AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #1 Skrevet 16. oktober 2013 Hei! Jeg trenger litt hjelp. Vi er en venninnegjeng som prøver å hjelpe en venninne som har slitt i noen år. Det gjelder en alenemor som ikke får særlig barnebidrag av den uføretrygdede exen. Vi venninnene bidrar med penger til både det ene og det andre, regninger, ting barnet trenger, etc. Men det begynner å bli slitsomt, det å stadig hjelpe med penger tærer også på vennskapet. Vår venninne er helt psykisk nedbrutt etter mange tøffe tak, og orker ikke å forholde seg til Nav. Vi har til og med vært med henne på samtale der (ang økonomi) men hun tar seg sånn sammen og ser strålende og vellykket ut, og det virker ikke som hun trenger hjelp sett utenfra. Så de hjelper henne ikke. For å få hverdagen til å gå rundt, som alenemor i skiftjobb, jobber hun 75 prosent. Det gir ikke rare inntekten. Hun får heller ingen støtte nå. Leier en leilighet til seg selv og sønnen, betaler 8000 i mnd. Har ikke bil. Strømmen blir til stadighet stengt pga at hun ikke klarer å betale, og det er ofte at hun ikke kan nås på telefon, for de har stengt den også. Hun bruker INGENTING på seg selv, handler klær til seg og sønnen på fretex etc. Alle møblene kommer fra fretex og Finn.no (gratis). Er det noen som vet hva vi kan hjelpe henne å søke på? Kan slike som henne få bostøtte? Er det noe mer? Alle i vennegjengen gruer seg til jul pga at hun blir så nedbrutt rundt denne tiden, når resten av samfunnet koser seg med mat og gaver og pengebruk...... Anonymous poster hash: d83cf...6cb
Binta Ba Skrevet 16. oktober 2013 #2 Skrevet 16. oktober 2013 Bostøtte kan hun søke om. Om inntekten de siste 3mnd er verre enn ifjor, be henne legge ved lønnslipper. Må leveres innen 10 hver måned. Dobbel barnetrygd antar jeg hun får. Om barnefar ikke betaler bidrag, antar jeg dette må gjennom Nav. Hvor gammelt er barnet?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #3 Skrevet 16. oktober 2013 Om man får hjelp hos nav har da ingen ting med hvordan man ser ut å gjøre! Anonymous poster hash: b471b...bbc 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #4 Skrevet 16. oktober 2013 Hun må opp i 100℅ stilling. Det er helt avgjørende her, virker det som. Hva med en ekstrajobb om hun ikke kan gå opp i 100℅ der hun jobber nå? Ellers bør hun søke bostøtte via Husbanken. Siden barnets far ikke betaler bidrag som avtalt, bør hun få beregning via NAV. En engangskostnad per person på litt under 800 kr. Det kan kanskje dere venninnene hjelpe henne med? Da er hun sikret korrekt bidrag ift ibntekt, samværsklasse etc., og hun vil kunne få bidrag direkte via NAV, og NAV krever så inn beløpet fra bidragsyter.Anonymous poster hash: f7a83...79b 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #5 Skrevet 16. oktober 2013 Om man får hjelp hos nav har da ingen ting med hvordan man ser ut å gjøre! Anonymous poster hash: b471b...bbc Det burde være slik, ja. Dessverre er det ikke slik i praksis. Selv ble jeg også frarådd på det sterkeste å søke støtte en gang jeg var mellom jobber. "Dette er ikke en plass for sånne som deg - flytt hjem til foreldrene dine", fikk jeg høre. Da var jeg ca 30 år gammel... Sånne som meg, som hadde nyvasket hår og rene klær... Det minste de kunne gjort var i allefall å gi meg søknadspapirer, og la meg få prøve! De vet jo ingenting om min økonomi... Hadde jeg kommet og sett ut som en narkoman/uteligger, ville de sikkert tatt meg mer alvorlig. Anonymous poster hash: d83cf...6cb 