Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres utrolig kvalmt ut.. er det det samme som mud cake?

Anonymous poster hash: 3abad...872
Gjest winston
Skrevet

Denne pleier jeg å lage:

Til en liten rund form (ikke sikker på hvor stor den er)

Hell oppi røra og la den stå midt i ovnen i ca 30-35 minutter.

Jeg bruker nok litt større form enn deg, for mer enn 20 minutter tør jeg ikke steke kladdkake når jeg lager det. Da blir den tørr..

Skrevet

Jeg laget Funky Punk sin, men gjorde sikkert noe feil siden den blei litt rennende, men smaken er god.

Nå har jeg liten erfaring med denne typen kaker også da, så dette var bare en prøvebaking.

Jeg pisket egg og sukker sammen, var det feil? Ellers skal det bare blandes? Og så hadde jeg den på nederste rille i ovnen. Alt sammen bare gammel vane fra min side.

Skal den være rennende inni, forresten?

Gjest Funky Punk
Skrevet

Den skal være litt seig inni, men ikke rennende.

Jeg pisker ikke egg og sukker sammen. Bare slenger alt i en bolle, og heller smeltet smør over før jeg blander.

Og midt i ovnen da

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hørt om "kladdkake" før, har den noe annet navn som jeg kanskje har hørt? Baker mye, så var litt rart å høre om noe jeg ikke har vært borti ;-)

Anonymous poster hash: 66fed...6de
Gjest Funky Punk
Skrevet

Vet ikke om den har et annet navn. Kladdkaka er vel mer svensk enn norsk tror jeg. Iallefall veldig vanlig der

• Liker 2
Skrevet

Takk, da skal jeg prøve det neste gang, FP. ;)

Skrevet

Jeg holder på å teste ut FP sin oppskrift nå, men den har stått kjempelenge inni og er fortsatt rennende......hmf.

Den lukter så godt at jeg tror det er tett før jeg bare tar den ut og spiser den likevel :fnise:

Skrevet

Takk igjen Funky Punky.

Kaka ble veldig godt mottatta av bursdagsbarnet. Lunet noen bringebær, lagde ikke couli, men vaniljesaus. Det var også veldig godt til kaka di.

Vi hadde også like mange lys på kaka som bursdagsbarnet var gammelt. Stas for barnebarna med lys.

Jo da jeg kan lage couli, men valgte en lettere løsning denne gangen uten at jeg behøver være idiot.

Hvor stor form brukte du? :)

Anonymous poster hash: 85cdb...dd9

Skrevet

Den skal være litt seig inni, men ikke rennende.

Jeg pisker ikke egg og sukker sammen. Bare slenger alt i en bolle, og heller smeltet smør over før jeg blander.

Og midt i ovnen da

Og det fungerte helt fint!

Slang sammen alt på 5 minutter, hadde forresten i ørlite chili også, stekte og hadde kake til venninna som kom på spontanbesøk.

Kommer til å spare den oppskriften og bake samme kake igjen.

:heks:

Skrevet

Kaken ble kjempegod!

Denne skal jeg lage flere ganger:)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Så bra :)

Ja, man kan eksperimentere mye med kaken. Chili er også kjempegodt i :)

Skrevet

Ruskemor:

Prøvde kaka di i kveld til selskap. Den var super! Brukte derimot kokesjokolade istadenfor kakaopulver, då det var det som stod i skapet.

Serverte med ferske jordbær.

Takk for oppskrift!

Skrevet

Og det fungerte helt fint!

Slang sammen alt på 5 minutter, hadde forresten i ørlite chili også, stekte og hadde kake til venninna som kom på spontanbesøk.

Kommer til å spare den oppskriften og bake samme kake igjen.

Kaken ble kjempegod!

Denne skal jeg lage flere ganger:)

Hvilken str på formen valgte dere?

Skrevet

Godt spørsmål, men jeg tror den er 28 cm. Kaka ble ihvertfall ganske tynn, men fin og seig inni.

Skrevet

Hvilken str på formen valgte dere?

Brukte ei lita rundform, ikke sikker på str på den..

Skrevet

Jeg brukte en form på 24 cm. Stekte den midt i ovnen. Tok den ut da den hadde fått en litt fast kant og var relativt klissen i midten. Den sto i ca 32 min i min ovn. Sånne kaker må en passe nøye på under steking. Sjekk med en kakenål underveis. Hvis det ikke står annet i oppskriftene skal kaker stekes midt i ovnen. Da får kakene like mye varme over og under, under stekingen. Min ble perfekt akkurat som Funky Punky hadde beskrevet.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om "kladdkake" før, har den noe annet navn som jeg kanskje har hørt? Baker mye, så var litt rart å høre om noe jeg ikke har vært borti ;-)

Anonymous poster hash: 66fed...6de

http://en.wikipedia.org/wiki/Kladdkaka

Skrevet

Jeg syns ikke brownies med mørk sjokolade smaker noe godt, derimot smaker de med lys sjokolade ganske godt! De med kakao også, faktisk. Nå er jeg ikke så stor fan av mørk sjokolade heller da..Anonymous poster hash: 33baf...c72

Den originale oppskriften på brownies fra 1897 er ikke laget med kakao. Den er laget med "unsweetened baking chocolate". "Brownies" med kakao er ikke noe annet enn vanlig sjokoladekake. De fortjener faktisk ikke beskrivelsen brownies.

Anonymous poster hash: 372de...55b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...