.

Dyremønster på andre ting enn faktiske dyr er å fremstille noe som det ikke er - akkurat som noe som skal fremstille tre men ikke er det, eller som skal fremstille ull men faktisk er syntetisk(sistnevnte går vi for om det likner ullkvalitet pga pris). Falske juletrær osv.

Det handler ikke om at vi henger etter tror jeg, men akkurat her har vi litt innbarka å velge mer naturlige farger/stoffer som er hva det ser ut som.

Så har vel også dyreprint lenge vært tilknyttet enten harrystil ala Peggy Bundy - men i de siste har retromoten i klær "legitimert" litt, sålenge man bruker det til en pencilskjørt og har den stilen.

Men nei, jeg liker ikke dyreprint og finner det også noe harry - bortsett fra med et par unntak kvinner her og der som faktisk kler røde lepper og dyreprint uten å se harry ut.

Endret av åffårno
  • Liker 7
Skrevet

det henger fast/lugger for meg;

fra 80-tallets Alexis og Dynastiet.

Vazelina Bilopphøggers

og en del glamorbilder og voksenfilmer...

• Liker 3
Gjest Nanne70
Skrevet

Tja si det, fordi det er harry? :fnise:

Uansett plagg, form eller farge syntes jeg dyremønster er utrolig stygt.

Du får jo mene akkurat hva du vil, men det var jo ikke svar på spørsmålet mitt :)

Skrevet (endret)

Du får jo mene akkurat hva du vil, men det var jo ikke svar på spørsmålet mitt :)

Ånei, og jeg var den eneste som ikke svarte på spørsmålet ditt? :)

Var heller ikke ment som et himla seriøst svar men som en kommentar. ;)

Endret av Lech
  • Liker 1
Skrevet

Dyremønster ER jævla harry. Grøss...

Anonymous poster hash: 21fcb...2d0
  • Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke et særnorsk "fenomen". Jeg hørte faktisk for litt siden en amerikansk medstudent si noe om at hvis det er "last call" i en bar og du bare trenger å få med noen hjem, single ut kvinnen i leopardprint.

At det er en stor del av motebildet er jo ikke rart. Alle materialer og mønster resirkuleres og vil før eller senere dukke opp igjen.

Det er klart man KAN style leopardprint på en måte som gjør det attraktivt, men jeg synes fortsatt antrekket ville vært finere med noe annet.

Det har et harrystempel på samme måte som andre plagg og mønster rett og slett fordi det en gang i tiden var en "nyrik" mote. Folk brukte ikke leopardmønster men faktisk leopardpels. Mønsteret er også veldig dominerende i seg selv.

Anonymous poster hash: 93851...1b7
  • Liker 3
Skrevet

Fordi man ofte ser det på folk som ikke kler det.

Gjest Nanne70
Skrevet

Ånei, og jeg var den eneste som ikke svarte på spørsmålet ditt? :)

Var heller ikke ment som et himla seriøst svar men som en kommentar. ;)

"Fordi det er harry"....jo, det er vel en slags forklaring det og ;)

Får vel bare slå meg til ro med at jeg er litt harry, jeg, da, siden jeg synes det er kult med dyremønstrede skjerf og sko ;)

Skrevet

Nyrike russere med blondt hår og gullkjeder.

Anonymous poster hash: 6ab24...ebf

Skrevet

jeg har slik mønster inni veska mi, og skjemmes så jævelig når gæmliser på bussen sèr det å gjør sånn :redd:

post-10778-0-44061800-1381926834_thumb.j

• Liker 2
Gjest Tigress
Skrevet (endret)

Eg synest ingen av dei døme som var lenka til i opningsinnlegget var doris (eg skal byrje å bruke det uttrykket no, det er visst uttrykket for damer som er harry), eg synest det kjem heilt an på stylinga. Trong, leopardmønstra kjole på dame med masse sminke, skyhøge hælar og Siv Jensen-blondt hår, det er doris. Leo-mønster på eit blyantskjørt med pene pumps og nøytral genser/bluse, det er då ikkje doris.

Og så er nok norsk motepoliti litt lite glad i folk som stikk seg ut generelt, og dyreprint er jo ikkje like nøytralt som beige, liksom.

Endret av Tigress
Gjest åffårno
Skrevet

"Fordi det er harry"....jo, det er vel en slags forklaring det og ;)

Får vel bare slå meg til ro med at jeg er litt harry, jeg, da, siden jeg synes det er kult med dyremønstrede skjerf og sko ;)

Men det kan jo tenkes at det sees på som "kitch" innen klesstil, og kitch er jo på mange måter harry. Men det blir jo elsket av en viss gruppe fordiom.

Noen liker å kle seg i leopardmønster med ellers fine klær, andre liker å putte et lysende dådyr i plast på peisen i et ellers kult interiør. Fordi det er kitch. Eller; harry.

Skrevet

Dyremønster skriker etter oppmerksomhet, det passer jo godt på noen..

Anonymous poster hash: 6f89f...a9b
  • Liker 1
Skrevet

Jeg assosierer det med russiske prostituerte(stereotype much?). Men synes det er greit med f.eks. et skjerf med dyremønster, eller andre accesories, bare ikke alle har dyremøsnter samtidigP Greit med en topp slik som hun på bildet til TS, synes det var gjennomført, men ble for mye med skoa i tillegg synes jeg da. Men bukser og jakker med dyremønster synes jeg skriker noe voldsomt etter oppmerksomhet, og personlig synes jeg ikke det er positiv oppmerksomhet. Selv liker jeg ikke oppmerksomhet i det hele, så kan kanskje a noe med det å gjøre :fnise:

Men ja, synes nok det er litt harry dessverre. Mulig det er særnorsk av meg men:P

Anonymous poster hash: 74733...279
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...