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 Hun må opp i 100℅ stilling. Det er helt avgjørende her, virker det som. Hva med en ekstrajobb om hun ikke kan gå opp i 100℅ der hun jobber nå? Ellers bør hun søke bostøtte via Husbanken. Siden barnets far ikke betaler bidrag som avtalt, bør hun få beregning via NAV. En engangskostnad per person på litt under 800 kr. Det kan kanskje dere venninnene hjelpe henne med? Da er hun sikret korrekt bidrag ift ibntekt, samværsklasse etc., og hun vil kunne få bidrag direkte via NAV, og NAV krever så inn beløpet fra bidragsyter.Anonymous poster hash: f7a83...79b Skal mase på henne ang å få barnebidragene gjennom nav. men da trekker de vel barnefaren automatisk mer? Hun er veldig opptatt av å ikke ha enda dårligere forhold til ham, og samarbeide om barnet, og det er derfor hun lar ham betale så lite (et par hundre i mnd tror jeg). Jobbe 100% går ikke med hennes arbeid. Sønnen er 8 år og hun må jo være hjemme når han kommer hjem fra skolen etc. Hun har noen i nabolaget som er barnevakt når hun har kveldsvakter, men prisen for barnevakt spiser opp mye av lønna. Er det kanskje derfor hun ikke får støtte fra Nav, fordi hun ikke jobber fulltid? Da kan det kanskje forklare ting... Anonymous poster hash: d83cf...6cb
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Hei! Jeg trenger litt hjelp. Vi er en venninnegjeng som prøver å hjelpe en venninne som har slitt i noen år. Anonymous poster hash: d83cf...6cb https://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Oversikt+over+stønader+og+vilkår * Overgangsstønad gjelder frem til barnet fyller 8 år, siden barnet er i den alderen er ikke det aktuelt nå. * Stønad til barnetilsyn: Som hovedregel kan du få stønad til barnet har fullført fjerde skoleår. Stønad til barnetilsyn dekkes med 64 prosent av de dokumenterte utgiftene opp til de satsene som Stortinget har bestemt. Det betyr at du må betale minst 36 prosent av utgiftene selv. Anonymous poster hash: 11edd...0ff
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #8 Skrevet 17. oktober 2013 Og dette kaller du en venninne? Slike mennesker trekker jeg meg langt unna. Lavtlønnede, lav utdannelse, null orden på økonomi= mindre intelligente. Ikke akkurat mennesker jeg har mye til felles med.Anonymous poster hash: 2e6a1...d8c 1
Genesis Skrevet 17. oktober 2013 #9 Skrevet 17. oktober 2013 Og dette kaller du en venninne? Slike mennesker trekker jeg meg langt unna. Lavtlønnede, lav utdannelse, null orden på økonomi= mindre intelligente. Ikke akkurat mennesker jeg har mye til felles med.Anonymous poster hash: 2e6a1...d8c trist lesning! 9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #10 Skrevet 17. oktober 2013 trist lesning! Mennesker som ikke klarer å ta ansvar for eget liv, er ikke en person jeg har mye til felles med. Til TS. Ser ikke problemet. Hun burde få en ordentlig, 100% jobb. Er det de fleste gjør i en slik situasjon.Anonymous poster hash: 2e6a1...d8c 3
Gjest Blondie65 Skrevet 17. oktober 2013 #11 Skrevet 17. oktober 2013 Barnet har en far som er ufør. Hvorfor i all verden er ikke denne faren på banen og tar seg av / har tilsyn med sitt barn slik at mor kan jobbe? Her snakker vi om en person som ikke greier sine økonomiske bidragsforpliktelser som kunne kompensert med samvær etter skoletid. Dessverre har denne moren mest sannsynlig skuslet bort sjansene til overgangsstønad og stønad til barnetilsyn fordi hun har vært mer opptatt av å snylte på vennene sine enn å ordne sin egen økonomi. Det virker som hun har fabelaktige venner, da. Jeg har også fått høre at "sånne som meg" kunne ikke NAV hjelpe. Det hadde ingenting med klesdrakt å gjøre men at jeg hadde egne ressurser å ta av. Har man krav på stønader så har man krav på disse også om man har på Prada sko når man fyller ut søknaden. Får man ikke endene til å møtes så må man enten finne seg en annen jobb som betaler mer eller kutte i kostnader. Noen har riktignok nevnt bostøtte, og det er det verdt å søke. Men venninnen din trenger å våkne opp og forstå at for å få tingene til så må det tenkes nytt. Istedenfor stønader fra NAV, går det an å finne personer i samme situasjon og lære av dem hvordan de gjør det med barn? Går det an å finne en 8-16 jobb slik at man arbeider mest på de tidspunktene barnet er på skole? Finnes det noen man kan samarbeide med om tilsyn med barnet i form av byttetjenester slik at den tiden barnet er alene på ettermiddag blir minst mulig? Det kommer aldri å bli lukrativt å leve av NAV stønad, hva med å hjelpe seg selv til mer enn dobbelt så høy inntekt isteden? Snakk med en yrkesveileder hos NAV eller en formidler hos Manpower istedet? Snakk med NAV om kurs innenfor kontoryrker isteden. Sjekk ut busslappen.no. Tenk KREATIVT fremfor å dalle rundt i den samme sutrete tralten på NAVs nåde.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #12 Skrevet 17. oktober 2013 Problemet er nok at hun klarer seg økonomisk når hun kan snylte på dere og vil ikke prøve å finne en løsning før dere setter hard mot hard og ikke låner henne mer penger. Anonymous poster hash: edcbf...f46 2
Gjest Miranda2011 Skrevet 17. oktober 2013 #13 Skrevet 17. oktober 2013 Hei! Jeg trenger litt hjelp. Vi er en venninnegjeng som prøver å hjelpe en venninne som har slitt i noen år. Det gjelder en alenemor som ikke får særlig barnebidrag av den uføretrygdede exen. Vi venninnene bidrar med penger til både det ene og det andre, regninger, ting barnet trenger, etc. Men det begynner å bli slitsomt, det å stadig hjelpe med penger tærer også på vennskapet. Vår venninne er helt psykisk nedbrutt etter mange tøffe tak, og orker ikke å forholde seg til Nav. Vi har til og med vært med henne på samtale der (ang økonomi) men hun tar seg sånn sammen og ser strålende og vellykket ut, og det virker ikke som hun trenger hjelp sett utenfra. Så de hjelper henne ikke. For å få hverdagen til å gå rundt, som alenemor i skiftjobb, jobber hun 75 prosent. Det gir ikke rare inntekten. Hun får heller ingen støtte nå. Leier en leilighet til seg selv og sønnen, betaler 8000 i mnd. Har ikke bil. Strømmen blir til stadighet stengt pga at hun ikke klarer å betale, og det er ofte at hun ikke kan nås på telefon, for de har stengt den også. Hun bruker INGENTING på seg selv, handler klær til seg og sønnen på fretex etc. Alle møblene kommer fra fretex og Finn.no (gratis). Er det noen som vet hva vi kan hjelpe henne å søke på? Kan slike som henne få bostøtte? Er det noe mer? Alle i vennegjengen gruer seg til jul pga at hun blir så nedbrutt rundt denne tiden, når resten av samfunnet koser seg med mat og gaver og pengebruk...... Anonymous poster hash: d83cf...6cb Hvorfor er ikke barnet hos faren så hun får jobbet 100%? 1
Genesis Skrevet 17. oktober 2013 #14 Skrevet 17. oktober 2013 Mennesker som ikke klarer å ta ansvar for eget liv, er ikke en person jeg har mye til felles med. Til TS. Ser ikke problemet. Hun burde få en ordentlig, 100% jobb. Er det de fleste gjør i en slik situasjon.Anonymous poster hash: 2e6a1...d8c Selv om heller ikke jeg har så mye til felles med denne personen (sannsynligvis langt mindre enn deg), har jeg da empati med mennesker hvis livsbetingelser har gjort at man havner utenfor samfunnet. Det er ofte snakk om negative spiraler av både fysiske og psykiske plager. Egenskaper man frykter ved seg selv er ofte de man hater sterkest ved andre, noe som kan være en av grunnene til at du føler du må utbasunere hvor udugelige disse menneskene er. 1
Pengebingen Skrevet 17. oktober 2013 #15 Skrevet 17. oktober 2013 Bondie65 skriver et veldig godt svar til dette. Jeg er veldig enig. Mor virker ikke spesielt løsningsorientert, noe dere kan hjelpe henne med. Heller det enn NAV. Oppmuntre henne til å finne løsning som gir 100% arbeid. Som f.eks at far stiller opp etter skoletid. Ellers, nå har ikke jeg barn, men er ikke en 8-åring stor nok til å selv gå hjem fra skolen, låse seg inn, spise ferdigsmurt mat fra kjøleskapet og starte på leksene sine? Evt leke for seg selv til mor kommer hjem etter en full arbeidsdag? Virker ikke som om hun må hente pga livsfarlig skolevei eller slikt? Eller hva med besteforeldre som kunne stille opp litt etter skoletid, hvis noen er pensjonerte? Det er jo lov å be om hjelp i slike situasjoner, for å få jobber 100%. Slutt å låne henne penger slik at hun må ta tak i sitt egent liv og løse problemene. Enten om det innebærer å kreve inn barnebidrag via NAV eller å finne andre løsninger. Det må bli opp til henne. Men å fortsette å låne henne penger hjelper antagelig lite i lengden. Hun må ta tak selv. 1
Løvetanten Skrevet 17. oktober 2013 #16 Skrevet 17. oktober 2013 Slik du legger det frem så ser det ikke ut til at denne damen har noen planer om å få det bedre, men heller fortsetter i samme spor. Det er massevis hun kan ta tak i her. -Bidrag. La det gå gjennom NAV slik at hun får det gutten har krav på- -Barnevakt. Be far ha sønnen sin, og om ikke det er mulig så kan hun kanskje alliere seg med venner eller høre om gutten kan være hos skolekamerater innimellom? Det er mulig Frivillighetssentralen kan være behjelpelige her. -Jobb. Herregud, hun jobber jo ikke fullt engang. Blir litt svett av sånt, for det aller første hun må gjøre er jo å enten gå opp i stillingsprosent eller se seg om etter en fulltidsjobb som har bedre betalt og kanskje også bedre arbeidstider. -Søke bostøtte. Og dere venner må ikke gi henne penger. Dere må hjelpe henne til å hjelpe seg selv. Lære henne å fiske, billedlig talt... Da snakker vi ikke om en videre trist tilværelse som NAV-klient, men som en kvinne som sørger for seg selv og sitt eget barn uten å måtte oppleve at strøm og telefon stenges av. 2
Britt Banditt Skrevet 17. oktober 2013 #17 Skrevet 17. oktober 2013 Hvor gammel er sønnen? Er han under 8 kan hun få overgangsstønad så lenge hun ikke tjener over 400 og noe tusen. Overgangsstønaden reduseres etter inntekt, men er på ca 13 000 før skatt for de som tjener lite eller ingenting (reglene for hvor mye man kan tjene før den reduseres står på NAV.no). Hun har også rett på dobbel barnetrygd, og stønad til barnetilsyn (66% av utgiftene) om barnet går på SFO eller i barnehage. I tillegg har hun helt sikkert rett på bostøtte. Det er ikke snakk om at hun ikke kan få av NAV om barnet er såpass ungt, hun har rett på! Lever inn søknad, så kan de jo prøve seg på å skrive at hun ser for vellykket ut til å få det.. Uansett: det er jo egentlig ikke noen vits i å ha møte hos NAV. Print ut søknadskjemaer på NAV.no og lever med alle vedlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå