Buddhahode Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Kom nettopp over en tråd på en svensk diskusjonsside om en utrolig rystende og forferdelig sak. I 1992 skal to jenter på fire år mishandlet og bitt en fire uker gammel baby til døden. Jentene skal ha bitt babyen over hele kroppen og slått hodet i bakken flere ganger. Den ene jenta skal tidligere vist en aggressiv oppførsel. Denne informasjonen kommer frem i et tv3-program som heter "Ondska". Denne saken ble omtalt i avsnitt seks som handler om barn som dreper barn. I dag er jo den tragiske saken om den tre år gamle gutten som ble drept aktuell, og i den sammenhengen nevnes ikke denne saken overhodet. Har noen andre hørt om denne saken? Jeg hadde i alle fall ikke hørt om den før jeg leste om den på den svenske diskusjonssiden. Er det kanskje hemmeligholdt for å beskytte de små jentene? https://www.flashback.org/t2226418 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Det er jævlig stor forskjell på en 13-åring og en 4-åring. Fatter ikke at du kan dra paralleller mellom disse sakene. En 13-åring er i full stand til å vite hva slags handling han gjør, det er ikke en 4-åring. Ikke sikkert de husker det engang. Anonymous poster hash: 2d705...c37 1
frøkenkoz Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Herregud så forferdelig. Hadde ikke hørt om denne saken jeg ang 4 åringene
Gjest Badabing Skrevet 16. oktober 2013 #4 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg leste om slike barnedrap i et magasin for en stund siden. Mulig at det var Aftenposten Innsikt eller A-magasinet. Da stod det litt om ondskap i Norge vs andre land og at vi her hadde for vane å beskytte også det barnet som hadde brukt vold. I Bulger-saken i England så man jo at barna som hadde drept ble offentliggjort med bilder og det hele, og familiene og dem selv måtte skifte navn og adresse. Jeg tror faktisk jeg synes det er bedre at vi beskytter dem alle, selv om jeg selvfølgelig ble helt kvalm av disse to tiåringenes handlinger, og sjelden har lest noe mer grotesk. Barna som har vært innblandet i voldssaker her i Norge hadde vel blitt mer normale, om man sammenlignet med lignende voldssaker i andre land. Det er vel for lite materiale til å gi noen klar konklusjon, men det kan vel kanskje gi en pekepinn. 2
Gjest Offensive Pie Skrevet 16. oktober 2013 #5 Skrevet 16. oktober 2013 Har ikke stort sett alle avisene nevnt at dette er første gang barn har drept siden 1992? Selv om ikke saken har blitt gjenfortalt i media, betyr det ikke at det ikke har blitt trukket mindre synlige paralleller.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 Har ikke stort sett alle avisene nevnt at dette er første gang barn har drept siden 1992? Selv om ikke saken har blitt gjenfortalt i media, betyr det ikke at det ikke har blitt trukket mindre synlige paralleller. "Fra 1991 til 2012 er ikke et eneste drap begått av barn under 15 år," skriver Dagbladet. Det stemmer dessverre ikke. Vi har blant annet den saken som er nevnt i hovedinnlegget, og en annen sak fra 1994: Barnedrapet på Tiller, hvor en fem år gammel jente ble sparket ihjel av to seks år gamle gutter. Anonymous poster hash: 14a80...28f
Gjest navnelapp Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Du har jo også denne saka frå Trondheim i 1994. The Guardian sin artikkel er ei interessant analyse av skilnadane på måten Bulger-saka vart handtert på i England, og korleis denne saka vart handtert i Norge. Konklusjonen er vel at det at barna som er involvert har blitt skjerma kan hjelpe nokre, men ikkje alle. Sorga blir like stor for dei som blir ramma, men dei involverte får iallfall ein sjanse til å kome seg ut av det stigmaet som ei offentleggjering ville påføre dei. Omgjevnadane vil jo alltid vite kven gjerningspersonane er, men det er ikkje offentleg. Dei får ikkje bildet sitt i avisa, og dei kan skape seg eit nytt liv, viss dei klarer. 1
Gjest navnelapp Skrevet 16. oktober 2013 #8 Skrevet 16. oktober 2013 Har noen andre hørt om denne saken? Jeg hadde i alle fall ikke hørt om den før jeg leste om den på den svenske diskusjonssiden. Er det kanskje hemmeligholdt for å beskytte de små jentene? Dei sakene som er nemnt over er ikkje hemmelegholdt. Men gjerningspersonane er ikkje identifisert i media. Dette har veldig lenge vore ein sterk tradisjon i norske medier, særleg når det involverer mindreårige. Det syns eg er bra. Etter soning skal ein kunne gå tilbake til eit normalt liv, utan at bildet ditt har vore i avisa og namnet ditt er allment kjent. Som eg skriv over, dei som kjenner saka veit kven desse er uansett. Einaste skilnaden er om resten av landet også skal vite det. Det er etter mitt syn heilt unødvendig. 1
Millimani Skrevet 16. oktober 2013 #9 Skrevet 16. oktober 2013 Har det skjedd en slik sak i 1992 i Norge? Det har jeg aldri hørt om. I går var det 19 år siden Silje ble drept på Tiller. Jeg husker saken veldig godt, men kjenner ingen av de involverte. Den saken vakte internasjonal oppsikt, og det ble sagt at aldri før hadde så små barn tatt livet av et annet barn. Hva da med saken fra 1992? To fireåringer tok livet av baby?
Gjest Badabing Skrevet 16. oktober 2013 #10 Skrevet 16. oktober 2013 Du har jo også denne saka frå Trondheim i 1994. The Guardian sin artikkel er ei interessant analyse av skilnadane på måten Bulger-saka vart handtert på i England, og korleis denne saka vart handtert i Norge. Konklusjonen er vel at det at barna som er involvert har blitt skjerma kan hjelpe nokre, men ikkje alle. Sorga blir like stor for dei som blir ramma, men dei involverte får iallfall ein sjanse til å kome seg ut av det stigmaet som ei offentleggjering ville påføre dei. Omgjevnadane vil jo alltid vite kven gjerningspersonane er, men det er ikkje offentleg. Dei får ikkje bildet sitt i avisa, og dei kan skape seg eit nytt liv, viss dei klarer. Det var den artikkelen der jeg tenkte på, husket feil og trodde den var norsk. En veldig bra artikkel som er verdt å lese.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #11 Skrevet 1. september 2014 Lurer på hvorfor akkurat denne saken blir dysset sånn ned, når andre saker ikke blir det?Anonymous poster hash: 70d42...4d8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #12 Skrevet 2. september 2014 Det er jævlig stor forskjell på en 13-åring og en 4-åring. Fatter ikke at du kan dra paralleller mellom disse sakene. En 13-åring er i full stand til å vite hva slags handling han gjør, det er ikke en 4-åring. Ikke sikkert de husker det engang.Anonymous poster hash: 2d705...c37 Nå er dette en gammel tråd men jeg vil påpeke at jeg er uenig i at en 4-åring ikke vet hva de gjør. De ser ikke konsekvenser frem i tid men med riktig oppdragelse så vet de veldig godt forskjell på rett og galt. Snakket med min 4-åring idag om blant annet hvordan en behandler dyr og små som ikke kan forsvare selv og hun forstår og har såvisst en følelse av rett og galt. Ikke undervurder hva en kan lære barnet sitt. Her mener jeg oppdragelsen har sviktet. Både om barnet er 4 og om det er 13. Anonymous poster hash: 71768...bd8 1
Tjukk Norris Skrevet 2. september 2014 #13 Skrevet 2. september 2014 Nå er dette en gammel tråd men jeg vil påpeke at jeg er uenig i at en 4-åring ikke vet hva de gjør. De ser ikke konsekvenser frem i tid men med riktig oppdragelse så vet de veldig godt forskjell på rett og galt. Snakket med min 4-åring idag om blant annet hvordan en behandler dyr og små som ikke kan forsvare selv og hun forstår og har såvisst en følelse av rett og galt. Ikke undervurder hva en kan lære barnet sitt. Her mener jeg oppdragelsen har sviktet. Både om barnet er 4 og om det er 13. Anonymous poster hash: 71768...bd8 Trenger ikke være oppdragelse, det er ikke alt foreldre kan påvirke og rå over hva angår hvem barnet blir. Dyssosial personlighetsforstyrrelse for eksempel, kan vise seg tidlig hos barnet, barnet kan eksempelvis plage/drepe dyr. (Uansett hvor mye grenser man setter og hvor mye kjærlighet man gir) Det kan også, som tråden handler om, faktisk plage og drepe andre. Kan ikke si at disse barna hadde en personlighetsforstyrrelse uten en ordentlig utredning, men det virker som noe ikke er som det skal være når noe sånt skjer. Men det kan jo også være at et eller begge barna var miljøskadet, Dvs hadde selv opplevd/observert vold. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå